بازدید 5331

تداوم برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان بدون فیلم

این وضعیت قاعدتاً مطلوب اهالی سینما و متناسب با شرایط کنونی فرهنگی نیست و مشخص نیست در فضای کنونی سینما که تولیدات سالانه مرتبط با کودک انگشت شمار است، چرا نباید این رویداد را حتی چهار سال یک بار و با دست پر برگزار کرد؟ 
کد خبر: ۱۱۵۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵ 18 December 2022

تداوم برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان بدون فیلم جدیدبا وجود آنکه فیلم‌های کودک و نوجوان جدیدی ساخته شده، روند برگزاری جشنواره کودک تداوم دارد و انتصاب‌های تازه نشان می‌دهد عدم وجود فیلم تاثیری بر برپایی این جشنواره فیلم ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره کودک و نوجوان یکی از جشنواره‌های موضوعی است که با محوریت بنیاد سینمایی فارابی تاکنون برگزار شده و هدفش توجه به تولید فیلم در این عرصه است. در دهه‌های پیشین استقبال بهتری از فیلم‌های این رده سنی می‌شد اما در سال‌های اخیر تولید این فیلم‌ها اغلب با شکست سخت در گیشه همراه بود؛ هرچند استثناهایی نیز وجود داشت.

وضعیت به سمتی پیش رفت که تولید فیلم سینمایی بدون حمایت سازمان سینمایی برای تهیه کنندگان جذاب نبود و در سال‌های اخیر نیز با کاهش ابعاد سرمایه گذاری دولتی در تولید نسبت به دهه‌های پیشین، تهیه کنندگان سینما به سمت تولیداتی رفتند که اقبال بیشتری در گیشه داشتند، تا دست کم بتوانند سرمایه‌شان را بازگردانند و چرخه تولید را سرپا نگه دارند.

در مرداد 1401 اعلام شد جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال جاری به دلیل کاهش تولید در این گونه سینمایی، به صورت یک رویداد و بدون نمایش فیلم جدید برگزار می‌شود. این در حالی است که پیش از آن بنیاد سینمایی فارابی با ایجاد کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک این زمزمه را ایجاد کرده بود که احتمال برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که از جمله جشنواره‌های شناخته شده سینمای ایران در سطح بین‌المللی است به صورت دوسالانه وجود دارد.

با گذشت چندین ماه و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تصور می‌شد در این تصمیم تجدیدنظر شود، چرا که برگزاری جشنواره فیلم بدون برخورداری از فیلم‌های جدید ایرانی، با نوعی طنز تلخ همراه است؛ آن هم در این شرایط که شرایط بودجه کشور و محدودیت‌ها مشهود است و می‌شود هزینه‌های برگزاری همین جشنواره را دست‌کم صرف ساخت یک فیلم کودک باکیفیت نمود.

با این حال برخی انتصاب‌های اخیر نشان داد سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان قرار است به هر قیمت ممکن برپا شود. این وضعیت قاعدتاً مطلوب اهالی سینما و متناسب با شرایط کنونی فرهنگی نیست و مشخص نیست در فضای کنونی سینما که تولیدات سالانه مرتبط با کودک انگشت شمار است، چرا نباید این رویداد را حتی چهار سال یک بار و با دست پر برگزار کرد؟ 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی