وقتی که مجلس با گفتن «بذرپاش در خود چه دید؟» به حاشیه رفت!

توانگر گفت: آقای نیکزاد که تقریبا گزینه اجماعی نمایندگان بود به هر دلیلی این مسئولیت را نپذیرفت، یکی از دلایل اصلی ایشان آن بود که گفته بودند «شبکه بانکی جهت ارایه تسهیلات بانکی به بخش مسکن همراهی نمی کند.» حال سوال این است آقای بذرپاش که تجربه و تخصصِ آقای دکتر نیکزاد را ندارد، چگونه می‌خواهد این تسهیلات را درست کند؟
کد خبر: ۱۱۵۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱ 07 December 2022

حاشیه‌های «بذرپاش در خود چه دید؟»

تابناک /حسین بشیری_ در شرایطی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس رای اعتماد گرفت که طرح برخی اظهارنظرهای نمایندگان مخالف وزارت او، باعث ایجاد حواشی در مجلس است.

امروز جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تکیه بر صندلی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد؛ نامه معرفی رییس جمهور در ۱۳ آذر اعلام وصول شده بود.

طبق اعلام هیات رییسه قرار بود جلسه امروز با حضور رییس جمهوری برگزار شود لذا اولین دستور مجلس بررسی جزییات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل بود تا اینکه ساعت ۹ و با حضور پیدا نکردن رییس جمهور، مجلس وارد بررسی صلاحیت «بذرپاش» شد.

طبق آیین نامه داخلی دو نفر موافق و دو نفر مخالف به مدت ۱۵ دقیقه زمان برای بیان دلایل خود دارند؛ محمد جواد عسگری، مجتبی یوسفی و مجتبی توانگر به عنوان مخالف و کیومرث سرمدی، حسین حاتمی، مجتبی رضاخواه و مجتبی ذوالنور به عنوان موافق وزیر صحبت کردند.

وقتی که نوبت به توانگر نماینده تهران رسید، توانگر با طرح انتقاداتی از معرفی «بذرپاش» گفت: آقای نیکزاد نایب رییس مجلس با تجربه و تخصص در حوزه مسکن به دلیل عدم همکاری بانک ها در ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن پیشنهادات تصدی وزارت راه را نپذیرفت حالا بذرپاش که نه تخصص و نه تجربه دارد چه چیزی در خود دید که این پیشنهاد را پذیرفت؟

در جریان صحبت‌های توانگر تعدادی از نمایندگان مشخصا سید نظام موسوی نماینده تهران با فریادهای بلند به اظهارات توانگر واکنش نشان داد تا جایی که برخی از نمایندگان سعی در آرام کردن او داشته و موسوی را به سمت صندلی‌اش بردند.

بعد از اینکه موسوی بر روی صندلی خود نشست، اردشیر مطهری نماینده گرمسار با فریاد به توانگر اعتراض می کرد تا جایی که رییس مجلس از او خواست که نظم جلسه را رعایت کند.

بعد از اتمام صحبت های توانگر، آزادی خواه او را به سمت صندلی‌اش همراهی کرد اما موسوی نماینده اردبیل با فریادهای بلند به توانگر گفت: این حرف‌هایت برای مجلس بد است و آبروی مجلس و نظام را می‌برد.

بعد از توانگر، رضاخواه نماینده تهران به عنوان موافق وزارت «بذرپاش» در پشت تریبون رفت و در ابتدای صحبت های گفت: بسیار متاسفم که از تریبون مجلس برای اغراض شخصی استفاده می‌شود؛ مخالف از سکوت آقای بذرپاش در خصوص اتفاقات اخیر سخن گفت منتها باید گفت آن بولتن نویس هایی که مطالب خلاف را به رهبری نسبت داده اند به چه میزان به رهبری و نظام ضربه وارد کرده اند. شما اگر سکوت کنید قطعا بهتر است.

در زمان طرح این صبحت‌ها، شریفیان نماینده تهران با فریاد از رضاخواه خواست که به جای جواب دادن به توانگر، از بذرپاش دفاع کند.

به گزارش ایسنا با اتمام صحبت های نمایندگان موافق و مخالف، بذرپاش در پشت تریبون مجلس رفت و صمن ارائه برنامه هایش در پاسخ به برخی انتقادات گفت: عده ای بدون مطالعه و بررسی برنامه ها، قضاوت می کنند؛ در کشور بن بست وجود ندارد بلکه ما دور هم نشسته و یکدیگر را متهم می کنیم حال اینکه مردم از ما جلوتر هستند پس باید سطح نگاه خود را بالاتر برد.

او با طرح سوالاتی بیان کرد: اینکه خودمان حکم صادر کنیم و ترویج کنیم و حتی حاضر نباشم 5 دقیقه مباحث را گوش کنیم و تنها در رسانه ها موضوع بگیرم، انقلابی گری است؟ آیا من موضع گیری نداشته ام؟ شما که در سایت‌ها سیر می کنید، نگاه می کردید. آیا تنها توئیت زدن انقلابی گری است؟

بعد از پایان صحبت های بذرپاش تعدادی از نمایندگان در مقابل تریبون مجلس حاضر شده و به استقبال «بذرپاش» رفتند و او را در آغوش گرفتند.

سپس رییس مجلس از هیات دولت همراه «بذرپاش» خواست که مجلس را ترک کنند که «بذرپاش» با بدرقه تعدادی از نمایندگان از مجلس رفت.

بعد از آن، محمدباقر قالیباف رییس مجلس درباره حضور پیدا نکردن رییس جمهور در مجلس گفت: قرار بود رئیس جمهور نیم ساعت انتهای جلسه حضور یابند اما چون در مراسمی روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور داشتند، توفیق حضور پیدا نکردند.

پس از آن مجلس وارد رای گیری شد؛ برگه های رای گیری با سه گزینه «موافق»، «مخالف» و «ممتنع» بین نمایندگان توزیع شد و بعد از جمع آوری آراء، سه نماینده، فروردین، شارلی انویه و سرگزی آراء را شمردند.

در نهایت با اعلام قالیباف «مهرداد بذرپاش» با ۱۸۷ رای موافق،‌ ۶۴ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر وزیر راه و شهرسازی شد و به هیات دولت راه پیدا کرد.

 

 

توانگر چه گفته بود؟

مجتبی توانگر در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: امروز روز دانشجو است و آقای بذرپاش سوابق بسیار خوبی در جنبش دانشجویی دارد. نگذارید جنبش دانشجویی با این انتخاب ناامید شود.

توانگر ادامه داد: وزارت راه در راستای تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. امروز علی رغم اینکه یک سال و اندی از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در این حوزه نتیجه ملموسی دیده نمی‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی وظیفه تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم را داراست. پس از گذشت بیش از یک سال از عمر این دولت مشخص شد که آقای مهندس رستم قاسمی که ان شاءالله به حرمت این روزها خدا به ایشان سلامتی دهد مدیری توانمند بود ولی به دلیل اینکه تجربه و تخصص در حوزه مسکن نداشت عملا اقدامی در این حوزه انجام نگرفت. آیا تجربه دکتر رستم قاسمی که زمانی وزیر وزارتخانه مهم نفت بود و شد وزیر راه، کافی نیست که مجددا بیت‌المال را هدر ندهیم و عنصری کارآمد، متخصص و با تجربه بر این وزارتخانه بگماریم؟ که متاسفانه آقای بذرپاش فاقد هر سه این موارد در حوزه راه و مسکن هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: حتی در حوزه نظری او بعد از جلسات متعدد در کمیسیون‌های مجلس هنوز نمی دانند که چگونه می خواهند تامین مالی ۴ میلیون مسکن را انجام دهند و حتی نه در کمیسیون‌ها و نه در جلسه دیشب فراکسیون، حاضر نیستند این جمله را شفاف و روشن بگویند که "آیا در پایان ۴ سال دولت آقای رییسی می تواند ۴ میلیون مسکن و حتی نصف آن را به مردم تحویل دهد یا نه؟"

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این کشور حداقل یک میلیون مهندسی دارد که در حوزه عمران، راه و شهرسازی تحصیل کرده و یا در حوزه ساخت و ساز بوده و هستند، سوال جدی این یک میلیون نفر این است که چرا در دولت محترم دیده نشده‌اند، آیا یک نفر و فقط یک نفر از میان خیل عظیم این افراد، فردی صاحب تخصص و تجربه نبود که انتخاب کنیم و حال با معرفی آقای بذرپاش، این‌گونه به علم، دانش، تجربه و البته امید، پشت پا بزنیم؟ همین امروز آقای بذرپاش با این افراد به گفتگو بپردازند آیا اصطلاحات حداقلی این حوزه را متوجه می‌شوند تا بتوانند بر آنها مدیریت کنند و پاسخ‌گوی مطالبات بزرگ مردم در راه و مسکن باشند؟

وی در ادامه خطاب به رییس جمهور خاطرنشان کرد: آقای رییسی ما در جریان نیروهای انقلاب با عده قلیلی که در خیابان، اغتشاش و آشوب می کنند مرزبندی داریم و با تمام وجود برای امنیت، رفاه و آرامش مردم در مقابل این جماعت داعش‌صفت می‌ایستیم اما معترضین برای ما مهم و محترم هستند. بر اساس نظرسنجی نهادهای دولت جنابعالی، درصد بالایی از مردم به این روش حکمرانی در دولت معترض هستند می خواهیم به سوال معترضین چه بگوییم؟ برای هر پستی بگوییم؛ همان آقایی که همیشه برای شهرداری تهران مطرح است؟ همان آقایی که همیشه برای وزارت رفاه، وزارت صمت و اکنون راه و احتمالا برای سازمان برنامه مطرح بوده و هست؟ فکر می کنید بازتاب این انتخاب در جامعه و این بخش از مردم معترض، پالسی برای اصلاح حکمرانی در دولت و مجلس است؟

توانگر در ادامه بیان کرد: آقای نیکزاد که تقریبا گزینه اجماعی نمایندگان بود به هر دلیلی این مسوولیت را نپذیرفت یکی از دلایل اصلی ایشان آن بود که گفته بودند «شبکه بانکی جهت ارایه تسهیلات بانکی به بخش مسکن همراهی نمی کند» حال سوال این است آقای بذرپاش که تجربه و تخصصِ آقای دکتر نیکزاد را ندارد چگونه می‌خواهد این تسهیلات را درست کند؟ نیکزادی که تجربه موفق ساخت مسکن در دولت دهم را دارد، وقتی سنگ‌اندازی شبکه بانکی را دید نپذیرفت، آقای بذرپاش در خود چه دیده‌اند که این پست را پذیرفته‌اند؟

وی گفت: می‌خواهم از دقت گزارشات ۶ ماهه و ۴ ماهه دیوان ابراز تاسف کنم که گویی توسط تیم دیگری تهیه می شود چرا که پر از اشتباهات فاحش آماری و محاسباتی است. یک نمونه آن گزارش پرمساله و پر اشکال در حوزه وزارت نیرو با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی بررسی و خطای فاحش دیوان اثبات شد. آقای محرابیان شهادت دهند.

وی در ادامه بیان کرد: حال اگر ایشان موفق بوده‌اند در دیوان بمانند و موفق‌تر شوند. به فرض هم تایید آقا در شخص ایشان متعین باشد، آقای بذرپاش با چه منطقی این مدال افتخار را به زمین می گذارد و برای پستی که سکوی پرش است کاندیدا می شود؟ نمایندگان با چه اطمینانی به شما رای دهند که هوس جای دیگری در سر نپرورانید؟

توانگر در ادامه خطاب به بذرپاش بیان کرد: شما که سال ۷۷ به دانشگاه رفتید و برای حضور در دیوان در سال ۹۹ همه کار کردید و از سابقه نهاد مقدس بسیج و پژوهشکده بسیج برای ما مدرک آوردید که به ما بگویید ۲۰ سال سابقه اجرایی دارید تا به هر نحو رییس دیوان شوید حال چطور به اعتماد نمایندگان در رای به دیوان محاسبات پشت پا می‌زنید؟ سکوت ایشان در آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر سوال برانگیز است. این همه اتفاق آشوب‌طلبانه و پر از سیاهی رخ داد اما متاسفانه آقای بذرپاش صرفا و صرفا یک تسلیت نیم خطی در ماجرای شاه‌چراغ آن هم در توییتر گفتند.

وی افزود: آقای بذرپاش شما به برکت خون پدر شهیدتان، به برکت انقلاب، به برکت خانواده شهدا به این جایگاه رسیدید؟ آیا نمی توانستید در قالب یک سخنرانی، یک تحلیل جامع در مورد این آشوب‌ها ارایه کنید؟ چهره و بدن از هم پاشیده شهید علی‌وردی و شهید عجمیان شما را بر آن نداشت که سکوت خود را بشکنید؟ آقای رییسی شما از سکوت خواص گلایه شدید کردید آیا از سکوت آقای بذرپاش خبر نداشتید و ندارید؟

توانگر گفت: یک شوخی هم با همکارانم بکنم؛ بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس، امروز به وزارت آقای بذرپاش رای می‌دهند چنانچه ریاست محترم فراکسیون‌شان رسما مصاحبه کردند که البته گامی روبه جلو برای هضم اصلاح‌طلبان در دولت آقای رییسی و جریان اصولگراست.

وی در ادامه بیان کرد: از رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور سوال بفرمایید که وقتی تعجیل شگفت‌انگیز در انتخاب رییس دیوان محاسبات را مشاهده کردند دلسوزانه در شب انتخاب رییس دیوان در مجلس یازدهم، با یکی از بزرگان مجلس تماس گرفتند ضمن گلایه شدید به انتصاب آقای بذرپاش، مخالفت کرده و صریحا به پرونده ایشان در سازمان بازرسی کل کشور اشاره کردند که کاش در همان مقطع به درخواست دلسوزانه ایشان توجه می‌شد و کاش امروز هم قدری با ایشان به عنوان یکی از نزدیکان امین خود در معرفی وزیر پیشنهادی، مشورت می‌کردید.

توانگر در ادامه با تاکید بر اینکه مملکت قحط الرجال نیست، بیان کرد: جریان انقلابی پر از نیروهای با سابقه و متخصص است. آقای بذرپاش نه سابقه و تخصص «راه» دارد و نه سابقه و تخصص «مسکن و شهرسازی»! فردای قیامت در نزد خداوند متعال، خون شهیدان، امام و رهبری باید پاسخگو باشیم که چرا با وجود افرادی که در این حوزه متخصص و با سابقه بودند ما را مجبور می‌کنند به فردی رای دهیم که بدون سابقه و تخصص است که متاسفانه آقای بذرپاش نخواستند هیچ مسوولیتی در ساخت ۴ میلیون مسکن را بپذیرند و متاسفانه هیچ برنامه منسجمی هم ارایه نکرده است.

مشروح پاسخ بذرپاش به سوالات توانگر و مخالفان 

مهرداد بذرپاش در نشست علنی امروز (چهارشنبه 16 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ضمن تبریک روز دانشجو در دفاع از برنامه های خود گفت: امروز می خواهم درباره پیشرفت ایران و برنامه های پیشران برای کشوری با سابقه تمدنی عظیم صحبت کنم. امروز درباره مسیری برای پیشرفت و حرکت جهش وار صحبت می کنم که کمتر از آن در تراز مجلس و شأن نمایندگان نیست.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این برنامه پیشران تا چند سال آینده کشور را به نقاط عالی می رساند، ادامه داد: در این وزارتخانه صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شد، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.

وی بیان کرد: این 5 صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، در صنعت هوایی با رصد سایر کشورها، از جمله ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است.

بذرپاش با بیان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود، تاکید کرد: با این حال 5 صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است، در حوزه ریلی بالغ بر 15 هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشته ایم، می توانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحت کننده آن صدای مردم ، نمایندگان و دولت را درآورده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان توضیح داد: می گویند برنامه ای ارائه نکرده ام، اما آنها در کمیسیون ها حرف زدند و رفتند، اگر می نشستند می دیدند که برنامه ای ارائه شده، می توانند از سایر نمایندگان در این باره سوال کنند.

بذرپاش گفت: در این چند روز مسلئه منابع ناکافی برای تحقق و همچنین احداث پروژه‌های جدید و ناتمام موضوع اصلی بود که همواره مورد سوال قرار می‌گرفت که همه بخش‌های ریلی، جاده‌ای، آزادراهی، روستایی، هوایی، خرید واگن و لوکومتیو و ... را شامل می‌شد بنابراین همه بر یک نکته اذعان دارند و آن هم نبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

وی تصریح کرد: بنابراین باید اذعان کرد بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش‌های جدید تأمین مالی برای پروژه‌های اصلی است؛ به من حق دهید؛ من در دیوان محاسبات خدمت کردم لذا نسبت به بودجه از شما کمتر مطلع نیستم؛ ردیف‌های در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست لذا باید از رشد بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم و این مسیر خوبی محسوب نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای انجام موضوع مذکور چه تخصصی نیاز است و باید از چه آدم‌ها و ابزارهایی استفاده کنیم، در این میان چه مصوباتی برای تحقق این اهداف نیاز است؟ به عنوان مثال در قانون جهش تولید مسکن ساخت 4 میلیون مسکن پیش‌بینی شده است و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و ... مواجه نیستیم اما با این سوال مواجه‌ایم که چرا مسکن ساخته نمی‌شود. آیا می‌توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش‌بینی کرد.

بذرپاش در این راستا بیان کرد: 4 میلیون مسکن ضرب در 100 مترمربع می‌شود 400 میلیون مترمربع و اگر میانگین متری 7 میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و 800 همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و 500 همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و 800 همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.

وی با اشاره به استراتژی‌های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می‌توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال‌ها وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: همه در یک کشتی نشسته‌ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت است زیرا همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم و که کشور اداره می‌شود؛ مگر می‌‌شود برای مردم کار نکنیم.

بذرپاش اظهار کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه امید است لذا ما با دو موضوع مهم حمل و نقل و ترانزیت مواجه هستیم، در واقع با توجه به حوزه ترانزیت می‌توانیم موفقیت‌های خوبی نصیب کشور کنیم. اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریعتر به اتمام برسد، جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت. در این راستا نیاز به توجه در برنامه‌های توسعه ای و بودجه‌های سنواتی و همچنین صدور برخی مجوزها است؛ تا کی باید با بودجه‌های سنتی جلو برویم لذا با ابتکارات برای منابع مالی سرشار از ترانزیت کالا نصیبمان می‌شود. در واقع با تکمیل کریدور شمال به جنوب از منطقه فنلاند تا آب‌های آزاد ارتباط برقرار می‌شود. برای حرکت در این موضوع جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند.

وی ادامه داد: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، زیرا این وزارتخانه را تاکنون سنتی اداره کرده‌ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم؛ سهم واردات در حوزه ریلی 30 درصد پیش‌بینی شده اما اکنون 10 درصد است، این سوال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی‌یابند و انگیزه‌ای وجود ندارد و این در حالی است که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است لذا اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه‌ها کاهش می‌یابد. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی‌ترین برنامه‌های این دستگاه به شمار می‌رود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن و شهرسازی باید چند اقدام صورت بگیرد، بیش از 2800 همت منابع نیاز است، شما عزیزان بگویید از کجا و با چه روش مسکن سازی قرار است کار کنیم، یکی از مشکلات این است که زمین احتکار شده، دولت ها و مجلس های مختلف آمده اند و رفته اند و قیمت ملک افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از مواردی که باید برای آن چاره اندیشی کنیم، احتکار غیرقابل قبول زمین در اطراف شهرهاست، زمانی که در بسیاری از محل ها می توانیم الحاق به شهرها داشته باشیم، چرا اینکار را انجام نمی دهیم؟ چرا محدوده روستاها را افزایش ندهیم که تنها یک عده صاحب زمین باشند و قیمت روز به روز افزایش پیدا کند و افراد دیگر متضرر شود؟ این نسخه من برای همه بخش ها و شهرها نیست، متوجه هستم که الگوی تهران، کلانشهرها و روستاها تفاوت دارد.

بذرپاش گفت: در حوزه مسکن سه عامل زمین، قیمت ساخت و ارزش افزوده را داریم، دولت وظیفه دارد قیمت زمین را حذف و یا به صفر برساند و همچنین ارزش افزوده و یا سود مورد توقع سازنده را صفر کند. قیمت ساخت باید با استفاده از روش واگذاری زمین و تحویل زمین رایگان به انبوه سازان که توان هزینه کرد دارند کاهش یابد و دولت بعداً در قالب اوراق و اسناد با آنها تبادل مالی داشته باشد.

وی گفت: روش دیگر بازسازی بافت روستایی و بافت فرسوده شهری و روستایی است؛ شهرها در اختیار شهرداری ها بوده و می تواند این موضوع را از طریق آسان سازی فرآیند مجوز و مکانیزم های تشویقی مدیریت کند. شهرداری ها می توانند به ساخت واحدهای مسکونی تعهد شده در قانون کمک کنند و مردم تحت عنوان خودمالکی اقدام به ساخت نمایند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: حدود 240 هزار واحد مسکن مهر داریم که باید به اتمام برسانیم، موضوعی که باید برای آن فکری کنیم، طرف تقاضا است، بخشی از منابع سهم آورده متقاضیان است، در حال حاضر حدود 300 هزار نفر ثبت نام کرده اند و واریز وجه داشته اند، اکنون در سمت تقاضا دچار مشکل هستیم. زمانی که سهم آورده به 400 میلیون می رسد و قیمت یک واحد 800 میلیون تومان تمام می شود، اقشاری که جزو دهک های پایین هستند و باید این واحدها را خریداری کنند، در تامین منابع اولیه دچار مشکل می شوند و نمی توانند آورده اولیه را تامین کنند.

بذرپاش گفت: باید در تامین آورده اولیه تجدیدنظر شود و طرف متقاضی تشویق شود، پروژه مسکن در فرمول قبلی نیز می تواند بخشی از نیازها را پوشش دهد، باید ظرفیت جذب وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی تامین مالی از روش های دیگر است، مولدسازی دارایی ها باید در اولویت اصلی کاری قرار بگیرد، در قانون نیز اوراق بهادارسازی دارایی ها، مولدسازی دارایی ها و موارد دیگر آمده است، چرا این موارد انجام نشده و نمی شود؟ بخشی از اقداماتی که باید برای مولدسازی دارایی ها انجام شود، در ریز برنامه ها آمده است، حتما فرصت نشده این موارد را مطالعه کنند، از منتقدان درخواست دارم این موارد را مطالعه نمایند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: من فرزند مجلس هستم، کمک کنید تا مشکلات برطرف شود، من یک دوره در مجلس بوده ام و اکنون نیز دو سال و نیم است که با رأی اعتماد شما در دیوان محاسبات به شما خدمت کرده ام، می دانید و به گواه شما در دیوان محاسبات کار شده است، زحماتی که همکاران فرهیخته من در دیوان محاسبات انجام داده اند، جا ندارد که به آنها بگوییم اشتباهات فاحش، چه کسی این موضوع را بررسی کرده؟! مگر کشور دستگاه نظارتی، نهاد امنیتی، کمیسیون اصل 90، مجلس و کمیسیون های تخصصی ندارد؟ اینکه خودمان حکم صادر کنیم و ترویج کنیم و حتی حاضر نباشم 5 دقیقه مباحث را گوش کنم و تنها در رسانه ها موضوع بگیرم، انقلابی گری است؟ آیا من موضع گیری نداشته ام؟ شما که در سایت ها سیر می کنید، نگاه می کردید. آیا تنها توئیت زدن انقلابی گری است؟

بذرپاش افزود: این کشور، کشور خمینی، خامنه ای و حاج قاسم سلیمانی است. این کشور بزرگتر و رعناتر از این است که با موضع گیری امثال من و دیگران دچار مشکل شود. این کشور مستحکم، قوی و در تراز یک کشور مومن ظاهر می شود. چرا برای همه حکم صادر می کنیم؟ آیا خدا به ما چنین اجازه داده است؟ بدون اینکه از کسی سوال کنیم اتهام بزنیم، اسم آن انقلابی گری است؟ بشماریم ببینیم چند انقلابی اکنون وجود دارد، یکی از دلایل و مشکلاتی که افراد زده شده اند، اینگونه رفتارها و افشاگری های بدون مبنا است.

وی عنوان کرد: دو سال و نیم پیش نیز این موارد مطرح شد و به آنها پاسخ دادم، چه کنم که نمی خواهند بشنوند و قرار است که بزنند. این موارد در عزم من اگر رأی شما را دریافت کنم، ذره ای خلل ایجاد نمی کند، بلکه مستحکم تر و با پشتوانه رئیس مجلس، نمایندگان، رئیس جمهور و اعضای دولت، می بینیم که شدنی است و در کشور بن بستی وجود ندارد. مردم از ما توقع کار کردن دارند، فضای کار کردن متفاوت است، باید سطح نگاه خود را ارتقا دهیم، با این ارتقا اگر از من نیز بدشان بیاید، کشور را نمی زنند.

وی ادامه داد: اگر از من خوشتان نمیاد پشت تریبون اقدام به ترویج ناامیدی نکنید.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما 2 پروژه در دست داریم، توضیح داد: قطار سریع السیر تهران- مشهد تاکنون انجام نشده است و به دلیل افزایش قیمت ها تکمیل آن به تاخیر افتاده که در اولویت ما قرار دارد.

بذرپاش با بیان اینکه پروژه فرودگاه امام و اتمام پروژه های این حوزه یکی دیگر از دستورکارها است، تصریح کرد: مشکلات موجود در راه های روستایی یکی از گلایه های شما است که موضوع درستی است. تلاش می شود با برگزاری جلسات مختلف با مجامع استانی و تامین مالی جدید پروژه های مربوط به تکمیل و آسفالت راه های روستایی با جدیت پیگیری شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مسکن را دیگر اولویت دانست و اضافه کرد: 50 درصد وقت وزارت راه و شهرسازی به موضوع مسکن اختصاص پیدا می کند، تمام تیم تجهیز خواهد شد.

بذرپاش خطاب به نمایندگان، گفت: شما مشاوران وزارت راه و شهرسازی هستید و باید با یکدیگر باشید چرا که زمانی که با هم هستیم قوی می شویم اما اگر جدا باشیم دیگر قوی نیستیم.

وی ضمن تشکر از اعتماد رئیس جمهور، گفت: کشور دریای ثروت و منابع است و قرار نیست که مطرح کنیم که پول نداریم. ما متاسفانه بلد نبودیم که مردمی سازی کنیم که به فضل خدا کمک شما، دولت و رئیس جمهور این امر محقق می شود.

بذرپاش در پایان از رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل حمایت هایی که از وی زمانی که در دیوان محاسبات حضور داشت، انجام داده بود تشکر کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۹
متاسفانه یه سری ...... دارند کشور رو مدیریت میکنند و برای مملکت و مردم تصمیم گیری میکنند و تا کسی حرفی میزنه میگن به خاطره نظام و خون شهیدان برای خودشون جاده صاف کن پیدا کردند.
پاسخ ها
احمد
| United States of America |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
دقیقا
علیشون
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
یه بی لیاقت دیگه از احمدی نژادی ها



چرا اقای رییسی به این انتخاب نامیمون تن دادن
اگر روزی صدهزار بار اعتراض کنیم تنها به خاطر همین آقایانی مثل بذرپاش اعتراضاتمان بحق است. آخه چطوری با افرادی مثل این آقا میخواهید مملکت داری کنید چطورررییی
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
روند رشد و ارتقاءبذرپاش ها رو دنبال کنیدتا دلیل همه مشکلات کشور دستتون بیاد
ظالم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
به از آقایان وزارت علوم و دانشگاه علامه بپرسید چطور میشود و چه اتفاقی می افتد که یک دانشجوی مردود کارشناسی ارشد در تابستان ،ماه رمضان ، چهارشنبه عصر به ناگاه معدلش تغییر میکند و قبول می شود و بورسیه ی دکترا می گیرد و جذب هیئت علمی میشود . کسی که با احمدی نژاد شروع کرد ، جهت پیشرفت داماد غضنفری وزیر صنعت شد ، با حدادعادل نماینده شد و با قالیباف رئیس دیوان محاسبات و حالا وزیر ... لابد در آینده رییس جمهور ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
اون موقع که آخوندی هیچ کاری نمیکرد چرا ساکت بودید؟
بعد از ده سال هنوز 240 هزار مسکن مهر تحویل نشده است ... ده سال مردم پول داده اند .... سه تا دولت عوض شده .... بخاطر خدا بس کنید سیاسی بازی و یقه گیری های الکی رو .... 2 ساله دیگه آقای رییسی چی حرفی داره برای مردم و وعده 4 میلیون مسکن...؟
متاسفانه انچه که کشور را به وضعیت فعلی دچار نموده است عدم توجه به تخصص وتجربه است

نمایندگان اگر خواسته باشندبرای خود اپارتمانی بسازند مسلما به کسی اینکار را میسپارند

که تا به حال اپارتمانی شبیه انچه میخواهند ساخته باشد ( رزومه معتبر ) لیکن متاسفانه انچه

روی لج ولجبازی اصلا مورد توجه انتخاب کنندگان نیست .سابقه ورزومه مثبت فردی برای تصدی

منصبی به این مهمیست . مسلما یکسال طول می کشد تا اقای بذر پاش با بدنه و ساختار وزارت مسکن

اشنا شود زیرا ایشان هیچ سابقه مرتبطی در این رابطه ندارد . اگر کسی که یکدوره مدیر کلی مسکن و

شهر سازی را در سابقه خود داشته باشد بهتر از بذرپاش میتواند این وزارتخانه را اداره کند .

متاسفانه فرصت سوزی پشت فرصت سوزی انهم از جیب مردم وبیت المال . انشالله که انتخاب کنندگان

دلایلی منطقی برا ی یپشنهاد ایشان و رای به ایشان داشته باشند..................................................
حتي وزيران هم با روش آزمون و خطا انتخاب مي شوند . اين وزير منتخب چه سوابقي در وزارتخانه اي دارد كه سكان آن را بدست گرفت ؟
یه عده در این نظام مدیر به دنیا می آیند و مدیر می مانند و می مانند و می مانند ! گویی قحط الرجال است ! و نخبگان از این مملکت می روند و می روند و می روند ! گویی هوا برای تنفس نیست !
پاسخ ها
احمد
| United States of America |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
حق با شماست آنها فقط, کسانی را که از خودشآن هست دعوت بکار می کنند بقیه راهی,جز,رفتن از,کشور را ندارند وقتی,جوان و میان سال آینده ای نداشته باشد خوب از کشور میرود
آقا داماد !!!
واقعاً ۱۷۸ نفر به این رأی دادند؟! با کدام رزومه و دانش و تخصص؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
به یکی مثل خودشان رای داده اند
همان وزاری دولت حسن روحانی فشل متخصص بودن برای هفت پشتمان کافیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
همون ها حداقل چهارتا راه رو بهسازی کردند ابنها که هیچ
واقعا برای رئیسی متاسفم با پیشنهاد وزیر راه بنام بذر پاش ایشان عملکرد ش در سایپا چه بود که الان پست وزارت دادید
کدوم یک از وزرا مستاجرند یا ساکن شهرستان یا جنوب شهر؟
چطور میتونن طبقه ضعیف رو درک کنن و براشون صبح تا شب کار کنن
منتقدین، چشم دیدن پیشرفت و توسعه ایران در اینده را ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
کدام آینده؟؟؟
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
عزیزم یا معنی توسعه رو نمیدونی یا آینده
همین که یکی مثل بذرپاش وزیر میشه یعنی این مملکت فعلا راه بهتر شدن رو نمیره
یعنی بین این همه ایرانیه با هوش و کار بلد و تحصیلکرده فقط همین اقا باید انتخاب میشد، به کجا میرویم ؟
هرکی بشه فقط سعید محمد نشه
منظور رئیس جمهور احتمالا تامین چهار میلیون مسکن ( قرص مسکن بوده) زیرا که نه ایشان و نه وزیز پیشنهادی از هزینه ها و مشکلات پروژ های بزرگ خبری نداشته و ندارند. اقتصاد اگر پویا باشد با حداقل ها هم طالب مسکن شاغل خواهد شدو هم به مسکن خواهد رسید با فرافکنی نه مسکنی ساخته می شود و نه شغلی ایجاد می شود. وعده های هیچ و پوچ و ایجاد توقع به جائی نخواهد رسید!!!!
سلام علیکم ،
هفت سال بعد آقای مهرداد بذرپاش به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران خواهد رسید ،
شک نکنید .
امان از گروه پایداری
با مدرک مدیریت تکنولوژی آموزشی (علوم تربیتی) این داماد جناب علی احمدی معاون بودجه شد وزیر تخصصی راه و شهرسازی/ حال امید مردم به بهبود وضعیت روز به روز کمتر می شود.
با این وکلا هنوز مردم
از رونق ملک نا امیدند
همین جماعت نمایندگان مجلس بودند که لرای پرداخت یارانه به مردم .بهبه چچه میزند واکنون ساکت هستند ودوباره بر انتخاب وزیر میشه بهبه وچهچه میزند ورای میدهند وبعد از ناکار امدی سکوت میکنند ومیگویند ما موافق این کار نبودیم فقط سیاسی کاری و نا کارامد از این جماعت سیاسی باز دیده ایم .حال فکر کن این جماعت میخواستند برای کشور قانون اساسی بنویسند چه میشود خدا کمکمن کردن شهید بهشتی بود با تفکرش همه را جمع وجور کرد
از كوزه همان برون تراود كه در اوست ، از اين مجلس بله قربان گو كه نماينده اقليت مردم است بيش از اين نميتوان انتظار داشت
فعلا که قحطی رجال هست
رای ممتنع یعنی چه؟نماینده ای که قدرت تشخیص خوب و بد رو نداره بیخود میکنه نماینده مردم میشه!
ما کارکنان دیوان محاسبات جشن خروج ایشان داشتیم بذر پاش حتی یلد نبود کارتابلش را باز کند ،مثل عهد قدیم پاراف خودکاری انجام میداد.سواد کمی داشت اما در تبلیغات و رسانه حضوری فعال.
خداوند به کارکنان مسکن صبر عطا فرماید با چنین فرد بی دانشی
اين انتخاب جايگاه مجلس را نشان ميدهد.
اين انتخاب جايگاه مجلس را نشان ميدهد.
مهم دست یافتن به صندلی وزارت است

کدام وزیر در این سالها به وعده هایی که داده عمل کرده که این دومی باشد

خیلی خیلی سخت نگیرید
صرفا جهت پرشدن صندلی.
شاگرد احمدی نژاد حالا سکاندار وزارت شد.
من به عنوان یک فردی که همیشه تفکرات بسیجی داشتم این رو می نویسم. اگر کسی بدونه نمی تونه برای کشور کاری کنه و باز دنبال مسئولیت باشه یقینا به مردم خدا و اسلام خیانت کرده. متاسفم که تفکر اسلامی جاش رو به جاه طلبی های سیاسی داده و افرادی رییس قوه اجرایی کشور شدند که هرگز حتی یک نفر از آنها سابقه اراجرایی نداشتند و صدالبته که نتیجه اش حتی از این هم بدتر خواهد شد. امیدوارم خدا با کسانی که با جاه طلبی مردم رو به فقر و نداری کشوندند حتی ذره ای با رحمت برخورد نکنه .
سوال بهتر اینهست که مگه بقیه مسئولین چی در خودشون دیدند؟ همه چیزمون باید بهم بیاد.
واقعا در کشور قحط الرجال هست، اون اقای که نفت میفروخت معلوم بود نمیتونه خونه بسازه، حالا ایشان که دیگه نتوانستنوشن اظهر من الشمن هست، لااقل مردم بودی اول استفعا میدادی، متاسفانه استعفا هم نداد که اگر رای نیواورد سریع برگرده سر سنگر قبلی
کسی را وزیر میکنند که حتی یک روز در وزارت خانه زیر دستش کار نکرده
کسی را وزیر میکنند که تا کنون حتی در جرایان عملیات اجرایی یه ساختمان نبوده
کسی را وزیر میکنند که حتی اصطلاحات مربوط به حوزه وزارت را نمیداند
این است دولت متخصصین
خاک بر سر من که فکر میکردم نماینده دارم تو مجلس و حواسش هست ؟
اگر مجلس در راس امور بود کشور حال بهتری داشت، ضعف از نمایندگان ملت است
قحط الرجال!!!!
آقای رییسی حتی توانایی ندارد که افراد مناسب را پیدا کند، چه برسد به اداره دولت!
عده ای میخواستند از دست نیکزاد در مجلس خلاص شوند و قصد داشتند با پست وزیر راه ، راهی اش کنند
چرا اکثر وزرای دولت از میان نماینگان مجلس انتخاب می شوند؟ این هم ضربه به مجلس است و هم دولت
قابل توجه کارکنان وزارت مسکن و شهر سازی
جناب بذرپاش همانطور که در سن 29 سالگی در سمت مدیرعاملی شرکت سایپا را به فلاکت نشاند در این وزارت خانه نیز بهتر عمل نخواهد کرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار