بازدید 13077

در برابر پروژه «گسست ملت-دولت» چه باید کرد؟

واقعیت امر این است که هرچند حوادث اخیر لطمات زیادی از جهت از دست رفتن فرصت‌ها و وقت و سرمایه به عموم مردم و کشور وارد آورد، دست کم برخی از نواقص و کم کاری در حوزه‌های مختلف را کامل عیان نمود و مشخص شد که برخی ترک فعل‌ها و بی توجهی‌ها چگونه باعث می‌شود آواری از شبهات و ابهامات پدید آید.
کد خبر: ۱۱۵۷۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱ 04 January 2023

تابناک/هما امیری _ بی گمان مجموعه اعتراضات، اغتشاشات و تجمعات ماه‌های اخیر هزینه‌هایی را برای کشور داشته که تصور تمرکز صرف این هزینه‌ها بر حاکمیت خام اندیشانه است. برای تقریب ذهن می‌توان اشاره کرد که کوشش برای بستن یا محدودیت فعالیت نمایندگی دیپلماتیک دیگر کشور‌ها در ایران بیش از آنکه برای دولت ایران آسیب‌زا باشد، برای مردم هزینه ساز است. با وجود قطع روابط ایران و آمریکا و سطح بالای مخاصمه، مسئولان ایران هرگاه نیاز بوده از کانال دیپلماتیک به ایالات متحده رفته‌اند و آمریکا تاکنون نتوانسته مانعی در این زمینه داشته باشد؛ مثلاً تعطیلی سفارت آلمان در ایران تنها منجر به سفر مردم ایران به کشور‌های اطراف برای اخذ ویزا و تحمیل هزینه‌های جانبی به ایشان می‌شود.

گروهی این اقدامات مخرب را پیش‌زمینه وقوع یک «انقلاب» تلقی می‌کنند، اما آیا واقعاً در دیگر کشور‌هایی که انقلاب شده چنین فضاسازی رخ داده است؟ شواهد چنین نشان نمی‌دهد. این پروژه ظاهراً برای منزوی کردن ایران در فضای بین المللی و یک دست کردن فضای بین المللی علیه ایران است. در واقع شواهد میدانی و حتی تحلیل آشکار مقامات دستگاه‌های اطلاعاتی متخاصم نظیر موساد نیز از عدم وقوع تهدیدی در کوتاه مدت یا میان مدت علیه موجودیت جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد؛ تحلیلی که آشکارا بیان شده و با یک جستجو می‌توان آن را در رسانه‌های رژیم اسرائیل یافت.

علت این تحلیل نیز مشخص است؛ هیچ یک از ارکان لازم حتی برای یک شورش عظیم وجود ندارد؛ چه رسد به انقلاب. عموم مردم به انقلاب به عنوان گزینه بهبود اوضاع نمی‌نگرند و جمعیت تظاهرات کنندگان در بالاترین برآورد‌ها بیش از چندصدهزار نفر در کل کشور و چند ده هزار نفر در تهران ارزیابی نشده است؛ هرچند شاید این ارقام به نظر بزرگ بیاید، فراموش نکنیم فقط یک درصد جمعیت تهران قریب ۱۰۰ هزار نفر می‌شود و با اینکه این آمار‌، نافی این تحلیل نیست که این جمعیت مطالبات طیف وسیع‌تری نسبت به حاضران در صحنه را نمایندگی می‌کند.

بخش اعظم نخبگان اپوزیسیون داخل نظام نظیر برخی اصلاح طلبان نیز چنین برآوردی ندارند، چون اگر چنین برآوردی داشتند، هزینه لازم را می‌دادند و به سرعت با وقوع انقلاب پرداخت این هزینه برای آن‌ها صفر می‌شد. همچنین هنوز هیچ رهبر اپوزیسیون منسجمی که دست‌کم بخش معناداری از مردم در داخل از آن‌ها حرف شنوی داشته باشند، وجود ندارد و دورنمای شکل گیری‌اش در میان مدت نیز متصور نیست؛ گروهی که اگر فرمان دهد، جمعیت عظیمی به فرمانش به خیابان‌ها بیایند.

هیچ خللی در ساختار و همبستگی نیرو‌های نظامی انتظامی و اطلاعاتی مشهود نیست و این نهاد‌ها در جریانات اخیر کاملا هماهنگ عمل کردند که نتیجه‌اش اکنون مشهود است. علاوه بر این، نظام اداری و اجرایی کشور معمولا در حال فعالیت است و فراخوان‌های اعتصاب و تحصن‌ها نتوانسته نه در عرصه اقتصادی و نه حتی در محیط‌های دانشگاهی، منجر به توقف یکی از بخش‌های کشور شود. با توجه به تحلیل توان جریان‌های معارض، فراخوان‌های اخیر تجمع نیز به صورت نقطه‌ای با تراکم جمعیت چند ده تا چند صد نفری، آن هم به شیوه مرسوم «بزن و در رو» بوده و خبری از اتفاقات روز‌های نخست نیست.

با این مجموعه شواهد، مشخص است که دست‌کم برای دولت‌های غربی که متکی بر گزارش‌های تحلیل‌گران اطلاعاتی‌شان، ارزیابی غیرهیجانی از شرایط ایران دارند، هدف انقلاب، شورش یا چیزی شبیه به آن نیست؛ چرا که واضح است چنین هدفی از نظر خود آن‌ها دست نیافتی است. پس هدف چیست؟ با اندکی تامل می‌توان دریافت، هدف اصلی شکست پروژه دولت-ملت و گسست میان دولت و ملت است. این اتفاق از نظر آن‌ها به شکل ذهنی باید در ایران پیاده سازی شود تا بخش عمده مردم به این باور برسند که مجموعه حاکمیت، نسبتی به آن‌ها ندارد و کوچک‌ترین احساس تعلق و همراهی با نظام نداشته باشند.

متاسفانه عدم کنترل ارزش پول ملی و تورمی که در پی دارد و می‌تواند به نارضایتی قلبی حتی در میان قشر وفادار به آرمان‌های انقلاب نیز منتهی شود و عملاً بازی در پازل دشمن است، همچنان چالش آفرین است. دشمن نیز روی این بخش حساب باز کرده تا با القای ناکارآمدی در دستگاه مدیریت کشور، این حس عدم تعلق و همراهی با نظام را تشدید کند، به گونه‌ای که در موقعیت‌های مخاطره آمیز، مردم پای کار نظام نیایند. این پروژه در راستای تجزیه ایران، تبدیل کشور به خرابه، ایجاد هرج ومرج وناامنی طراحی شده که گرچه تجربه تاریخی بعد از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که طراحان اینگونه طرح‌ها اعم از خارجی و عوامل داخلی همیشه دچار اشتباه محاسباتی شده و موفقیتی در اجرای برنامه خود نداشته اند، ولی برفرض احتمال موفقیت  این پروژه، متضرر اصلی ملت ایران خواهد بود؛ اعم از انقلابی و اصلاح طلب و معترض و اغتشاشگر و حتی بی تفاوت است و همه مردم وارث کشوری منهدم شده و سرزمینی سوخته خواهند بود که در آن شرایط دشمن کینه توزی که بار‌ها از این ملت شکست خورده دست به انتقام جویی خواهد زد.

ذکر نمونه‌ای از این بی رحمی دشمن در آغاز جنگ صدام علیه ایران خالی از لطف نیست؛ قبل از شروع جنگ، شعار صدام دفاع از اعراب ایران ساکن در خوزستان، استقلال آن‌ها و وعده‌های مختلف دیگر بود که از این طریق قصد همراه کردن اعراب خوزستان را داشت، ولی با شروع جنگ، شاهد بودیم بیشترین کشتار و تخریب آوارگی را صدام بر همین ساکنین خوزستان وارد کرد و البته آن‌ها هم جانانه مقابل دشمن ایستادند و از تمامیت ارضی کشورشان دفاع کردند و فریب اندک خائنانی که به عنوان مدافع خلق عرب به عنوان ستون پنجم دشمن عمل می‌کردند، نخوردند.

در برابر پروژه «گسست ملت-دولت» چه باید کرد؟

 

 

 

حال این پرسش مطرح می‌شود که در برابر چنین پروژه‌ای که از جهت ابعاد گستردگی و همچنین ابزار‌های آشکار و غیر آشکار به کار برده شده که در آن بسیار با اهمیت است چه باید کرد؟ آیا می‌توان همچنان از ابزار‌های سنتی و مرسوم مقابله با چنین رفتار‌های دشمنانه مقابله کرد؟ واقعیت امر این است، هرچند حوادث اخیر لطمات زیادی از جهت از دست رفتن فرصت‌ها و وقت و سرمایه به عموم مردم و کشور وارد نمود، دست کم برخی از نواقص و کم کاری در حوزه‌های مختلف را کامل عیان نمود و مشخص شد که برخی ترک فعل‌ها و بر توجهی‌ها چگونه باعث می‌شود آواری از شبهات و ابهامات پدید آید؛ لذا در این شرایط برای جبران این هزینه‌ها هم بر مردم و هم بر مسئولان کشور در همه رده‌ها تکالیفی واجب می‌گردد.

مردم باید بدانند که مرز بین انتقاد و اعتراض و اغتشاش کجاست و توجه داشته باشند که برخی از رفتار‌ها می‌تواند زمینه ساز سوء استفاده‌های بدخواهان خارجی شود. همجنین نباید فراموش کنند که رقابت‌های کشور‌های منطقه با کشورمان و دشمنی برخی قدرت‌های خارجی با این مرز و بوم، غیر قابل انکار است و در طول تاریخ آثاری از این امر را مشاهده کرده ایم؛ لذا در این شرایط انتقاد و اعتراض هوشمندانه و منصفانه و دغدغه‌مند و از همه مهمتر عاقبت نگر تکلیفی است که بر مردم واجب می شود.

از سوی دیگر مسئولان کشور هم باید قبول کنند، نواقصی وجود دارد که این نواقص به مرور زمان موجب شده که مشکلات متعددی بوجود آید. باید پذیرفته شود که راهکارها و اقدامات مرسوم و همیشگی برای مقابله با این جنات، حکم داروی مسکنی را دارد که فقط موقت شاید دردی را تسکین دهند، اما درمان اساسی برای آن درد‌ نخواهد بود. گفت‌وگو و ارتباط موثر و مستمر و اقناع کننده با مردم، تبیین اقدامات و عملکرد‌های دستگاه‌های حاکمیتی به صورت ملموس و واقعی و دوری کردن از تبلیغات گمراه کننده و رفع تکلیف همچنین برقراری ارتباط همدلانه با نسل جوان و نوجوان به خصوص دختران و زنان کشور و شنیدن درد دل و گلایه‌های آنان و شناسایی نواقص و تلاش مجدانه برای برطرف کردن آن‌ها از جمله تکالیفی است که بر همه مسئولان کشور واجب است.

امر دیگری که باید جدی مورد توجه قرار گیرد، تقویت مراجع رسانه‌ای داخلی و حمایت از آنان به همراه پذیرفتن ملزومات چنین حمایتی است؛ یعنی اینکه ایجاد محدودیت و صدور دستورالعمل‌هایی که حتی مراجع صادر کننده هم نسبت به اثرگذاری آنان شک دارند، باید بازنگری شود تا رسانه‌های داخلی بتوانند با اختیار عمل بیشتری رابطی منصف و موثر بین مردم و مسئولان باشند.

در پایان می‌توان گفت، این مرز و بوم در دوران متعدد با مشکلات و پروژه‌های دشمنانه متعددی روبه رو است؛ اما آنچه حلال این مشکلات بوده، ارتباط و وحدت بین مردم و مسئولان است که توانسته این کشور را از بحران‌های مختلف نجات دهد؛ لذا وقتی چنین واقعیتی وجود دارد، باید ملزومات این اتحاد و همدلی هم مورد توجه قرار گیرد و تقویت شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸۲
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۰۰
تنها گسست ملت و دولت نیست.
گسست ملت و مجلس، ... هم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
آیا رئیسی با توجه به اینکه در اینستاگرام 2.8 میلیون فالوئر دارد، و با توجه به قوانین جدید مالیاتی که دولت خودش تصویب کرده، به عنوان یک اینفلوئنسر در فضای مجازی مالیات می پردازد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
اخذ «تیک ابی» برای حساب ابراهیم رئیسی در اینستاگرام، در حالیکه این سرویس اینترنتی برای مردم فیلتر شده است، خیلی مفهوم و معنی دارد. جالب اینکه حساب توئیتری دولت (توئیتر هم در ایران فیلتر است) اعلام کرده که از 4 ماه قبل تقاضای دریافت تیک آبی شده بود!

آقایان شکافها تبدیل به ترک شده است!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
آی کیو منظور از دولت اینجا اعم از قوای سه گانه است دولت اینجا به معنی برخوردار از حاکمیت است
یه عده هم فقط منتظرن یکی انتقاد کنه فقط مثبت بدن اول درست متن را بخون بعد نظر بده
سينا
| Canada |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
و گسست همچنان ادامه خواهد داشت
دولت؟!!
ساعت خواب ؟
گسست کامل توی انتخابات ریاست جمهوری سابق با بی تفاوتی مردم کاملا نمود پیدا کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
چون دولت سابق عامل اصلی بود با کارهایی که از عمد کرد مانند 98
منتشر هم نمی کنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
دوست عزیز ناشناس که میگی دولت قبل عاملی اصلی بود چرا عامل اصلی محاکمه نمیشه
الان که دولت قبلی نه هواداری داره نه مصونیتی
فکر نکنم مسئولین این تحلیل شما رو قبول داشته باشند از نظر اونها همه چیز عالیه و فقط یک عده مواجب بگیر خارجی ها به دروغ شرایط رو وارونه جلوه میدن ، و الا حداقل شاهد یکسری اصلاحات اولیه میبودیم نه اینکه هر روز ببینیم همون افراد همیشگی به مناظره های صدا و سیما میان و این وضع اینارنت کشور باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
یکی که گفت ما قدرت اول دنیا هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
خداییش راست میگه اونا فکر میکنند همه چیز گل و بلبله ولی اگه ما تو یه جزیره دور افتاده بدون دشمن هم بودیم وضع همین بود که الان هست والا
روزنامه جهان صنعت: «قطار فقر» از «قطار پیشرفت»، سبقت گرفته است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
راس میگه! گوشت کیلو چهارصد هزار تومان
سال ۲۰۲۳ شد و امار اولیه حجم اقتصاد کشورها بر اساس شاخص قدرت برابری ارزها منتشر شده. متاسفانه بر اساس این امار برای اولین بار در تاریخ حجم اقتصاد کشور جنگ زده عراق از ایران بزرگتر و درامد سرانه عراقیها بمراتب بیشتر از ایران شده. عجیب نیست. عراق در سال گذشته ۱۱۵ میلیارد دلار صادرات نفت داشته که در مورد ایران بزحمت به ۱۵ میایارد دلار میرسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
اطلاعات شما غلط است.!!!!!!!!!!ایران گل و بلبل است و همه دنیا در فلاکت.شما مطمئنا صدا سیما را دنبال نمی کنید.
رفراندوم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
فقط و فقط
این مردم چند بار می‌خواهند زندگی کنند؟ آقایان چگونه با مشکلاتی که مردم دارند، خوابشان می‌برد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
خیلی راحت
سخنگوی دولت : دولت هیچ برنامه‌ای برای جابه‌جایی خاندوزی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
دولت کلا برنامه ای نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
اصلن دولت نداریم مشابه اش رو داریم
کارو بسپارید دست کاردون،درست میشه!
مردم ایران نجیبند.به خواسته های مردم توجه کنید. .تا همین جا هم نقدلی ها و جلیلی ها کشور رو به بشکه باروت تبدیل کرده آند .دیگه بس کنید.به خدا قسم دیروز رفتم بازار بی حجاب دیدم شل حجاب دیدم چادری دیدم حتی برقع(روبنده) هم دیدم.و هیچ اتفاقی نیفتاده بود.کسی هم با کسی کار نداشت سرنوشت کشور رو به یه عده بازنده گره نزنید ما چن صد ساله مسلمان بودیم الان هم هستیم
اول باید همه قبول کنند که گسست هست
بعد تنها کسی که قبلا هم بهش گفتند به امام ره هم گفتند که اگر درستش نکنید نمیشه الان هم فقط حضرت آقا میتونن و باید به اجماع نظر برسند و این بهترین راه هست . باید به طرف مردم بیان و همچون گذشته شجاعانه از خود گذشتگی کنند و به داد مردم برسند و این فاصله را با حرکت به طرف ملت حل کنند
گسست دولت ملت خیلی وقت است اتفاق افتاده و در این شرایط معمولا شکافها بیشتر میشه و جبران سخت تر می شه.... مردم وقتی انتخاب متفاوتی دارند دولتها هستند که باید به خواست مردم تن دهند نه برعکس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
ازخود گذشتگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
احسنت پذیرش مساله اولین اقدام هست که اینها اون رو هم در ابتدا قبول ندارند
اشکال این تحلیل این است که اعتراضات نه اغتشاشات را یک پروژه خارجی می دانید که بر نا رسایی های داخلی سوار شده . این پیش فرض بکلی غلط است و نتیجه ناشی از آن هم غلط خواهد بود . البته بکار سیاسیون که نمی خواهند نقش خود در ایجاد اعتراصات را بپذیرند می خورد . من قسم می خورم یک در ده هزار نفر معترضین هیچ ارتباطی با خارج نداشته اند . شما مردم را ساده لوح و بازیچه دست دیگران فرض می کنید این توهین به شعور مردم است . مردم از ظلم بی عدالتی دزدی بی آینده گی پارتی بازی بستگی تمام راههای پیشرفت بستوه آمده اند و از همه بد تر نپدیرفتن مسولیت از طرف مسولین است . از ما گفتن بود و از آنها نشنیدن متاسفانه دولت فعلی شرایط را بسیار خرابتر کرده .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
خداییش اگر میشد صد تا مثبت میدادم به نظر شما . کاملا درسته
بهلول
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
صددرصد درست می فرمایید ولی کو گوش شنوا
پروژه ای در کار نیست وقتی دولت نماینده عموم مردم نباشه گسست اتفاق می‌افته. مثلا رئیس جمهور میاد میگه خواست مردم مبارزه با فلان کشور است ولی عموم مردم خواستشون این نیست. هر گاه خواست عموم مردم رو بیان کرد نزدیکی مردم و دولت اتفاق می‌افته.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
کاملا درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
یعنی شما متوجه نشده اید که مردم مسئولین با ما مردم فرق داره
تحلیل بی طرفانه و دقیقی بود. اما یک سوال همیشگی برای مردم وجود دارد، چه زمانی م سران تغییری در رفتار و سیاست هایی داده است که منجر به این مشکلات شده است؟ در این 4 ماه چه عملی در راستای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی شده است؟ مشکل مردم در حال حاضر اینه که چشم اندازی رو نمی بینند و با این رویه مسئولان آینده متاسفانه برای مردم سیاه است! در نتیجمیته اینبار باید اقدام عملی باشد، حداقل در این موارد که در این متنم اشاره شده است. راه حل اما روشنه : باز کردن فضای اجتماعی، تقبل برجام در اسرع وقت و حل مشکلات اقتصادی توسط تکنوکرات ها، آزادی فضای رسانه ای و جلوگیری از فحاشی های کیهان و شبکه افق به مردم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
دلالی دولت در بورس کالا با فروش انواع خودرو نمونه ای از گسست ملت و دولت هست 30 درصد و بیشتر نسیب دولت میشه
در آخر می‌توان گفت این مرز و بوم در دوران متعدد با مشکلات و پروژه‌های دشمنانه متعددی روبرو بوده، اما آنچه که حلال این مشکلات بوده ارتباط و وحدت میان مردم و مسئولان بوده که توانسته این کشور را از بحران‌های مختلف نجات دهد لذا وقتی چنین واقعیتی وجود دارد باید ملزومات این اتحاد و همدلی هم مورد توجه قرار گیرد و تقویت شود.(((((((((( وحدت و همدلی یکطرفه و 40 ساله از سوی ملت بوده و لا غیر!!!!!!!!!!!!! و برخی در هر دوره بجز اختلاس و رانت خواری و بی پاسخ گذاشتن سئوالات مردم و سرکوب مطبوعات و قانون گریزی عملی دیگر برای پیشرفت و توسعه مملکت عملا انجام ندادن))))))))))))) # هوای پاک # آب شرب # فقر مطلق
اگر دشمنان ایران دنبال براندازی بودن باید سعی میکردن در جامعه ایران همبستگی بوجود بیاد در جهت مخالفت با حکومت اما اونها دقیقا دارن عکس این عمل میکنند مثلا با رواج عمامه پرانی و دشمنی با مذهب یا دشمنی با سپاه دارن تفرقه رو زیاد میکنن. در واقع هدف اونها اینه که در جامعه ما تفرقه و دشمنی و کینه بوجود بیاد و از درون ضربه بخوریم. به حرکتهای تروریستی هم چشم دوختند و اینکه اگر بتونن یک بخش کوچکی از جامعه رو هم که شده به این سمت سوق بدن. اما باید توجه کرد که از دشمن جز دشمنی انتظار نمیره و این ما مردم و مسئولان هستیم که باید عاقلانه کار کنیم و مشکلات رو با دست باز کنیم تا دشمن ناکام بمونه.
تورم و خیلی مشکلات ناشی از خرابکاری داخلی هاست تو اینترنت دیدم که تشویق به هدر دادن اب و گاز و برق برای ضربه زدن به کشور کردن - ولی بدانن حامی این انقلاب حضرت زهرا است و انقلاب خمینی بلاخره به ریل اصلی خود برمی گردد و اسراییل و امریکا سقوط می کنن ایران ابر قدرت می شود فقط این بدبخت ها خسره فی الدنیا و اخرت می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
به تعداد منفی و مثبت ها توجه کن.این بازخورد نظر شماست در یک جامعه آماری بصورت اتفاقی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
نظر یک ادم بی منطق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
آره شما راست می گید ولی بایذ ببینید مردم چی می گن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
فکر نمی کردم شما هم اهل خبر خوندن باشی...هر
ملت حق اعتراض دارند . بله. ولی اگر عامل این اعتراض رفع نشه، چه کار کنند!!!!
این رو جواب بدید،
خیلی ساده است
دولت و مسئولین سفره خود را از ملت جدا کرده اند
مسئولین امر حقوقهای نجومی می گیرند، برخی در تمامی رانتها غرق هستند، در حالی که شعار مرگ بر آمریکا می دهند خود و خانواده شان شهروند امریکا هستند و تمام فشار تحریم به گردن ضعیف ترین اقشار جامعه انداخته اند.
ساده تر از این هم می شه گفت ؟؟
تیتر فوق العاده
متن آبکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
بی انصاف
مسئولان باید قبول کنند مشکلاتی هم هست ؟! واقعا بعد از این همه نابسامانی تازه مسئولان باید بیان و تازه قبول کنن که مشکلاتی هم هست ؟ شوخی میکنی مشرق ؟ مگه مسئولان در ایران زندگی نمیکنن ؟
تنها راه چاره درک مردم و گوش دادن به حرف مردم است. بی خود پیچ و خم ندهید بهش
پروژه ای به نام گسست دولت - ملت وجود ندارد. مسئولیت بخش قابل توجهی از این گسست برعهده حاکمیت است. زمانی روابط حسنه و صمیمی خواهد بود که
- وضعیت معیشتی و اقتصادی در حد قابل قبول بوده و مردم نسبت به آینده ناامید نباشند،
- آزادیهای فردی و احتماعی قابل لمس بوده و جامعه احساس تبعیض ننماید،
- عدالت در همه حوزه ها جاری باشد، نه اینکه عده قلیلی از رانت های دولتی به نحو حداکثری استفاده نموده و اکثریت جامعه فقط نظاره گر این تبعیض باشد.
- مردم کشور می باید در حوزه روابط بین الملل احساس امنیت کنند نه اینکه هر روز منتظر بحران جدیدی در این حوزه باشند. ظاهرا یکی از علل منفک شدن جامعه ادامه سیاست های بین المللی و منطقه ای است ، مردم از این وضعیت خسته شده اند و امیدی به تغییر یا اصلاح آن ندارند.
- تبعیض در حوزه قضایی از مهمترین عوامل دوری دولت و ملت در هر کشوری است. نیازی به طرح مثال نیست!!!
- اگر بخش قابل توجهی از جامعه خواهان تغییر در قانون حجاب است این مطالبه باید مورد بررسی جدی قرار گرفته و درخواست آنها به مورد اجرا گزارده شود،
- در پاسخ به کسانی که می گویند این قانون است و باید رعایت شود آقای مهدی نصیری ( مدیر مسئول سابق کیهان) مطلب درستی مطرح کرده است (نقل به مضمون): قانون هم باید از طرف جامعه مورد پذیرش قرار گیرد؛
- تورم بالای ۵۰ درصد که منشا اصلی بسیاری از مشکلات اقتصادی، احتماعی و فرهنگی است ، نقش پر رنگی در ناامیدی جامعه و مهاحرت به کشورهای دیگر و فرار سرمایه های مالی و انسانی ( نخبگان) ایفا می نماید.
- اقتصاد دولتی ( به قول آقای قالیباف ۸۰ تا ۸۵ درصد دولتی) عامل اصلی فساد و رانت و ناامیدی مردم نسبت به فعالیتهای اقتصادی و تحاری می باشد.
عوامل این گسست فهرست بلند بالایی است که فقط با درایت مسئولان قابل حل و فصل خواهد بود در غیر اینصورت مشکلات هر روز بیشتر از روز قبل و با شدت و حدت بیشتری ادامه خواهد یافت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
نکات مهمی به مقاله شمااضافه کردند نظرات کاربران که با مثبتهای زیادی روبرو بوده مشتی نمونه خروار که دولتمردان هیچ وقت انها را درنیافته اند و این گسست ادامه دارد اصولا راه اعتراض را باز کنید تا جمعیت ناراضی بر شما عیان گرد بطوری نتونید با پیچاندن رسانه ها القای دروغ هواداری ببفاید
شما از کدام رابطه و... بین مردم و دولت حرف می زنید وقتی در کشوری نماینده مجلس یا نماینده سیاسی و یا... ده ها برابر حقوق وزارت کار یک کارگر بدبخت پول می گیره چه جوری آن نماینده خودشو می تونه از مردم بدونه و یا اصلا می تونه مشکل مردم را درک و حل کنه، بلی وقتی نماینده خودشو بالاتر بدونه اجازه نمی ده شفافیت در کشور علنی بشه اجازه نمی ده حقوق دستمزدشو مردم ببینند این امر دو علت داره علت اول اینکه اجازه نمی ده حقوقشو مردم ببینند پولی که می گیره واقعا در شان و مقام و توان ان نیس، دوم اینکه مردم عادی آنقدر حقوقشون پایین هس که اگر این افشاگری صورت بگیره اون وقت چاره ای جز بالابردن حقوق مردم عادی نداره و این مورد هم بازم با ذات اولی آنان که گفتیم اونا خودشونو بالاتر از مردم می دانند همخوانی نخواهد داشت. پس راهکار خوب بستن اینترنت ب بهانه مختلف برای مردم عادی، استفاده از امکانات لوکس دور از دیدمردم عادی و... هس. تا وقتی که حقوق ریالی یا دلاری یک دولتی با غیر دولتی بنابه هر دلیل غیر منطقی و غیر قابل توجیه در افکار عمومی متغیر باشه مثلا نمونه اش طرف بچه ها شو فرستاده خارج خودش داره واسه بچه های مردم با چندین میلیون پول گزاف و محرمانه داره تصمیم می گیره، خودش تو خونه اش دلار جا ساز می کنه ولی خرید و فروش دلار را را جرم اعلام می کنه، خودش نمی تونه بفهمه و درک کنه با حقوق وزارت کار کار و زندگی کردن یعنی چه، نمی دونه سربرج باید کرایه خانه بدی یعنی چه و....
با این وضع اقتصادی انتظار دارید مردم با مسئولین با هم بگن و بخندن؟ وضع واقعا اسفبار هست و کسانی که از امکانات دولتی استفاده میکنند درد مردم رو نمیفهمند
فرموده‌اید: "دشمن نیز روی این بخش حساب باز کرده تا با القای ناکارآمدی در دستگاه مدیریت کشور، این حس عدم تعلق و همراهی با نظام را تشدید کند"
یعنی واقعا اینکه مسئولان ناکارآمد هستند غلط است و القاء دشمن است؟!!
شما وضع کشور در اقتصاد، محیط زیست، انرژی، آلودگی هوا، بیکاری، فقر گسترده و در یک کلام انهدام کشور را القاء دشمن میدانید؟!!
تورم 50 درصدی القاء دشمن است؟!!
خط فقر 18 میلیونی و دستمزد 5 تومنی القاء دشمن است؟!!
کمبود گاز و مازوت سوزی صنایع و نیروگاه‌ها القاء دشمن است؟!!
سمی بودن هوای تهران و چند کلانشهر دیگر القاء دشمن است؟!!
اختلاسهای چند ده و حتی چندصد هزار میلیاردی القاء دشمن است؟!!
سیستم بانکی ورشکسته و ربوی القاء دشمن است؟!!
بالا رفتن سن ازدواج القاء دشمن است؟!!
برنج 120 هزارتومانی و گوشت 200 هزارتومانی القاء دشمن است؟!!
بی آبی تهران و نداشتن کوچکترین برنامه برای موقع بحران القاء دشمن است؟!!
فرونشست زمین و ته کشیدن منابع آبی کشور به دلیل سوئ مدیریت القاء دشمن است؟!!
قتل عام مردم با خودروهای داخلی و بی کیفیت ولی با قیمت برابر تویوتا القاء دشمن است؟!!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
اشتباه گفتی بابا گوشت 300 هزار تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
معلوم میشه تازگیها برنج و گوشت نخریدید و لی حرفاتون کاملا درسته و هنوز می توانستید ادامه بدید از این دست مطالب زیاده.
مسئولین خوب میدانند تنها راه داشتنه مردم در عدالت واقعیست ... ظلم و فساد ستیزی واقعی و حقوق های واقعی ... نه اینکه موقع حقوق ضعفا که میشه تمام معادلات کشور رو بررسی کنند و چندرغاز بزارن رو حقوق بازنشسته مخصوصا کشوری ها ...این ظلمه ... صندوق کم داره؟!خب از پول نفت کمک کنید و حقوق رو درست بدید ..الان حقوق زیر 18 یا 20 تومن یعنی زیر خط فقر ، اونوقت میانگین حقوق بازنشسته کشوری 7 الی 8 تومنه ..این یعنی چی؟!!!!!!!!!!!
در برابر « گسست دولت -- ملت » چه بايد كرد ؟
----------------
-- در برابر اين گسست چه بايد كرد ، آميرزا محمد ؟
--- البته بنده براي اين سؤال پاسخ هايي دارم ، چون مطالعاتي هم دارم ! اما به نظرم يكي از بهترين جواب ها هم اين است كه ببينيم « تاريخ » چه مي گويد كه گفته اند : « تاريخ معلم انسانهاست » ! اما مسلماً از « علم سياست » هم نبايد غافل بود ، به گمانم بهترين جواب را علم سياست مي تواند به اين سؤال بدهد ! ... خوب هم مي تواند بدهد ! ... مطمئنم ! سياست مثل يك چونه خمير مي ماند كه مي شود به هر شكل و فرمي در آورد ، سياست مثل يك تكه فولاد نيست پسرم ! شما چه طوري ؟ بازنشستگي و پيري و چگونه گذران زندگي با حقوق بازنشستگي با داشتن عروس و داماد و نوه ها تا آخر برج خودش سؤال بزرگي است جعفر آقا ! مرحمت شما زياد جعفر خان ! بروم كه پاهام خيلي درد گرفت ! سلام برسان !
از کدام مبت سخن می گویید ملتی وجود ندارد دولت هم که در نقش است
در عراق جنگ زده تورم 4/5 درصد است ولی در ایران بالای 50%
چرا مسولان نمی‌فهمند که در کلان شهرها با حذف آرای باطله، ۸۰ درصد مردم رای ندادند!!! مردم چگونه اعتراض کنند؟؟؟
یه تعداد مدیر با مدارک دانشگاه آزاد، همین جور پست و مقام گرفتند و نخبگان صنعتی شریف ما و نخبگان دانشگاه های دولتی ما را فراری دادند. چه تعداد از مسولان از دانشگاه امام صادق هستند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
با مدرك دانشگاه امام صادق درسته
فقط و فقط اگر میتونن و مدیریتش هست و دریاتش هست و اراده اش هست بروند به سمت عدالت اجتماعی و اقتصادی ورفاه مردم علی الخصوص حول 4 محور
1-مبارزه با خلق پول بانکی و مسائل مربوط به آن
2-مبارزه جدی با رانت ویژه خواری
3- مبارزه با حقوق های نجومی و حیف و میل بیت المال و ناهماهنگی های فاحش در پرداخت ها(افراه هم رده و از همه لحاظ مشابه در ادارات مختلف خیلی متفاوت دریافت می کنند.)
4- بالابردن احساس عدالت در مردم ( اگر هست باهم بخوریم و اگر نیست باهم قناعت کنیم)
آقای رئیسی داشت موفقیتهایی در سیاست خارجی و مسائل اقتصادی بدست می آورد اما یک اشتباه بسیار بزرگ انجام داد و اینکه خواست آزادیهای فردی رو کمتر کنه. این کار بسیار خطرناکیه چون همین الان هم بخشی از جامعه در فشاره از بحث آزادی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
ممکنه چندتا از این موفقیتهایی که داااااااشت کسب میشد رو نام ببرید؟
در ایران همواره گروههای سیاسی همدیگر را ضایع میکنند۔لذا پس از مدتی گروهی موردنظر مردم باقی نمیماند۔۔کمال سر محبت ببین نه نقض گناه که هرکه بی هنر افتد نظر به عیب کند۔ کلید گنج سعادت قبول اهل دل است مباد انکه در این مورد شک وشیب کند۔ چای شما نه قند پهلو است ونه شیرین است۔بسیار تلخ است۔ممکن است برای سلامتی مفید باشد ولی تلخی ان زیاد است۔بگذارید مردم کمی گناه کنند۔از ان گناه که نفعش رسد به غیر چه باک۔
خصوصی سازی و کوتاه کردن دست دولتی ها از اقتصاد تنها راه حل برون رفت از این ماجرا است !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
بر عکس بزرگوار علت تمام مشکلات اقتصادی کشور خصوصی سازی به روش موجود است والا در دهه اول انقلاب که اقتصاد دولتی داشتیم هیچکدام از این معضلات نبود
به نظر بنده که خودم باوردارم عاشق ایران هستم دلیل اینکه امکان ماندن درکانادا یش بچه ها با شرایط بسیار خوب هست اما میخواهم خیلی زود برگردم به ایران راه مناسب بکاربردن سخن زنده یاد مطهری است یعنی تمام اختیارات به رٔیس جمهور منتخب داده
اینها همش تبلیغات مسموم رسانه های معاند و ضد انقلاب است وتلقین انهاست وجود خارجی ندارد ملت مسلمان ایران حاضر به همه گونه فداکاری پای نظام هستند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
همه مردم ایران شما و همسایه هات نیستند کل ایران هم شهرک محلاتی نیست از زبان کل مردم ایران حرف نزن اینجا بیست و سی نیست
دولت اشتباهات زیادی داشته و تاوانش مردم دادن نمونه‌ش دشمنی با تقریبا ۹۰ درصد کشورهای دنیا و بطبع آن تحریم و تورم کمر شکن در بخش اقتصاد هم آنچنان به مردم تنگ آمده که زادو ولد پایین آمده و دولت بجای اصلاح آور تشویقی گذاشته آنهم از جیب مردم نمونش دولت موظف به تامین خودرو برای مردم هست اما هم چند دستگاه خودرو هم بین آنهایی که چند بچه دارن قرعه کشی میشه یا وام که باید راحت در اختیار مردم باشه شده آپشن برا آنهایی که چند بچه دارن در زمینه سد سازی که چند فاجعه بزرگ رخ داده یا کارخونه های فولاد سازی که تو کویر !دایر شدن ونتیجش بی آبی و آلودگی هوا شده
هیچی فقط دولتی مانند دولت قبل یا جریان آنها در راس نیاورید که از عمد دنبال عصبانی کردن مردم هستند خود به خود حل می شود بیشتر این گسست
مشکل اصلی بی اعتنایی مسئولان به مشکلات مردم ست !! همین جراحی اقتصادی در یکسال اخیر که کارشناسی بسیار ضعیف در این شرایط بین‌المللی ایران که بسیار منزوی بودیم انجام دادن! که خود جناب مخبر اعتراف غیرمستقیم بر اشتباه بودن آن در این شرایط داشته اند.
هرچه دولت می گوید برعکس عمل می کند.
بگین شبکه افق برنامه بیشتر تولید کند
تو کشوری که آدم مخالف برجام رو می کنن مسول پیگیری اون حتما گسست اتفاق افتاده
وزیر مسکن که به خاطر بیماری تغییر کرد بعد از یک سال بدون کارنامه وزیر کار و رییس بانک مرکزی هم که تغییر کرد وزیر اقتصاد و صنعت هم کاملا ناکارآمد و باعث نارضایتی دوستان و طرفداران رییسی هم شده اند این چه دولتی است که ملت نخواهد از آن بگسلد
خیلی تاثبر گذار بود
پاسخ ها
ممدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
اتفاقا ارزش خواندن نداشت!
اگه چیزی نمی گفتی سنگین تر بودی
اگر بیل گیت در راس وزارت امور اقتصادی، ایلان ماسک در راس وزارت ارتباطات، علی دایی در راس وزارت ورزش، نانسی پلوسی رئیس مجلس، آنگلا مرکل وزیر امور خارجه، رئیس دیوان لاحه در راس قوه قضائیه، رابرت دنیرو در راس وزارت ارشاد، شیخ دوبی در راس سازمان جهنگردی و ایرانگردی و ... و گاندی هم رئیس جمهور ایران باشد، با این ساختارباز هم رشد نخواهیم کرد. قانون اساسی کشور نیاز به اصلاح دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
+++++++++++++++++++++++++++++++
دقیقا مساله اعتراض به تبعیض و بی عدالتی و فقر و گرانی و بیکاری و رانت و فساد است بقیه بهانه هستش این اعتراضات نتیجه سالها عدم پاسخگویی هست اما دریغ از گوش شنوا
ریشه اصلی این گسست در تضاد بین سبک زندگیه. باید پذیرفت همه مردم یک شکل نیستند و یک عقیده ندارند.
طرف ملت را باید گرفت
تا وقتی مسئولین زیر بار این حرفها نروند آش همون آشه و کاسه همون کاسه!
خیلی مسئولین متاسفانه اصلا نمی فهمند شایستگی این پستی که قبول کردند را ندارند
برای یک استخدام ساده کلی تست و سوال و امتحان گرفته می شود ولی برای تصدی پستهای مهم کشور براحتی هر کس را که بخواند میگذارند
آب ریخته را نمی توان جمع کرد!
تابناک‌ جان‌ سانسورچی‌ شدی‌ ؟
سالها قبل آقاي رضايي طرحي داشت با اين مضمون كه استان ها از لحاظ اقتصادي مستقل شوند و از لحاظ سياسي تحت حاكميت حكومت مركزي باشند.

به نظر من اگر مردم به صورت محلي حاكمان را انتخاب كنند، هم مسئولين محلي پاسخگو خواهند بود، هم درك مردم از تلاش مسئولين ، مشكلات و راه حل هاي پيش رو واقعيتر خواهد بود و هم مشاركت عمومي در آباداني استاني بيشتر خواهد بود. در اين ميان چون مردم خودشان به صورت محلي انتخاب مي كنند، به مرور دست افراد بي كفايت و دست نشانده كه با رانت زمام امور را در دست مي گيرند هم از صحنه ي مديريت كشور كوتاه مي شود.

در اين صورت اشتباهات مديران محلي كه از نخبگان محلي خواهند بود، به پاي حكومت مركزي نوشته نمي شود و باعث افزايش شكاف دولت ملت هم نمي شود.

پيشنهاد مي كنم آقاي رضايي طرحشان را به كمك نخبگان به روز رساني كنند و براي اجرايي شدن به تصميم گيرندگان پيشنهاد بدهند.
اصلا همین که گفته شود القا ناکارآمدی دولت ودستگاه ها توسط دشمن صورت میگیرد هم دادن امتیاز بیهوده به دشمن است وهم پنهان شدن مسئولین پشت این فرضیه نه چندان قطعی.؛؛در تمام دنیا کشورهای رقیب با منافع متضاد وجود دارند اما نفوذ تبلیغاتی وکشور ها در یکدیگر چندان زیاد نیست که بتوانند این همه زمینه نارضایی را فراهم کنند.نارضایی اگر نباشد امکان مانوور دوست ودشمن وجود ندارد اینکه دلخوش باشیم که معترضین حداکثر 100 هزار نفر ودر صد ناچیزی هستنددر واقع فریبی وسر در برف فروبردن ا ست!! اولا به فرض صحت این جمعیت نماینده 100 هزار خانواده یعنی جمعیت یک تا دومیلیونی ست دومامقایسه این آمار وقتی صحیح است که در مقابل این جمعیت جمعیتی چند برابر برای مقابله به خیابان بیایند. آیا چنین است؟؟چرا جمعیت ساکت وصبور اما ناراضی را هوادار میپندارید؟امروزه فقط صندوق رای نشاندهنده رضایت یا عدم رضایت مردم از دولت هاست وبس
سالهای طولانی همیشه دشمن دشمن گفتید تا مردم را حول یک محور جمع کنیدو بقیه ماجرا ها ... اینقدراین تحلیلها تکراری و کلیشه ای و قدیمی شده که اولا همه این تحلیل ها را حفظ شده اند. ثانیا دیگه از شنیدنشان حال خوبی پیدا نمی کنند. ثالثا دیگه نه درستند ونه کارساز. اگر نمیدانید و می خواهید به تحلیل درست و واقعی برسید باید اول واژه ها ی دشمن و توطئه را بگذارید کنار. بعد بدون آنها و کاملا بیطرفانه به مسائل و مشکلات جامعه بپردازید . در کسوت یک فرد کاملا عادی با اقشار مختلف مردم هم کلام بشوید از استاد دانشگاه گرفته تا کارگر.تا بلکه به یک جمع بندی درست برسید.
گسست ملت با ملت و گسست بین نسلی هم تهدیده بزرگیه.
به نظارت های مردمی جایگاههای قانونی بدهید و آنها را آزاد بگذارید: مثل مراکز آمار گیری مستقل غیر دولتی- آزمایشگاههای مستفل غیر دولتی - آزادی نظارت و افشاگری خبرنگاران - کار آگاهان خصوصی -و کلا ناظزان تخصصی در همه شاخه هایی که در ممالک توسعه یافته انجام شده است.
عنوان صحیح این نوشتار
گسست دولت از ملت
زکی
مردم بدرستی از دولت عبور کردند
دو رو بودن در جامعه نهادینه شده. مسئولین هم دوست ندارند یک رنگی رواج پیدا کنه. چون میترسن مجبور شن واقعیات رو بشنوند و جوابهای واقعی بدهند. نمونه اش تیتر 《گسست ملت و دولت》! واقعا گسست بین مردم و دولت شکل گرفته؟؟
چرا با تأخير نظرات را منتشر مي كنيد مگه چقدر بررسي نياز داره بعد از اون رو خبرهاي جديد سريع نظراتش منتشر ميشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل