بازدید 14481

بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت؛ خطری که همه را تهدید می کند/ ایران در دستورکار امنیتی کابینه افراطی جدید

بنیامین نتانیاهو علی رغم اینکه در آستانه محکوم شدن به اتهام فساد بود، بار دیگر به قدرت بازگشت و کابینه خود را تشکیل داد؛ کابینه ای به شدت افراطی و فاشیست که زنگ خطر را در اسرائیل و منطقه به صدا درآورده است. روز گذشته، کنست اسرائیل با ۶۴ رای مثبت در مقابل ۵۴ رای مخالف، به دولت جدید به ریاست نتانیاهو رای اعتماد داد.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷ 30 December 2022

بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت؛ خطری که همه را تهدید می کند/ ایران در دستورکار امنیتی کابینه افراطی جدید

بین الملل تابناک: بنیامین نتانیاهو علی رغم اینکه در آستانه محکوم شدن به اتهام فساد بود، بار دیگر به قدرت بازگشت و کابینه خود را تشکیل داد؛ کابینه ای به شدت افراطی و فاشیست که زنگ خطر را در اسرائیل و منطقه به صدا درآورده است. 

روز گذشته، کنست اسرائیل با ۶۴ رای مثبت در مقابل ۵۴ رای مخالف، به دولت جدید به ریاست نتانیاهو رای اعتماد داد.

 ائتلاف نتانیاهو توانسته بود در انتخابات اخیر این رژیم حائز اکثریت آرا شود و مراسم تحلیف دولت جدید اسرائیل، که حاصل ائتلاف حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با احزاب راست‌گرای افراطی و ارتدوکس یهودی است، در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برگزار شد.

در همین رابطه، یائیر لاپید، نخست وزیر قبلی اسرائیل گفته است که کابینه‌ای که نتانیاهو تشکیل داده یک کابینه راستگرا نیست، بلکه یک دیوانگی تمام عیار محسوب می‌شود. مقامات صهیونیستی در هفته‌های اخیر یکی پس از دیگری نسبت به روی کار آمدن تندرو‌ها در کابینه جدید ابراز نگرانی کرده‌اند. لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم گفته آینده تاریکی در انتظار این رژیم است و تاکید کرده که روی کار آمدن افراطی‌ها در کابینه نتیجه‌ای جز تجزیه و یا تقسیم مردم به دو یا چند گروه نخواهد داشت.

اینکه چرا مقامات تل‌آویو از آینده این رژیم به شدت نگران هستند، بیش از آنکه به تحولات خارجی ارتباط داشته باشد به مسائل داخلی در سرزمین‌های اشغالی ارتباط دارد. هر چند احزاب راست افراطی برای اولین بار در کابینه تل‎‌آویو جمع شده‌اند و به نظر می‌رسد تا حدی به بی‌ثباتی سیاسی که در سال‌های اخیر گریبانگیر این رژیم شده بود، پایان داده‌اند، اما با این حال نگرانی‌ها نسبت به آینده روز به روز افزایش می‌یابد.

روی کارآمدن کابینه افراطی؛ خطری که از درون

یکی از مهمترین دلایلی که سبب شده تا مقامات اسرائیلی از آینده خودشان نگران باشند، قدرت گیری احزاب راست افراطی است که در روز‌های آینده کابنیه خود را تشکیل خواهد داد. تفکرات احزاب راست افراطی یا همان «هریدی‌ها» که روز به روز در جامعه توسعه پیدا می‌کند، از نظر صهیونیست‌های مهاجر در حکم بمب ساعتی است که سرزمین‌های اشغالی را منفجر خواهد کرد. صهیونیست‌ها اعتقاد دارند که حضور رهبران تندرو در راس قدرت، سبب ایجاد دودستگی در جامعه خواهد شد و از دوقطبی شدن جامعه هراس دارند. تندرو‌ها سعی دارند افکار و عقاید خود را در بین صهیونیست‌ها رواج دهند، تفکراتی که مقامات تل‌آویو آنرا برخلاف سنت و عقاید دین یهود می‌دانند.

گسترش شهرک‌های صهیونیست نشین، معافیت دانش آموزان حریدی از خدمت سربازی و اختصاص بودجه و امکانات بیشتر به یهودیان ارتدکس، همچنین تشدید قوانین مهاجرت و سخت‌گیری درباره پایبندی مهاجران به قوانین یهودیت از جمله مهمترین خواسته‌های راست‌های افراطی است که از هم اکنون موج مخالفت‌ها با آن شروع شده است. نگرانی از قدرت گیری احزاب افراطی تاجایی است که حتی افرادی مانند بنی گانتس، وزیر جنگ که خودش یکی از جنایتکاران جنگی در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رود گفته که هر آنچه در توان داشته باشد برای مقابله با سیاست‌های کابینه راست افراطی انجام خواهد داد.

قوانین مدنظر تندرو‌ها در کابینه تل‌آویو ممکن است به تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی و به خصوص با گروه‌های فلسطینی منجر شود و این مسئله سرزمین‌های اشغالی را بیش از پیش ناامن خواهد کرد، همان گونه که در ماه‌های اخیر با افزایش عملیات شهادت طلبانه فلسطینی‌ها، امنیت برای شهرک نشینان به رویا تبدیل شده است و حتی از تردد در خیابان‌های تل‌آویو هم وحشت دارند.

احزاب راست افراطی اولین اقدام جنجالی خود را کلید زدند و در قانون جدیدی که روز دوشنبه در پارلمان تصویب کرده‌اند افراد با محکومیت‌های کیفری می‌توانند در کابینه حضور داشته باشند و همچنین، پارلمان اختیارات زیادی را به ایتامار بن گویر، به عنوان وزیر امنیت داخلی اعطا کرده است که با توجه به افکار تند او و دشمنی گسترده با فلسطینی‌ها می‌تواند آتش جنگ در سرزمین‌های اشغالی را شعله‌ور کند و به عبارتی، روند فروپاشی رژیم صهیونیستی را به گفته خود مقامات آن تسریع کند.

وجود گروه‌های افراطی مذهبی در کابینه که دنبال تصویب قوانین سختگیرانه شهروندی هستند برای آن دسته از صهیونیست‌ها که مذهبی نیستند و زندگی در سرزمین‌های اشغالی را به شرط لائیک و سکولار بودن پذیرفته‌اند، قابل درک نیست و می‌تواند چالش‌های زیادی را در جامعه ایجاد کند که به قیمت فروپاشی قومیتی در سرزمین‌های اشغالی تمام خواهد شد.

از سوی دیگر، سیاست‌های احزاب راست افراطی در بعد خارجی هم برای صهیونیست‌ها نگران کننده است و با اجرا کردن برنامه‌های تنش زا مشروعیت این رژیم در عرصه بین‌المللی را هم زیر سوال خواهد رفت. همچنانکه در ماه‌های اخیر صدور قطعنامه‌های سازمان ملل بر عیله جنایات این رژیم و موج عظیم نفرت جهانی از صهیونیست‌ها در جام جهانی فوتبال در قطر نشان داد که صهیونیست‌ها روز به روز در جهان منزوی‌تر می‌شوند و متحدان خود را از دست می‌دهند.

همچنین، یهودیان خارج نشین هم دل خوشی از تندرو‌ها ندارند و بیش از دیگران از سیاست‌های کابینه افراطی انتقاد خواهند کرد و حتی این مسئله می‌تواند به کاهش حمایت‌های لابی صهیونیستی از کابینه راست افراطی منجر شود. زیرا افزایش فشار‌های جهانی به رژیم صهیونیستی، این لابی قدرتمند را هم تحت فشار قرار خواهد تا در سیاست‌های اعلانی خود تجدیدنظر کنند.

مسئله مهم دیگر بحران‌هایی است که در ارتش صهیونیستی در سال‌های اخیر به وجود آمده است. رژیم صهیونیستی برای مقابله با چالش‌های امنیتی به ارتشی قدرتمند نیاز دارد، اما این ارتش این روز‌ها پوشالی از آب درآمده و بحران‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس نظرسنجی‌ها، یک سوم جوانان اسرائیلی تمایلی به استخدام در نهاد‌های نظامی ندارند و این‌ها داده خطرناکی برای صهیونیست‌ها است. همچنین، فرار سربازان از ارتش در کنار افسردگی فزاینده و آمار بالای خودکشی در بین نیرو‌های ارتش، زنگ خطر را برای سران تل‌آویو به صدا درآورده است.

رسانه‌های صهیونیستی همین اواخر اذعان کرده‌اند تصمیماتی که از سوی مقامات رده بالای نظامی گرفته می‌شود ضربات مهلکی را به پرسنل نظامی وارد کرده و نسبت به خروج افسران ارشد از ارتش و نافرمانی سربازان از تشکیلات فرماندهی هشدار داده‌اند. حتی ناتوانی نیروی هوایی که مقامات تل‌آویو به آن فخر می‌فروشند هم در بدترین وضعیت خود قرار دارد و صهیونیست‌ها از اینکه در صورت وقوع جنگ با محور مقاومت متزلزل خواهند بود به شدت نگران هستند. این درحالی است که محور مقاومت دشمن درجه یک اسرائیل، روز به روز قدرتمند می‌شود و اضلاع جدیدی از مقاومت در منطقه شکل گرفته‌اند که هر کدام به تنهایی می‌توانند با رژیم صهیونیستی مقابله کنند. شکست‌های متوالی از گروه‌های فلسطینی و ایجاد بازدارندگی بین فلسطینی‌ها، موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند و سران تل‌آویو به خوبی این مسئله را درک کرده‌اند.

نامه هشدار آمیز 100 دیپلمات اسرائیلی

بیش از ۱۰۰ تن از کارکنان وزارت خارجه اسرائیل با امضای نامه-ای گفتند اگر ائتلاف جدید سیاست-های راست افراطی را بکار اندازد، احتمال آن هست که این رژیم با «طیف گسترده-ای از پیامدهای سیاسی و اقتصادی» رو-در-رو شود.

روز چهارشنیه بیش از ۱۰۰ تن از دیپلمات ها و سفرای پیشین اسرائیل با امضای نامه ای خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آتی از آسیبی که در صورت بکار انداختن سیاست-های راست افراطی دولت جدید به جایگاه جهانی اسرائیل وارد خواهد آمد، هشدار دادند.

در این نامه که به عبری و انگلیسی منتشر شد، امضاکنندگان «نگرانی عمیق از آسیب جدی به روابط خارجی اسرائیل، جایگاه بین المللی و منافع اصلی آن در اثر آنچه ظاهرا سیاست دولت آتی خواهد بود» ابراز کردند.

در این نامهٔ رسمی به نگرانی از تغییرات بالقوهٔ سیاست در کرانهٔ باختری و پیشبرد قوانین افراطی و تبعیض-آمیز که اجازه خواهد داد ارائه دهندگان خدمات با اتکا به دلایل مذهبی از ارائهٔ خدمات خود به برخی مراجعین امتناع کنند، و احزاب تشکیل-دهندهٔ دولت جدید در قرارهای ائتلافی خود بر سر آن به توافق رسیدند، ارجاع شد.

کارکنان پیشین وزارت خارجه اسرائیل گفتند آنها از واکنشی که احتمال دارد به اتحاد اسرائیل با ایالات متحده آسیب وارد آورد و پیشرفت توافقات عادی سازی روابط با امارات متحد عربی، بحرین و مراکش تحت پیمان ابراهیم را باطل کند، نگران هستند.

تلاش مخالفان مقابل جولان نتانیاهو

در پی این تحولات، سران احزاب مخالف رژیم صهیونیستی در پارلمان گردهم آمدند و با صدور بیانیه‌ای متعهد شدند که علیه دولت راستگرا و مذهبی به رهبری نتانیاهو با یکدیگر همکاری کنند. رهبران حزب یائیر لاپید از یش عتید، بنی گانتس از اتحاد ملی، مراو مایکلی از کارگر، آویگدور لیبرمن از رهبران حزب اعلام کردند: «ما با هم برای مبارزه با این دولت عقب‌مانده و ضد دموکراتیک که در حال ایجاد است، که اسرائیل را از درون متلاشی می‌کند، کار خواهیم کرد.»‌مخالفان گفتند: «زمانی که به قدرت برگردیم، قول می‌دهیم هر قانون افراطی را که به دموکراسی، امنیت، اقتصاد یا جامعه اسرائیل آسیب می‌زند لغو کنیم.»

رژیم صهیونیستی در حالی گام به گام به تشکیل چنین دولت متزلزلی نزدیک می‌شود که گزارش روزنامه هیوم حاکی از این است که چالش‌های جهانی، مهم‌ترین مسائلی هستند که اسرائیل در سال آتی میلادی با آن‌ها دست به گریبان خواهد بود. تنش امریکا و چین مسئله اصلی است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ تشدید شود.

اقدامات ضد ایرانی نتانیاهو شدت می گیرد

حضور سیاستمداران افراطی مانند ایتامار بن‌گویر و بزالل اسمورتیچ از حزب صهیونیسم مذهبی، نگرانی‌ها در مورد عملکرد دولت بعدی رژیم اسراییل را افزایش داده است. حضور افرادی مانند بن‌گویر، در دولت جدید که قرار است مسوولیت وزارت امنیت داخلی را بر عهده بگیرد، حتی صدای بسیاری از تندروهای اسراییلی‌ها را هم درآورده است.

اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم اسراییل در دیدار با ایتامار بن‌گویر نگرانی‌های بین‌المللی و داخلی از انتصاب او به عنوان یکی از وزرای کابینه جدید را ابراز داشته و از او خواست با آرامش رفتار کرده و به تمامی اسراییلی‌ها بدون هیچ تبعیضی خدمت کند. بن‌گویر در مسوولیت‌های جدیدش برنامه‌هایی از جمله مدیریت پلیس اسراییل و همچنین برنامه‌های توسعه شهرک‌نشینی در کرانه باختری را بر عهده خواهد گرفت.

نتانیاهو در اعلام برنامه‌های دولت خود به تلاش‌هایش علیه ایران هم اشاره کرد و گفت: «دولت برای ادامه مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران و ارتقای صلح با همه همسایگان‌مان با حفظ امنیت اسراییل و منافع تاریخی و داخلی آن تلاش خواهد کرد.»

بنیامین نتانیاهو، در یکی از نخستین انتصاب‌های دولت خود یک سیاستمدار تندروی ضدایرانی را به عنوان مشاور امنیت داخلی خود انتخاب کرد. تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی جدید نتانیاهو، بارها در دوره تصدی مقام‌های مختلف در دولت اسراییل، ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است.

بن کاسپیت، تحلیلگر اسراییلی در مقاله‌ای برای المانیتور می‌نویسد: «نتانیاهو تاکید کرده است که قصد دارد ایران را به سرفصل اصلی دستور کار دولتش تبدیل کند و انتظار می‌رود که دوران نخست‌وزیر خود را به مقابله با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران اختصاص دهد. در عین حال انتظار می‌رود او هر کاری از دستش بر می‌آید، انجام دهد تا عربستان سعودی را وارد فرآیند عادی‌سازی روابط مشهور به توافق‌های ابراهیم کند که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است.»

بسیاری از منتقدان داخلی و خارجی، کابینه جدید اسرائیل را مذهبی‌ترین و ملی‌گراترین دولت تاریخ اسرائیل می‌نامند. برخی از اعضای معرفی شده دارای رویکردهای جنگ‌طلبانه علیه ایران؛ و همچنین مخالف هرگونه تنش‌زدایی ایران و کشورهای غربی در چارچوب گفتگوهای احیای برجام هستند.

در ادامه با برخی از اعضای کابینه که در مورد ایران اظهارنظرهایی داشته‌اند آشنا خواهید شد.

بنیامین نتانیاهو - نخست وزیری که اولین دستور کار ویژه‌اش «ایران» است

رهبر کهنه کار حزب لیکود پس از یک سال و نیم، دوباره و برای سومین بار به سمت نخست‌وزیری رسید. در دوره قبلی او به مدت دوازده سال متوالی و یکبار هم در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ نخست وزیر بود.


نتانیاهو در زمان معرفی کابینه جدید خود گفت «تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که تا زمان رسیدن به صدمین سالگرد استقلال [۲۰۴۸]، اسرائیل به یک قدرت جهانی تبدیل شود. برای این منظور، ما باید سه وظیفه اصلی را انجام دهیم.»

نتانیاهو گفت: «اولین کار خنثی کردن تلاش‌های ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است.» نتانیاهو وقتی که با اعتراض برخی از مخالفان در پارلمان مواجه شد به آن‌ها پاسخ داد که «شماها که از توافق هسته‌ای حمایت کردید، شما کی باشید که بخواهید به ما آموزش بدید؟»

یوآف گالانت - وزیر جنگی که به دنبال تهدید نظامی است

گالانت، یک ژنرال ارشد بازنشسته است که حرفه نظامی خود را از یگان تکاوری نیروی دریایی آغاز کرده است. او یک متفکر نظامی و یک استراتژیست است و در زمان نخست‌وزیری شارون از مشاوران ارشد او بود. او در سال‌های قبل به عنوان گزینه فرماندهی ارتش اسرائیل مطرح شده بود، اما با توجه به اینکه به علت تجاوز به حریم ساخت‌و ساز عمومی درگیر یک پرونده قضایی بود، مجبور به کناره گیری شد.

گالانت که در دوره قبلی وزیر آموزش بوده است بارها در مورد نحوه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران از راه حل نظامی سخن گفته بود. او در یکی از آخرین نمونه‌ها گفت:‌ «تنها راه حل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران رفتن به سوی گزینه نظامی یا تهدید جدی نظامی است. هیچ چیز دیگری جوابگو نیست. بقیه‌اش همش حرفه.»

الی کوهن - وزیر خارجه‌ای که به دنبال عادی‌سازی روابط با اعراب است

کوهن که در کارنامه خود سابقه سرپرستی دو وزارتخانه اقتصاد و وزارتخانه اطلاعات را دارا می‌باشد، انتخاب غافلگیرکننده‌ای برای سمت وزارت خارجه بود. او مدرس دانشگاه تل آویو و سابقه خدمت در ارتش اسرائیل را دارد ولی رشته تخصصی او حسابداری است و به‌عنوان مدیر در شرکت‌های مختلف کار کرده است. البته این را نباید فراموش کرد که او در دولت قبلی نتانیاهو که پست وزارت اطلاعات را در اختیار داشت نقش به سزایی در عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با اسرائیل را ایفا کرده بود. الی کوهن را نباید با یوسی کوهن رئیس سابق موساد اشتباه گرفت.

یولی ادلشتاین - رئیس کمیته روابط خارجی‌ و لابی‌گر ضد برجام

یولی ادلشتاین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ بر کرسی ریاست مجلس کنست تکیه زده بود. او معتقد است که «وقتی صحبت از امنیت به میان می‌آید، اسرائیل فقط می تواند به خودش تکیه کند». وی از منتقدان امضای توافق هسته‌ای با ایران بود. او در جریان دور جدید گفتگوهای احیای برجام به لابی‌گری برای به نتیجه نرسیدن این توافق می‌پرداخت.

نیر بارکات – وزیر اقتصادی که جنگ با ایران را رد نمی‌کند

نیر برکات، شهردار سابق بیت‌المقدس (اورشلیم) و نماینده حزب لیکود است. وی در کابینه جدید نتانیاهو وزارت اقتصادی را هدایت خواهد کرد. او در ماه سپتامبر گفته بود که «ایران یک رژیم اسلامی است که به دنبال محو اسرائیل را از روی نقشه است. ما را شیطان کوچک می‌دانند و اتفاقاً ایالات متحده برایشان شیطان بزرگ است.» او با یکی دانستن منافع اسرائیل و آمریکا هرگونه مذاکره قدرت‌های بزرگ با ایران بر سر توافق هسته‌ای را بی‌فایده می‌داند.

او گفته بود که اگر ایران بخواهد به سمت سلاح هسته‌ای برود، «اسرائیل از قوه قهریه استفاده خواهد کرد و امیدواریم که این کار آن‌ها را منصرف کند. قرار نیست نزاع دیگری تحت عنوان جنگ سوم اسرائیل و لبنان باشد، بلکه نزاع بعدی جنگ اول ایران نام خواهد گرفت و ما به تهران حمله خواهیم کرد.»

در ابتدای جلسه معرفی کابینه جدید اسرائیل، یائیر لاپید به عنوان نخست‌وزیر دولت قبلی، در آخرین سخنرانی خود در پارلمان اسرائیل با نام بردن از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید کشور» خطاب به نخست‌وزیر جدید گفت: «در یک سال و نیم گذشته به طور گسترده با [فعالیت‌های هسته‌ای ایران] مقابله کردیم.» او اضافه کرد که برخلاف انتطارات همه، «دولت ما موفق شد جلوی احیای توافق هسته‌ای با ایران را بگیرد.» او از نتانیاهو خواسته بود تا به این سیاست‌ها ادامه دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۹
کاش ترامپ هم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
آقایون حکام شما طرف مردم باشید نتانیاهو رو بسپرین به مردم .خود مردم میدانند چه کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
بجاش مایک پنس معاون اون داره میاد که خیلی جالبتره
مثلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
و احمدی نژاد
چه کلکسیونی میشد
اونها که برجام را اتش زدند چقدر با اسرائیلیها هدف مشترک داشتند وانهم مرگ برجام بود برجام عزیزی بود که مرد و از داخل تلاش زیادی برای زنده نگهداشتن ان نشد
حالاقدرظريف رابدانيدكه چه خدمتي ميخواست به ايران كند
تو سال جدید فقط همین رو کم داشتیم.
اگر زودتر می خواهد از صفحه زمین محو بشوند حمله کنند
پوتین که خیلی ذوق کرده!!
از دیدگاه تابناک، آمدن نتانیاهو به قدرت باعث نگرانی همه شده است !!
کاش توضیح می دادید که منظور از "همه" چه کسانی است؟
،بالاتر از سیاهی رنگی نیست.
مسوولان ایران بارها به صراحت گفته اند که میخوان اسراییل را نابود کنن، بنابراین باید مراقب بود تا غافلگیر نشن ملت ایران
این ترامپ و آمریکا جانی بود بود که زد زیر میز برحام و پشت امثال ظریف با رویکرد اعتدال در دیپلماسی را خالی کرد،آمریکاییان به کمتر از سقوط دول مستقل در خاورمیانه راضی نیستند ظریف و جلیلی وووو هم براشون فرق نداره...فقط نوکری
زمانیکه آقای ظریف‌ با جان کری قدم زد‌ اغاز‌ آب شدن‌ یخهای‌ ‌ روابط‌ ایران‌ با غرب‌ بود‌ که ظریف‌ طراح‌ شایسته آن بود‌
ظریف‌ از هر وسیله‌ ای برای بهبود روابط‌ ایران غرب‌ و آمریکا کمک گرفت‌ طوریکه‌ از رانت‌ دوستان هکلاسیش‌ در زمان تحصیل در غرب‌ ، اینکه‌ داماد‌ جان کری ایرانی بود هم جزء‌ پارتیهاش‌ بود‌ .
بالاخره‌ روزهای خوبی بود که میتوانست به رهایی مردم و جامعه‌ ایران‌ از یوغ‌ تحریمها‌ باشد‌ تا نفسی بکشند‌ ولی‌ همون هایی که امروزه‌ در دولت‌ و مجلس و جاهای دیگر ایران بر سر قدرتند‌ بجای کمک به ظریف‌ او را محکوم به اعدام‌ کردند‌ !!!!!
و امروز‌ همونها‌ دنبال‌ احیای برجام‌ هستند‌ !!!!!
خبر رو خوندم ولی تهدیدش برای منطقه رو متوجه نشدم...فقط ایران رو تهدید کرده بودن و از در دوستی با عرب ها گفته شد... دقیقا کجای خبر تهدیدی برای منطقه داشت؟
تشکیلات مبارک را هم نمی توانند تکان دهند این یهودی های سیحیونس
تابناک چرا مثبت و منفی ها را می بندی این خودش نوعی سانسور است
اسرائیل از ایرن می ترسد نمی تواند اقدام به حمله کند ایران تلاویو را با خاک یکسان می کند نتانیاهور خودش از ایران می ترسد
توی هر کشوری احزاب نهادها رسانه ها فعالان اقتصادی و فرهنگی هنری در تعیین و جهت دادن افکار عمومی برای رای دادن به یک نامزد نقش بسزایی دارند...حالا اعلان نگرانی این گروهها و حتی مردم از بابت انتخاب نتانیاهو چیست....علت روشن است این شخص در تامین منافع اقتصادی و امنیتی مردم موفق و اولین شخصی بوده که با هدایت ترامپ در تهدید اقناع و ترساندن اعراب تهدید آنها را خنثی کرده و به منافع اقتصادی سرشار دسترسی پیدا کرده و ارتباط دیپلماتیک برقرار کرده و تقریبا ایران ر با اقدامات اقتصادی ترامپ که تا کنون ادامه دارد فلج کرده است...افراد و گروههایی که نیز با روی کار امدن وی مخالف هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی