بازدید 2395

تاکید همه جانبه بایدن بر دفاع کامل از ژاپن

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دیدار با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن متعهد به دفاع کامل و همه جانبه از این کشور شد.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲ 14 January 2023


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن متعهد به دفاع کامل و همه جانبه از این کشور شد.

براساس این گزارش، بایدن در دیدار با کیشیدا در کاخ سفید ضمن تاکید بر تعهد کامل در دفاع از ژاپن، موضوع تقویت مواضع امنیتی توکیو را تحسین و اظهار کرد دو کشور تاکنون روابط چنین نزدیکی نداشته‌اند.

در این دیدار کیشیدا خواستار تقویت اتحاد بلند مدت بین دو کشور، در بحبوحه افزایش نگرانی ها در ژاپن و آمریکا درباره ارزیابی تهدیدات امنیتی منطقه‌ای از سوی چین، کره شمالی و روسیه، شد.

جو بایدن نیز این دیدار را لحظه‌ای تاریخی و تحسین برانگیز در روابط واشنگتن با توکیو خواند و تصریح کرد اجازه دهید کاملا آشکار و روشن بگویم که دولت آمریکا نسبت به اتحاد با ژاپن و مهم تر از آن، دفاع از ژاپن، تعهد کامل دارد.

بایدن همچنین از کیشیدا به دلیل رهبری قدرتمند در همکاری نزدیک در زمینه موضوعات تکنولوژی و اقتصادی قدردانی و تاکید کرد ما در حال نوسازی پیمان نظامی خود بر مبنای افزایش تاریخی سرعت دفاعی ژاپن و استراتژی امنیتی ملی جدیدی هستیم.

نخست وزیر ژاپن نیز ضمن تشکر از بایدن برای اقدامات آمریکا در موضوع امنیت منطقه خاطرنشان کرد آمریکا و ژاپن در حال حاضر با فضای امنیتی چالش برانگیز و پیچیده ای در تاریخ، مواجه هستند. دولت ژاپن ماه گذشته برای اطمینان از ایجاد صلح و رفاه در منطقه، استراتژی جدید دفاعی خود را اعلام کرد.

وی همچنین افزود: دو کشور، ارزش های بنیادین دموکراسی و نقش قانون خود را به اشتراک گذاشته‌اند، و نقشی که ما در حال حاضر در حال انجام آن هستیم، بسیاربزرگتر می شود.

کیشیدا تصریح کرد که کشورش به دنبال تغییر منصفانه دیدگاه و زبان درباره موضوعاتی همچون ایجاد منطقه باز و آزاد اقیانوسیه است که دو طرف باید برای تلاش های خود درمقابله با چین و تغییرات آب و هوایی از آن استفاده کنند.

نخست وزیر ژاپن سپس در جریان یک سخنرانی در موسسه مطالعاتی بین‌المللی جانز هاپکینز، چین را چالشی بزرگ برای ژاپن و آمریکا خواند و گفت: این دو کشور و اروپا باید تقابل با پکن به صورت متحد عمل کنند.

وی همچنین بر اهمیت مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین تاکید کرد و افزود: اگر تغییر یک جانبه ای در مورد وضعیت موجود بی چون و چرا پذیرفته شود، این اتفاق بار دیگر در هرجایی از جمله در آسیا اتفاق خواهد افتاد.

سفر کیشیدا به واشنگتن در حالی صورت گرفت که بایدن نیز در ماه مه سال گذشته به توکیو سفر کرده بود و علاوه بر این، دو طرف در یک اجلاس منطقه ای در ماه نوامبر در کامبوج، با یکدیگر دیدار کرده بودند.

این در حالی است که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در سخنانی پس از برگزاری نشست کمیته مشورت امنیتی در واشنگتن با حضور وزیران دفاع و امور خارجه آمریکا و ژاپن به‌منظور بررسی راه‌های جدید برای موضع‌گیری علیه چین تصریح کرد: «به دفاع از ژاپن با تمام گزینه‌ها از جمله هسته‌ای متعهد هستیم».

وزیر دفاع آمریکا افزود: «ما از سیاست‌های امنیتی به روز شده ژاپن، از جمله افزایش هزینه‌های دفاعی و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ضد حمله بسیار حمایت می کنیم».

هفته گذشته نیز نشریه یومیوری ژاپن اعلام کرد ایالات متحده قصد دارد چند واحد از تفنگداران دریایی مسلح خود را تا سال 2026 در جزیره اوکیناوا ژاپن مستقر کند.

براساس این گزارش، آمریکا در نظر دارد این واحدها را با انواع موشک و تجهیزات سبک تر به منظور مقابله با ارتش چین، مجهز کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضور این واحدهای دریایی ارتش آمریکا در اوکیناوای ژاپن گفت: همکاری نظامی دو جانبه بین آمریکا و ژاپن نباید به منافع کشورهای سوم آسیب برساند و صلح و امنیت منطقه‌ای را به خطر بیاندازد.

در حال حاضر ژاپن میزبان 18 هزار نفر از تکاوران دریایی آمریکاست که این رقم بیشترین میزان نیروهای آمریکایی مستقر در خارج از خاک آمریکاست. بیشتر آنها در پایگاه هایی در جزیره اوکیناوا مستقر هستند.

از زمان آغاز تنش ها بین واشنگتن و پکن در منطقه آسیا اقیانوسیه، در پی سفر جنجال برانگیز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، آمریکا به همراه دیگر متحدان خود در منطقه یعنی کره جنوبی و ژاپن چندین مانور مشترک نظامی به منظور مقابله با چین برگزار کرده اند و همین امر باعث افزایش مجدد تنش ها شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر