بازدید 3054

دری نجف‌آبادی: در حوادث اخیر غصه می‌خورم

قربانعلی دری نجف آبادی گفت: در حوادث اخیر غصه می خوردم که کفران نعمت می کنیم و امیدوارم آنها که لغزش داشتند و خطا کردند به دامان ملت برگردند اگر تقصیری داریم از همه عذرخواهی می کنیم.
کد خبر: ۱۱۵۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰ 13 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از جماران، هفته فرهنگی بر آستان آفتاب امروز جمعه با حضور جمعی از چهره های ملی، هنرمندان و تشکل های فرهنگی و هنری در شهر خمین برگزار شد.

دری نجف آبادی، فاطمه طباطبایی، کمساری، استاندار اراک، و مسئولان شهر خمین از جمله مهمانان مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم پیام ویژه آیت الله عبدالله جوادی آملی پخش شد.

آیت الله جوادی آملی ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا گفت: بحث هایی که در سنوات قبل درباره حضرت زهرا نقل می شد مربوط به خطبه فدکیه و برخی بیانات ایشان است. اما این بار به مباهله می پردازیم. این مباهله را جز ادب و انسانیت و محبت و عاطفه چیزی اداره نمی کند.

او با تاکید بر وحدت و اتحاد در جامعه گفت: تا اتحاد نباشد کشور روی امنیت را نمی بیند در این اتفاق حضور حضرت زهرا و حسنین صرفا برای امین گفتن نیست بلکه در این دعا سهیم هستند و چون کاری را بدون اذن خدا انجام نمی دهند. اینها به خدا می گویند توفیق به ما بده اگر اینها به بیراهه رفته اند و لعنت خداوند باید بر آنجا جاری شود، این لعنت به دست ما انجام شود.

آیت الله جوادی آملی گفت: خداوند به ما عطا کنند لعنت را به مخالفان وحدت و اتحاد و صلح و امنیت را قرار دهیم حضرت زهرا به جایی رسیده است که به خداوند می فرماید من خلیفه شما شوم و به اجازه شما لعنت کسی را بر شما وارد کنم. این جا دو عنصر محوری است اختلاف و اتحاد حرف اول را در شقاوت و سعادت ملت ها می زند.

در ادامه مراسم رضوی تولیت بیت امام در خمین ضمن عرض خیر مقدم به حاضران گفت: این رویداد بسیار عظیم است و بیش از یک ماه است که برای آن زحمت کشیده شده است و از همه عزیزانی که برای این مراسم زحمت کشیده اند کمال تشکر را دارم.

گفتنی است در حاشیه هفته فرهنگی خمین، در بیت امام روزانه فیلم های روز سینمای ایران هر روز سه بار اکران خواهد شد و شهروندان خمینی می توانند به صورت رایگان به تماشای فیلم های سینمای روز ایران بنشینند.

در ادامه این مراسم قربانعلی دری نجف آبادی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این مراسم گفت: بیت مکرم امام را مزین فرمودید و خداوند به شما خیر بدهد. از میهمانانی که از استان مرکزی و قم و تهران و به خصوص خواهر بزرگوار همسر حاج احمد آقا تشکر می کنم که قدم به چشم ما نهادند و به این مراسم تشریف آوردند. من سالی چند بار بیت شریف از جمله ۱۲ بهمن به می آیم . این هفته هم همایش ائمه جمعه را در این جا برگزار خواهیم کرد.

او با اشاره به برنامه ریزی ها برای برگزاری هفته فرهنگی خمین اشاره کرد و گفت: خمین جایگاه پیر خمین و روح خدا و بنیان گذار مقدس جمهوری اسلامی و شجره طیبه امامت و ولایت و احیاگر فرهنگ اهل بیت بسیار گرانقدر است این جا قبله گاه ارباب معرفت است و در مرحله قبل که بزرگداشت پدر امام را برگزار کردیم. هم بسیار با عظمت برگزار شد .

امام جمعه استان مرکزی در ادامه گفت: تاریخ ۲۰۰ ساله گذشته این خاندان مکرم که شاخه ای از شجره طیبیه فاطمیه است همه مایه افتخار است و امت بزرگ اسلام و جبهه مقاومت افتخاراتی که در شصت سال گذشته نصیبش شده است از سال ۴۱ تا امروز همه این برکات به لطف امام است. شخصیت و عظمت و آثار و شاگردان و فقاهت و تحجد امام و عرفان و فقه اش بسیار عمیق است و واقعا اگر امام و سایر بزرگواران روحانیت در صد سال گذشته مثل شیخ عبدالکریم حائری و امام و علامه طباطبایی و خانواده صدر نبودند این معارف در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شد. برکات این بزرگان ویژه است.

او با اشاره حوادث اخیر و معترضان گفت: دنبال چه می گردید ابتذال غرب را به رخ می کشید و اغتشاش می کنید این ملت در دانشگاه علوی و فاطمی معارف الهی را آموخته است و ادعیه کمیل و رجبیه و شعبانیه را آموخته است و حقیقتی فراتر از این برنامه های لغو و باطل و مسخ کننده انسان و انسانیت فراگرفته است. امام حیات طیبه را به ما آموخته و ما باید قدر این را بدانیم. مجلس و دولت و قوه قضائیه نباید سهل انگاری کنند و این گنجینه را پاس بدارند. امام این گنجینه را گشود و از این گنجینه شهید سلیمانی ها در آمدند. امام این راه را آموخت و راه عزت و شرف را به ما آموخت و ما حیات طیبه را از امام یاد گرفتیم.

دری نجف آبادی با بیان این که «با انقلاب و جمهوری اسلامی و قانون اساسی و ولایت فقیه اش این راه را ترسیم کرد و ادامه این راه را وجود نورانی مقام معظم رهبری ادامه دارد.» افزود: در حوادث اخیر غصه می خوردم که کفران نعمت می کنیم و امیدوارم آنها که لغزش داشتند و خطا کردند به دامان ملت برگردند اگر تقصیری داریم از همه عذرخواهی می کنیم.تبلیغات امروز منفی بود و به مقدسات توهین می شود. در حالی که باید بدانیم ارزش های اسلامی در جهان امروز در امام خلاصه شده است و باید راه امام را دنبال کنیم

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام: با نسل امروز نمی توان از موضع بالا صحبت کرد

در ادامه مراسم، مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان این اعتقاد که «اندیشه امام درمانگر دردهای امروز جامعه است» گفت: باید نسل امروز را در این زمینه اقناع کرد. با نسل امروز نمی توان از موضع بالا صحبت کرد باید آنها را اقناع کرد.

کمساری – مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) –ا با خوشآمدگویی به حاضران و تبریک میلاد حضرت زهرا و ولادت حضرت امام گفت: امیدوارم این روز با برکت برای ما موجب خیر و برکت باشد. بنده حامل سلام گرم یادگار امام هستم ایشان علاقه داشتند که تشریف بیاورند اما به دلیل تراکم کارها ایشان نتوانستند تشریف بیاورند.

او افزود: میدانید که مراجعه ما به شخصیت های گذشته و تاریخی از دو منظر صورت می گیرد گاهی ما به شخصیت ها و بزرگان تاریخ از منظر یک فعالیت علمی و پژوهشی نگاه می کنیم و به سراغ شخصیت های تاریخی می رویم تا با آنها آشنا شویم کاهی هم مراجعه ما به گذشتگان برای این است که از آرا و اندیشه ها و راهکارهای های آنها استفاده کنیم و حکمت های نهفته در سیره عملی آنها را پیدا کنیم. اگر مراجعه ما از سنخ اول باشد پژوهشی است و اما در سنخ دوم مراجعه متفاوت تر است.

کمساری ادامه داد: از منظر دوم، شخصیت مورد مراجعه ما صرفا تاریخی نیست بلکه تاریخ ساز و جریان ساز است و آرای او مانند دوا و درمان و راهکار ماست. به گمان ما مراجعه به ما برای دریافت حکمت است و ما از اندیشه ها و راهکارها و مدل حکمرانی او و سبک زندگی اش در ابعاد مختلف الگو برداریم و به کار ببریم از این منظر امام یک تاریخ ساز است و محصور در زمان و مکان خاصی نیست.

او ادامه داد: ما باید نگاهمان به امام این طور باشد که درمان درد های ما است همچنان که در سال ۴۱ و ۴۲ نسخه ای که از سوی امام ارائه شد دوای دردها بود امام به مطالبه و نیازهای تاریخی مردم در قرون متمادی پاسخ راهبردی و عملی ارائه کرده است و به همین دلیل مردم در زمان انقلاب به او اقبال کردند و از او استقبال کرد و به دنبال او حرکت کرد و مردم بر سر آرمان های امام جانفشانی کردند.

ما اگر فکر می کنیم که با صرف ابراز علاقه و احساسات عاطفی می توانیم اندیشه امام را به نسل بعد منقتل کنیم اشتباه کرده ایم همچنان که نسل گذشته این دوا را در امام دید نسل جدید هم اگر این را ببیند آن را دنبال می کند. صرف علاقه به امام نمی تواند او را زنده نگه دارد.

او افزود: باید ببینیم امام چه درمانی برای دردهای تاریخی آن دوره ارائه کرد که مردم از او استقبال کردند. درد مردم در آن زمان استبدادزدگی و وابستگی و واپسگرایی و انزوای دین بود. رنجی که دین از دو قرائت واپسگرا و لیبرالیستی می برد در درمان امام قابل برطرف شدن بود اگر این دردها که محدود به دوره خاصی نیست درمان ارائه شده از سوی امام را به نسل امروز نتقل کنیم مردم استقبال خواهند کرد.

کمساری ادامه داد: امام مانند یک طبیب درد را شناخت و هم راهکار درمان آن را ارائه کرد. و آن شد که دیدیم و رستاخیزی که در جان ملت های ما به وجود آمد. امام باید به عنوان یک احیاگر و منجی معرفی شود. اگر از نظرگاه رهبر معظم انقلاب به امام نگاه کنیم ایشان امام را درمانگر و طبیب می دانند. امام از منظر ایشان قطب نماست و این فرمایش که "امام نه امام دیروز که امام امروز و فردا هم هست" و انگشت اشاره ایشان همچنان راهگشا است. امام شاخص و قطب نما است و انقلابی بودن بر اساس اندیشه امام معنا می یابد. بدون حرکت در مسیر امام یک ادعای واهی بییش نیست. اگر به امام این طور نگاه کنیم امام تاریخ ساز خواهد بود و برای این کار باید فعالیت کرد و باید بدانیم که راه نجات امروز کشور ما همان راه امام است و همان که دیروز کشور ما را به اوج و اعتلا رساند امروز هم همان نسخه جواد می ود.

او با تاکید بر این که «با نسل امروز نمی توان از موضع بالا صحبت کرد بلکه باید اقنایی صحبت کرد و از زبان قابل فهم استفاده کرد و زبانی که مورد پذیرش جوانان باشد.» به هفته فرهنگی بر آستان آفتاب اشاره کرد و گفت: برگزاری هفته فرهنگی از اقداماتی از این سنخ است و موسسه تنظیم و نشر آثار در رویکرد جدید خود به این سمت می رود که در بحث آشنایی مردم با اندیشه های امام با راهکارهای هنری فرهنگی و ترویجی این برنامه ها را ارائه دهد و ما از این به بعد به فضل الهی برنامه هایی از این دست را در سراسر کشور پیش رو داریم . و از همه اصحاب هنر و رسانه کمک می خواهم که ما را در انجام این ماموریت کمک کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر