بازدید 4176

بارش‌های تهران ۷۰ درصد کمتر از حد نرمال

مقام مسئول سازمان هواشناسی با بیان"بارش‌های تهران ۷۰ درصد کمتر از حد نرمال" است،گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر، کمبود بارندگی شهرهای پرجمعیت جبران نخواهد شد.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴ 26 December 2022


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار کرد: حداکثر 20 درصد ظرفیت آبی مجموع 5 سد استان تهران پُر است. سایر سدها نیز در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند.

 

وی با اشاره به این‌که بارش‌های اخیر 10 تا 20 میلی‌متر در بخش‌های شمالی بارندگی داشت که بارش چندان سنگینی نیست اما امیدوار کننده است، افزود: بیشتر بارندگی‌ها در جنوب غرب و غرب کشور یعنی استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، فارس و جنوب کرمانشاه روی داد و سد کرخه آب‌گیری بسیار خوبی داشت اما با توجه به اینکه در سومین سال کم بارشی به سر می‌بریم بازهم کمبودهای گذشته جبران نمی‌شود.

وی یادآور شد: در استان‌های تهران، قزوین، سمنان و البرز به ویژه در حوزه‌های جنوبی بارندگی‌ها بیش از 50درصد کمتر از نرمال است ولی با توجه به اینکه در فصل زمستان قرار داریم و فصل کشاورزی نیست، بارندگی ها از لحاظ هیدرولوژی یعنی ذخیره در بالادست و تاثیری که در آینده بر سدهای منطقه خواهد گذاشت، مطلوب بوده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: با توجه به شاخص‌ها و مدل‌های عددی پیش‌بینی به نظر می‌رسد شرایط بارندگی به ویژه در نیمه دوم زمستان و اوایل بهار بهتر شود و به حد نرمال نردیک شود اما بازهم چون پاییز کم‌بارشی داشتیم بارندگی در پایان سال آبی کمتر از نرمال خواهد بود.

وظیفه با اشاره به این‌که جنوب کشور و کرمانشاه شرایط بسیار بهتری از سال قبل دارد اما در تهران، قزوین و سمنان شرایط بدتر از سال گذشته است، به طور کلی در مناطق پر جمعیت مثل تهران باید کاهش مصرف و برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد تا نگرانی برای تامین آب نداشته باشیم.

وی با اعلام این‌که در زمان حاضر بارش کل کشور 33 درصد کمتر از نرمال و بارش تهران 70 درصد کمتر از نرمال است، اظهار کرد: شرایط گذر امواج هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌ها در زمستان امسال قدری بهتر از سال قبل باشد و نگرانی‌ها نسبت به سال قبل کمتر شود اما مدیریت مصرف هم برای مصارف خانگی و هم کشاورزی ضروری است و از آنجا که مصرف آب در بخش کشاورزی بیشتر است باید نوع کشت، سطح کشت، زمان کشت، نحوه کشت و زمان آبیاری مورد توجه قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل