بازدید 8855
دبیر فدراسیون صادرات انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی

ضرورت همکاری در فروش گاز روسیه و بازصادرات آن برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: با ایجاد زیرساخت های لازم از لحاظ فیزیکی و بانکی در بحث سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه و ترکمنستان و بازصادرات آن به منطقه و جنوب آسیا می توان به هاب انرژی منطقه تبدیل شد؛ از طرفی باید همکاری در فروش گاز داشته باشیم و تنها به فکر سوآپ گاز روسیه نباشیم زیرا عایدی اصلی در همکاری در فروش است.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ 22 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مسئله تبدیل شدن ایران به یک هاب توزیع انرژی در منطقه با توجه به اینکه خود دارای منابع انرژی زیاد است و زیرساخت‌های ترانزیت انرژی نیز در سرتاسر کشور وجود دارد؛ بسیار قابل پیگیری و با اهمیت است.

این مسئله از این جهت اهمیت دارد که تنها کشوری که حدفاصل شرق و غرب آسیا است و امکان ترانزیت جنوب به شمال و همچنین شرق به غرب را داراست که تحت یک حاکمیت واحد باشد؛ کشور ایران است.

از همین رو سیاست افزایش ارتباطات و قراردادهای همکاری در فروش انرژی با کشورهایی نظیر عراق، روسیه، ترکمنستان و دیگر همسایگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

از همین رو، اهمیت قرارداد جدید گازی بین ایران و روسیه برای سوآپ یا خرید گاز بسیار مهم خواهد بود و همین قراردادها در آینده باعث افزایش در هم تنیدگی سیاسی کشورهای منطقه با نظام سیاسی ایران و همچنین توسعه روابط تجاری ایران با دیگر کشورها به واسطه همگرایی امنیت انرژی آن‌ها به ترانزیت انرژی از کشور ما، منجر خواهد شد.

از همین رو پیرامون اهمیت همکاری گازی ایران و روسیه با حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید؛

حمیدرضا صالحی دبیر فدراسیون صادرات انرژی و عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با تابناک اقتصادی با اشاره به راهکارهای موثر در تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه اظهار کرد: زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی زمانی صورت می گیرد که روابط خوب در منطقه ایجاد کرده باشیم تا با فراهم کردن بستر لازم بتوانیم در بحث انرژی حرف اول داشته باشیم.

وی افزود: با ایجاد زیرساخت های لازم از لحاظ فیزیکی و بانکی در بحث سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه و ترکمنستان و بازصادرات آن به منطقه و جنوب آسیا می توان به هاب انرژی منطقه تبدیل شد، از طرفی باید همکاری در فروش گاز داشته باشیم و تنها به فکر سوآپ گاز روسیه نباشیم زیرا عایدی اصلی در همکاری در فروش است.

ضرورت همکاری در فروش گاز روسیه و بازصادرات آن برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه

صالحی ادامه داد: با توجه به تحریم روس و مشکل در فروش گاز، ایران خریدار گاز روسیه باشد و خود گاز به کشورهای هدف بفروشد، منافع بیشتری می‌تواند عاید ایران کند؛ بنابراین این اعتقاد باید تمامی مسئولان که می‌خواهند هاب گاز انرژی و صادرکننده گاز باشیم، از طریق افزایش ارتباطات با دنیا بدست آورند.

دبیرفدراسیون صادرات انرژی با اشاره به ناترازی مصرف گاز در زمستان بیان کرد: گاز روسیه نیاز است که خط لوله جدید احداث کنیم تا گاز روسیه به کشورمان وصل و به دیگر کشورها بفرستیم، هر چند خودمان گاز داریم اما به سبب بهینه نکردن و عدم سرمایه گذاری در معادن گاز شاهد ناترازی مصرف در زمستان هستیم.

به گفته وی، با سرمایه گذاری در زیرساخت ها وانعقاد قرارداد با کشورهای اروپایی این امکان وجود دارد که از محل آن قراردادها پروژه های نیمه تمام تمام شود.

صالحی با تاکید بر این موضوع که میادین مشترک پارس جنوبی نیازمند سرمایه گذاری جدید هستند، افزود: با سرمایه گذاری در پارس جنوبی این شرایط فراهم‌می شود که فشار‌گاز در میادین حفظ شود، درحالیکه عدم سرمایه گذاری در این حوزه منجر به کاهش تولید در سال های آتی خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران نسبت به واردات گاز هشدار داد و گفت: وزیر نفت بارها اعلام کرده که اگر طی سال های آتی ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت نگیرد، میزان تولید گاز پارس جنوبی به کمترین حد خود می رسد به طوریکه مجبور به واردات می شویم.

ضرورت همکاری در فروش گاز روسیه و بازصادرات آن برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۱
روسها اجازه نمیدن ایران بشه صادر کننده گاز.‌
الان شش ماهه که در مورد هاب انرژی شدن ایران حرف می زنید دریغ از یک اپسیلون عمل
نتیجه:
۱- آلودگی بیشتر به واسطه استفاده از گاز بیشتر چون بی شک دولت مردم را وادار به مصرف گاز خواهد کرد تا انرژی پاک مثل برق
۲- افزایش تعرفه گاز برای مصرف کننده ایرانی چون گاز وارداتی مصرف میکند
۳- سهولت صادرات برای روسیه و ترکمنستان و رقیب برای صادرات گاز ایران
۴- عایدی برای آقازاده ها و محرومیت ملت از ثروت ملی که باید صرف ایشان گردد
خواب دیدی خیر باشه . ترکیه جای ایران رو گرفته . دیگه نمیشه . این داستان قدیمی یه . اون موقع که اروپا پیشنهاد داده بود شما حرف روسها رو گوش کردید که زمستان سخت دارید و ... !
فرصت خوبی دست دست کنید ترکیه بپر وسط
وقتی ایران تحریم هست و بازارهای مصرف در خرید و پرداخت پول گاز صادراتی همکاری نمی کنند ،ایران چگونه می تواند گاز روسیه و ترکمنستان را در بازارهای هدف بفروشد؟
از زمستان سخت اروپا چه خبر
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
یم عده بی تخصص حرفهایی رو زدن که نمی شد بهش نخندید . اروپا اگه قرار بود درسرما اذیت بشه اوکراین رو که سهل ه نصف خودش رو می نداخت جلویروسیه !!!
ایران و روسیه مرز مشترک ندارند
تاشماهابخواهیدفکرکنید ترکیه انجام داده
اینم از جوکهای روزگاره، روسیه به تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران رای مثبت میده و فروش نفت ما و درامدمون کفاف هزینه های جاری مملکت رو نمیده و اقتصاد ایران تا مرز فروپاشی میره، روسیه خودش جای ما رو در بازار نفت و گاز میگیره و هنوزم در اثر تحریم نمیتونیم پول های بلوکه شده رو بگیریم. حالا که روسیه تحریم شده و با بازم نفتش رو با تخفیف میفروشه و نمیذاره به بازار برگردیم آقایون نظر میدن بریم با فروش نفت روسیه راه تنفسی برا روسیه باز کنیم شاید سری تو سرهای بازار نفت در بیاریم. عجب راه حل های جالبی، نفت و گاز خودمون رو نمیتونیم از میادین مشترک با عراق و قطر استخراج کنیم و بفروشیم اونوقت با فروش نفت روسیه میخوام هاب انرژی منطقه بشیم،
ما ملت ایرانیم روس و جین نمیخواهیم / مرگ و لعنت بر پوتین کافر و جنایتکار معامله با این دو کشور حرام است
فکر کنم این مسئول از وضیعت منطقه و لوله‌های انتقال گاز خبری نداره. خواسته یه چیزی بگه.
گاز ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، اقلیم کردستان عراق ودر آخر هم گاز اسراییل همگی به ترکیه ختم میشه و یا خواهد شد و قراره توسط ترکیه در بازارهای جهانی عرضه بشه. مثلا دو سه ماه پیش بود شخص پوتین طی ملاقاتی با اردوغان گفت فروش گاز ما با شما.
از طرف دیگه مسیرهای ترانزیت شرق و غرب و مسیر ترانزیت شمال جنوب هم در حال تغییر.
مسیر جدید ترانزیت غرب-شرق که از اروپا-ترکیه-گرجستان-آذربایجان-خزر-قزاقستان-چین خواهد بود.
مسیر ترانزیت شمال-جنوب هم بستگی به سیاست سیاستمداران تهران داره‌. چون با بی سیاستی تمام این مسیر هم در کار نخواهد بود. چون این مسیر ختم به گرجستانی میشه که متحد استراتژیک ترکیه و آذربایجان هست‌. بدون حسن رفتار با ترکیه و آذربایجان مسیر شمال-جنوبی هم برای ایران نخواهد بود. دسترسی به دریای سیاه فقط و فقط در گرو سیاستمداران تهران هست‌. یا انتخاب ارمنستان یا انتخاب آذربایجان. بدون آذربایجان گرجستانی هم در کار نخواهد بود و اگر گرجستاتی هم نباشه پس دریای سیاهی و دسترسی به بازارهای اروپا هم در کار نخواهد بود.
ﻫﺎﺏ اﻧﺮﮊﻱ ﮔﺎﺯﻱ ﺩﻧﻴﺎ, ﻓﻘﻄ ﺳﻪ ﺗﺎ ﻛﺸﻮﺭ اﺯﺵ ﮔﺎﺯ ﻣﻴﺨﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﺨﻔﻴﻒ ﻓﺮاﻭاﻥ و ﺑﺪﻭﻥ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﭘﻮﻝ ﻓﺮﻭﺵ!!!!!
ﺭﻳﻴﺲ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮﻥ اﻧﺮﮊﻱ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻢ ﻧﻤﻴﺪﻭﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ اﻳﺮاﻥ ﺣﺮﻑ ﻣﻴﺰﻧﻪ! ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﺭﻳﻴﺲ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮﻥ اﻧﺮﮊﻱ ﻧﺮﻭﮊ ﺷﺪﻩ. ﻳﻜﻲ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻛﻨﻪ!
فعلا که حضرات دارند گاز را متر مگعبی ۵۰۰ تومان می فروشند تا در خانه های گلی دهات ها مردمی که به نان شب محتاج هستند ۴ تا بخاری گازی که هر کدام قدر موتورخانه یک برج گاز مصرف می کنند را با شدت تمام روشن کنند چون تنها چیزی است که مفت است همین است بعد اروپایی ها گاز را متر مکعبی ۱ دلار می خرند و دست ما کوتاه و خرما بر نخیل به این می گویند اوج درایت و مدیریت سیستم ناکارامد پوپولیستی اگرم گاز وارد کنیم میترسم بجای سواپ ان را هم مصرف کنند و بدهی دلاری به بار اورند
ایران تو فروش گاز خودش مونده اون وقت مال روسیه رو بفروشه
بهتر أست گاز از روسيه بخريد و از سوزاندن مازوت دست برداريد! الودگي هوا ملت را كشت.
مرگ بر پوتین و ارتش جنایتکارش / مرگ بر چین / دو کشور غارتگر و عامل فقر و عقب ماندگی
از روسیه خیری نمیرسه
کار هوشمندانه ای است.
روسیه مگه تو فروش نفت و گاز ایران همکاری میکنه که ما تو فروش گازشون همکاری کنیم؟؟
به ما چه که بخوایم گاز یه کشور متجاوز کمونیست رو بفروشیم؟؟؟
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی