بازدید 5165

توالت هوشمند، بیماری روده را تشخیص می‌دهد

پژوهشگران موسسه فناوری جورجیا، توالت هوشمندی تولید کرده‌اند که با گوش دادن به صداهای تولیدشده هنگام اجابت مزاج، می‌تواند علائم هشداردهنده بیماری‌های روده را تشخیص دهد.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹ 06 December 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به گفته پژوهشگران موسسه فناوری جورجیا، این توالت هوشمند دارای حسگری است که صداهای تولیدشده هنگام مدفوع‌کردن یا خروج گاز را دریافت می‌کند. این دستگاه به یک سیستم هوش مصنوعی متصل است که حرکات روده را طبقه‌بندی می‌کند.

این توالت در آزمایش‌ها، نشانه‌های وبا و سایر بیماری‌های مزمن را شناسایی کرد و امیدی برای شروع درمان در اولین فرصت - قبل از اینکه علائم حتی ظاهر شوند - محسوب می‌شود.

مایا گاتلین (Maia Gatlin) مهندس هوافضا در موسسه فناوری جورجیا، در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: امیدواریم این حسگر که کوچک و غیرتهاجمی است، بتواند در مناطقی که شیوع وبا یک خطر دائمی است، مورد استفاده قرار گیرد. این شبکه عصبی کامپیوتری به دنبال شناسایی تغییرات ظریف در صدای ایجاد شده در هنگام اجابت مزاج، ادرار کردن یا دفع گاز است.

پژوهشگران این مطالعه، ساعت‌ها نمونه‌های صوتی و تصویری از بیماران سالم و ناسالم را جمع‌آوری کردند تا یک فرمول را ایجاد کنند. آنها هر کدام را به یک طیف نگاری تبدیل کردند که در اصل تصویری از صدا است. کارهای مختلف، ویژگی‌های متفاوتی را ایجاد می‌کنند؛ به عنوان مثال، ادرار و مدفوع به ترتیب یک صدای ثابت و منفرد ایجاد می‌کنند.

اسکن‌ها را به الگوریتم وارد کردند و الگوریتم یاد گرفت که آنها را رتبه‌بندی کند. عملکرد توالت در برابر داده‌ها با و بدون نویز پس زمینه به چالش کشیده شد. این چالش تضمین می‌کرد که بدون توجه به محیط حسگر، ویژگی‌های صدا را تشخیص میدهد یا خیر.

 

این حسگر همچنین می‌تواند در مناطق فاجعه‌بار (جایی که آلودگی آب منجر به انتشار پاتوژن‌های منتقله از آب می‌شود) یا حتی در مراکز مراقبت پرستاری و آسایشگاه، برای نظارت خودکار بر حرکات روده بیماران استفاده شود. شاید روزی، این الگوریتم بتواند با دستگاه‌های هوشمند موجود در خانه برای نظارت بر حرکات روده و سلامت کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگران موسسه فناوری جورجیا قصد دارند داده‌های آکوستیک دنیای واقعی را جمع‌آوری کنند تا مدل یادگیری ماشینی آن‌ها بتواند با کار در محیط‌های مختلف حمام سازگار شود.

وبا یک بیماری باکتریایی است که باعث اسهال می‌شود. سالانه بیش از چهار میلیون فرد مبتلا به این بیماری در سراسر جهان تشخیص داده می‌شوند. این بیماری منجر به مرگ حدود ۱۵۰۰۰۰ نفر می شود. این یک مشکل حاد در بخش‌هایی از جهان مانند آفریقای جنوب صحرا و مناطق روستایی جنوب آسیا است که احتمال ابتلا به سوءتغذیه در آن‌ها بیشتر است. وبا سومین عامل اصلی مرگ و میر کودکان در جهان است که دقیقاً پس از ذات الریه و زایمان های زودرس قرار دارد.

آفریقای سیاه، آفریقای جنوب صحرا یا زیرصحرایی اصطلاحی است که برای مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا به‌کار می‌رود.

شناسایی شیوع بیماری‌های اشتراکی بالقوه برای چنین شیوعی می‌تواند متخصصان بهداشت را زودتر آگاه کند و تخصیص منابع را بهبود بخشد. با این حال، به دلایل واضح، نظارت بر این بیماری و سایر بیماری‌های روده یک موضوع حساس است.

برای افراد مبتلا به شرایط خاص، مانند بیماری التهابی روده، این دستگاه می‌تواند نظارت مفیدی را برای پزشکان فراهم کند. مبتکران توالت هوشمند بر این باورند که حمام‌ها در آینده نیز می‌توانند به ابزار نهایی نظارت بر سلامت تبدیل شوند. در برخی مواقع، می‌تواند پیشنهادهایی برای سبک زندگی ارائه دهد و به شما بگوید فیبر یا مواد مغذی بیشتری بخورید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر