بازدید 7302

چرا رنگ‌های سیاه، قهوه و خاکستری در رنگین کمان وجود ندارند؟

اگر نوار‌های رنگی در رنگین کمان روی هم قرار نگیرند نمی‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند. با این وجود، دو رنگ وجود دارند که ما هرگز در رنگین کمان نخواهیم دید: سیاه و سفید.
کد خبر: ۱۱۵۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷ 29 December 2022

 
به گزارش تابناک، برای تشکیل رنگین کمان باید چند قطره آب در هوا به دنبال بارش باران و یا تشکیل مه وجود داشته باشند. هم چنین، خورشید باید در پشت سرمان قرار داشته و بالاتر از سطح زمین نباشد. این بدان خاطر است که رنگین کمان با عبور نور از قطرات آب ایجاد می‌شود. نوری که از خورشید می‌آید برای ما سفید به نظر می‌رسد. با این وجود، نور سفیدی که در زندگی روزمره می‌بینیم در واقع از ترکیبی از رنگ‌های مختلف تشکیل شده است. زمانی که نور از یک قطره باران عبور می‌کند این رنگ‌ها می‌توانند از یکدیگر تفکیک شوند.

امواج نور

به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، نور به صورت موجی حرکت می‌کند مانند امواجی که در سراسر اقیانوس حرکت می‌کنند. هر کدام از رنگ‌های رنگین کمان دارای طول موج متفاوتی هستند. این بدان معناست که فاصله بین نوک موج برای هر رنگ طول متفاوتی دارد. رنگ‌ها از بنفش با کوتاه‌ترین تا قرمز با طولانی‌ترین طول موج "طیف مرئی" نامیده می‌شوند. قطرات باران بیش‌تر شبیه توپ‌های کوچک به نظر می‌رسند. هنگامی که نور به یکی از این توپ‌های کوچک آب برخورد می‌کند می‌تواند جهت خود را تغییر دهد. ما به این پدیده "انکسار" می‌گوییم.

 

هر یک از طول موج‌های مختلف با مقدار کمی تفاوت دچار شکست می‌شوند. اگر نور با زاویه مناسب به قطره باران برخورد کند انکسار طول موج‌ها را به رنگ‌های مختلف جدا می‌کند. از آنجایی که نور زیادی از طریق قطرات باران زیادی شکسته می‌شود ما این رنگ‌ها را به صورت رنگین کمانی در آسمان می‌بینیم. ترتیب ورود رنگ‌ها بر اساس طول موج شان تعیین می‌شود.

زمانی که در مورد رنگین کمان نکاتی را می‌آموزیم به ما یاد می‌دهند که هفت رنگ در آن وجود دارد: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش. با این وجود، این کاملا درست نیست.

رنگین کمان

رنگ‌ها در رنگین کمان

رنگ‌های مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شوند و تشخیص اینکه یک رنگ به کجا ختم می‌شود و رنگ دیگر از کجا آغاز می‌شود دشوار است. رنگ‌های دیگری نیز در بین آن رنگ‌ها وجود دارند جایی که رنگ‌ها با یکدیگر مخلوط می‌شوند مانند فیروزه‌ای که بین آبی و سبز قرار دارد.

آبی و سبز در طیف رنگی در کنار یکدیگر قرار دارند. به همین دلیل است که ما می‌توانیم فیروزه‌ای را در جایی که آن دو رنگ با یکدیگر ترکیب می‌شوند مشاهده نماییم. با این وجود، برخی از رنگ‌ها ترکیبی از رنگ‌هایی هستند که در طیف رنگی در کنار یکدیگر قرار ندارند.

برای مثال قهوه‌ای ترکیبی از قرمز و سبز است. اما نوار‌های قرمز و سبز رنگین کمان در کنار یکدیگر قرار ندارند. در نتیجه، ما نمی‌بینیم که آن دو رنگ با یکدیگر مخلوط شوند تا رنگ قهوه‌ای را نمایان سازند. همین مورد برای بسیاری از رنگ‌های دیگر که مخلوط هستند نیز صدق می‌کند.

اگر نوار‌های رنگی در رنگین کمان روی هم قرار نگیرند نمی‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند. با این وجود، دو رنگ وجود دارند که ما هرگز در رنگین کمان نخواهیم دید: سیاه و سفید. مشکی فقدان رنگ است و زمانی که اصلا نوری وجود ندارد آن را می‌بینیم.

رنگین کمان

از سوی دیگر، سفید ترکیبی از تمام رنگ‌ها با یکدیگر است. هنگامی که نور توسط قطرات باران منکسر می‌شود نور سفید را به طیف مرئی جدا می‌سازد بدان معنا که دیگر سفید نیست. خاکستری ترکیبی از سیاه و سفید است و همان طور که ما هرگز نمی‌توانیم سیاه و سفید را در رنگین کمان ببینیم هم چنین نمی‌توانیم رنگ‌هایی را که از ترکیب آن دو رنگ ساخته شده اند را نیز مشاهده کنیم.

زمان بعدی‌ای که رنگین کمان را می‌بینید به تعداد رنگ‌هایی که می‌توانید و نمی‌توانید در آن مشاهده کنید دقت نمایید.

رنگین کمان

 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم