بازدید 19400

افزایش چند برابری هزینه آزادسازی مدارک دانشگاهی تایید شد/ رئیس سازمان امور دانشجویان کشور: من نباید پاسخگوی عدم اعمال افزایش در سال‌های گذشته باشم / مهلت سه ماهه برای دانش آموختگان جهت تسویه حساب با نرخ قبلی

ناگفته پیداست که تصویر منتشره، مستند خوبی برای پی بردن به واقعیت نیست و باید راستی آزمایی شود؛ تلاشی که راه به جایی نبرد تا بازار تفسیر و تعبیر همه چیز داغ شود و برخی تاکید کنند که این افزایش ها، نوعی تنبیه اعمال شده برای دانشجویان است که به تازگی موجب التهاب آفرینی در برخی دانشگاه‌ها و به دنبال آن، بعضی شهر‌های کشور شده اند.
کد خبر: ۱۱۵۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ 07 December 2022

افزایش چند برابری هزینه آزاد سازی مدارک دانشگاهی تایید شد/ رئیس سازمان امور دانشجویان کشور: من نباید پاسخگوی عدم اعمال افزایش در سال‌های گذشته باشم/ مهلت سه ماهه برای دانش آموختگان برای تسویه حساب با نرخ قبلیسرانجام افزایش چند برابری هزینه‌های لغو تعهد خدمت آموزش رایگان دانشجویان و دانش آموختگان سنوات گذشته، پس از چندین روز مهر تایید خورد؛ تاییدی که البته حاوی ابهاماتی است!

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته، زمانی که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حضور یافت تا با ایشان گفت‌وگو کند، خارج از روند طرح سوالات دانشجویان که با حضور در پشت تریبون انجام می‌شد، در چند نوبت و از میان جمع حضار سوالی از وی پرسیده شد که در نهایت پس از چند بار تکرار توسط چند دانشجو، توسط مجری برنامه طرح گردید.

سوال درباره چرایی افزایش بسیار چشمگیر هزینه آزادسازی مدارک دانشگاهی بود و بهادری اظهار داشت که پرسش دانشجویان را یادداشت کرده تا با مسئولان ذی ربط مطرح نماید و احتمالا پاسخش را به نوعی اطلاع رسانی کند. اما ماجرا از چه قرار است و دلیل اهمیت زیاد این پرسش برای دانشجویان چیست؟

برای پی بردن به این موضوع باید کمی به عقب بازگردیم و خبری را مرور کنیم که تاکید داشت، هزینه‌های لغو تعهد خدمت آموزش رایگان دانشجویان و دانش آموختگان یکباره و به میزان بسیاری افزایش یافته است؛ خبری که مستند آن، تصویر ابلاغیه‌ای با سربرگ «سازمان امور دانشجویان» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با امضای معاون وزیر و رئیس این سازمان بود.

تصویر ابلاغیه جنجالی نشان می‌دهد که هزینه در نظر گرفته شده برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی (بسته به گروه تحصیلی) بین 6 تا 8.6 میلیون تومان در نظر گرفته شده، برای مقطع کارشناسی ارشد این هزینه هر ترم تقریبا بین 10.5 تا 15 میلیون تومان محاسبه شده و برای مقطع دکتری هر ترم 17.5 تا 25 میلیون تومان می بایست پرداخت گردد.
تصویر ابلاغیه جنجالی نشان می‌دهد که هزینه در نظر گرفته شده برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی (بسته به گروه تحصیلی) بین 6 تا 8.6 میلیون تومان در نظر گرفته شده، برای مقطع کارشناسی ارشد این هزینه هر ترم تقریبا بین 10.5 تا 15 میلیون تومان محاسبه شده و برای مقطع دکتری هر ترم 17.5 تا 25 میلیون تومان می بایست پرداخت گردد.

ناگفته پیداست، تصویر ابلاغیه‌ای که چاپ و روی دیوار الصاق شده، مستند خوبی برای پی بردن به واقعیت نیست و باید راستی آزمایی شود؛ تلاشی که راه به جایی نبرد تا بازار تفسیر و تعبیر ماجرا داغ شود و برخی آگاهانه و ناآگاهانه تاکید کنند که این افزایش ها، نوعی تنبیه اعمال شده برای دانشجویان است که اخیرا موجب التهاب آفرینی در برخی دانشگاه‌ها و به دنبال آن، بعضی شهر‌های کشور شده اند.

گمانه زنی‌هایی که البته نتوانست به سکوت مسئولان، از جمله سازمان امور دانشجویان و دیگر بخش‌های وزارت علوم پایان دهد تا این سوال به وجود آید که آیا در روز‌های ملتهب کشور و در آستانه روز دانشجو، چنین رفتاری قابل تایید است یا خیر؟ آیا با لحاظ کردن شرایط، نباید به قید فوریت در این خصوص شفاف سازی شده و اگر ابلاغیه منتشره صحت دارد، در خصوص آن توضیحاتی ارائه شده و با دقت زیاد به ابهامات پیرامونش پاسخ داده شود؟

این‌ها بخشی از پرسش هایی بودند که از هفتم آذر (تاریخ مندرج روی ابلاغیه)، بسیاری چشم انتظار یافتن پاسخشان بودند و عجیب اینکه مراجعه به پرتال وزارت علوم و سایت سازمان امور دانشجویان هم به یافتن پاسخی به آن‌ها منجر نمی‌شد. تلاشی که حتی به رد یا تایید تصویر منتشره از ابلاغیه منجر نمی‌شد، آن هم در حالی که برخی ردیف هزینه‌های مندرج در آن افزایش حدود پنج برابری را نشان می‌داد که افزایشی به غایت عجیب و سوال برانگیز است!

وضعیتی که هنوز تا حدی پابرجاست، چون هنوز نسخه‌ای از ابلاغیه در سایت وزارت خانه و زیرمجموعه‌های آن درج و منتشر نشده و تنها توضیحی روی سایت سازمان امور دانشجویان قرار گرفته که به نوعی تایید ابلاغیه است و تلاشی برای پاسخگویی به برخی ابهامات پیرامون آن؛ تلاشی که می‌توان گفت در برخی موارد موفقیت آمیز نبوده و به نوعی ردپای تصمیمات بعدی برای کاستن از تیغ انتقادات هم در آن مشهود است.

درباره مطلبی سخن می‌گوییم که در سایت سازمان امور دانشجویان و در بخش «اخبار» درج شده و به نوعی گفت‌‎وگوی تفصیلی هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان درباره نرخ‌های جدید لغو تعهد آموزش رایگان است. (متن کامل گفت‌وگو را به صورت فایل پی‌دی‌اف از اینجا دریافت کرده و بخوانید)؛ گفت‌وگویی که برش‌هایی از آن پیش رویتان قرار دارد:

[آیا عطف به ماسبق شده؟] عطف به ماسبق نشده است. در واقع بخشنامه سازمان در خصوص افزایش هزینه‌های لغو تعهد خدمت آموزش رایگان شامل کسانی می‌شود که پس از تاریخ ابلاغ بخشنامه اقدام به ثبت تقاضای خود در سامانه مربوطه نمایند.

[چرا همان هزینه مشخصی که در گذشته شده، دریافت نمی‌شود؟] اصل بر این است که دانش آموختگان بهره‌مند از مزایای آموزش رایگان به میزان مدتی که از این مزایا استفاده نموده‌اند، به انجام خدمت در کشور بپردازند. چنانچه برخی از دانش آموختگان مصمم بر لغو تعهد باشند، می‌بایست هزینه تحصیلات دانشگاهی خود را به نرخ روز پرداخت نمایند.

[چرایی افزایش تا پنج برابری؟] علت تفاوت در مبالغی که می‌بینید و به نظر شما زیاد است، عدم اصلاح و اعلام مبالغ طی سال‌های گذشته است که می‌بایست همه ساله درصدی طبق قانون افزایش می‌یافت که نیافته است و این عدم اعمال افزایش در سال‌های گذشته را من نباید پاسخگو باشم!

افزایش چند برابری هزینه آزاد سازی مدارک دانشگاهی تایید شد/ رئیس سازمان امور دانشجویان کشور: من نباید پاسخگوی عدم اعمال افزایش در سال‌های گذشته باشم/ مهلت سه ماهه برای دانش آموختگان برای تسویه حساب با نرخ قبلی

اگر دانشجویی که متعهد به خدمت بوده، از ارایه این خدمت صرفنظر نماید، براساس بخشنامه جدید، می‌بایست هزینه‌های صورت گرفته را باز پس دهد و این نه تنها اجحاف نیست، بلکه کاملا عادلانه است.

[چرایی عدم اطلاع رسانی قبلی نسبت به تغییر نرخ ها] بالاخره هر زمانی که بخشنامه‌ای تغییر کند، عده‌ای ممکن است متضرر شوند و بپرسند که چرا در این بازه زمانی تغییر رخ داده است؟ بخشنامه‌ها عمری محدود دارند و الزاماً بعد از مدتی بایستی بازبینی و یا اصلاح شوند. اگر این مبالغ در سال‌های گذشته متناسب با رویه‌های قبلی افزایش یافته بود، این افزایش خیلی ملموس نبود.

سازمان در اعلام هزینه‌های جدید به وظایف قانونی خود عمل کرده، اما در راستای همراهی و مساعدت با کلیه افرادی که پیش از تاریخ مورد اشاره، اقدام به ثبت درخواست لغو تعهد خود در سامانه نموده اند، مهلت حداکثر سه ماهه پیش‌بینی شده است تا بتوانند بر اساس نرخ قبلی به لغو تعهد آموزش رایگان خود اقدام نمایند و حقشان تضییع نشود.

سخنانی که دست کم در خصوص آن بخش از ابلاغیه که تاکید دارد مفادش هم شامل دانشجویان می‌شود و هم دانش آموختگان، تغییر کرده و شامل مهلت سه ماهه برای پرداخت هزینه به نرخ سابق شده است. نکته‌ای که در بخشنامه اثری از آن به چشم نمی‌خورد و این گونه به نظر می‌رسد که برای اصلاح اشتباهی که رقم زده بودند، اتخاذ شده و قطعا اعمال آن در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور، در گرو ابلاغ این مهلت به این مراکز (احتمالا با ارسال نامه رسمی دیگری) خواهد بود.

اشتباهی که به نظر می‌رسد محدود به این مورد خاص نیست، چون افزایش چندین برابر یک هزینه، تصمیمی نیست که بتوان با اتکا به کوتاهی مسئولان قبلی در بروزرسانی قیمت‌ها توجیهش کرد، به ویژه در روزگاری که می‌دانیم مشکلات اقتصادی افزایش یافته و افزون بر آن، اوضاع تا حدی ملتهب است و باید با دقت و وسواس بسیاری تصمیم گرفت و آن را اجرایی کرد و مراقب تبعات احتمالی و جانبی ماجرا بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۴۷
هزینه آزادی بالا رفته....
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
البته حضرات بیشتر ازنکه دنبال راهی برای کماستن از موج فزاینده مهاجرت نخبه ها باشند دننبال درامدزایی هستند
"[چرایی افزایش تا ۵ برابری؟] علت تفاوت در مبالغی که می‌بینید و به نظر شما زیاد است، عدم اصلاح و اعلام مبالغ طی سال‌های گذشته است که می‌بایست همه ساله درصدی طبق قانون افزایش می‌یافت که نیافته است و این عدم اعمال افزایش در سال‌های گذشته را من نباید پاسخگو باشم!"
کی در این مملکت پاسخگو هست که شما نفر دومش باشی؟
نکته خنده دار در این مورد افزایش قیمت اینه که عطف به ماسبق شده. در واقع این قیمت های شامل حال فارغ التحصیل های مملکت هم شده است!!!!!! این کار تیر خلاصی به رشته های روزانه است که هم کلاسی آنها در دوره های شبانه یک دهم این قیمت ها را برای دریافت مدرک خود پرداخته بودند. اگر هم بنا بر افزایش قیمت ها باشد این قیمت ها باید ناظر بر آینده باشد نه گذشته. نمی شود که سرویسی را به مردم بفروشید و بعدا قیمت آن را افزایش دهید. من اگر می دانستم که اینطور نقره داغ می شوم اصلا روزانه نمی خواندم یا حتی در ایران تحصیل نمی کردم . واقعا آقایون حالشون خوب نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
هر یک ملیون اونموقع که شبانه ها 10 سال پیش پرداخت کردن بیشتر از ده ملیون الان می ارزید
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
ناشناس 10:54
دولت و وزارت علوم در هر ترم تحصیلی باید قیمت را برای سال تحصیلی جدید ارائه کند. و افراد بعد از سبک سنگین کردن تصمیم می گیرند که این سرویس و خدمات آموزشی برای آنها ارزش دارد یا نه!! نمی توان قیمت سرویس را از آینده به گذشته اعمال کند. وگرنه مریض نبودیم روزانه بخونیم. انگار که فردا سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام کند چون طول مدت خدمت وظیفه عمومی افزایش پیدا کرده دوباره به خدمت اعزام شوید . دانشجو مسئول افزایش تورم نیست. من دانشجوی روزانه باید به همان میزانی پرداخت کنم که هم دوره ای شبانه من پرداخت کرده است. وگرنه رشته های روزانه که مزیت دیگری نداشتند و ندارند. تنها مزیت ان این بود که میشد هزینه آنها را بعدا پرداخت کرد.
من 20 سال قبل کارشناسی می خوندم. الان رفتم میگم قیمت مدرکم چقدره؟ کارشناس محترم میگه ترمی بالای 6 میلیون تومن!

رئیسی متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
کسب درآمد جدید
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
بر اساس قانون نمی تونن اصل ۱۶۹ قانون اساسی و ماده ۴ قانون مدنی، هیچ قانون و دستورالعملی به جهت وجود حقوق مکتسب افراد عطف به ماسبق نمی‌شود و نمی‌تواند حقوق مکتسبه را به موجب قوانین سابق از آن‌ها ضایع کند. بر این اساس تصمیمات گرفته شده برای دانشجویانی که پیش از این مصوبه وارد دانشگاه شده‌اند، مغایر قانون است.‌‌
"اگر دانشجویی که متعهد به خدمت بوده از ارایه این خدمت صرفنظر نماید"
تعهد خدمت در کجا؟!...آیا برای همه رشته ها بلافاصله پس از فارغ التحصیلی محل کار وجود دارد؟! کجا ؟!چیزی که ما میبینیم فقط برای رشته های پزشکی و زیر شاخه هایش در مراکز درمانی تعهد خدمت و کار وجود دارد مابقی همگی پس از فارغ التحصیلی بیکار در خیابان دور می زنند...
توصیه میکنم روزانه درس نخونید
شبانه ی دانشگاه تراز اول بهتره
اگرم هزینشو ندارید سریع تو مهلت ۶ ماهه بعد گرفتن مدرک موقت، گواهی عدم کاریابیتونو بگیرید تا مثل من نشید
مثلا این کار را کرده اید که جلوی مهاجرت را بگیرید؟!یا پول به جیب بزنید؟!...بسیار کودکانه فکر کرده اید!
عطف به ما سبق شده. قبلا ملاکش تاریخ شروع به تحصیل بود، نه تاریخ درخواست. دانشجوها رو چی فرض کردی؟
این کار وزارت علوم که قیمت ها رو عطف به ماسبق کردند مانند این است که فردا ایران خودرو قیمت های فروش جدید خود را، به پیش فروش قطعی هایی که در گذشته ثبت نام کرده اند اعمال کند!!!! کاری که در سال 97 کرد و در نهایت نیز با اعتراضات مردم جلویش را گرفتند. وزارت علوم حق ندارد هزینه خدمات و سرویس های آموزشی که در گذشته ارائه داده است را امروز افزایش دهد. تنها می تواند قیمت ها را به بعد از زمان ارائه بخشنامه اعمال کند. وگرنه مریض نبودیم که روزانه بخوانیم در حالیکه هیچ تضمینی در مورد آزادسازی مدرک و قیمت آن وجود ندارد! خب شبانه می خواندیم تازه وام تحصیلی هم می گرفتیم و بلافاصله بعد از اتمام تحصیل هم مدرک دستمان بود. این کار تیر خلاص به رشته های روزانه بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
علی آقا! پول نیست. دولت با کسری بودجه شدید مواجه شده. بالاخره باید این کسری از یه جایی تأمین بشه دیگه. و چه دیواری کوتاه‌تر از کسانی که تو شرایط فعلی، مهاجرت کردن تبدیل به تنها نقطۀ امیدشون شده...
مجلس چرا ورود نمی کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا؟؟؟؟؟؟
آقایون خوب میدونن هر چیزی باید به روز شود منتهی حقوقهای مردم فقط دارد درجامیزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
هنوز تو تو فکر ورود مجلسی؟؟!!
ما داریم به خروج مجلس فکر میکنیم برادر ....
کسی نگفت پاسخگوی اعمال قبلی ها باش شما فقط پاسخگوی افزایش زمان خودت باش...چرا؟؟؟ در مورد تعهد خدمت در داخل کشور هم باید گفت اگر کار واشتغال در حوزه تخصصی فارغ التحصیلان باشد نیازی به مهاجرت وخرید مدارکشان ندارن. کهد.اما به استناد آمار های دولتی هزاران فارغ التحصیل بیکار با در دست داشتن مدارک کارشناس وارشد ودکتری در کشور وجود دارد که چشم به دست پول پدر بازنشسته شان هستند......
مطابق اصل ۱۶۹ قانون اساسی و ماده ۴ قانون مدنی، هیچ قانون و دستورالعملی به جهت وجود حقوق مکتسب افراد عطف به ماسبق نمی‌شود و نمی‌تواند حقوق مکتسبه را به موجب قوانین سابق از آن‌ها ضایع کند. بر این اساس تصمیمات گرفته شده برای دانشجویانی که پیش از این مصوبه وارد دانشگاه شده‌اند، مغایر قانون است.‌‌

واقعا عجیبه که چنین بخشنامه ای قیمت های جدید رو به خدمات گذشته تحمیل کرده است. چنین بخشنامه ای نقض آشکار قوانین کشور است و دیوان عدالت اداری باید وارد عمل شود. شما حداکثر می توانید هزینه های جدید را به دانشجویان ورودی جدید اعمال کنید نه سابق!.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
اصلا ارجاع به قانون اساسی حکم تشویش اذهان عمومی رو داره...
به چه علت باید قانون عطف به ماسبق بشه؟!
قبل از ورود به دانشگاه باید به ما نرخ میدادن که آگاهانه تصمیم بگیریم نه اینکه بیخودی شیش سال از عمرمون رو حروم دانشگاه هاشون کنیم
مثل این میمونه که بگن خودرویی که خریدید گرون شده و شمایی که قبلا با نرخ کمتر گرفتید باید بیاید ما به تفاوت رو پرداخت کنید!
مگه میشه همچین چیزی؟!
چرا همکلاسی من که شبانه بوده با هشت تومن مدرک گرفته من الان باید شصت میلیون تومن بدم؟!
کجاست عدالتی که همیشه ازش دم میزنید؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
تو مملکتی که بیشتر از 90 درصد قبول‌شدگان کنکور اون رو سهمیه‌ای ها و فارغ‌التحصیلان مدارس غیر انتفاعی تشکیل میدن، از عدالت حرف نزنید...
شما شیپور رو از سر گشادش فوت میکنید
سلام اگر دانشجو محلی برای ارایه خدمت پیدا نکند تکلیفش چیست؟

یعنی وزارت علوم همخه دانشجویان را استخدام می کند یا دانشجو بایستی به مدت تعهد آموزش رایگان در خانه بیکار منتظر بماند تا بتواند مدرک خود را دریافت و احیانا برای پیدا کردن کار یا ادامه تحصیلی به جی دیگر سفر کند؟
مسئول نسبتا محترم لطفا کمی تفکرررررر
با این کار میخواین جلو مهاجرت بگیرین؟ باور کنید نتیجه برعکس میده. هنوز نفهمیدین که کار با زور و دستور حلو نمیرههههه. راست میگی کمی شرایط معیشتی بهتر کن ببین قد میل به مهاجرت کمتر میشههههه. مسئول حان بنده سال 96 حق تدریس بودم. یک میلیون صد میگیرفتم. الان سال 1401 یک میلیون و هشتصد میگیرم. میشه حداقل این خق تدریس هم 5 برابر کنی با همون توجیهاتی که ارائه دادی برای افزایش 5 برابر نرخ آزادسازی!!!!!!
در آخر اینکه باور کنین خیلیا نفر آخر زتجیره فشار نخواهند بود. به عنوان مثال دانشجویی الان میخواد مدرک آزاد کنه. میگه خب جیکار کنم 200 میلیون ندارم که و ... بعد میاد خودش توجیه میکنه که خب حالا که زوری میخوان از من پول بگیرن منم از راه های غیر مشروع این پول تامین میکنم. مثلا میره پایان نامه انجام میده. از یه مسئولی که داره دانشگاه آزاد دکتری میخونه کلی پول میگیره و پایان نامه شو انجام میده. این چرخه ناثواب اثری جز بدتر کردن شرایط فعلی کشور ندارددددددد.
کاش قبول کنیم که ما همگی در مقابل کشور مسئول هستیم و سعی در بهبود شرایط داشته باشیم نه تخریب شرایطططططط
v همه جوره دارند قیمت هـا را افزایش می دهد، جستجو می کنند که به چه چيزي ماليات نبسته انـد تا طرح يا لایحه آن را هم به اتفاق بنويسند و تقديم کنند و تصويب کنند و اجرا کنند. همه جای دنيا در ازای مالیات خدمات می دهند ولی اینجا فقط مالیات میگیرند و خدمات را وعده می دهند. حقوق ها و یارانه ها هم که ثابت است. برای جوانان هم که نه شغلی هست، نه درآمدی، نه مسکنی نه آینده ای. اگر خواستند از کشور خارج شوند تا گلی به سر بگیرند هم باید قیمت گزافی برای آزادسازی مدرکشان پرداخت کنند.
همین دیروز نفت نفتکش ایرانی رو در سوریه تخلیه کردند. از بشاراسد که نمیشه پول نفت گرفت زشته.
جالبه یکی از این آقایون میگفت اگر حجاب را رعایت نکنید از حقوق اجتماعی محروم میشوید. کدام حقوق. در حالیکه بچه های خود را برای تحصیل به غرب می فرستند همین حق را از جوانان دیگر می گیرند. نرخ روز برای افزایش حقوق چرا با نرخ روز آزادسازی مدرک فرق دارد.
اگر دانشجویان فقیر را به اجبار نگه داشتید اما در عوض هیچ کاری برایشان نکردید، انتظار نداشته باشید که آنها برای شما آپولو هوا کنند. الان دانشجویان نخبه اگر از تحصیل انصراف بدهند و با مدرک دیپلم بروند استخدام نهادهای امنیتی و انتظامی بشوند، درآمدشان از کار دانش بنیان بیشتر است بعد انتظار دارید بیایند برای شما تحقیقات کنند؟
حتی قانونی گذاشتن، که اگه کسی بخواد رشته کارشناسی دومی در ایران بخونه،
نمره هاش رو برای دانشگاه دوم نمی‌فرستند، مگر لغو تعهد کنه،
آخه دانشجویی که در حال درس خوندنه مگه اینقدر پول رو داره که بده،
کاسبی از دانشجویی که باید تحصیل رایگان طبق قانون اساسی به او داده شود، خجالت آور است. این هم از خوش یمنی قدوم رییس جمهور در دانشگاه است. مسولینی که نمی توانند حداقل التیام بخش دانشجو باشند، با حضور خود زخم دل دانشجو می شوند. اصلا شغلی هست که دانشجو تعهد خدمت داشته باشد. این معضل برای فارغ التحصیلانی است که بدلیل نداشتن جایگاه شغلی مناسب رخت دیار غربت می پوشند و برای ادامه تحصیل مجبورند مدرک و ریز نمرات خود را ارایه دهند. کسی که می خواهد برود با هر بدبختی حتی به قیمت فروختن خانه و زندگی خانواده مهاجرت می کند. اما با خاطره تلخی که او را سرکیسه کرده اند این جوان دیگر چه دلیل در گرو آب و خاکش داشته باشد؟؟!!! می رود و کلاهش هم بیفتد، برنمی گردد
هر کس می خواهد برود باید هزینه ان را بپردازد . مگر پول ملت مفت است که با ان برای دیگر کشورها متخصص تربیت کنیم. البته برای کسانی که برای ادامه تحصیل می روند و بعد بر می گردند باید شیوه ای اتخاذ شود که پس از برگشت این هزینه به انها باز گردانده شود.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
بله هزینه اش رو باید بپردازد. ولی باید همان هزینه ای باشه که روش توافق شده و در ابتدای هر سال تحصیلی اعلام میشه و دانشجوهای ارشد هم دوره ای ما پرداختند. هزینه ها را که نمیشه عطف به ماسبق کرد عزیز من! مگه میشه هزینه هایی که امروز بخشنامه میشه رو به سرویس و خدماتی که در گذشته ارائه شده اعمال کرد؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در بیشتر کشورهای اروپایی حتی شبها خیابانها تاریک است . هیچ یارانه ای به مردم داده نمی شود . وضع خیابانها و جاده ها هم مثل ایران است. برای کوچکترین خدمت هم پول می گیرند. این همه راه و ازاد راه و راه اهن و مدرسه و دانشگاه و یکی از بزرگترین شبکه های گازرسانی جهان و گسترده ترین شبکه بهداشت و ... اینها همه خدمت است و هزینه دارد. در بخش عمده مسیر اصفهان و تهران در اول انقلاب فقط دو خط حاده رفت و برگشت وجود داشت االان در بخشی از این راه 16 خط رفت و برگشت وجود دارد و در همه نقاط کشور شبکه راهها چندین برابر شده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
تا حالا اروپا رفته ای؟
بهترین روش است ،با تحصیلات مجانی برای بردگی به کشورهای دیگر می روند از همان اول بروید همانجا هزینه کنید با جان ودل هم خدمت کنید ،دولت در خیلی هزینه های دیگر هم باید تجدید نظر کندبه نام مردم به کام دشمنان مملکت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
تو حرص نخور حالا !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
کسی بخاد بره ی جور میره
این کارها بازدارنده نبست
این همون گشایشی است که رییسی در دانشگاه اعلام کرد دنبالشه !!!!
ماشاا... همه مسئولینم که زبون دارن ده متر و طلبکارم هستن از مردم
عین این میمنونه که راهنمایی رانندگی که سال ها پیش بابت سرعت منو 40 هزار تومن جریمه کرده و امسال افزایش قیمت داشته بیاد بگه توام که قبلا جریمه شدی الان باید با قیمت جدید پرداخت کنی. چرا این کارو نمیکنه چون میدونه غیر قانونیه. چرا وزارت علوم میکنه دیگه بماند.
این واقعا عادلانه نیست! دوستای هم ورودی من که شبانه بودن ارمی ۵۰۰-۶۰۰ میدادن اوایل ترمای آخر تازه شد ۱ تومن بعد الان من بیام ترمی ۷ تومن بدم! مگه اینا ترمی ۷ تومن خرج ما کردن که میخوان بگیرن! دو سال هم که کرونا بود عملا هیچ دانشگاهی نبود و هیچی خرجی!!! شما نمیتونید برای کسایی که با ی مصوبه و نرخی که سال ورودشون واسشون تعیین شده و پذیرفتن یهو بیاید ی نرخ جدید ۶ برابری بخواین پس بگیرید!!! عطف باسبق شدنی نیست! آقای داداش پور هم مثلاهای مهریه و طلا میزنن آدم خجالت میکشه بگه اینا مسئولای رده بالای نهادهای امور دانشجوسی هستند مرد مومن همه میدونن مهریه به روز گرفته میشه بدیهی هست اما آیا شما روزی که ثبت نام کردیم گفتی نرخ شما به روز حساب میشه؟! اصلا با عقل جور درمیاد این مثل؟!
توروخدا یکم فکر کنید تحلیل کنید بعد حرف بزنید
بااین کارها نمیتوانید موج گسترده مهاجرت نخبه ها را مهارکنید راهش این نیست
ماده چهار قانون مدنی بیان می‌کند اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ما قبل خود اثر ندارد. چرا فارغ التحصیلان دوره های روزانه سال های قبل باید با قانونی که (مطابق این ماده) برای گذشته اثر ندارد، مواجه شوند؟
کمی منطق اگر داشته باشید حداقل به اندازه دانشجوی امسال شبانه باید بپردازند نه چند برابر!!!
ماده چهار قانون مدنی بیان می‌کند اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ما قبل خود اثر ندارد. چرا فارغ التحصیلان دوره های روزانه سال های قبل باید با قانونی که (مطابق این ماده) برای گذشته اثر ندارد، مواجه شوند؟
کمی منطق اگر داشته باشید حداقل به اندازه دانشجوی امسال شبانه باید بپردازند نه چند برابر!!
پسر من دانش اموز سابق دبیرستان تیزهوشان وفارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۹۸ مدرکش را خرید و ۲۰ میلیون هم وثیقه گذاشت برای خدمت سربازی و رفت و در استرالیا فوق لیسانس همین رشته را با معدل عالی گرفت و حالا با حقوق سالیانه ۱۳۵ هزار دلار در یک شرکت بین المللی استخدام شده تصور کنید اگر الان اینجا بود وشانس می اورد استخدام بشه اونم با پارتی بازی نهایتا میتونست ماهی ۱۰ میلیون حقوق بگیره و از همان اول زیر خط فقر قراربگیره
خودم هم در سال ۹۹ بعد از ۳۰ سال کاربا مدرک فوق لیسانس با حقوق ۱۴ میلیون ! بازنشسته شدم و همراه با همسرم که فوق تخصص پزشکی داره الان در کانادا زندگی میکنیم
این سرانجام یک خانواده تحصیلکرده است که درنهایت به این نتیجه رسید که باید رفت !!؟
تحصیل رایگانننننننننن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی