بازدید 18566

انبوه عکس‌های یادگاری با «پیروز» برای فراموشی یک فاجعه!

وضعیتی غیرمستند از زندگی تنها یوز متولد شده در پروژه احیا که به تاکید تیمارگرش، هنوز از ناراحتی گوارشی ناشی از تغذیه نادرست در روز‌های ابتدایی تولد رنج می‌برد، مهارت شکار خرگوش را هم دارد؛ اما قادر به دریدن شکار نیست، از گوشت قرمز و سفید تغذیه می‌کند و رشدش محسوس است، هرچند نمی‌دانیم یوز آسیایی در طبیعت در این سن چه ابعاد و وزنی دارد؟!
کد خبر: ۱۱۵۶۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 23 December 2022

انبوه عکس‌های یادگاری با «پیروز» برای فراموشی یک فاجعه!«پیروز» توله یوزی است که در قلب پایتخت در محدوده‌ای محصور با فنس‌ها، مشغول بازیگوشی و رشد و نمو است و آماده انتقال به زادگاهش در توران می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ روایت فوق، تصویری است که از تنها بازمانده پروژه زادآوری یوز در کشورمان به افکار عمومی منعکس می‌شود. تصویری از نوع چیدمان شده که با واقعیت فاصله‌ای محسوس دارد و خواسته یا ناخواسته به گونه‌ای بازتاب داده می‌شود که گویی قرار است، فاجعه هشت ماه پیش در پارک ملی توران را به بوته فراموشی بسپرد و حتی مانع تجلی درد‌های باقی مانده با «پیروز» در چشم مخاطبان و ذهن افکار عمومی شود.

داستانی دردناک که با تولد سه توله یوز از جفتگیری دو یوز نر و ماده با نام‌های «فیروز» و «ایران» محدوده‌ای محصور در خارتوران و در قالب پروژه ملی احیای یوز ایرانی کلید خورد؛ پروژه که نه، تقریبا داستانی خیالی و حتی افسانه‌ای که نامش را پروژه گذاشته بودند و این گونه تصور می‌شد که چارچوب‌هایی مشخص برایش تعیین شده و سناریو‌های مختلف درباره آن پیش بینی و تدبیر شده است.

پیروز هشت ماهه

رویایی که وقتی خبر رسید «ایران» سزارین شده، تا حدی آسیب دید، اما اعلام تولد سه توله یوز با جنسیت ماده آنقدر خوشایند بود که این موضوع را موقتا به محاق ببرد. تولد یوز‌هایی که می‌توانستند یوز‌های دیگری را در آینده به دنیا آورده و امید به احیای نسل این گونه را به شدت پررنگ کنند، غافل از آنکه مسئولان این پروژه حتی تدبیری برای بدیهیات کار نیندیشیده اند و این موضوع زمانی مشخص گشت که تصاویری از لمس توله‌ها بدون دستکش منتشر شد!

این موضوع آنقدر بدیهی بود که حتی تردید افرادی با دانش کم در این امور را هم به دنبال داشت. تردیدی که با انتشار خبر نپذیرفتن توله‌ها توسط مادر و شیر ندادن به آن‌ها جدی‌تر شد و این سوال را به وجود آورد که فرجام این نوزادان چه خواهد شد؟ سوالی که خیلی زود به انتشار خبر مرگ یکی از توله‌ها گره خورد تا مشخص شود نه تنها شیر خشک مورد نیاز برای تغذیه یوز‌ها در دسترس نبوده است، که حتی دانش کافی برای تغذیه آن‌ها هم وجود نداشته است.

هنوز این اخبار ناخوش هضم نشده بود که خبر رسید در تعیین جنسیت توله‌ها هم اشتباه شده و همه آن‌ها نر هستند! اتفاقی دور از باور که حکم ریختن آب پاکی را روی دست همه آن‌هایی داشت که با خبر اولیه غرق در شادی و شعف شده بودند. نومیدی دردناکی که وقتی خبر رسید، حال دو توله یوز باقی مانده نیز وخیم است و انتقال آن‌ها به تهران در دستور کار قرار گرفته، تکمیل شد و وقتی خبر مرگ یکی دیگر از توله‌ها مخابره شد، تصور می‌شد که شکست کامل رقم خورده است.

البته این شکست مهیب‌تر هم شد، چون خبر رسید زایمان مادر با تیغ جراحی و به روش سزارین احتمالا منجر به سلب قدرت باروری ایران در آینده شده است؛ وضعیتی بسیار دردناک که گویی قرار بود با زنده ماندن آخرین توله تغییر کند و این گونه هم شد. زنده ماندن توله یوزی آسیب دیده که در مهمانسرای متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست سکنی داده شد و با رسیدن شیر ویژه تغذیه شد تا رشد کند و تیمارگرش نام «پیروز» بر آن بگذارد که گویی بهترین نامی بود که کارفرمای پروژه نیازمندش بود!

از اینجای ماجرا به بعد، گذر زمان است و توله یوزی که قد کشید و رشد کرد و حالا از مرز هشت ماهگی هم گذر کرده و به تاکید مسئولان سازمان، مقدمات انتقالش به محوطه‌ای که برایش در توران آماده شده، فراهم است. یوز جوانی که در قلب پایتختِ آلوده نگهداری می‌شود و این روز‌ها در کانون توجه برنامه سازان صدا و سیما و برخی رسانه هاست که به نوبت به قفس بزرگش سرکشی می‌کنند تا از پیروز فیلم و عکس تهیه کرده و گاه برای تهیه قاب‌های ماندگار از حیوان، از تیمارگرش کمک بخواهند تا با پیروز بازی کند.

وضعیتی غیرمستند از زندگی تنها یوز متولد شده در پروژه احیا که به تاکید تیمارگرش هنوز از ناراحتی گوارشی ناشی از تغذیه نادرست در روز‌های ابتدایی تولد رنج می‌برد، مهارت شکار خرگوش را هم دارد، اما قادر به دریدن شکار نیست، از گوشت قرمز (گوسفندی و گوساله) و سفید (عمدتا مرغ و گاه بلدرچین) تغذیه می‌کند و رشدش محسوس است، هرچند نمی‌دانیم آیا رشدش طبیعی است یا نه، چون نمی‌دانیم یوز آسیایی در طبیعت در این سن چه ابعاد و وزنی دارد و اطلاعاتمان در این باره محدود به اطلاعات کسب شده از آفریقا و گونه یوز ساکن آن قاره است!

انبوه تصاویر پیروز و تیمارگرش که می‌کوشد قاب‌های جذاب برای عکاسان فراهم آورد

بی اطلاعی عجیب و سوال برانگیزی که حتی موجب نشده، طرحی برای به کارگیری کارشناسان مختلف در این باره از سراسر جهان به اجرا درآید و حتی به تاکید یکی از معاونان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، منجر به تامین بودجه ویژه برای این کار هم نشده و سازمان را به این نتیجه رسانده که هزینه نگهداری از پیروز گزاف است و باید درباره آن تدبیری اندیشید. سوالاتی که نگران کننده‌تر می‌شوند وقتی می‌دانیم به تازگی دو توله یوز ماده هم به شکلی عجیب به سازمان تحویل شده که نیازمند مراقبت هستند.

پرسش‌هایی که راهی برای طرح آن‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست نیست و حتی معلوم نیست که اگر این راه گشوده شود هم، قابل طرح از چه کسی خواهد بود؟ از مدیران ارشد سازمان که درباره هزینه نگهداری از یوز‌ها نگرانی دارند یا از تیمارگری که امروز متولی نگهداری از پیروز است و فردا به کاری دیگر گمارده خواهد شد؟ از دامپزشکی که یوز مادر را سزارین کرده و توله‌ها با دست بدون دستکش لمس کرده، چون دستکش استریل نداشته یا از رئیس سازمان که صلاح ندیده با برگزاری یک نشست خبری به سوالات درباره این فاجعه رقم خورده در مجموعه اش پاسخ بگوید؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۰
زایمان سزارین باعث شد پلنگ مادر دیگر قادر به تولید مثل نباشد. این بدتر بود.
پاسخ ها
مم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
پلنگ؟؟؟
همین کلمه کامل بود تا بفهمم علم نداری
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
تا جایی که شنیدم شرکت نیکران موتور هزینه ها روتقبل کرد یه جورایی از پروژه حمایت کرد دیگه مشکل مالی چیه بعدم اصلا هرچی هزینه بشه مگه ما چقدر یوزایرانی داریم اصلا اینجورجاها هزینه نشه کجا پس هزینه بشه پول مملکت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
مم، حالا تو ببخش که یوزش رو از قلم انداخته.مگه نمی دونی بخشش از بزرگان است.
کاش کنار این عکسها چند تا از فاکتورهای روزی ۱۰۰ میلیونی رو که به اسم این میزنند رو هم میزاشتند ببینیم خرج چی این بچه میشه.
شخصا فکر نکنم اژدها هم روزی ۱۰۰ میلیون خرجش بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
این خبرها رو برای مسخره کردن مردم میذارید .ما گرفتاریم ندار شدیم خوار شدیم.چرا به فکر مردم نیستید
تابناک از روز اول با پیروز نمی ساختی
پاسخ ها
آرتین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
میشه بیشتر توضیح بدی کجای این مطلب سر ناسازگاری با پیروز داشت؟
اتفاقا نقد بسیار بجا و آگاهانه ای هست از نحوه ی عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست که وظیفه اصلیش رسیدگی به این گونه بسیار ارزشمند و دیگر گونه های جانوری است
اما همین طور که اشاره شد مسؤولین سازمان حتی کوچکترین تدبیری برای به دنبا اومدن بچه های ایران نداشتن که کار به اینجا کشیده
فکرش هم عذاب آوره که یک سازمان که متولی حمایت از محیط زیست هست هزینه نگهداری پیروز با ارزش بسیار بالاش رو نداره، یعنی تا این حد مسؤولین ما بی برنامه هستند
آخه به هر کی بگی که یه کتر بدون دستکش بچه های یوز رو لمس کرده فاتحه این پروژه رو میخونه
اینا واقعا چه فکری کردن که حتی یه دستکش یا یه شیر خشک مخصوص بچه یوز تهیه نکردن
اینا واقعا درد کمی نیست اونم توسط مسؤولین رده بالای محیط زیست یه کشور
آخه این بی مسؤولیتی این بچه بازیا رو به کی بگیم
الانم ک یه چوپان نادون دوتا بچه یوز رو از مادرشون جدا کرده
امتان از بی سوادی مسئولان کار نابلد و پرمدعا....... هزینه وجودشون بسیار بیشتر از نبودشونه...
اگر به جنوب شهر مثلا شاه عبدالعظیم برویم می بینیم هوای آن گرمتر از تهران است حالا اگر کمی پایینتر به بیابانهای تهران قم برویم می بینیم هوا بهاری است وگل وگیاه سبز شده یعنی اگر همان بیابان کم ارتفاع توران امن بود و دو توله همان جا می ماندند و ما دو یوز ماده در طبیعت می داشتیم. ما میلیونها راس گوسفند در کشور داریم که همانها را مثل خیلی جاهای دیگر می توان در ناحیه کوچک پرواربندی و نگهداری کرد ولی یوز خاصه ماده آن پنج شش تا نداریم که دو تا اینجوری و یک یوز ماده دیگر هم در بهار بر اثر تصادف از دست بدهیم.
انسان و یوز در خوشبختی در این کشور... به وجد آمده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
ناله نکن ناله کمکی نمیکنه
جانوری که با آدم ها انس بگیرد خود و فرزندانش به راحتی در بیابان شکار می شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
فقط نیاز به ایجاد ۱۵۰ هکتار زمین فنس کشی شده

حفاظت شده دارند تا با نسل گیری زیاد از اینها و اهدا

امانی در مقابل پول های هنگفت به باغ وحش های

کشورهای پیشرفته و ثروتمند بصورت امانی ، هزینه کل

پروژه را که زیر نظر متخصصین علاقه مند و جوان اداره

خواهد شد را تامین نمود

تا تعدادشان به اندازه زیاد رسیده و در مناطق پارکهای

طبیعی تحت کنترل و حفاظت از راه دور با قرار دادن

در کنار حیوانات مثل آهو و میش و کل و خرگوش در

دسترس آنها را مراقبت و حفاظت و به تعداد بسیار زیاد

رساند و نجات داد

این گونه پروژه ها در چین برای پاندا اجرا میگردد و در

کنار تولید مثل زیاد و نجات آنها به درآمد زایی بالایی

هم رسیده اند
اینکه در بلبشوی دلار ۴۰ هزار تومانی و پراید ۲۳۰ میلیون و مسکن و خوراک و درمان ایرانی ها این بیچاره هنوز زنده است یک معجزه است
با امثال ابتکار و کلانتری ( روسای محیط زیست قبلی) دیگه چه محیط زیستی از ایران باقیمانده؟ با قوانین و سیستم قضایی که از محیط بانان زحمت کش برای مبارزه با شکارچیان غیرمجاز حمایت نمیکنه دیگه چه حیات وحشی باقیمانده؟ فقط افسوس و ناراحتی از نابودی آب و هوا و جنگل و کوه و حیات وحش ایران عزیز
کاش اون دوتا ماده رو میذاشتین همون چوپونه بزرگ میکرد همونی که شیر گوسفند بهشون داده بودو هنوز زنده هستن!! اینا دارن میگن هزینه نگهداری گزافه که زمینه رو واسه فاکتورای نجومی و صوری که قراره ارائه بدن هموار کنن والسلام
يه بار يكي ميگفت براي بهتر انجام شدن يه سري از كارها، اگه مسئولين اون كارها و سازمان هاي مسئول اون كارها حذف بشن، هم تو هزينه ها صرفه جويي ميشه، هم موانع انجام درست كار برداشته ميشه و كارها بهتر انجام ميشه.
سلام،،، ببخشید این سئوال میکنم،،
آیا ایران بزرگ ایران همیشه تاریخ ساز،، مسئول سالم خداشناس، خداترس، سرمایه گذار دلسوز، وطن پرست عاشق، دیندار متعهد،، داریم؟ لطفأ به بهانه احیای محیط زیست که درآن انسان واردشده باشد، منظور متجاوز به حقوق حیاطوحش تجاوز نکرده باشد را در مصدر حیاط وحش و محیط زیست بگمارید،، سال 1350 من به عنوان یک بچه روستایی و کشاورز جرأت نداشتم به تنهایی وارد محیط زیست طبیعت بشوم، بخاطر فروان بودن پلنگ، ویوز و خرس وگرگ، وانواع حیوانات وحشی حلال گوشت از قبیل گوزن ها آهو و کبک و قرقاول که بصورت گروهی فراوان میدیدم،، حتی بوقلمون وحشی هم دیده شد،، وارد محیط شان بشوم، امروز متجاوزان جنگل ها و منابع بخاطر اینکه از بستگان فلان نماینده استان های شمالی بودن، 50 هکتار از جنگل های بکر شفت و فومنات را هدیه دادن تا طبعت را به غارت ببرد، که همین کار را هم کرد، شمارا به خدا دست این دزدان ویرانگر را قطع کنید،. تا محیط زیست برای وحش درامان باشد
برای یاد گرفتن دریدن، فیلم راز بقاء همنوعانش رو بزارید ببینه یاد میگیره غیرطبیعی نباید بزرگ شه بایستی گرسنه بمونه و دریدن رو یاد بگیره.
حالا چند تا عکس که نمیشه انبوه عکس ؟
وای چه چیز مهمی اگر این چیزها را نمیکفتید حالا مملکت نابود شده بود
اگه هزینه نگهداریش زیاده که نیست خوب از مردم کمک بگیرید این پسر رو زنده نگه دارید تا وقتی بزرگ شه خودش رو پای خودش وایسه حمایتش کنید
چطور این دامپزشکانی که مراقبت از یوزپلنگها رو برعهده داشتند برای تغذیه توله ها بعد از تولد فکری نکرده بودند؟ چرا مثلا با کارشناسان آفریقای جنوبی در زمینه یوزپلنگ قبلا تماس نگرفته بودند؟
هر چیزی را صرفا فاجعه دیدن فاجعه اصلی است. هر دستاوردی را فاجعه می بینید. اشکال داشته ولی یک مرحله جلوتر رفته. کمک کنید هزینه های بعدی کمتر شود نه اینکه همه چیز را فقط سیاه ببینید.
بی در و پیکر آرین سازمان دولتی همین محیط زیست هست
حیوانات در حال انقراض رو در هیچ کجای دنیا آزاد نمیکنن از آنها برای تولید نسل استفاده میکنن تا منقرض نشن و اینکه پیروز تا به حال سالم و سر حال هست به خاطر نگهداری خوب در اسارت هست ..در ضمن از این حیوانات انتظار شکار و دریدن ندارند آنها فقط برای تولید مثل نگهداری میشن
ای بابا ! اینها برای ما نون شب نمیشه . آقای دکتر محسن رضایی جواب بدهند : دلار چند ؟
همین امروز ویدیویی دیدم داره کیف لنز عکاس رو گاز میزنه ، کیفی که آلوده به مواد شیمیایی است .
ازاین نژاد درقاره آفریقا زیاده اجازه واردات بده سازمان محیط زیست. یک پنجم هزینه پروژه پلنگ ایرانی اختصاص بده تضمینی در ۵ سال این نژاد به ۱۰۰قلاده در کشور میرسونم صفر تا صد کار به عهده خودم از اساتید به نام باتجربه داخلی استفاده میکنم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست