بازدید 9988
فاطمی امین مطرح کرد

مشتاق واردات هرچه زودتر خودرو هستیم/ حواله واردات خودرو برای بازیکنان تیم ملی فوتبال، مورد خاص است/ سازوکار عرضه خودرو‌های خارجی در بورس کالا / چند درصد قیمت تمام شده خودرو، سود منصفانه خواهد بود؟

در حالی که این روزها، انتظارها برای ورود خودروهای خارجی به داخل کشور بیشتر شده است، امروز وزیر صمت در این باره اظهار داشت: در اوضاع کنونی، ما به عنوان دولت مشتاق واردات هرچه زودتر خودرو هستیم و اکنون واردکنندگان باید اقدامات لازم را انجام دهند.
کد خبر: ۱۱۵۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴ 06 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته‌های اخیر، مسئولان در وزارت صمت و دولت و همچنین برخی نمایندگان مجلس از نزدیک بودن واردات خودرو‌های خارجی به داخل کشور خبر می‌دهند؛ وارداتی که در هفته‌های اخیر با فراز و فرود بسیار در خصوص موضوعاتی همچون بحث تامین ارز، ایرادات رئیس مجلس به آیین نامه واردات خودرو و تعیین شرکت‌های مجاز برای واردات همراه بود.

حال امروز وزیر صمت در جدیدترین اظهارات خود پیرامون موضوع واردات خودرو گفت: از آنجا که واردات خودرو در چهار سال گذشته انجام نگرفته، مردم برای تحقق آن به نوعی لحظه شماری می‌کنند؛ اما روال کنونی، طبیعی است. یکی از نخستین اقداماتی که هر واردکننده باید انجام دهد، انعقاد قرارداد با طرف‌های تجاری خود در خارج از کشور است که بیش از ۴۰۰ تقاضا برای واردات خودرو واصل شد و از میان آن‌ها ۲۷ تقاضا شرایط حداقلی داشتند و ۱۰ تا ۱۲ متقاضی در مسیر انعقاد قرارداد هستند؛ برآورد ما این است که این کار به زودی انجام می‌شود.

وی افزود: در اوضاع کنونی ما به عنوان دولت مشتاق واردات هرچه زودتر خودرو هستیم؛ در دولت یعنی میان سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست، گمرک و وزارت صمت هماهنگی برای واردات خودرو وجود دارد و اکنون واردکنندگان باید اقدامات لازم را انجام دهند.

فاطمی امین در پاسخ به این پرسش که برای متقاضی واردات خودرو مهلت زمانی در نظر گرفته نشده، توضیح داد: خیر؛ از زمان ثبت سفارش شش ماه فرصت دارند که اقدامات لازم را انجام دهند. نکته مهم این است که از سوی ما مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد یا در صورت وجود نیز پس از اعلام آن به ما، آن را سریع برطرف می‌کنیم.

سازوکار حواله واردات خودرو برای بازیکنان تیم ملی فوتبال

عضو کابینه سیزدهم در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت درباره اهدای حواله واردات یک خودروی خارجی به بازیکنان تیم ملی فوتبال، تصریح کرد: این موضوع بحث دیگری است، این واردات ثبت سفارش و قرارداد با شرکت تولیدکننده ندارند و در واقع این موضوع مورد خاص بوده و بسیار متفاوت است؛ بنابراین، دو مسیر مستقل از هم هستند؛ در موضوع واردات خودرو واردکننده به دنبال واردات تعداد زیادی خودرو به طور مثال ۵ هزار دستگاه خودروست.

فاطمی امین پیشتر در دوم آذرماه در حاشیه نشست هیأت دولت و با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش خودرو نیز گفته بود: دولت یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو پیش بینی کرد که هفته اول شهریور این آیین نامه در دولت تصویب شد و امروز همه زیرساخت‌ها برای آن فراهم و ثبت سفارش آن نیز آغاز شده است. وی درباره روند ثبت سفارش واردات خودرو افزود: به دلیل تعطیلی چهار ساله واردات خودرو، واردکنندگان باید با طرف‌های خود در خارج قرارداد ببندند و از طرف دولت مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال یادآور شد: در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که هرچند کار را کمی زمانبر می‌کند، برای اقتصاد کشور موثر است.

ورود ممنوع برای فرانسوی ها

ششم آذرماه نیز فاطمی امین در خصوص واردات خودرو‌های فرانسوی، درباره درستی و نادرستی ممنوعیت واردات خودرو‌های فرانسوی گفت: خودروساز‌های فرانسوی سابقه خوبی به لحاظ تعهداتشان در ایران ندارند. وزیر صمت اظهار تاسف کرد و گفت: دولت فرانسه همچنین در این حوادث اخیر موضع گیری‌های نادرستی گرفته است و در حال حاضر برنامه‌ای برای اجازه دادن به واردات خودرو‌های فرانسوی نداریم.

خودروها به پشت مرز رسیده است؟

دو روز پیش «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حساب شخصی خود در توییتر با تاکید بر سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو، اعلام کرد:‌ در برخی مدل‌ها، خودروها به پشت مرز رسیده و فرآیند تبلیغات محیطی آن‌ها همان‌گونه که دیده می‌شود، آغاز شده است.

سازوکار عرضه خودرو‌های خارجی در بورس اعلام شد

امروز وزارت صمت اعلام کرد: در نشست روز یکشنبه ۲۹ آبان کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، سازوکار عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا تعیین شد.

بر اساس تصمیمات این کارگروه، قیمت پایه عرضه در بورس کالا بر مبنای قیمت تمام شده وارد کننده و سود منصفانه از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان تعیین می‌شود.

همچنین در این نشست مقرر شد، سود منصفانه، ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو باشد. این ۱۵ درصد شامل سود وارد کننده، هزینه ارائه خدمات گارانتی، وارانتی و خدمات پس از فروش، توسعه شبکه خدمات پس از فروش، سود عمده و خرده فروشی و توسعه شبکه است.

سود بازرگانی مطابق کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ و مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان (قیمت پایه) تعیین می‌شود.

حقوق ورودی، سود بازرگانی مطابق کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ و سایر هزینه‌های مرتبط با ترخیص در زمان ترخیص کامل توسط وارد کننده پرداخت می‌شود. همچنین مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش در بورس کالا، پس از فروش، توسط بورس کالا محاسبه و به خزانه دولت واریز می‌شود.


گفتنی است، هیات وزیران در تصویب نامه شماره ۱۳۹۳۷۳. ت ۶۰۴۷۵ هـ مورخ ۰۷/ ۰۸/ ۱۴۰۱، بند دوم تصویب‌نامه شماره ۹۵۲۴۰. ت ۵۹۸۶۰ هـ مورخ ۰۳/ ۰۶/ ۱۴۰۱ را به این شرح اصلاح کرده بود: «خودرو‌های وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود. نرخ سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی برحسب ارزش (فوب) با تصویب وزرای عضو کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده (۱۹) آیین‌نامه داخلی هیأت دولت به گونه‌ای تعیین می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۸
آقای وریر
بعد از اینکه استیضاحتون رای نیاورد قیمت خودرو 30 درصد بالا رفت این بود وعده شما در جهت کاهش قیمت خودرو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
اولا اون بخاطر افزایش قیمت ارز بود



دوما دولت از این راه، کم صاحب درآمد نمیشود با این کسری وحشتناک بودجه
شما را بخدا واردات خودرو را آزاد کنید و محدودیت هم ایجاد نکنید اینقدر به ملت بخاطر این دو خودروساز فاسد زور نگید
لحظه ایی خودرو گران میشه هیچ مسولی ککش هم نمیگزه امید جوانان داره کمرنگ میشه چرا انقد بازار همچی اینجا بلبشو شده
داشتم اخرین امار حجم اقتصادهای کشورهای دنیا از موسسات مالی معتبر دنیا را مرور میکردم. بر اساس این امار متاسفانه در چند سال اخیر بدلیل تورم بالا و تحریم و سقوط شدید ارزش ریال و البته فاجعه بددانشی مدیریت مزیت ها و منافع ملی ملت ایران حجم اقتصاد قابل رقابت ایران با دنیا به ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته که تقریبا برابر با قطر سیصد هزار نفری(شهروندان نه کارگران) رسیده. تمام حجم اقتصاد قطر تنها از نیمی از یک میدان گازی مشترک با ایران یعنی پارس جنوبی می اید که حتی بدلیل درامد کارگران خارجی در قطر کشورهای این کارگران از مصر تا فیلیپین و مراکش و.... دارای درامد ارزی بسیار بیشتری از پارس جنوبی به نسبت ایران هستند! ولی کشور ۸۵ میایونی ایران با صدها میدان کوچک و بزرگ نفت و گاز که در گاز تنها ۳ برابر قطر و در نفت ۱۵۰ برابر قطر ذخیره دارد و ان همه نیروی جوان و دانشگاهی و دانشجو و کارگر و کشاورز زحمتکش حجم اقتصادش بزحمت به قطر میرسد. یعنی تصور نمیکنم هیچ دولت و سیاستمداری در چنین رکوردی حتی بتواند به نزدیکی مقامات و مسئولان و مدیران ایرانی برسد. کاش بررسی شود که ایا میتوان برای این مدیریت چندین ده ساله که کسب و کار یک ملت را با ندانم کاری و لجاجت با علم و خرد جمعی پلمب کردند جرم نگاری صورت گیرد؟ ایا انروز میرسد؟
اکثریت مطلق مردم به نان شبشان محتاجند حضرات دنبال اهدای خودروی لوکس برای فوتبالیست های مولتی میلیاردر و واردات خودرو برای نرفهین بی درد هستند
باید هم مشتاق باشید
خیلی توی واردات خودرو پول هست
دادن چنین امتیازی به اعضاء تیم فوتبال که بدترین نتایج را در مقایسه با کره جنوبی و ژاپن و استرالیا گرفتند
دقیقا غیر عقلانی و غیر منصفانه و اشتباه و غلط است
باید هم مشتاق باشید
خیلی توی واردات خودرو پول هست
وارد کنندگان خودرو سالی چند هزار میلیارد فقط حق حساب میدهند
باور ندارید از جناب گرامی بپرسید که سالی چقدر و به کجا می‌دهد
و برای کاهش مالیات هم سالی ……. پرداخت میکند
در آمد سالیانه این بنده خدا فقط سالی چند میلیارد دلار است
گروه‌گلرنگ و گلرنگ موتور فقط سالی ۳ میلیارد دلار در آمد دارد
آنوقت فقط آب معدنی به نیروی انتظامی می‌دهد که حقوق. ۶-۸ میلیون تومانی میگیرند. حاج دکتر مهدی فضلی زیر زره بینی هستی به مردم کمک کن.
خودشون دوباره همه رو توو بورس میخرن و بعد توو بازار آزاد با قیمتهای نجومی میفروشن.
باید هم مشتاق باشید
خیلی توی واردات خودرو پول هست
وارد کنندگان خودرو سالی چند هزار میلیارد فقط حق حساب میدهند
باور ندارید از جناب گرامی بپرسید که سالی چقدر و به کجا می‌دهد
و برای کاهش مالیات هم سالی ……. پرداخت میکند
وزیر صمت در مصاحبه هایشان می گفتند از اردیبهشت 1401 واردات خودرو آزاد می شود و قیمت اتومبیل کاهش می یابد .حالا بعد از 8 ماه که قراره تعدادی خودرو وارد کنند به جای اینکه قیمت ماشین باضافه هزینه تعرفه و سایر هزینه ها به دست مردم برسد ، بساط بورس بازی و حراج راه انداختن و با تفاوت 40 یا 50 درصد بالاتر از قیمت پایه به فروش برسانند تا بعد ازآن هم پولدارها و سرمایه دارها آنها خریده و با قیمت بالاتر به مشتریان بفروشند. حاشا به انصاف و غیرتتان که مردم را انقدر در عذاب قرار می دهید ( درست مانند دوسال پیش که در بورس تعداد زیادی از مردم را بدبخت و سرکیسه کردند )
آغاز ریزش خودرو را جشن میگیریم
خوب به سلامتی دیدن مردم دیگه سمت بورس نمیرن با این چیزهایی که طی این چند سال دیدن حالا کم کم نونم باید از بورس بخریم تا نانوایی بهمون بده و سود مازادشم بمونه برای دوستان برای ...
تو این مملکت باید از چه خبرهایی ذوق کنیم!! هر کس تو هر کشوری این خبر بخونه متوجه ظلمی که به مردم شده می شه. ماشین 10 هزار دلاری 40 هزار دلار به مردم قالب می کنن تازه باید مشتاق هم باشیم
بازیکنان فوتبال به خاطر آبروریزی پاداش میگیرند؟
اونوقت با واگذاری خودرو ساز ما تولید کننده خودروی خوب و ارزان میشم با مثل بسیاری از صنایع اسمبل کننده قطعات و یا مخلوط کننده مواد بعد اسمش رو میزاریم صنعت.شما وزارت صنعت چه کار میکنی فقط فروشنده ای .چطور از طریق دانشگاه فناوری رو وارد صنعت میکنید.یک سوال دارم از وزیر صنعت و سایرین دارم چرا اکثر شهرها و بعضا شهرستانها شهرک صنعتی دارن وامهای زیادی به مردم داده شده است اما یک کارخانه استخون دار در درست حسابی در اونها نیست در اونها نیست که شاید دهها میلیارد تومان هزینه شده است پاسخش این است طرح فنی و اقتصادی با جزئیات کامل طرح و درست ومحکم و کامل توسط وزارت صنعت بهداشت و کشاورزی با توجه به آمایش سرزمین داده نشده و به مردم ارایه نشده است یعنی کارکنان وزارتها اغلب اینکاره نیستن در واقع پول نفت رو تقسیم میکنن البته با توجه به زنجیره تولید وصرفه اقتصادی دراز مدت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار