بازدید 65033
دعوای دکتر و دانشجو بالای سر مادر حین زایمان

تجربه‌های تلخ مادرانی که زایمان طبیعی داشته‌اند

«برای تولد فرزند دومم وقتی بخیه های شکمم را می زدند کلی حرف زدند و توهین کردند، خیلی خجالت کشیدم» اینها بخشی از صحبت‌های مادرانی است که با تجربه تلخ بدرفتاری در اتاق زایمان مواجه شده‌اند...
کد خبر: ۱۱۵۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹ 15 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «لحظه تولد فرزند یکی از زیباترین لحظات زندگی یک مادر است. آن لحظه که پس از ۹ ماه انتظار و مراقبت دست‌های کوچک نوزادش را در دست می‌گیرد و او را با تمام وجود لمس می‌کند. تمام اتفاقاتی که در این لحظات می‌افتد، می‌تواند در ذهن مادر خاطراتی تاثیرگذار ایجاد کند.

نزدیک‌ترین افرادی که مادر در هنگام زایمان با آنها سر و کار دارد پرسنل بیمارستان و زایشگاه است. در نتیجه نحوه برخورد و رفتار این افراد با مادر می‌تواند لحظات حساس زایمان را به لحظاتی شیرین تبدیل کند یا اینکه مادر یکی از زجرآورترین لحظات زندگی خود را پشت سر بگذارد. متاسفانه در برخی موارد برخورد تحقیرآمیز و نامناسب پرسنل بیمارستان با مادران باردار و معاینه‌های ناشیانه افراد مختلف که موجب معذب شدن مادر می‌شود، فرآیند زایمان را به یکی از تلخ‌ترین لحظات زندگی مادران تبدیل کرده است.»

*تنها کاری که پزشک کرد توهین و تحقیر بود!

این‌ صحبت‌ها بخشی از سخنان مخاطبان است، مادرانی که با خشونت بیمارستانی حین زایمان مواجه شده‌اند و تصمیم گرفتند تا با ثبت کمپینی این موضوع را به گوش مسوولان وزارت بهداشت برسانند. یکی از مخاطبان در اینباره نوشته است «من در بیمارستانی در شیراز زایمان کردم رفتار پزشک زنان و زایمان به شدت بد بود. تنهاکاری که می‌کرد توهین و تحقیر بود و طوری رفتار می‌کرد که انگار به زور و اجبار مشغول به کار شده است.»

یکی دیگر از مخاطبان نیز نوشته است «من زایمان اولم بیمارستان طالقانی تهران رفتم متاسفانه، بدرفتاری و نامهربانی و البته نابلد بودن. انترن که حتی بخیه زدن هم بلد نبود. بدترین لحظات رو برای یه خانم باردار رقم می‌زنند.» دیگر مادر با همین تجربه مشابه نوشته است «من هم برای تولد فرزند دومم وقتی بخیه های شکمم را می زدند کلی بهم حرف زدند و توهین کردند و خیلی خجالت کشیدم و این موضوع هیچ‌وقت یادم نمی ره!»

چند روز قبل نیز انتشار فیلم عجیبی از دعوای پزشک و دانشجو در اتاق زایمان در فضای مجازی خبرساز شد، فیلمی که نشان دهنده مشاجره پزشک متخصص زنان و زایمان با رزیدنت همین رشته بر سر احتمال خفه شدن فرزند در حضور مادر در یکی از بیمارستان‌های دولتی است. چنین رفتارهایی نه تنها باعث رعب و وحشت مادر خواهد شد بلکه ممکن است به لحاظ روانی سبب مشکلات جدی برای او شود.

* نرخ سزارین در ایران به ۵۵ درصد می‌رسد

این رفتارها درحالی رخ می‌دهد که موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت نقل محافل مسوولان مختلف شده است و هر یک از آن‌ها از اقدامات مثبت وزارتخانه مطبوع خود درخصوص افزایش جمعیت سخن می‌گویند اما بدرفتاری با مادران باردار و ساختن خاطرات تلخ برای آن‌ها در روز زایمان باعث ایجاد نگرانی و دلهره برای مادر خواهد شد و او برای تکرار نشدن این خاطره تلاش می‌کند از فرزندآوری مجدد فرار کند.

موضوع اجبار پزشکان به سزارین نیز از دیگر موضوعاتی است که در سخنان این مادران به چشم می‌خورد، مخاطبی در اینباره نوشته است: «با سلام. خانم من بارداره پیش هرکی میریم میگیم زایمان طبیعی میخواهیم بد رفتاری میکنه و به خانمم میگه نمیتونی. یکیشون که گفت زایمان طبیعی میکنم ولی وایمیستم اونقدر درد بکشی تا خودت بهم التماس کنی که سزارین کنم.»

این اظهارات نیز درحالی مطرح می‌شود که به گفته صابر جباری- رئیس اداره جوانی وزارت بهداشت نرخ سزارین در ایران سه برابر استاندارد جهانی است. نرخ ایده‌آل جهانی سزارین ۱۵ درصد و نهایتاً ۲۵ درصد است، اما نرخ سزارین در ایران به ۵۵ درصد می‌رسد. در حال حاضر کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی را ترویج و تبلیغ می‌کنند، متأسفانه آمار سزارین اول (شکم اول) در ایران بسیار بالاست و همین موضوع، دستاویزی برای انجام سزارین‌های بعدی شده است.

*هرچه وزارت بهداشت رشته کرده بود پنبه شد!

اصرار پزشکان برای سزارین و بدرفتاری با مادران باردار درحالی رخ می‌دهد که طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای ترویج زایمان طبیعی به کار گرفته و خدماتی از جمله زایمان رایگان، ایجاد بلوک اختصاصی زایمان و ... را برای مادرانی که درخواست زایمان طبیعی دارند ارائه داده اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است که یکی از دلایل این موضوع ترس و نگرانی مادر از زایمان طبیعی و ترویج سزارین توسط برخی از پزشکان بوده است. ضرب المثل «هرچه رشته بودم پنبه شد» مصداق رفتار نامناسب کادر درمان با مادران باردار و اجبار آن‌ها به انجام سزارین است. افرادی که به راحتی همه تلاش‌های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی را به باد می‌دهند.

در هرشرایطی باید کرامت مادر باردار در اتاق زایمان حفظ شود

لیلا محمدخانی شهری، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ درباره این کمپین می‌گوید: «در ارتباط با توهین و آزار و اذیت مادران باردار در اتاق زایمان باید بگویم در هرشرایطی باید کرامت مادر باردار در اتاق زایمان حفظ شود و از هرگونه خشونت و آزار و اذیت علیه مادران اجتناب شود. بنده به عنوان یک ماما که ۲۱ سال سابقه در این حوزه دارم، بحث آموزش اخلاق پزشکی و رعایت منشور حقوق بیمار را سرلوحه آموزشی به دانشجویان خود قرارداده‌ام و به نظرم اگر موارد نادری در مورد بی اخلاقی و خشونت در اتاق زایمان گزارش شده باشد باید با آن به صورت جدی برخورد شود.

ضمن این که قطعا کمیته‌های اخلاق بیمارستان‌ها باید برای بلوک زایمان به صورت اختصاصی باشد و مادران بتوانند بعد از زایمان نظر خود را درباره زایمان ارائه دهند که اگر مشکل یا رفتار غیراخلاقی از پرسنلی سرزده باشد با آن پرسنل برخورد شود و جریمه هایی برای آن درنظر گرفته شود.»

با توجه به تکرار چندین باره این موضوع در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی باید دید وزارت بهداشت با افراد خاطی برخورد خواهد کرد؟ و برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی برنامه‌ای خواهد داشت؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۴
انتشار یافته: ۱۵
بنده بیست و شش سال پیش در بیمارستانی دولتی در تهران تحت جراحی سزارین قرار گرفتم در زمانیکه من را به اتاق عمل می بردند متوجه شدم دستبندی که اسم مادر را می نویسند مربوط به شخص دیگری است و هنوز وقتی یادم می افته دلشوره می گیرم که اگر متوجه نشده بودم فرزند شخص دیگری را به من داده بودند.
در اکثر بیمارستان‌ها برخورد با مادران باردارکه در خواست زایمان طبیعی دارند بسیاربد و ناراحت کننده میباشد، بخصوص اگر زایمان دوم و سوم باشد .
احتمالا در آینده شاهد ظهور دیالوگ جدید "خودت بزا" از مسئولین خواهیم بود...
قابل توجه وزارت بهداشت
یادم سال 88بود فرزند اولمو ب دنیا میاوردم خیلی ترس داشتم وقتی ترسم شد باشه صدام در نمیاد نمی‌دونم اسمشو میشه چی گذاشت بخاطر همین صدا نمی‌کردم وارد بیمارستان ک شدم زن هارو دیدم ک داشتن زایمان میکردن بهشون توهین میکردن خانم خجالت بکش میخواستی بچه دار نشی وقتی اینارو شنیدم انگار لال شدم دیگه حتی نمیتونستم نفس بکشم چ برسه ب داد زدن فقط تو دلم میگفتم یا خدا لال شدن من بدتر شد تو سر بقیه زنا نگاه کن زایمان اولش صدا نمیده یاد بگیرن اون زمان اینقدر دوست داشتم جیق بزنم بگم بخدا گناه داریم ما در خودمون داریم میکشیم. شما دیگه چرا اینجوری میکنید ب هر حال گذشت و باعث دیگه بار نشم دیگه ب بچه فکر نکنم با اینکه بچه دار شدن لذت خودشو داره کاش‌باهم یکم مهربان‌تر باشیم. زنا ک زایمان میکنن. موندنشون دست خداست ولی واقعا اگر ی تار ی مادر تو ی بیمارستان کم بشه اون پرستار واقعا عذاب وجدان نمیگیره
من هم در بیمارستان رشت با بدرفتاری در حین ورود در سال ۱۳۹۹ در اتاق زایمان مواجه شدم خیلی بی ادب بودن وانگار زائو گروگان آنها ستن که هنوز در ذهنمه واصلا دیگه دوست ندارم آن را دوباره تجربه کنم شاید کسی دوست نداشته باشد زایمان طبیعی کند چرا به زور از آدم میخوان زایمان طبیعی کند خدا نبخشد این پرسنل رو
پرسنل های ماما در تمام اتاق های زایمان خیلی مغرور واز خود راضین پدر مادر در میارن خدا نکنه گیرشون بیفتی رزیدنتها واونهایی هم که در حال یادگیری هستن خدا نکنه اون زائو بدبخت گیرشون بیفته من همین یک بچه برام کافیه
برای یه زایمان طبیعی خوب باید برید بیمارستان خصوصی
اونجا دیگه دهنشون بسته هست چون دارن پول میگیرن
ناز و نوازشت هم میکنن
تجربه شخصی
پاسخ ها
رامندی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
سلام.دوست عزیز درسته که بیمارستانهای گران قیمت هزینه ی بیشتری دریافت میکنن ولی مگه بیمارستانهای دیگه رایگان کارمیکنن که اجازه ی توهین به خودشون .من با نظر شما مخالفم من خودم دیدم که در بیمارستانهای خصوصی هم رفتار بد داشتیم رفتار ادب واحترام به بیمارستان خصوصی یا غیر خصوصی ربطی نداره .من خودم در بیمارستان جوتداد الائمه زایمان طبیعی داشتم 6 سال پیش ولی خیلی رفتارشون خوب بود وحتی زایمان من رو ماما انجام دادن چون دکتری که زیر نظرش بودم عمل زایمان رو انجام نمیدادن با اینکه لیسانسه عالی مامائی هم داشتن. ولی این خانم ماما فهمیده و باتجربه بودن امیدوارم هرکجا هستن سلامت وپایدارباشن
متاسفانه..اکثر ماماها بدخلق وبی حوصله هستن ..محبور..نیستن..کار کنند.‌از دولت حقوق می گیرند..برخورد درست حز وظایف ومسولیت شون می باشد.وزیر بهداشت هم تا اتفاق بدی خبر ساز نشه..بحشنامه ای صادر نمیکنه.الان اکثر پرستارا..باظاهری..حاضر میشن که انگار سالن مد هستش..من خودم ۶ ماه کارورز بخش زایمان طبیعی بودم..ودیدم چه بلایی سر مادران می آورند.کشورهایی دیگه همسران درکنار..ماما..باعث اعتماد به نفس ودلگرمی می شوند..ولی در ایران بی احترامی وتحقیر..هر کسی در هر مرتبه ای قرار گرفته روزی پاسخگوی اعمالش می شود..توکل به خدا..
منم چهارساله ازدواج کردم میترسم بچه داربشم چونکه شیش سال پیش خواهرم دردخیلی شدیدی داشت بردیمش بیمارستان دوشب تو اتاق نگه داشتن که ن حتماباید طبیعی به دنیا بیاری . خواهرم از شدت درد کلش رو به تخت میزد
بلاخره مادرشوهرش رفت گفت این بدبخت میمیره
بادعوا و جروبحث به زور اومدن سزارین کردن
ازاون موقعه از زایمان یه خاطره ی بدی تو ذهنم هست و دلم از بچه دارشدن زده شده
من تو یک شهر کوچیک به نام نقاب تو خراسان رضوی زندگی می کننم اینجا بیمارستان و پرسنل عالی و خوش اخلاقند، محجبه و ساده هستند هیچ کجا مثل اینجا زایمان رو دوست نداشتم، بیمارستان هم خلوته چون شهر کوچیکه
رفتارشون خیلی توهین آمیز بود تو ایران که مسولان همه شرایط رو گل و بلبل نشون میدن سازمان پزشکی ی سری بزنه قسمت زایمان طبیعی بیمارستانها برخوردها رو ببینه.کی حاضره برا بار دوم توهین بشنوه و تحقیر بشه هیچکس.بعد شما بگو هی بچه بیار با سزارین که هزینه سرسام آور.طبیعی هم خورد شدن شخصیت زن.
من زایمان بچه دومم تو بیمارستان کرمانشاه نیمه های شب بود وقتی ماما به اونیکه همراهش بود گفت کمک کن که بچه زودتر بدنیا بیاد اون خانم ملافه زیرم رو محکم گرفت وبا آرنج روی شکمم فشار داد طوری که یکی از دندنه ها شکست وتا سالها زمستان که میشد تنفس برام سخت ودرد آور بود ولی بخاطر سن کمم متوجه نبودم الان میفهمم چه بلایی سرم آورده
فرزند اوری کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار