بازدید 2349

گزارش مدیران اجرایی به سران با وضع موجود فاصله دارد

محسن هاشمی ‌رفسنجانی نوشت: گزارش‌ها و وعده‌هایی که بعضی از مدیران اجرایی کشور به سران نظام می‌دهند آن‌قدر با وضع موجود کشور فاصله دارد که حتی اگر بخشی از آن هم محقق شود شاهکار است.
کد خبر: ۱۱۵۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶ 26 December 2022

به گزارش «تابناک»، «مورد متروی پرند» عنوان یادداشت محسن هاشمی رفسنجانی در روزنامه اعتماد است که در آن آمده است: رییس‌جمهور از پروژه در حال احداث متروی پرند بازدید و با توضیحات مدیران پروژه قول داده، سوم خرداد ۱۴۰۲ پروژه‌ای که ۱۴ سال پیش آغاز شده و سال‌هاست مردم این شهر چشم انتظار رسیدن قطار مترو هستند (قطار مترو و نه ایستگاه مترو) مورد بهره‌برداری قرار گیرد. پرند در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران در شهرستان رباط‌کریم در کنار آزادراه تهران-ساوه از سال ۱۳۷۳ به شهر جدید تبدیل شده و براساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشته، ولی هم‌اکنون با ۱۷ هزار هکتار صحبت از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت می‌شود.

براساس نقشه‌های اولیه دارای ۶ فاز بوده است. فاز‌های اولیه شخصی‌ساز و ویلایی و باغ ویلا و فاز‌های بعدی به انبوه‌سازی با نام‌های مختلف از جمله کوزو، کیسون، مسکن مهر و اخیرا طرح ملی مسکن اختصاص داده شده است. از گذشته این شهر دارای خط مستقل راه‌آهن بوده و روزانه قطار حومه‌ای شرکت راه‌آهن تا ایستگاه راه‌آهن تهران که خط ۳ مترو نیز از آن عبور می‌کند و بالعکس تردد می‌نماید و به تبادل مسافر با مترو نیز می‌پردازد، لذا از این طریق به شبکه مترو در تهران متصل است.

سفر با قطار‌های حومه‌ای برای شهر‌های اقماری کلانشهر‌ها ارزان، امن، غیرآلاینده و جذاب است مخصوصا که اگر سرعت مناسبی هم داشته باشد. هم‌اکنون حداقل ۱۲ حرکت قطار حومه‌ای به‌طور متوسط هر ساعت یک‌بار از نیمه شب تا ساعت ۹ شب با ریل‌باس‌ها که از قطار‌های اتوبوسی کشور است با قیمت مناسب به مسافران خدمت می‌رسانند و اگر اعزام قطار سریع‌السیر فراهم باشد امکان رساندن زمان سفر به نصف هم وجود دارد، چراکه سرعت قطار‌ها می‌تواند تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت هم برسد. هم‌اکنون مسیر تا پرند با عبور از ۶ ایستگاه میانی حدود یک ساعت طول می‌کشد. و، اما مسیر جدید ریلی مذکور، مسیری است با طول ۵۰ کیلومتر که از طریق توسعه خط یک متروی تهران به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و بعد پرند می‌رسد که کلنگ آن در بهمن ۱۳۸۷ با حضور وزرای راه و مسکن و شهرسازی به زمین زده شد.

در آن زمان، هدف از احداث این مسیر، ترغیب مردم به استقبال از پروژه چند ده‌هزاری مسکن مهر در پرند بود. براساس اعلام مدیرعامل وقت حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهر‌های جدید، در آن موقع قرار بود این پروژه حداکثر تا سال ۹۲ آماده بهره‌برداری شود. آن زمان صحبت از هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شد. خوشبختانه بخش اولیه آن از ایستگاه شهرآفتاب خط یک متروی تهران تا فرودگاه امام خمینی توسط شهردار تهران به طول ۲۸ کیلومتر در تابستان سال ۹۶ با نام خط ۸ متروی تهران افتتاح شد، ولی بخش فرودگاه تا پرند که البته کلنگ اولیه آن همان سال ۸۷ از پرند زده شده بود و اجرای آن در وظایف وزرای راه و شهرسازی قرار گرفت هنوز به اتمام نرسیده است و همان‌گونه که گفته شد اخیرا با حدود ۷۰ درصد پیشرفت کل مورد بازدید و قول جدید مسوولان مربوط برای افتتاح تا ۳ خرداد سال ۱۴۰۲ داده شد.‌

می‌دانیم که اجرای یک خط مترو فقط ساخت اجرای زیربنای ساختمانی آن نیست بلکه با تجهیزات ثابت و متحرک می‌تواند به خدمت‌رسانی مطمئن و امن و با ظرفیت مناسب اقدام نماید. برای مسیر ۵۰ کیلومتری تا پرند فقط با ریل‌گذاری و تست سرد و ساخت ایستگاه، امکان مسافرگیری انبوه فراهم نمی‌شود و لازم است برای حرکت قطار‌ها برق کافی، کنترل، سیگنالینگ و مخابرات مطمئن و البته تجهیزات ثابت دیگری تامین و نصب و راه‌اندازی گردد، ولی آنچه شاخص و لازم است نیاز به حداقل ۱۰ قطار برای تامین سرفاصله زمانی جذاب و مطمئن می‌باشد.

با توجه به اینکه متروی تهران هم‌اکنون با کمبود حداقل ۱۰۰ قطار (۷۰۰ واگن) برای خطوط موجود در حال بهره‌برداری مواجه است، لذا برای اینکه این قول از حالت پیشرفت‌نمایی خارج شود لازم است از هم‌اکنون در بودجه ۱۴۰۲ مبلغ حداقل ۳ هزار میلیارد تومان برای تامین تجهیزات متحرک تامین و قرارداد ساخت و تامین قطار‌ها با واگن‌سازان داخلی منعقد شود. تا آنجایی که خبر دارم متاسفانه هنوز چنین مبلغی در قانون بودجه ۱۴۰۲ در بخش هزینه‌ها برای تکمیل متروی پرند درنظر گرفته نشده است. امید است سازمان برنامه و بودجه برای قول به رییس‌جمهور اهمیت قائل شود و برای جلوگیری از پیشرفت‌نمایی، تامین اعتبار برای این اقدام مثبت را در نظر بگیرد.

در مجموع می‌توان گفت که گزارش‌ها و وعده‌هایی که بعضی از مدیران اجرایی کشور به سران نظام می‌دهند آن‌قدر با وضع موجود کشور فاصله دارد که حتی اگر بخشی از آن هم محقق شود شاهکار است، اما در عمل شاهد هستیم به جای پیشرفت در شاخص‌ها، پسرفت اتفاق می‌افتد و ریشه نارضایتی و مشکلات اجتماعی، معیشتی و اقتصادی کشور هم شکاف میان فضا و زمین، وعده و عمل و واقع‌گرایی با خیالبافی است که فقط می‌توان به آن، عنوان پیشرفت‌نمایی یا فعال‌نمایی به جای واقع‌گرایی و عملگرایی اطلاق کرد. حداقل مانند رهبر معظم انقلاب در مورد پیشرفت از مواردی بگویند که انجام شده است نه مواردی که امید به انجام با شرایط فعلی نزدیک به محال است. یا به دقت به قول خود عمل نمایند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار