بازدید 14540

راهکاری «اساسی» برای حل مساله «آلودگی هوا»!

وضعیتی نامطلوب که ماحصل عملکرد جمعی است؛ از مردمی که از برداشتن قدم‌های کوچک برای رفع آلودگی هوا (مثل گرم کردن دمای منازل در حد بهینه در فصول سرد یا پرهیز از سفر‌های تک سرنشین با خودروی شخصی) دریغ می‌ورزند تا مسئولان فعلی و قبلی که انبوه قصور و تقصیر را در کارنامه دارند و برخی از ایشان صف نخست انتقاد از آلودگی هوا را رها نمی‌کنند!
کد خبر: ۱۱۵۶۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶ 22 December 2022

راهکاری «اساسی» برای حل مساله «آلودگی هوا»!معضلی که تا یکی دو دهه قبل تنها منحصر به تهران بود، حالا وسعت یافته و بسیاری از مناطق کشورمان را درگیر کرده است، اما کماکان موفق به یافتن راه حلش نشده‌ایم.

به گزارش «تابناک»، به این اظهارنظر‌ها دقت کنید:

«سؤال در خصوص آلودگی هوا سؤال همه ماست و همه مردم این سؤال را دارند که باید چگونه این مشکل را برطرف کرد.» - مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران.

«به طور کلی درخواست می‌کنم برای آلودگی هوا فکری کنند؛ دانش آموزان نباید تعطیل باشند، زیرا از تحصیل و تربیت موثر محروم می‌شوند.» - یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش.

«حدود ۸ ماه است که پرونده ترک فعل‌ها در عدم اجرای قانون هوای پاک از طرف مجلس به قوه قضاییه ارسال شده است.» - سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس.

«در موضوع آلودگی هوا ۲۲ دستگاه مسئول هستند و تنها شهرداری مسئول نیست، اما ما بیشتر از حد وظایف خودمان ورود کرده‌ایم.» - علیرضا زاکانی، شهردار تهران.

«در شرایطی که هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم است باید شناورسازی و کاهش ساعت کاری ادارات انجام شود، اما با درخواست ما در این باره موافقت نشد.» - عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت.

«در حال حاضر تنها راهکار حل مسأله آلودگی هوا، تعطیلی مدارس است و بعد می‌گویند چرا دچار افت تحصیلی شدیم!» - صادق ستاری‌فرد، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آوپ.

این‌ها گوشه‌ای از اظهارنظر‌های مسئولان مختلف در روز‌های اخیر درباره آلودگی هواست که به نوعی نشان از گلایه مندی ایشان از وضعیتی دارد که جمع بزرگی از ایرانیان گرفتار آن هستند. وضعیتی نامطلوب که ماحصل عملکرد جمعی است؛ از مردمی که از برداشتن قدم‌های کوچک برای رفع آلودگی هوا (مثل گرم کردن دمای منازل در حد بهینه در فصول سرد یا پرهیز از سفر‌های تک سرنشین با خودروی شخصی) دریغ می‌ورزند تا مسئولان فعلی و قبلی که انبوه قصور و تقصیر را در کارنامه دارند و برخی از ایشان صف نخست انتقاد از آلودگی هوا را رها نمی‌کنند!

خیل بزرگ ناراضیان از آلودگی هوا که حتی تصویب و اجرای قانون هوای پاک هم نتوانسته از شمارشان بکاهد. انگار نه انگار که بحث تخلفی بزرگ و فراگیر در میان است که در نتیجه قصور مجموعه‌هایی وسیع رقم خورده است و مقابله با آن ضروری‌ست. وضعیتی که برای رسیدگی به آن و ساماندهی اوضاع، لازم است راهکار‌هایی فراتر از راهکار‌های به کار بسته شده را در دستور کار قرار داده و بر اصولی تکیه کنیم که اگر به کار بسته شده بودند، هرگز اوضاع این گونه نمی‌شد و روز به روز شمار ناراضیان افزایش نمی‌یافت.

به این اصل دقت کنید: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.» اصل پنجاهم قانون اساسی که صراحتا تاکید دارد فعالیت‌های منجر به آلودگی محیط زیست ممنوع است؛ فعالیت‌هایی که مانع از حیات اجتماعی رو به رشد نسل امروز و نسل‌های بعد می‌شود.

دستورالعملی مشخص که می‌توان آن را سرلوحه امور قرار داد و مثلا ماجرای سوزاندن مازوت را پی گرفت تا دریافت که در کجا و با دستور و اطلاع چه کسانی رقم خورده و می‌خورد. فعالیتی که بر اساس قانون اساسی ممنوع است و حتی با برچسب فعالیت اقتصادی هم قابل رفع و رجوع نیست چراکه در اصل ۵۰ به صراحت تاکید شده این دسته از فعالیت‌ها هم اگر منجر به آلودگی محیط زیست شود، ممنوع است و این منع هم معنای مشخصی دارد که قابل تفسیر نیست.

مازوت سوزاندن که نقش به سزایی در آلودگی هوا و حتی تولید بوی نامطبوع دارد (که در سال‌های اخیر چندبار مسئولان شهری و حتی ملی را در پایتخت به چالش کشیده و معمایی سخت پیش روی ایشان و عموم مردم قرار داده که حل آن چند سال به طول انجامید!)، تنها یک مثال از ده‌ها و حتی صد‌ها مثالی است که می‌توان بیان کرد و خواستار پیگیری آن بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی شد. پیگیری‌هایی که می‌تواند به آلودگی هوا و گلایه‌های روزافزون مسئولان در این خصوص پایان دهد!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۱
از این مسوولین انتظار راهکار داری؟ اینا حرف نزنن و هیچ کاری نکنن خیلی مفیدترن. بعدشم یه چیزی شنیدین هی میگین مردم با خودروی تک سرنشین میرن بیرون. خب با چی برن؟ خیلی سیستم حمل و نقل عمومی درستی دارین؟ اونی میگه ماشین شخصی بیرون نیارین که یه سیستم حمل و نقل عمومی کارامد داشته باشه مثل استانبول، مثل دبی، مثل موسکو، مثل کپنهاگ نه مثل تهران.
سه تا انتخاب هست: 1- نیروگاه ها به جای مازوت در زمستان گاز بسوزانند که در نتیجه به دلیل محدودیت شبکه انتقال گاز، به دلیل افت فشار گاز خانگی قطع و مردم از سرما یخ بزنند 2- نیروگاه ها کلاً هیچی نسوزانند که در نتیجه برق مردم قطع و باید در تاریکی زندگی کنند 3- نیروگاه ها مازوت بسوزانند تا مردم برای گرمایش در زمستان گاز داشته باشند که در نتیجه مردم باید هوای آلوده تنفس کنند. حالا تصمیم با خودتان
راه کار اساسی برای حل معضلات کشور از جمله آلودگی هوا ایجاد سیستم شایسته سالاری واقعی و شایسته پروری و قانون‌گرایی و شفافیت و آزادی های مدنی و برگزاری همه پرسی در باره مسایل عمومی کشور و اجرای قانون از کجا آورده ای می باشد.هر نوع راه حل دیگر فقط مبارزه با معلولهاست و نتیجه ای در بر ندارد و باعث افزایش معضلات میشود و مردم هم گمراه کردن است.
تاثیر
کیفیت بنزین و خودروهای با مصرف بالا را فراموش کرده اید؟
مازوت مازوت و دیگر هیچ
این فرغون هایی که به اسم خودرو تولید کردین اوراقش کنین به جاش خودروی استاندارد یورو ۵ و هیبریدی وارد کنید دست از مازوت سوزی هم‌ بردارید مهم تر از همه شعار ندین با شعار مملکت اداره نمی کنند.
مترو رو توسعه بدین و اتوبوس های فرسوده را با اتوبوس نو جایگزین کنید و دست از تولید فرغون با تکنولوژی ۴۰ سال پیش بردارید. خودروی روز وارد کنید نه بنجل های چینی.
نمونه واقعی توانایی اداره کردن کشور در وضعیت محیط زیست مشاهده می شود
حالا اقتصاد و فرهنگ و … بماند
آدرس غلط نده! علت مازوت سوزوندن
راه حل این و‌بسیاری از مسایل تغییر بنیادین در نحوه اداره کشور است. تهران‌ ظرفیت این همه جمعیت را ندارد. اگر کشور رشد متوازنی داشت تهران چنین جمعیتی نداشت
فعلا مسئولان گرفتارند مزاحم نشوید
همه مشکلات (آلودگی هوا، بی آبی، تورم، بی کاری، کمبود گاز، کمبود برق، اجاره مسکن و ...) از طرف ما مردم هست. از طرف مردم از همه مسئولان عذر خواهی می کنم که این مشکلات رو برای خودمون بوجود آوردیم.
وقتی کار رسید به اینجا یعنی مدیریت صفرررررررر
شهرداری میتواند با فروش طرح ترافیک و تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی مشکل الودگی را حل کند.کلا از نظر شهرداری وقتی شما طرح بخرید خودروی شما دیگر الودگی ندارد.
۱- مهمترین اقدام اصلاح و استاندار سازی سوخت گازوییل در مرتبه اول و بعد بنزین. استاندارد گوگرد گازوییل حداکثر 50ppm هست ولی گاها این عدد به ۱۰ هزار ppm هم میرسه.
لازمه این اقدام بهره بردن از تکنولوژی روز دنیاست. این تکنولوژی رو روس و چین نداره و بر خلاف نگاه به شرق حاکمیت در غرب، فرانسه، آمریکا و ... است.
۲- خودرو های به شدت فرسود ، به ویژه موتورهای دیزل. این رو هم بزارید به اقتصاد واپسگرای ما. ظاهر نفسی برای بازسازی نداریم.
۳- وجود وارگاههای آلوده کننده و غیر مجاز در اطراف شهر های بزرگ.‌
۴- وجود مراکز بازیافت زباله در اطراف شهرها، به ویژه شهرهای ب رگی مثل تهران که با شدت تمام َضایعات غیر قابل بازیافت را میسوزانند و حجم بزرگی از گازهای سمی را آزاد میکنند. هیچ ابایی از این کار کشنده ندارند.

همه اینها رو یک سیستم سالم و منطبق بر علم روز انجام میده. این درست نشه، هیچ کدام انجام نمیشه.
استفاده از علم و علمای دنیا
قانون برای مردم است نه مسولان!
برای الودگی هوا؟؟؟ شما اینکاره نیستید؟؟؟؟؟
« ... تا مسئولان فعلي و قبلي كه انبوه قصور و تقصير در كارنامه خود دارند ... » !! از متن !
-------------
خيلي ببخشيد برادر ! مسئولين فعلي و قبلي كه انبوه قصور و تقصير در كارنامه خود دارند ؟؟ ... اگر اين همه قصور و تقصير دارند چرا مسئولان قبلي آزادند و مسئولان قصور دار فعلي سر كار ؟؟ ... يعني قصورات شان اظهر من الشمس باشه و آب از آب تكان نخوره ؟ !! ... همين الان به ياد خانم رئيس جمهور قبلي كره جنوبي افتادم خانم پارك گون هه --- يك همين طور اسمي -- آن خانم نميدانم چه قصوراتي كرده ، گويا از مقام و منصب خود سوء استفاده كرده بود ، و اين قصورات ، آن چنان در آن بلاد سر وصدا كرد كه خانم را به محاكمه كشيدند و بيشتر از ٢٠ سال برايش زندان بريدند و خلاصه كاري كردند كه مرغان هوا و ماهيان دريا به حال و روزش زار زار گريه كردند !! ... حتماً مردم و مسئولان گفته اند : “ سوء استفاده از قدرت ؟ ... خيال كردي خانوم ! به حق چيزهاي نديده و نشنيده » !!
--- اما گويا آن خانوم بعداً عفو شد -- اگر اشتباه نكنم !!
--- خب اگر عفو هم شده باشه ، معلوم ميشه قصورات و سوء استفاده از قدرتش كم بوده ، اما ديگه اگه پشت گوشش را ديد ، متصب رييس جمهوري راهم ديد !!
-- ميگم اين كره جنوبي هم داره براي خودش در دنياي امروز كسي ميشه ها !! ... صنعتي !! به نظرم ژاپن دوم در آسيا !
--- آخ آخ آخ ! ... اگر يكي از اون خودروهاي « هيوندا » داشتم ؟ ... اگه داشتم .. اما حيف و صد حيف كه خريدش گنج قارون مي خواهد و بس !! ... دست ما كوتاه و خرما بر نخيل ! شتر در خواب بيند پنبه دانه ...
-- از « ال جي » و « سامسونگ » ش كه نگفتي ! ... اين مقوله ها يادت نره !
-- چه بگويم برادر ! وقتي كه آن محصولات شهره جهاني شده ، ديگه بنده چه بگويم ، بله ؟! ... يك لباسشويي كره اي حاج عموم داره ، كه ١٦ سال است كه داره كار ميكنه ، زن عمو ميگه :
-- ماهه ، ماه ! اين همه سال زبون بسته داره كار ميكنه و آخ نگفته ! خدا پدر و مادر و امواتش بيامرزه كه ساخت " ! ... با اين تفاصيل بنده ديگه چه بگويم ، ها ؟ ....شما بگو ! ... آنجا كه عيان است چه حاجت به بيان است ، ...
--- عجب ! ... عجب !
-- چه عجبي برادر ، ... نه عجب !!
کاش فقط هوا آلوده بود !!
به سئوال درموردآلودگی هوابخصوص درشهرتهران کاری نداریم به علت آن ومبداء واغازآن اگرکسی فراموش کرده باشد یادآوری میشود حدوددوسه دهه پیش مدیریت شهرتهران برای اولین بار درتاریخ جهان تصمیم به هوافروشی گرفتند وهرکه پول میدداد اجازه بلند مرتبه سازی وبرج سازی میگرفت به نحوی که تمام گلوگاه های جریان هوای سطحی ودائمی بسته شد وهرچه آگاهان محیط زیست گفتند اعتنائی نشد همزمان بااین کارگاه های ساختمان سازی رونق غیرعادی گرفت کارگاهای تولید شن ماسه درهرنقطه ای که امکان داشت فعال شد واین هوافروشی وتراکم فروشی رسم کشورعزیزمادرهمه شهرهاشد که باعث هجوم غیرعادی روستائیان وغیره به شهرتهران ومراکز استانها شد والبته همان هوافروشی وتراکم فروشی بشدت بیشتری ادامه داردبخصوص درمدیریت شهری جدید
همش مردم هزینه باید بکنند.تورم داریم مرد باید تاوان بدهند !تحریم می‌شویم، مردم باید اشکنه بخورن!هوا آلوده ست مردم باید فوت کنند تا هوا جریان پیدا کنه! آقا جان چرا به جای سوخت مازوت در کارخانه ها دولت آنها را گاز سوز نمیکنه!!!!!!
راهکارش فقط استفاده از خودروهای الکتریکی در شهرهای بزرگ است. اینجا در آلمان انقدر این ماشین ها زیاد شدند و متقاضی زیادی دارند که از هر ده ماشین در شهر ۶ تای آن الکتریک است. دولت هم راهکارهای خوبی برای تشویق خریداران ارائه داده مثلا پارکینگ های رایگان، دستگاههای شارژ در منزل با تخفیف های خ ب، تخفیف در خرید خودرو با تعویض خودروهای بنزینی و دیزلی، معافیت از مالیات سالیانه تا ۱۰ سال و ... امکانات دیگر. اگر دولت ایران مدیریت درستی داشت واردات خودرو را فقط به خودروهای الکتریکی تخصیص میداد و اجازه میداد فقط این خودروها وارد شوند و تعرفه انها را هم کاهش میداد تا مردم هم خودرو با کیفیت بخرند هم ارزان هم غیر آلوده. حداقل در شهر تهران میتوان هزاران امکانات به خودروهای الکتریکی داد. اما کجاست مدیریت ؟؟؟؟
هر سال دريغ از پارسال
در کشورهای سردسیر خانه ها را عایق حرارتی می سازند دیوار، سقف و پنجره ها تا در سرما انژی بیهوده هدر نرود و ایضا در گرما. از وسایل بهینه گمایش و سرمایش استفاده می کنند.
با اینحال آنجا مردم خودشان را گرم می کنند با پوشیدن پوشاک مناسب فصل .

اما اینجا خانه ها مناسب اقلیم نیستند و خانه های کمی حتی پنجره دوجداره دارند. و مردم محیط خانه و کار را خیلی گرم می کنند و تابستانی می پوشند.
جلوگیری از سوختن مازوت در نیروگاهها تنها یکی از کارهایی است که باید انجام شود. بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده ای؛ جابحایی صنابع به خارج شهرها و گسترش حمل و نقل عمومی ارزان و کارا و گسترش فصای سبز مسایل دیگری است که باید انجام شود. باید تولید خودروهای قدیمی متوقف شود و از واردات خودرههای هیبریدی و برقی پیشتیبانی شود
با توجه به وجود مافیای متعدد ازجمله خودرو و تحریم و فساد شدید اداری ایران و بی کفایتی مدیران و وزرا و نمایندگان مجلس و سایر مسایل هیچ کدام از راههای فوق امکان پذیر نیست پس راهکاری برای حل آلودگی هوای شهرهای ایران عملا وجود ندارد
شهردار دارد درخت ریشه کن می کند. این را از قلم انداختی‌. مشتی محیط زیست که ریاکارانه در روز درختکاری جلوی دوربین نهال می کارند.
تنها راه حل رفع آلودگی هوا محاکمه مسیولان بی عرضه است
از روسيه يا قطر گاز بخريد و از استفاده از مازوت در نيروگاها دست بكشيد تا زمستان سخت كه قرار بود در اروپا باشد ولي ....
نویسنده محترم !؟ انقاف چیز خوبیه
مدیریت و مسئولیت این آلودگی مشخصا با متولیان امور هست نه مردمی که وادار میشوند که برای رسیدن به امور خود ساعت ها در ترافیک بمانند
۱- اصلا چرا مردم برای گرمایش باید از وسایل گاز سوز خانگی استفاده کنند وقتی میشود از وسایل برقی و انرژی پاک که راندمان بالا دارد، وسایل برقی ارزانتر هست و خطرات کمتری دارد
فردا که شدیم سواپ روسیه مردم را وادار به استفاده بیشتر از گاز میکند
۲- چرا در ساخت خانه ها بخصوص مسکن مهر و انبوه سازی رعایت پرت انرژی صورت نمیگیرد؟
۳- مدیریت شهری کجا رفته که افراد برای هر امری باید شرق و غرب و شمال و جنوب را در نوردنند تا بتواند کارشان را انجام دهند
۴- چرا خودرو پاک در کشور نیست و ورودش ممنوع هست
۵-چرا به خودرو های پر مصرف و کم بازده اجازه پلاک داده میشود
۶- چرا سوخت مصرفی دارای آلایندگی بالا هست
۷- چرا بجای استفاده از خاک چاله زباله سوزی میکنیم
۸- چرا ضوابط شهرسازی رعایت نمیشه و طرح های تفضیلی جملگی مشکلات فنی و اصولی دارد
۹- چرا باغ ها نابود شدنند و به سرانه فضای سبز رسیدگی نمیشه
۱۰- صرفه جویی به معنی مصرف نکردن یا کم مصرف کردن نیست به معنی بهینه مصرف کردن هست که متاسفانه به واسطه انحصار و سود جویی بدان توجه نمیشه بخاطر همین دائما متولیان به دنبال افزایش قیمتها و شعار توخالی مصرف نکردن هستند
اما مردم مجبور به مصرف…..
یکی از دلایل مهم الودگی هوا سایت خارجی نادرستی هست که باعث تحریم و عقب ماندگی صنایع از جمله صنعت نفت و گاز و صنعت خودور و .... .شده است . موضوع بعدی هم عدم توجه جدی مقوله به محیط زیست است . مسئولین هم آن قدر درگیر مسائل غیر مهم و سطحی هستند که موضوعات محیط زیستی و بلند مدت در نظرشان کم اهمیت است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار