بازدید 3955
یک کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد:

تاکنون نتایج عرضه خودرو در بورس کالا مثبت بوده است/ افزایش قیمت خودرو در مقطع فعلی ربطی به خودروسازان ندارد/ تحولات در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور موجب افزایش قیمت‌های ناگهانی شده است

کد خبر: ۱۱۵۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳ 20 December 2022

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس از سه ماه قبل آغاز شده و نتایج آن مثبت بوده است، گفت: با به صفر رسیدن خودرو‌های ناقص، دیگر نمی‌توان بهانه احتکار خودرو توسط خودروسازان را به میان آورد و این موضوع را دلیلی بر افزایش قیمت خودرو دانست. در این شرایط حتی نمی‌توان پای دلالان را به میان آورد، بلکه سرمایه‌های سرگردان یا نقدینگی که به دنبال بازار‌های جدید سرمایه گذاری هستند، در کنار افزایش نرخ ارز، موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده است.

استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به افزایش حداقل ۱۰ درصدی قیمت ارز طی سه هفته گذشته و کاهش ۱۰ درصدی ارزش ریال، خاطرنشان کرد: علیرغم تمام تلاش‌های مسوولان، شاخص کل بورس مدتی مثبت شد، اما در حال حاضر در عمل منفی است و موجب خروج مقادیر بالای سرمایه از این بازار شده است.
وی با بیان اینکه در این شرایط سرمایه آزاد و سرگردان به دنبال تبدیل شدن به سرمایه گذاری است، گفت: متعاقب این موضوع، قیمت مسکن و خودرو نیز افزایش یافت که امری طبیعی است.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: بنابراین این افزایش قیمت که در روز‌های اخیر در بازار خودرو رخ داده است، هیچ ربطی به صنعت خودروسازی ندارد و متاثر از تحولات کلان اقتصاد کشور است.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال پیش بینی شده بود که تا پایان سال، قیمت خودرو معادل تورم کشور افزایش خواهد یافت، بیان کرد: در همان زمان نیز اقتصاددانان این تورم را ۴۰ درصد پیش بینی کرده بودند که اتفاقا تا پایان آبان ماه تورم کشور حدود ۴۰ درصد بوده است. تورم بخش صنعت یعنی بخش تولید صنعتی نیز ۴۰ درصد بوده است.
کاکایی با اشاره به اینکه تا پایان آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال ۱۴۰۰، شاخص قیمت خودرو ۳۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: این یعنی قیمت خودرو در پایان آبان ماه ۱۰ درصد از تورم کشور عقب بوده است. در حال حاضر نیز ۲۰ درصد افزایش ناگهانی اتفاق افتاده که ۱۰ درصد آن ناشی از افزایش قیمت ارز و ۱۰ درصد آن به دلیل عقب بودن از تورم است.
استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه این افزایش قیمت تنها در زمانی متوقف خواهد شد که قیمت ارز به ثبات برسد، گفت: هرچه قیمت ارز افزایش یابد، به دنبال آن قیمت تولید نیز افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه برخی معتقد هستند در صورت افزایش تولید این جهش ناگهانی قیمت رخ نمی‌داد، تصریح کرد: در سال ۹۷ نیز با همین استدلال، یک حراجی بزرگ برای سکه انجام شد تا با عرضه بالا، از افزایش قیمت جلوگیری شود، اما در نهایت قیمت‌ها افزایش یافت و این سیاست تاثیری بر فضای افزایشی بازار نداشت. بنابراین قیمت خودرو در بازار نیز با افزایش تولید و عرضه کاهش نخواهد یافت.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تغییرات صورت گرفته در دو هفته اخیر، مستقیما وابسته به تغییرات کلان اقتصادی و بازار سرمایه است، گفت: طبق پیش بینی اقتصاددانان، با توجه به برنامه‌های دولت، نرخ تورم تا پایان سال بین ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود و این موضوع مرتبط با بودجه دولت است. در صورتی که دولت بتواند نرخ ارز را کنترل کند، قیمت خودرو، مسکن و... کاهش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در سه ماه اخیر در بخش صنعت نه تنها هیچ اتفاق بدی نیفتاده است بلکه شاهد اخبار و اقدامات خوبی نیز بوده ایم، عنوان کرد: به گفته وزیر صمت، تولید کل خودرو ۱۵ درصد افزایش یافته و تولید خودروی بخش خصوصی نیز ۲.۵ برابر شده است.
کاکایی افزود: هم چنین برخی خودرو‌ها مانند هایما S۷ برای پنجمین بار در بورس عرضه شد و با قیمت پایه به فروش رفت، این یعنی قیمت‌ها به تعادل رسیده و بورس موجب افزایش قیمت‌ها نشده است. از سوی دیگر طبق اعلام وزیر صمت طی چند روز آینده واردات خودرو نیز آغاز می‌شود و رییس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد که یک میلیارد دلار ارز را برای تخصیص به واردات کنار گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توان گفت قیمت‌ها دقیقا چند است و دچار حباب قیمتی شده ایم که ممکن است از بین نیز نرود، گفت: واردات خودرو به زودی محقق می‌شود، اما این اقدام نیز موجب کاهش قیمت خودرو نخواهد شد. تا زمانی که کلان اقتصاد کشور اصلاح نشود، متغیر‌هایی نظیر واردات نیز نمی‌توانند موجب کاهش قیمت شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست