بازدید 2900

گفت‌وگوی تلفنی بایدن با داسیلوا

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در گفت وگوی تلفنی با همتای برزیلی خود، با تاکید بر حمایت از دموکراسی در این کشور اقدامات خشونت‌آمیز آشوبگران در برازیلیا پایتخت برزیل را محکوم کرد.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴ 10 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلفنی با "لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا" رئیس جمهور برزیل برای نخستین بار از زمان تحلیف او گفت وگو کرد.

کاخ سفید تصریح کرد: بایدن در این تماس به داسیلوا درباره حمایت قاطع خود از دموکراسی در برزیل و دولت جدید این کشور اطمینان داد و از او برای سفر به آمریکا دعوت کرد.

بایدن گفت: اراده آزاد مردم برزیل در انتخابات ریاست جمهوری که با پیروزی لولا داسیلوا به پایان رسید، آشکار شد.

کاخ سفید ادامه داد که بایدن اقدامات خشونت آمیز آشوبگران و حملات آنها به نهادهای دموکراتیک در برزیل و مخالفان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را محکوم کرد.

داسیلوا نیز با قبول دعوت بایدن برای سفر به آمریکا گفت که در اوایل ماه فوریه برای انجام گفتگوهای عمیقی درباره طیف گسترده‌ای از مسایل دو جانبه به واشنگتن سفر می کند.

لولا داسیلوا رئیس جمهوری کنونی برزیل در انتخابات ۳۰ اکتبر (۸ آبان) توانست رقیب دست راستی خود "ژائیر بولسونارو" را شکست دهد.

هواداران ژائیر بولسونارو که تعداد آنها تقریبا ۵ هزار نفر تخمین زده شده، یکشنبه شب به ساختمان‌های کنگره ملی، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری حمله کردند.

به گفته مقام‌های مسئول، پلیس و نیروهای امنیتی برای شکستن خطوط اغتشاشگران گلوله‌های پلاستیکی شلیک و از داخل بالگرد گاز اشک آور پرتاب کردند.

نیروهای امنیتی توانستند کنترل این ساختمان‌ها را دوباره به دست بگیرند. گزارش‌ها حاکی است که بیش از ۴۰۰ نفر از هواداران بولسونارو بازداشت شده‌اند. حوادث برزیل با محکومیت گسترده جهانی روبرو شد.

حمله طرفداران ژائیر بولسونارو به ساختمان‌های دولتی و کنگره برزیل که تداعی‌ شورش ۶ ژانویه در آمریکا می‌باشد، درحالی است که گزارش‌ها حکایت از مشاوره نزدیکان ترامپ به این سیاستمدار شکست‌خورده دارد.

بر اساس گزارش ها، بولسونارو که سیاستمداری پوپولیست و متعلق به حزب راست است، در اقدامی مشابه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲ سال پیش مدعی تقلب در انتخابات شد، با طرح این ادعا، انگیزه اصلی حمله طرفدارانش به ساختمان های دولتی برازیلیا را فراهم کرده است. بولسونارو حتی ادعا کرده است که مخالفان وی در سال ۲۰۱۸ هم تلاش کردند، اما نتوانستند نتیجه انتخابات را از وی بدزدند.

گزارش ها حاکی است پس از شکست بولسونارو از لولا داسیلوا در تاریخ ۱ نوامبر (۱۰ آبان)، هواداران وی خواستار کودتا شده بودند و «استیو بنون» و «جیسون میلر» از نزدیکان ترامپ به وی مشاوره می دادند. و فراتر از آن، «ادواردو بولسونارو» پسر رئیس جمهوری پیشین برزیل و نماینده کنگره این کشور نیز در اقامتگاه ترامپ در فلوریدا با وی دیدار داشته است.

ویدئوهای منتشر شده از حملات روز گذشته طرفدارارن بولسونارو به ساختمان های دولتی برازیلیا یادآور شورش ۶ ژانویه به مقر کنگره آمریکا در واشنگتن است و معترضان درست همانند همان روز از سد پلیس عبور کرده و برای رسیدن به کنگره شیشه ها را می شکنند.

لولا داسیلوا رئیس جمهوری کنونی برزیل در واکنش به این حملات در توئیتی مسئولیت این رویدادها را با شخص بولسو نارو دانست و وی را متهم به تشویق هواخواهانش به شورش کرد اما بولسونارو ضمن رد این اتهامات، شورش روز یکشنبه در برازیلیا را نوعی تظاهرات مسالمت آمیز و در قالب قانون و دموکراسی توصیف کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل