بازدید 3194

برنامه خودروسازی سایپا در جهت افزایش کیفیت محصول/ افزایش ایمنی و کیفیت خودرو با کمک فناوری های جدید

کد خبر: ۱۱۵۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳ 29 November 2022

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در خصوص سطح کیفی خودروهای تولید داخل در سال جاری گفته: رضایت مشتریان از خودروهای صفر کیلومتر به شکل فزاینده ای رو به افزایش است که این مساله نشان از رشد کیفی محصولات تولید داخل دارد. در فروردین ماه 1401، 7/91 درصد از مشتریان اعلام کرده اند که از کیفیت خودروهای خود رضایت دارند. این میزان از رضایت، در مرداد سال جاری به 5/93 درصد افزایش یافته است. استفاده از تکنولوژی ها و فناورهای جدید در کنار رشد نرخ عبور مستقیم، نقش مهمی در افزایش کیفیت خودروها و به تبع آن رشد رضایت مشتریان دارد.

ایمنی و کیفیت در پلتفرم های جدید

توسعه پلتفرم های جدید به گونه ای که رضایت مصرف کنندگان را جلب و الزامات حاکمیتی را محقق کند، مستلزم افزایش استحکام، ایمنی و کیفیت در کنار کاهش وزن و افزایش برقی سازی است. افزیش کیفیت و ایمنی خودرو در تصادفات نیز به نوبه خود، نیازمند استفاده از تکنولوژی پیشرو در استفاده از ورق های فولادی وآلومینیومی با استحکام بالا به همراه روش های جدید تولید مانند جوش لیزر، روش پرس کاری داغ و اتصالات ترکیبی و .. است. کاربست این مواد و روش ها در ارتقا کیفیت بدنه خودروها موثر است. علاوه بر کاهش وزن، کنترل پذیری بهتر خودرو و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها نیز نیازمند افزایش میزان برقی سازی در پلتفرم های جدید است. در اختیار داشتن ECU  های جدید با سرعت پردازش بالاتر و قابلیت I/O  های (ورودی ها و خروجی ها) بیشتر می تواند کمک موثری در راستای دستیابی به پلتفرم های مورد نظر باشد. داشتن ECU بومی، و سرمایه گذاری برای دستیابی به این قطعه استراتژیک، ضمن تضمین امنیت تولید، با توجه به بحران فعلی تراشه در سطح جهانی، امری ضروری است. مساله قابل توجه دیگر در ارتباط با بسترهای لازم برای ارتقای کیفیت خودرو، این است که اضافه کردن ویژگی های جدید به خودرو و برآوردن استانداردهای 85 گانه به ویژه استانداردهای ایمنی، مستلزم سرمایه گذاری در جهت ایجاد زیرساخت های تست و آزمون است. بومی سازی قطعات جدید و دستیابی به استانداردهای عملکردی و دوام آنها  عمدتا به دلیل عدم وجود زیرساخت از طریق برون سپاری خارجیِ آزمون ها صورت می گیرد که در شرایط تحریمی فعلی، زمان بر و پرهزینه شده است. مجموعه این عوامل و دشواری ها، خودروسازان داخلی را به سمت بومی سازی تکنولوژی با هداف ارتقای کیفیت و ایمنی سوق داده است.

رویکرد اصلاح فرایندها و ساختارها در صنعت خودرو

برنامه خودروسازی سایپا در جهت افزایش کیفیت محصول/ افزایش ایمنی و کیفیت خودرو با کمک فناوری های جدید

برنامه گروه سایپا جهت افزایش کیفیت

متعاقب با فرامین ریاست محترم جمهور، خودروسازان داخلی، فرایند ارتقا کیفیت در محصولات خود را تسریع کرده اند. در همین راستا، خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال جاری می بایست با حداقل 3 سال و یا پیمایش 60 هزار کیلومتر ضمانت شوند. گروه خودروسازی سایپا در مسیر ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی، دو برنامه اصلی زیر را مدنظر دارد:

  • افزایش مدت زمان گارانتی محصولات: مقرر شده در سال 1401 مدت زمان گارانتی کلیه محصولات به 3 سال افزایش پیدا کند. در سال 1400 خودروی شاهین با ضمانت 3 سال یا پیمایش 60 هزار کیلومتر عرضه شده است.
  • تعریف 42 پروژه بهبود و ارتقای کیفیت سطح زنجیره اعم از زیر ساخت(3)، قطعات و مجموعه ها(29)، فرایند خودروساز(5)، فروش و خدمات پس از فروش(5)

علاوه بر طرح‌ها و برنامه‌های گفته شده، خودروسازی سایپا در سال جاری به دستاوردهای قابل تاملی در زمینه  افزایش کیفیت تولیدات خود به ترتیب زیردست یافته است:

  • PDI مجدد خودروهای تکمیل کاری شده
  • بهبود 33 درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در شبکه
  • افزایش رضایت مشتریان نسبت به خدمات پس از فروش در مقایسه با سال گذشته
  • خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا2 و ساینا از سبد محصولات

در شرایط فعلی، تولید دانش بنیان و اصلاح روند ناظر بر افزایش عمق داخلی سازی، معطوف به نظام تعرفه گذاری و پایش عملکرد شرکت های ناظر، اثر قابل توجهی بر سطح کیفی تولید و روند توسعه محصولات دارد. گروه خودروسازی سایپا در راستای افزایش کیفیت محصولات از حوزه دانش بنیان نیز غفلت نکرده و با بیش از 26 شرکت دانش بنیان در قالب 37 پروژه قرارداد همکاری منعقد کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل