بازدید 5902

قیمت میلگرد بحرانی جدید برای ساخت ‌و ‌ساز ساختمان

در ساخت‌و‌ساز و صنعت ساختمان‌سازی عوامل متعددی وجود دارند که بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. عوامل مختلفی مثل پیچیدگی‌های استخراج سنگ آهن، تولید شمش فولاد، تولید مقاطع فولادی، هزینه انتقال آن‌ها و... می‌توانند روی قیمت نهایی ساختمان تاثیرگذار باشند. یکی از عواملی که در این بخش تاثیرگذاری قابل توجهی دارد، قیمت میلگرد است که در صورت عدم کنترل صحیح، می‌تواند بحرانی جدی را برای صنعت ساختمان رقم بزند.
کد خبر: ۱۱۵۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴ 30 November 2022

قیمت میلگرد بحرانی جدید برای ساخت ‌و ‌ساز ساختمان

عوامل تاثیر گذار روی قیمت میلگرد

همانطور که گفته شد در صنعت ساختمان عوامل زیادی روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند. همین موضوع در مورد میلگرد و دیگر مقاطع فولادی نیز صدق می‌کند. برای مثال قیمت میلگرد سیرجان ممکن است به عوامل متعددی مانند عرضه‌و‌تقاضا، هزینه‌های نیروی انسانی، قیمت جهانی فولاد و ... بستگی دارد.

نوسانات قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی تاثیر مستقیمی روی بهای تمام شده ساختمان دارند، یکی از دلایلی که قیمت مسکن در سال‌های اخیر رشد عجیبی داشته، همین موضوع است.

برخی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت محصولات فولادی به شرح زیر هستند:

  • هزینه‌های تولید شمش فولاد
  • هزینه‌های حمل و جابجایی
  • قیمت جهانی فولاد
  • دستمزد نیروی انسانی
  • عرضه‌و‌تقاضا
  • نرخ ارز
  • سیاست‌گذاری‌های دولتی
  • رقبا
  • قیمت‌گذاری جهانی

به این ترتیب نمی‌توان فقط عوامل داخلی یا فقط عوامل بیرونی را مقصر بحران فعلی صنعت ساختمان دانست.

نقش قیمت‌گذاری جهانی در تعیین قیمت میلگرد

یکی از مهم‌ترین عوامل بیرونی که قیمت مقاطع فولادی از جمله میلگرد را تعیین می‌کند، قیمت‌گذاری جهانی آن است؛ همچنین سیاست‌های دولتی نیز در این امر تاثیرگذار هستند. این سیاست‌گذاری‌ها معمولا بازار آزاد و رقابتی را به بازار دستوری تبدیل کرده و بدین ترتیب ضربه غیر قابل جبرانی به صنعت ساختمان‌سازی وارد می‌کند.

موضوع دیگری که در سال‌های اخیر باعث نوسان قیمت شدید مقاطع فولادی شده، نوسان ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، به خصوص دلارست. از آنجایی که قیمت فولاد در بازارهای جهانی برحسب دلار محاسبه می‌شود، نرخ آن نقش مستقیمی در قیمت میلگرد دارد.

تاثیر عرضه‌و‌تقاضا در تعیین قیمت مقاطع فولادی

عرضه‌و‌تقاضا در صنعت ساختمان و همینطور مقاطع فولادی ارتباط مستقیمی با هم دارند؛ هرچقدر که صنعت ساختمان با رونق بیشتری روبرو باشد، تقاضا برای مقاطع فولادی نیز بیشتر می‌شود و به همین خاطر قیمت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ از طرفی اگر ساخت‌و‌ساز زیادی وجود نداشته و تولید بیشتر از تقاضا باشد، بازار اشباع خواهد شد و تولیدکننده‌ها مجبور به کاهش قیمت می‌شوند. به همین خاطر برای اینکه ثبات در بازار ساختمان برقرار شود، عرضه‌و‌تقاضا باید براساس نیاز خریداران باشد.

قیمت میلگرد بحرانی جدید برای ساخت ‌و ‌ساز ساختمان

همچنین دوره‌های فصلی نیز در میزان عرضه‌ و‌ تقاضای مقاطع فولادی موثر هستند. در فصول سرد سال که ساخت‌و‌سازها تعطیل می‌شوند، با کاهش تقاضا برای مقاطع فولادی روبرو خواهیم شد. در سمت مقابل، فصول گرم سال باعث افزایش تقاضا می‌شوند و همین موضوع قیمت مقاطع فولادی را افزایش می‌دهد.  

تاثیر نرخ ارز روی قیمت میلگرد

عامل بعدی که می‌تواند تا حدودی قیمت میلگرد را دچار نوسان کند، قیمت ارز است. همانطور که می‌دانید قیمت جهانی فولاد و صنایع وابسته به آن برحسب دلار اعلام می‌شود. از همین رو اگر دلار نوسانات قابل توجهی داشته‌باشد، بر قیمت میلگرد هم تاثیر می‌گذارد؛ همچنین ایران یکی از کشورهای صادرکننده آهن شناخته می‌شود و در صورتی که قیمت‌های جهانی کاهش چشمگیری داشته‌باشند، تقاضا برای محصولات فولادی ایرانی افزایش پیدا می‌کند که باعث به‌هم خوردن عرضه‌و‌تقاضا در بازار داخل می‌شود؛ این موضوع نیز یکی دیگر از مواردی است که قیمت میلگرد را تعیین می‌کند.

تاثیرگذاری هزینه‌های سوخت روی قیمت میلگرد

هزینه حمل‌و‌نقل نیز رابطه مستقیمی با قیمت نفت و انرژی دارد. تمامی روش‌های حمل‌و‌نقل به سوخت نیاز دارند و در نتیجه این هزینه نیز با قیمت نفت و سوخت بین‌المللی محاسبه می‌شود. از طرفی تعرفه‌های انتقالات دریایی نیز روی قیمت محصولات فولادی داخلی تاثیر می‌گذارند؛ به همین خاطر نوسانات قیمت نفت یکی دیگر از عواملی است که قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی را تعیین می‌کند.

تاثیر نوسانات قیمت میلگرد روی بحران ساخت‌و‌ساز

در یک ساختمان از قطعات فولادی مختلفی مثل میلگرد، تیرآهن، لوله، پروفیل، نبشی و ناودانی استفاده می‌شود و قیمت تمامی این قطعات، تعیین‌کننده قیمت نهایی یک خانه خواهند بود؛ از همین‌رو نمی‌توان تاثیر نوسانات قیمت میلگرد روی بحران ساخت‌و‌ساز را نادیده گرفت. همانطور که گفته شد، عوامل مختلفی روی قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند و عدم ثبات در هرکدام از آن‌ها باعث ایجاد بحران در صنعت ساختمان‌سازی خواهند شد.

البته که قیمت مسکن به عوامل مختلفی مرتبط است و نمی‌توان این نوسانات را فقط به یک موضوع مرتبط دانست؛ اما از آن‌جایی که تیرآهن و میلگرد از پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند، قیمت این دو مقطع فولادی تاثیر زیادی بر قیمت مسکن دارند؛ همچنین عوامل زیر هم می‌توانند قیمت مسکن را دستخوش تغییر کنند:

  • عرضه‌و‌تقاضا
  • نرخ بهره بانکی
  • قیمت دیگر مصالح ساختمانی
  • سیاست‌های کلان اقتصادی

در بازار مسکن بخش زیادی از هزینه‌ها صرف خرید قطعات فلزی و آهن‌آلات می‌شود و به همین خاطر، کوچک‌ترین تغییرات در قیمت این قطعات، هزینه‌های ساخت‌و‌ساز را به شکل چشم‌گیری دچار نوسان می‌کند. بنابراین با توجه به گفته‌های بالا کوچک‌ترین تغییرات در قیمت تیرآهن و میلگرد می‌تواند بازار مسکن را دچار بحران کند.

قیمت میلگرد بحرانی جدید برای ساخت ‌و ‌ساز ساختمان

همانطور که دیده شد در بازار مسکن عوامل زیادی وجود دارند که با تغییر هرکدام از آن‌ها هزینه‌های پیش‌بینی شده و در نتیجه قیمت نهایی دچار تغییر خواهد شد. با توجه به اینکه عوامل دخیل نیز خود به چندین عامل دیگر وابسته هستند، این عوامل نیز دچار نوسانات زیادی می‌شوند؛ برای مثال قیمت میلگرد به تنهایی به عواملی مانند نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، هزینه حمل‌و‌نقل و... وابسته است. پس به نظر می‌رسد تا زمانی که عزم راسخی برای کنترل تمامی این عوامل وجود نداشته باشد، بحران قیمت میلگرد و بحران مسکن نیز پابرجا خواهند بود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر