بازدید 24784
ترمز دلار کشیده می‌شود؟

افزایش قانونی نرخ سود در یک قدمی بانک‌ها / شورای پول و اعتبار آستین بالا می‌زند یا سکوت می‌کند؟

چند ماه قبل، یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفته بود: نرخ سود سپرده‌ها در کشور به دلیل وجود عوامل و ملاحظات مختلف تغییری نکرده است، اما سیاستگذار پولی می‌تواند در افق پیش روی و با توجه به شرایط نسبت به تعدیل نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی اقدام کند؛ صحبت‌هایی که حالا از زبان رئیس کل بانک مرکزی هم شنیده می‌شود!
کد خبر: ۱۱۵۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵ 20 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در شرایطی که در ماه های اخیر شاخص هایی همچون نرخ تورم و نرخ ارز، روند صعودی را تجربه کرده اند، بسیاری از کارشناسان از نرخ سود منفی سپرده های بانکی انتقاد دارند. در حقیقت به نوعی می‌توان گفت که سپرده گذاران بانکی، سود منفی را از بانک‌ها دریافت می‌کنند.

اما در این میان، برخی بانک‌ها منتظر تصمیم گیری شورای پول و اعتبار نماندند و با طرح‌ها و برنامه‌های خاص خود، تلاش کردند با نرخ‌های بالاتر از مصوب این شورا، اقدام به جذب پول‌های مردم در سپرده‌های مختلف با نرخ‌های بالاتر کنند؛ اقدامی که پس از رسانه‌ ای شدنش، با واکنش بانک مرکزی مواجه شد و طی چند ابلاغیه و توصیه، بانک‌ها را به اجرای قانون مصوب شورای و اعتبار دعوت کردند؛ هرچند این توصیه‌ها بی اثر بود و سرانجام دوازدهم مهرماه امسال، بانک مرکزی آخرین اولتیماتوم خود به بانک‌ها را اعلام و تاکید کرد: «ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ‌های سود علی الحساب یاد شده بدون توجه به پیامد‌های آن توسط برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور موجب تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری شده است.»

همچنین در بخش پایانی بیان شده بود: ضمن ابلاغ آخرین اخطار و تذکر به بانک‌ها و موسسات اعتباری ناقض نرخ‌های سود موصوف  برای رعایت مقررات یاد شده، یادآوری می‌گردد که مسئولیت حسن اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی بر عهده هیات مدیره و مدیران عامل محترم بانک‌ها می‌باشد... .

 

برخی بانک ها نرخ سود را سلیقه ای  بالا بردند!

 
این هشدار بانک مرکزی در شرایطی بود که چند روز قبل از ابلاغیه مذکور، معاون نظارت بانک مرکزی در این باره گفته بود: برآورد‌ها نشان می‌دهد که دست کم شش بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده اند که پرونده یکی از آن‌ها نهایی شده و هم اکنون در حال ارسال به هیات انتظامی بانک هاست. معرفی هیات مدیره بانک‌ها به هیأت انتظامی پیامد‌های خاصی برای بانک‌ها دارد که با توجه به جمع بندی هیأت انتظامی از تذکر تا سلب صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیات مدیره را شامل می‌شود. 
 

چراغ سبز رئیس کل بانک مرکزی به افزایش نرخ سود

در حالی که این روزها، افزایش و رکوردشکنی نرخ ارز باعث شده تا انتقادات به سوی بانک مرکزی باشد، صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نا آرامی‌ها بر نوسانات همه بازارها از جمله بازار ارز تاثیرگذار بود و تنها عامل نبوده است به تقویت ارزش دلار در بازار جهانی اشاره و اظهار داشت: ارزش دلار به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از ۰.۵ به ۴ درصد طی چند مرحله تقویت شده است. 
 
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تحلیل خود از وضعیت بازار گفته است: در خصوص نرخ سود بانکی باید توجه داشت که در بیش از ۹۰ کشور جهان، اصلاح نرخ سود بانکی را شاهد بودیم؛ برای نمونه در روسیه نرخ بهره از ۹.۵ درصد یک شبه به ۲۰ درصد افزایش یافت و در نهایت منجر به تقویت روبل روسیه شد. همچنین در آمریکا نرخ بهره به بیش از ۴ درصد رسیده است.
 
وی افزود: در کشور ما به مقوله نرخ سود به عنوان یک ابزار سیاست پولی نگاه نشده است. در سال ۹۶ و به صورت محدود در سال ۹۹ اصلاح نرخ سود بانکی داشتیم و از آن موقع اصلاحی نشده است. ما معتقدیم که باید از این ابزار نرخ سود استفاده کنیم. البته شورای پول و اعتبار باید تصمیم بگیرد؛ بنابراین، در صورت اعطای مجوز شورای پول و اعتبار، ما نیز از این ابزار بهره می‏ بریم.
 

معاون اقتصادی بانک مرکزی چه نظری دارد؟

در شرایطی که به تازگی رئیس کل بانک مرکزی از افزایش نرخ سود دفاع کرده است، پیش از این در خردادماه امسال، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در نشست تقویت ثبات پولی و مالی، الزامات و راهکارها، با اشاره به نرخ سود به عنوان یکی از ابزار‌های سیاست پولی گفته بود: نرخ سود سپرده‌ها در کشور به دلیل وجود عوامل و ملاحظات مختلف تغییری نکرده است، اما سیاستگذار پولی می‌تواند در افق پیش روی و با توجه به شرایط نسبت به تعدیل نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی اقدام کند.
 

آخرین مصوبه تغییر نرخ سود چه سالی و چند درصد بود؟

آخرین بار در ۲۴ تیرماه سال ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار به ریاست عبدالناصر همتی و در راستای دستیابی به هدف حفظ ارزش پول ملی با پیشنهاد بانک مرکزی در خصوص افزایش تنوع سپرده‌های بانکی موافقت کرد. همچنین در آن جلسه سقف نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری به شرح زیر تعیین شد؛

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: ۱۰ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: ۱۴ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: ۱۶ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: ۱۸ درصد
 
اما بر خلاف این روز‌ها که بیشتر کارشناسان پولی و بانکی از افزایش نرخ سود دفاع می‌کنند، در سال ۱۳۹۴ زمزمه‌های کاهش نرخ سود بانکی شروع شده بود و طی دو مرحله نرخ سود بانک‌ها از ۲۴ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت. همچنین در تیر ماه ۹۵ تصمیم گرفته شد که نرخ سود بانکی این بار به ۱۵ درصد کاهش یابد؛ بنابراین، آخرین مصوبه قانونی، حداکثر نرخ سود سپرده را ۱۸ درصد تعیین کرده است.
 

اختلاف معنادار نرخ سود با نرخ تورم

 
در شرایطی که نرخ تورم بالاتر از نرخ سود سپرده‌هاست، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند شورای پول و اعتبار باید هر چه سریع تر نسبت به تغییر نرخ سود سپرده ها، تصمیم گیری کند. این در حالی است که در تابستان امسال، محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی و رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفته بود: تصمیم‌گیری درباره نرخ سود سپرده جزو وظایف شورای پول و اعتبار است، تا جایی که بنده اطلاع دارم، اخیرا در شورای پول و اعتبار موضوع افزایش نرخ سود سپرده مطرح شده، ولی تصویب نشده است.
 
همچنین در آن مقطع، ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی نیز درباره تغییر نرخ سود سپرده‌ها اظهار داشته بود: هنوز تصمیمی درباره تغییر نرخ سود گرفته نشده است. وی در گفت‌وگو با تسنیم درباره پرداخت نرخ سود بیش از ۲۰ درصدی در برخی از بانک‌ها نیز تاکید داشت: اگر نرخ سود سپرده افزایش پیدا کند، هزینه بانک‌ها بالا می‌رود. وقتی نرخ سود را افزایش داده اند به این معناست که سود و زیان خودشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
 

سخن پایانی

 

بررسی روند تورمی در یک سال اخیر، بیانگر فاصله گرفتن نرخ سود سپرده‌های بانکی از نرخ تورم است؛ اختلافی که باعث شده تا سپرده گذاران، عملا سود منفی از بانک دریافت کنند و چندان علاقه‌ای برای آوردن سایر نقدینگی خود در این سپرده‌ها نداشته باشند؛ بنابراین هرچند زمان زیادی از دست رفته است، با توجه به صحبت‌های صالح آبادی مبنی بر ضرورت استفاده از ابزار نرخ سود، می‌توان انتظار داشت در روز‌ها و هفته‌های پیش رو، بالاخره شورای پول و اعتبار از حالت خنثی خارج شده و تصمیمات مهمی برای چرخش نقدینگی در اقتصاد بگیرد.

نقدینگی‌ که بر اساس آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی خبر از افزایش حجم نقدینگی به بیش از ۵ هزار و ۶۷۶ هزار میلیارد تومان می‌دهد که رشد ۳۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد. اما از این میزان نقدینگی، بیش از یک هزار و ۲۷۹ هزار میلیارد تومان پول می‌باشد؛ پولی که شامل «اسکناس و مسکوک در دست اشخص» و «سپرده‌های دیداری» است. از این رقم، ۹۵ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان به عنوان اسکناس و مسکوک در دست مردم است. این رقم نسبت به مهرماه سال قبل، ۳۰.۱ درصد بیشتر شد. رقمی قابل توجه که هر زمان آماده ورود به هر بازاری همچون خودرو، ارز و ... است و انتظار می‌رود تا شبکه بانکی برای جذب بخشی از نقدینگی در دست مردم، با مجوز شورای پول و اعتباری، آستین بالا بزند، زیرا جمع آوری نقدینگی بازار ارز و هدایت آن به سمت سپرده‌های بانکی با نرخ سود معقول، می‌تواند ترمز دلار را پیش از رکوردشکنی‌های جدید بکشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۴۶
سوال اساسی پول سود پرداختی بانک ها از جیب کی به جیب کی می‌رود و از کجا تامین میشه لطفا نگویید بانک ها صنایع و بازرگانی جهانی سود اور دارد ، بانک ها غیر از گرانی کالا و خدمات انحصاری زیر نظرش و در اختیارش هیچ هنری نداره و با اضافه کردن یک در صد سود کالا ده در صد گران میکنن ، این واقعیت تلخ اقتصاد زپرتی ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
وقتی که نرخ رسمی تورم ۴۴ درصد است

که قطعا نرخ تورم واقعی بسیار بالاتر از ۶۰ درصد است

دادن سود ۱۸ درصد به مردم یعنی اینکه عملا بانکها از

پس انداز مردم و فقط با خریدن دلار و پس از پرداخت

سود ۱۸ درصد به مردم ، باز هم بانکها بیش از ۳۲

درصد از اندوخته مردم سود میبرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
عبدالناصر همتی در مصاحبه با روزنامه هم میهن خطاب یه رئیسی: شما به مردم گفتید پول ایران را بعد از یورو و دلار قوی‌ترین پول منطقه خواهیم کرد. شما گفتید تورم را تک‌رقمی می‌کنید. شما گفتید جلوی استقراض از بانک مرکزی را می‌گیرید. مگر آقای رئیسی این‌ها را نگفت؟ مگر آقای رضایی نگفت؟ این ادعا‌ها چه شد؟ حالا مدام می‌گویند گذشتگان بانی وضع موجود هستند. پس شما برای چه آمدید رئیس
جمهور شوید؟ استعفا دهید و بگذارید انتخابات جدید برگزار شود.
ناشناس
| Canada |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
سپرده بانکی یعنی فریب
از پول خودتان به خودتان سود میدهند
یک میلیون پول رو میزارین توی بانک . یک ماه می مونه . نهایت پانزده هزار تومان سود میدهد که میشود باهاش یک بسته پفک خرید که تمایل مردم برای سپرده گذاری در بانک را به شدت کاهش داده است . با این وضعیت بهترین سرمایه گذاری دلار و طلا میتونه باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
حتی اگر مردم با پولشان طلای ‌خرد شده و سکه و دلار بخرند

و یا حتی سنگ و خاک و کود حیوانی بخرند؛ باز هم

بیشتر از ۱۸ درصد بانکها سود خواهند برد
علت بالا بردن نرخ سود:
مردم در حال درآوردن پولهایشان از بانکها و تبدیلشان به ارز و سکه و جنس هستند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
بسیاری از بانکها پول نقد ندارند.
ناشناس
| Canada |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
خودپردازها افتضاحه
به یک دهقان فداکار جهت متوقف کردن قطار پیشرفت دکتر رییسی به شدت الان نیازمندیم از ایستگاه 40000 تومان هم به سرعت قطار رد شد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
این تنها فداکاری دهقان فداکار نبوده که باعث توقف قطار شده هشیاری راننده لوکوموتیر(همان لوکوموتیو قدیم) در دقت به هشدار ریز علی هم بسیار مهم است.واقعیت این است که تیم اقتصادی دولت محترم هروز ریزعلی های زیادی را میبنند که نه تنها لباس بلکه خانه وکاشانه شان از بین رفته اما لوکوموتیو را نه متوقف میکنند ونه اجازه ریل برگردانی(تغییر مسیر)میدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
دهقان مورد نظر زیر ریل قطار سریع السیر حسن خان له شد. هر قدر هم دست و پا زد، سرعت حسن زیاد بود، اصلا نفهمید! دولار 2800، شد نزدیک 30 تومن! شما بیانیه دهقان فداکار میدید؟ کاری که حسن روحانی کرد با اقتصاد، فقط در حدود جنگ جهانی اول و دوم در ایران رخ داده
سود و بهره ربا نیست؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
نه
سود بالای ۲۰ درصد از تورم ، بهره محسوب میشود
با نرخ تورم فعلی سود بانکی تا ۵۰ درصد بهره حساب نمیشود
محمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
دوست عزیز
هر سود و بهره ای ربا نیست.
بگذریم که در اینجا اصلا سودی در میان نیست.
مشکل این است که ما به معنای ساده و بدیهی سود و ربا توجه نمیکنیم.
سود یعنی چیزی علاوه بر اصل به دست آوردن.
اگر شما به بنده ۱۰ قالب حاوی ۵۰۰ گرم پنیر بدهید و بنده سال بعد به شما ۱۲ قالب پنیر با همان بسته بندی ظاهری (اندازه و قالب و طرح و رنگ و نوشته یکسان) اما حاوی فقط ۳۰۰ گرم پنیر پس بدهم، آیا من به شما سود داده ام یا حتی بخشی از اصل را هم به شما برنگردانده ام؟
پول هم یک ظاهر دارد و یک محتوای واقعی پنهان در پس ظاهرش. بسته پنیر را وقتی میخواهید بخورید و بسته را باز میکنید، محتوای خود را نشان میدهد و پول هم در زمان استفاده خودش که همان خرید کردن است، محتوای واقعی خود را نشان میدهد.
اتفاقا سود منفی سیستم بانکی ایران است که خود منشا بسیاری از رانتها و فسادها و کاملا خلاف اصول و احکام اسلام است.
و وسیله انتقال ثروت رانتی از فقرا و اقشار ضعیف و متوسط به صاحبان ثروت و قدرت و افرادی که اهل رشوه و فساد و یا حداقل صاحبان کسب و کارهای ناکارآمد و غیراقتصادی است.
به گمان شما الان صاحبان ثروت و قدرت و رانت و ... پولشان را بیشتر در بانکها سپرده میکنند یا به هزار ترفند و توجیه و هزینه پول و پارتی تا بتوانند از بانکها وام میگیرند.
التماس اندکی تفکر. دقت کنیم بیش از این اسلام و احکام حکیمانه آن را بر برداشتهای سطحی مان هزینه هر موضوعی نکنیم. به اندازه کافی دوستان نادان و دشمنان دانا تیشه به ریشه اسلام زده اند.
البته اگر به اسلام اعتقاد داریم یا اگر به آن اعتقاد نداریم یا حتی دشمنیم، لااقل آنقدر آزادگی داریم که به ناحق به آن ضربه نزنیم.
قصد جسارت ندارم، اما باید کمی به هم کمک کنیم تا اگر نمیتوانیم به سهم خودمان بهبودی ایجاد کنیم، لااقل در فرایندی که پر شتاب در مسیر نابودی دین و دنیای این مملکت و مردم میتازد،‌ با اعمال و گفتارمان سهیم نباشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
بستگی داره عزیز
سناریوی تکراری، افزایش سود بانکی، کند شدن موقتی تورم، کاهش سرمایه گذاری تولیدی، افزایش نقدینگی، افزایش مجدد تورم، تکرار سناریوی تکراری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
دقیقا....اگر سیاست های پولی ومالی با هم هماهنگ نباشند این دور باطل بارها تکرار خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
این اسمش ناتوانی در اداره کشور و اقتصاد است ....
اگر نرخ سپرده بیشتر بشه حتما نرخ تسهیلاتم بیشتر میشه!
چە باد بیاد چە بارون، از عمر برف کم میشە(ضرب المثل کردی)، کلا بە ضرر مردم
قیمت خودرو در عرض 20 روز تا 40% گرانتر شده!
قیمت زمین در منطقه 1 تهران به متری 300 میلیون تومان رسیده !!
با این نرخ تورم سرسام آور، بانکها به پول مردم بهره منفی می دهند. یعنی ربای منفی می دهند!!!
گام جديد در بانك داري اسلامي مبارك
خیلی جالبه ، تیم اقتصادی دولت ناکارمدی خود را به حساب ناآرامیهای اخیر میگذارد.
نرخ بهره واقعی در کشور ما منفی است ، زیرا در شرایطی که تورم 50 درصد باشد هر عدد کمتر از آن به عنوان سود بانکی پرداخت شود بدان معنا است که نرخ بهره واقعای منفی است و این بعنی اینکه کماکان افراد صاحب سرمایه از نظر عقلایی نباید منابع خود را در بانک سپرده گزاری کنند.
نکته دوم این که شما میخواهید منابع خرد مردم را در اختیار بانکهایی قرار دهید که خود آنها یکی از عوامل ایجاد تورم هستند و این بدان معنا است که با افزایش منابع نزد بانکها باز هم باید منتظر افزایش تورم باشیم.
شما با این دو موضوع چگونه میخواهید برخودر کنید؟
سود سپرده بانکی زیاد کنید رانت ودلالی وگرانی برچیده میشه
واقعا متاسفم مسئول بانک مرکزی میداند که سود 18% با تتوجه به تورم موجود در کشور بسیار ناچیز است .

ولی چرا خودشو زده به کوچه ... و دارد حق کسانی را که به هر دلیلی پولشان را از بانک نگرفتند را پایمال میکنند

این یعنی چی تو تمام حرفهاتون و سخن رانیهاتون خودتون را دلسوز و حامی مردم معرفی می کنید ولی هیچ اقدامی

که باعث بشه مردم از شما راضی با شد انجام نداده اید . اگه راست میگید تمام بانکها را ملزم کنید سودی راکه بردند
( قسمتی ) به سپرده گذارن به نسبت سپرده شان تقسیم کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
چقدر شما مردم اکثرا ساده هستید . چون این بانکها

متعلق به سهامدارانی است

که اکثرشان دارای مسولیتی در دولت و مجلس و

نهادهای حکومتی و سیاسی و مدیریتی و اقتصادی

کشور هستند و حالا بیایند سود خودشان را به مردم بدهند !!؟؟

زهی خیال باطل و اینها اگر بخشنده و رحیم بودند

که مالک این ثروتهای نجومی و کهکشانی نمی شدند
چندین سال است که نرخ سود سپرده گذاری ها با نرخ تورم متناسب نیست ، چرا اکنون یادتان افتاده است ؟ آیا دلتان به حال مردم سوخته است و نگران دارایی و پول ملت هستید ؟ تجربه اثبات نموده است ، خیر !!! ملت در حال خارج کردن سپرده گذاریهای خود از بانک هستند و بانکها ورشکسته و نمی توانند پولهای ملت را پرداخت کنند و موضوع در حال امنیتی شدن است !!!!
بانکداری خصوصی به شکل فعلی ، جواب نداده و موجب رقابت ناسالم و ضرر و زیان مردم شده است . باید فقط پنج بانک رسمی( ملی- کشاورزی- تجارت - صادرات- صنعت و معدن) با سهام عمومی در ایران فعالیت کنند. شعب بانکی نیز به دو شکل بر پا شوند : شعبه رسمی همین بانکها و شعب خصوصی ( مثل دفاتر پلیس به علاوه 10) که از طرف بانکها خدمات بانکی می دهند و پورسانت مشخصی می گیرند. بدین ترتیب شعب برای جذب مشتری بیشتر مجبور به احترام به مشتری و دادن خدمات جانبی یا برخی تخفیفات از درصد پورسانت خود هستند. بانکها و سهامداران فعلی نیز در یکی از بانکهای ذکر شده اقدام شوند.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
اتفاقا تنها بانک اسلامی، بانک رسالت است
فایده نداره
حتما دلار، سکه و طلا بخرید که ارزش پولهاتون حفظ بشه ولی مواظب باشید سارقین خشن یکدفعه نیان سراغتون هرچی دارید با هم سرقت کنند چون ما خریدارایی داریم که برای حفاظت از ارز و طلاهایی که دارند سفارش گاوصندوق ضد دیلم که مجهز به قفل ضد زورگیری هست میدن که خیلی گران تر از گاوصندوقهای تجاری در بازار هستش و وقتی سر قیمت بحث میکنند ازشون میپرسیم چرا اون گاوصندوقها را نمیخرید که میگید ارزونتره که میگن اون گاوصندوقها که فایده نداره و فقط مثل جعبه آهنی میمونه که دزدانی که بلد هستن گاوصندوق باز کنند یا قفلشو باز میکنند یا درشو با دیلم تخریب میکنند و هرچی داریم از دستمون میره و صندوق امانات هم که اگر سرقت بشه معلوم نیست کی چقدر تو صندوقش ارز و سکه و طلا داشته و هر کی هم هیچی نداشته میگه داشتم و اونحا هم دستمون به جایی بند نیست و برای همین میخوایم گاوصندوق ضد دیلم شما که ضمانت پرداخت خسارت در صورت وقوع سرقت داره بخریم که خیالمون راحت باشه
آقای عبدالناصر همتی به منظور کاهش هزینه های بانکها نرخ سود بانکی را کاهش داد و این باعث شد مردم پولهایشان را از بانکها خارج و به سمت دیگر بازارها مانند ملک، سکه، ارز، خودرو و ... با دیدگاه سرمایه گذاری ببرند و افزایش قیمت های غیر منطقی را موجب شد. که نهایتا کاهش تولید به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه ایجاد شد. در حالیکه با برنامه ریزی مناسب ضمن سوق دادن مردم به سمت سپرده گذاری، نقدینگی حاصل را به سمت شرکتها و بنگاه های تولیدی هدایت می کردند و هم ارزش پول ملی و تولید ملی افزایش می یافت و هم زمینه اشتغال و افزایش درآمد هانواده ها فراهم می شد.
این نابودی سرمایه گذاری و تولید است و گرانتر شدن تسهیلات و تولیدات کارخانجات است که نقش خیلی مخرب بر اینده اقتصاد و تولید کشور خواهد داشت و دشمنان کشور از این تصمیم بلحاظ شدت خوشحالی غش خواهند کرد. در دوره طیب نیا این نوع تصمیمات خائنانه به بهانه کنترل تورم (بصورت مسکن) اجرا شد بعد از دو سال تورم وحشتناک رفت بالا و تورم کنونی نتیجه ان سیاستهای.... بود حالا درس نگرفتند
اقتصاد و مملکت روی هواست اگر فکر درست و عاجلی نشود سال بعد تورم و بیکاری و رکود نفس کشور را خواهد گرفت
از دولتی که با این تورم وحشتناک فقط حقوق کارکنان را ۱۰ درصد افزایش می دهد انتظار درک بیشتر نداشته باشید افزایش سود بانکی هم از همین مقوله است فکر می کنند با دستور تورم کاهش می یابد .
هرثانیه حضور این دولت به ضرر مردم است
آقای ریسی تو مرد این میدان از اول هم نبودی به مردم تحمیل شدی ادامه نده استعفا بده والا مجبور می شوند کنارت بگذارند
تنها کاری که از دستشون برمیاد همینه
تابناک مگه خودت خبر نمی زنی که افزایش نقدینگی و ...؟
افزایش نرخ سود به جز این که ظاهرش شبیه همان ربا می باشد، منجر به افزایش نقدینگی نمی شود؟
در مورد نرخ ارز هم در هر صورت بایستی برای حمایت از تولید داخل نرخ ارز مطابق نرخ تورم بالا برود.
در نتیجه به نظر می آید راه حل دیگر این باشد که: سود بانکی حذف بشود (یا زیر ۵ درصد) و در عوض تورم را به یک روش دیگری کنترل کنیم. کاهش تورم معادل کاهش رشد نرخ ارز است.
بانکها در بانکها پول میزارن سود میگیرن نقدینگی تورم درست میکننن مخصوصا بانکای خصوصی
مافیای ربا و بانک کار خودش را در کنار مافیای مسکن و دلار خوب پیش می بره: مملکت اسلمی است.
افزایش ربای بانکی خیانت بر تولید و خیانت بر قدرت خرید مردم. مردم پس از چند صباحی منتظر تورمهای نفهته وحشتناکی باشند مثل موشکههای که نفهمند از کجا خانه و زندگیشان را ویران می کنند بعد هم گردن استکبار بیندازد.
بانک مرکزی پول بدون پشتوانه خلق میکنه برای اینکه دولت کسری بودجه داره که تا حدی قابل فهمه، هرچند باید کسری بودجه دولت و مخارج غیرضرروی کاهش پیدا کنه. اما بقیه بانکها به چه حقی نقدینگی تولید میکنند؟ بانکها فقط باید اجازه داشته باشند از پولهایی که در حساب مخصوص سپرده گذاری، گذاشته شده به دیگران وام بدن و در مدتی که پول یک نفر به دیگران وام داده شده، اون شخص نتونه از پول خودش استفاده کنه تا نقدینگی زیاد نشه. به نظر من این یک سوء استفاده بزرگه که در کشورهای غربی هم وجود داره که باعث میشه نقدینگی موجود چندین برابر پول خلق شده توسط بانک مرکزی باشه و سودش بره توی جیب بانکها. با این حال این مساله در ایران به خاطر وجود فساد و رانت و کسری بودجه شدید خیلی مشکل سازتره. باید حداقل ضوابط سختتری برای منابعی که بانکها حق دارند با کمک اون وام بدن، درنظر گرفته بشه.
هر کس که در این شرایط تورمی بخواهد پولش را در بانک نگهدارد دچار حماقت شده! در این اوضاع باید خودمان فکر خودمان باشیم و در برابر ناکارآمدی اقدامی بکنیم
مسئولین سیاسی اقتصادی کشور...کلاهتان را چهار انگشت بالاتر ببرید!!
دیگه دیر شده باید ۲سال پیش سود بانکی را زیاد می‌کردید الان هر چی زیاد کنی ارزش،سپرده ۶۰ درصد کم شده اشغال میخریدی میذاشتی تو خونه الان ۵برابر ارزش داشت لذا هر اقدامی باید قبلش یا همان لحظه ترکیدن باید صورت بگیرد بعدش که ترکید دیگه دیر شده خاکش،کن برود تا کود شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست