بازدید 10529
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

وزارت اقتصاد در زمینه صدور مجوزها، به جای اینکه دیگران را مقصر جلوه دهد، خود باید پاسخگو باشد / تعیین تکلیف مجوزهای ثبت محور و درگاه واحد صدور مجوز به کجا رسید؟

وزارت اقتصاد نباید اهمال کاری خود را به دیگر دستگاه‌ها ارتباط دهد. آن‌هایی که کامل به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شدند، چه تغییری در نظام صدور مجوز‌ها ایجاد کرده اند که حال منتظر ادامه اتصال به درگاه ناقص مجوز‌های کشور هستیم؟
کد خبر: ۱۱۵۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵ 05 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با وجود اینکه وزیر اقتصاد از وضعیت مناسب درگاه ملی مجوز‌ها خبر داده و مشکل اصلی را عدم متصل شدن دستگاه‌ها به این درگاه عنوان کرده، عدم اجرای کامل درگاه تخصصی صدور مجوزها‌ سبب شده است، حتی با اتصال کامل دستگاه‌ها و رجوع به درگاه تخصصی، باز هم شاهد عدم اصلاح روند صدور مجوز‌ها هستیم؛ برای نمونه، وزارت صمت اعلام کرده است که همه بخش‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، کامل به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شده اند. با وجود این و با اتصال به درگاه ملی مجوزها، به دلیل عدم تبدیل شدن درگاه ملی مجوزها، به تنها درگاه واحد تخصصی صدور مجوزها، مشکلات همچنان باقی است و این مسئولیت طبق قانون، مستقیم به وزارت اقتصاد برمی گردد. وزارت اقتصاد نباید کوتاهی خود را به دیگر دستگاه‌ها ارتباط دهد. آن‌هایی که کامل به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شدند، چه تغییری در نظام صدور مجوز‌ها ایجاد کرده اند که حال منتظر ادامه اتصال به درگاه ناقص مجوز‌های کشور هستیم؟

باید رویکرد وزارت اقتصاد اصلاح و درگاه واحد تخصصی صدور مجوز‌ها ذیل درگاه ملی مجوز‌های کشور سریع‌تر ایجاد شود و امضا طلایی دستگاه‌ها در درگاه‌های تخصصی موازی درگاه ملی مجوز‌ها نیز حذف شود و به سرعت نیز مجوز‌های ثبت محور و بدون نیاز به تائید تعیین تکلیف شوند تا مردم بتوانند به سرعت وارد فضای کسب و کار شوند و بدین ترتیب انحصار و امضا‌های طلایی حذف گردند.



باید رویکرد وزارت اقتصاد اصلاح و درگاه واحد تخصصی صدور مجوز‌ها ذیل درگاه ملی مجوز‌های کشور سریع‌تر ایجاد شود و امضا طلایی دستگاه‌ها در درگاه‌های تخصصی موازی درگاه ملی مجوز‌ها نیز حذف شود و به سرعت نیز مجوز‌های ثبت محور و بدون نیاز به تائید تعیین تکلیف شوند تا مردم بتوانند به سرعت وارد فضای کسب و کار شوند و بدین ترتیب انحصار و امضا‌های طلایی حذف گردند.

نظرات ارسلان قاسمی، عضو اتاق تعاون ایران را در این خصوص در ادامه می‌خوانید.

قاسمی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در خصوص دلیل صادر نشدن مجوز‌های کسب و کار از درگاه ملی مجوز‌های کشور به طور کامل و صدور آن‌ها از درگاه‌های موازی توسط دستگاه‌های مختلف تصریح کرد: متاسفانه ما فرهنگ مکانیزه شدن امور را نداریم. مثلاً من یادم هست یک بار برای انجام کاری به بانک مراجعه کردم. آن زمان به تازگی سیستم‌ها الکترونیک شده بود و دیدم که متصدی بانک رقمی را به سیستم داده بود که پرداخت کند، اما خودش دستی در حال چک کردن آن بود. موضوع دوم آن که در ارتباط با درگاه ملی مجوز‌های کشور، هیچ کسی حاضر نیست از امضای طلاییش بگذرد و اختیاراتش را واگذار کند. دلیل بروز مشکل این مسائل هستند. هر وقت مدیران ما به این نتیجه رسیدند که امضای طلایی شان را کنار بگذارند، این درگاه عملیاتی می‌شود، در غیر این صورت شرایط تغییری نخواهد کرد.

وی در ادامه گفت: ما الان تعداد زیادی درگاه موازی داریم، ابتدا لازم است این درگاه‌ها با یکدیگر مجتمع شود و بعد از دستگاه‌ها بخواهیم که به این درگاه یکپارچه بپیوندند. راه اندازی درگاه ملی مجوز‌های کشور اتفاق خوبی است و این قانون مانند بسیاری از قوانین دیگر در اجرا به مشکل خورده است. اگر درگاه ملی مجوز‌های کشور اجرایی شود، قدمی مثبت و رو به جلوست.

عضو اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد که متولی این امر است، خود مشکل دار است و باید در مورد عملکردش پاسخگو باشد. باید از این وزارتخانه بپرسیم چرا وظایفی را که در زمینه‌ی درگاه ملی مجوز‌های کشور بر عهده گرفته است، درست انجام نمی‌دهد؟ این وزارتخانه بخشی از دیوان سالاری کشور است و نمی‌تواند وظایف محوله را به درستی انجام دهد.

وی افزود: وزارت اقتصاد قرار بوده است لیست کسب و کار‌های ثبت محور را که اصلاً نیازی به مجوز ندارند، مشخص کند که هنوز این کار را انجام نداده است. دستگاه‌های مختلف در تکمیل این لیست، باید با وزارت اقتصاد همکاری داشته باشند و این کار را انجام دهند. وزارت اقتصاد نیز هیچ ضمانت اجرایی‌ برای اعمال فشار بر دستگاه‌ها ندارد و به همین دلیل کار‌ها پیش نمی‌رود.

بیشتر بخوانید:



قاسمی ادامه داد: وزارت اقتصاد به جای اینکه دیگران را مقصر جلوه دهد، باید پاسخگویی داشته باشد. باید این وزارتخانه به وظایفش در زمینه راه اندازی کامل درگاه ملی مجوز‌های کشور عمل کند و بعد از دیگران بخواهد که همکاری داشته باشند. این وزارتخانه باید درگاه را به نحوی راه اندازی می‌کرد که همه مجوز‌ها تنها از این درگاه تخصصی صادر شود نه اینکه در حال حاضر با ناقص بودن رونمایی از این درگاه بگوید که زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف مجوز‌های ثبت محور یا درگاه واحد صدور مجوز وجود ندارد. بخش دولتی فشل نمی‌تواند عهده دار مسئولیت راه اندازی درگاه ملی مجوز‌های کشور باشد.

عضو اتاق تعاون ایران در پایان تاکید کرد: باید این امر را به بخش خصوصی که از چابکی بالایی برخوردار است، بسپاریم. اگر می‌خواهیم فضای کسب و کارمان رونق بگیرد، باید دولت خودش را از بحث شیرین اقتصاد کنار بکشد و اجازه دهد بخش خصوصی عهده دار امور شود. تنها در این صورت است که مشکلات حل می‌شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
صدور مجوز هنوز هفت خوان دارد.هنوز دستگاهها در صدور مجوز اعمال نظر میکنند.مدارک زیادی می خواهند.حراست دستگاه اطلاعات زیادی میگیره؟!! مهمترین مطلب مدت زمان صدور مجوز است که در برخی دستگاهها بیش از 3 ماه طول میکشه.
خاندوزی از پاسخگویی فرار میکنه. موضوع خیلی خیلی مهمیه این درگاه محوز
پاسخ ها
CR7
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
اگه قرار بود پاسخگو باشه که وزیر نمی شد!
حدود بک سال و اندی پیش تقاضای تاسیس باشگاه فوتبال در اهواز را داده ام! تاکنون هیج خبری نشده است!( طبق گفته منشی دریافت مدارک! اطلاع میدهیم! کی؟ خدا داند!) همین مجوز را در کشور فنلاند یک روزه دریافت کردم! تعجب کنم! بخندم و یا گریه کنم به قوانین کشورم؟!
استیضاح .چون این آقا به هیچ کدام از وعده هایش عمل نکرده است
تخم مرغ ۱۰۰۰۰۰ هزار تومان الله برکت
یکی از مشکلات آبونمان تلفن ثابت است که اینروزها عواقبش را خواهددید
سیستم فقط بلده از سیستم شکایت کنه چون کلا سیستم اقتصادی ندارین که وزیر اقتصاد داشته باسیم این گلایه ها هم موردی و حتما سود جویانه است برای عده خاص چون اگر بلدن کلا اقتصاد باید و زنجیره ان باید درست بچرخد ولله یه کوچه بالاتر هزار مشکل دیگه اقتصادی درست می کنه مثل مریضی که بهترین حالت اینکه تکونش ندیم چون بدتر میشه که بهتر نمیشه با هزار تا وزیر اقتصاد هم اقتصاد به راحتی ها درست نمیشه
مشکل اداره دولتی هستند و شهرداری ها اصلا گوششون بدهکار نیست اخه لفت لیس خیلی ها ازبین میره
با سلام خدمت اقای وزیر اگر بهم نگویی کافر اقا چند سال صنعت هوا فضای کشور یا ارتباط بین المللی هسته ای زده خراب کرده سه چهار سال هم صدمه رشد صفر داشتن که باعث پسرفت یک کشور میشود اقا زمین در گدشته شکل گرفته اکسیژن زمین با هسته فرق داره به همین دلیل گفتن هسته نوساز است که هوا فضای صنعتی یک کشور در منظومه وکهکشان اقا حتی توان افزایش بار هسته را میتوان از طریق اکسیزن خود هسته انجام داد همینطور که عقل وهوش با هم تفاوت داره اکسیژن هسته هم با یکدیگر هم تفاوت کم وزیاد داره که هوای درون هسته است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
فارسی صحبت کن متوجه شیم چی میگی
پاسخگو؟؟
وزارت اقتصاد مثل برگ خشگی است که در رودخانه ای خروشان افتاده .
در آزمون مشاوران مالیاتی که وزارت دارایی متولی آن است ، قانون تسهیل رعایت نشده است.
سایت مجوز ها هر چند دقیقه از مدار خارج میشود و دکانی شده برای کافی نت های خاص که در ادارات کل صنعت و معدن مستقز هستند و ملت سرکارند
فقط آمار داده میشود که کارها مکانیزه و سایت مخور شده و هروز یا سا ییت بهین یاب خراب است یا سایت مجوز ها و بیچاره متقاضی بین در و دیوار دست و پا میزند. کاش دستی بود اینهمه بدبحتی نداشتیم
۴تا سایت مثل دیواروشیپور شدن متولیان اقتصاد کشور صبح ب صبح هرقیمتی روی هرچی اعلام اعلام میشه توسط چندتا دلال بی دین همون میشه ملاک ومعیار قیمتها .اینهمه دستکاههای نظارتی هم درخواب زمستانی
هیچ جای دنیا مجوز بی ضابطه نیست
مجوز گرفتن تو ایران شاید یه مقدار زمان بر باشد ولی در نهایت آسان‌تر از همه ی دنیاست
آب رودخانه ها ، آب سفره های زیر زمینی و دریاچه ها با همین مجوزها که عمدتا به قشر کشاورز داده شده است خشک شده
جنگل ها و مراتع با همین مجوزها که برای ساخت و ساز و چرای حیوانات داده شده و عمدتا هم به روستاییان و دامداران داده شده خشک و کم شده است
اتفاقا تو ایران مشکل عدم صدور مجوز نیست بلکه مشکل صدور مجوزهای زیاد از حد و بی ضابطه است
بهتره برای اینکه صدور مجوز را سهل کنند صدور مجوز را به درستی ضابطه مند کنند
آقای وزیر اقتصاد خودت را ناراحت نکن وجواب همه را ومشکلات فعلی وحتی ده سال بعد را به گردن مسولین قبلی بینداز همین. نسخه معجونی که همیشه جواب خواهد داد
پاسخگو باشند؟؟؟!!!! این چه حرفی است آقا. کدام وزیر ومسولی تا کنون پاسخگو بوده که ایشان پاسخگو‌باشد. ؟
دولت و وزاری فعلی ...مجلس نظارت ....پاسخگویی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به همین خیال باشید.....
این خاندوزی چیزی که‌ننی داند اقتصاد است بهتر است که به دانشگاه امام‌صادق بر گردد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار