بازدید 21812
با دویست و هفتاد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین

پوتین: سربازان اوکراینی گوشت جلو توپ هستند/مفقود شدن 15 هزار اوکراینی در خلال جنگ

دویست و هفتاد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴ 26 November 2022

پوتین: سربازان اوکراینی گوشت جلو توپ هستند

بین الملل تابناک: دویست و هفتاد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

لهستان: روسیه به دنبال گسترش گرسنگی و مرگ در اوکراین است
۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۲۲:۱۴

ماتئوش موراویتسکی نخست وزیر لهستان گفت: روسیه در میدان نبرد با اوکراین شکست می‌خورد، بنابراین برای کسب پیروزی به دنبال گسترش گرسنگی، سرمازدگی و مرگ در اوکراین است.

به گزارش سی ان ان، موراویتسکی شنبه در سفر به کی‌یف تصریح کرد: روسیه در تلاش برای شکست اوکراین، به تخریب زیرساخت‌های حیاتی این کشور روی آورده است.

وی در اجلاس بین‌المللی امنیت غذایی در پایتخت اوکراین گفت: روسیه ابتدا ظرفیت نظامی خود را بیش از حد برآورد کرده بود، ولی اکنون به این حقیقت پی برده که ممکن است نتواند در میدان نبرد به پیروزی دست یابد.

نخست‌وزیر لهستان افزود: بنابراین مسکو به دنبال روش‌های دیگری برای شکست اوکراین است. مسکو به جای جنگیدن با سربازان، گرسنگی، سرمازدگی و مرگ را برای غیرنظامیان اوکراین به ارمغان می‌آورد.

موراویتسکی در نودمین سالگرد قربانیان هولودومور (قحطی دوران شوروی که در زمستان ۱۹۳۲-۱۹۳۳ میلیون‌ها نفر را کشت) گفت: این اینگونه روش‌ها در جنگ همه‌جانبه از مدت‌ها پیش در زرادخانه روسیه وجود داشته است.

او یادآور شد: روسیه برای بازسازی یک امپراتوری می‌جنگد و می‌داند که یک امپراتوری بر روی استخوان‌ها و اجساد انسان‌های بی‌گناه ساخته می‌شود، دقیقا مانند اتفاقی که در دوران هولودومور در ۹۰ سال پیش روی داد.

اظهارات موراویتسکی در شرایطی بیان می‌شود که جهان نه‌تنها با بحران غذایی مواجه است که به دلیل جنگ روسیه تشدید شده است بلکه بسیاری از غیرنظامیان اوکراین به دلیل حملات روسیه به زیرساخت‌های حیاتی این کشور از گرمایش، آب و برق محروم هستند.

اوکراین خواهان کاهش بیشتر سقف قیمت نفت روسیه شد
۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۲۰:۲۶

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه گفت که قیمت نفت دریایی روسیه باید بین ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر بشکه باشد. این کمتر از سطحی است که کشورهای گروه ۷ پیشنهاد کرده‌اند.

به گزارش رویترز، دولت های اتحادیه اروپا که به دنبال محدود کردن توانایی مسکو برای تامین مالی جنگ اوکراین بدون ایجاد شوک عرضه نفت هستند، بر سر پیشنهاد گروه هفت مبنی بر تعیین سقف ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه اختلاف نظر دارند. این مصوبه قرار است از ۱۴ آذر لازم الاجرا شود.

زلنسکی که به طور مداوم از متحدانش خواستار اعمال تحریم‌های سخت‌تر از همه نوع علیه روسیه است، گفت: «محدودیتی که امروز در نظر گرفته می‌شود - حدود ۶۰ دلار - به نظر من یک محدودیت مصنوعی است.»

وی در یک کنفرانس خبری گفت: ما دوست داریم تحریم ها در این مبارزه بسیار موثر باشد، مثلا محدودیت در سطح ۳۰ تا ۴۰ دلار باشد تا روسیه تحریم ها را احساس کند.

بر اساس سقف پیشنهادی، شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه اتکایی از حمل و نقل محموله‌های نفت خام روسیه در سرتاسر جهان منع می شوند؛ مگر اینکه به قیمتی کمتر از قیمت تعیین‌شده توسط گروه هفت متحدانش فروخته شود.

بنا به گزارش رویترز، لهستان، استونی و لیتوانی برای سقف بسیار پایین تر از ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه تلاش می کنند؛ در حالی که یونان، قبرس و مالت خواهان سقف بالاتری هستند.

استولتنبرگ از تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین استقبال کرد
۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۱۸:۴۱

ینس استولتنبرگ در پیامی به نشستی در اوکراین از تسریع و تسهیل صادرات غلات در دریای سیاه استقبال کرد.

به گزارش آناتولی، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز شنبه از حمایت ترکیه و سازمان ملل برای گسترش طرح صادرات غلات از دریای سیاه استقبال کرد.

استولتنبرگ طی سخنانی در اجلاس صادرات غلات اوکراین که به ابتکار زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برگزار شده بود، از ایفای نقش ترکیه و متحدان ناتو در تسهیل صادرات غلات از طریق دریای سیاه قدردانی کرد.

هفته گذشته، چند روز قبل از انقضای قرارداد صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه که در ماه جولای در استانبول منعقد شده بود، برای ۱۲۰ روز دیگر نیز تمدید شد.

اوکراین: روسیه تاوان قحطی دوران شوروی را خواهد داد
۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۱۵:۳۷

همزمان با برگزاری مراسم یادبود قربانیان فاجعه «هولودومور» اوکراین در دوران شوروی سابق، رییس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور خواستار پاسخگویی روسیه برای قحطی در آن زمان و تحولات اخیر در اوکراین شد.

به گزارش رویترز، «آندری یرماک» روز شنبه در کانال تلگرام خود نوشت: روسیه تاوان قربانیان فاجعه «هولودومور» - قحطی بزرگ اوکراین در دوره استالین - را می‌دهد و برای جنایات امروز نیز پاسخگو خواهد بود.

مراسم یادبود قربانیان فاجعه «هولودومور» امروز (چهارمین شنبه ماه نوامبر) در اوکراین برگزار می‌شود.

در نوامبر ۱۹۳۲ میلادی (آذرماه ۱۳۱۱)، جوزف استالین رهبر شوروی سابق نیروی پلیس را مامور کرد تا تمام غلات از جمله بذرهایی که برای محصول سال بعد باید کاشته می‌شد و همچنین تمام دام‌ها را از مزارع اوکراینی‌ها جمع آوری و توقیف کند.

در پی این اقدام، میلیون‌ها اوکراینی در ماه‌های بعدی بر اثر قحطی جان خود را از دست دانند. «تیموتی اسنایدر» مورخ دانشگاه ییل آمریکا، آن اقدام را «کشتار جمعی آشکارا و از پیش برنامه ریزی شده» می‌خواند.

مفقود شدن 15 هزار اوکراینی در خلال جنگ
۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۱۵:۳۶

یکی از مقام‌های کمیسیون بین‌المللی مفقودشدگان اعلام کرد، در خلال جنگ اوکراین بیش از ۱۵ هزار نفر مفقود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نهاد مستقر در لاهه که در پی جنگ‌های بالکان در دهه ۹۰ میلادی تاسیس شد، دفتری را در ژوئیه در کی‌یف اوکراین ایجاد کرد تا به این کشور در مستندسازی و رهگیری افراد مفقود ناشی از جنگ در اوکراین کمک کند.

"متیو هالیدی"، مدیر اروپایی این نهاد گفت، هنوز مشخص نیست که چه تعدادی از افراد در اوکراین به اجبار جابجا شده‌اند، در روسیه در بازداشت هستند، زنده هستند یا از اعضای خانواده‌هایشان دور افتاده‌اند یا حتی مردند و در گورهای دسته‌جمعی دفن هستند.

وی همچنین گفت، روند تحقیقات درباره مفقودین در اوکراین پس از پایان جنگ سال‌ها به طول می‌انجامد. آمار ۱۵ هزار نفری خیلی خوشبینانه است چون در شهر بندری ماریوپل مقام‌ها تخمین می‌زنند ۲۵ هزار نفر یا مرده‌اند یا مفقود شده‌اند.

این مقام مسئول افزود: این آمار خیلی زیاد است و چالش‌هایی که اوکراین با آنها روبروست، گسترده هستند. در کنار اینها، نبرد همچنان ادامه دارد.

مدیر اروپایی کمیسیون بین‌المللی مفقودشدگان پس از آن این اظهارنظرها را مطرح کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درخواست کرده که سازمان ملل، روسیه را بابت حملات هوایی علیه زیرساخت‌های شهری که باعث شده تا شهرهای زیادی در اوکراین در خاموشی فرو بروند، مجازات کند.

کمیسیون بین‌المللی مفقودشدگان با جمع‌آوری و نگهداری نمونه‌های دی.ان.ای و منطبق کردن آنها با خویشاوندان بیش از ۲۷ هزار تن از ۴۰ هزار مفقودی در خلال جنگ یوگسلاوی سابق را شناسایی کرد.

مدیر این کمیسیون بین‌المللی همچنین ادامه داد: چنین فرایندی را هم در اوکراین انجام می‌دهیم که البته چندین سال به طول می‌انجامد. آنچه اکنون مهم است این است که تمامی اقدامات صحیح برای تضمین این مساله صورت گیرد که چه تعداد نفر را می‌توان شناسایی کرد. اکثریت مفقودین شامل مرده‌ها، قربانیان جرایم جنگی هستند و عاملان این اقدامات باید مسئول شناخته شوند.

زاخارووا: زلنسکی باج‌گیری می‌کند
۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۱۵:۳۶

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شروع به باج‌گیری از غرب با درخواست حمایت مالی و تسلیحاتی بیشتر کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: غرب درک می‌کند که زلنسکی در حال حاضر خارج از کنترل کامل آنها است.

وی افزود: آنها سعی دارند زلنسکی را در هر چیزی که منافعشان در آن است کنترل کنند اما او باز به نوعی به مسیر کنترل نشده خودش می‌رود.

زاخارووا همچنین با انتقاد از پیشنهاد اروپا برای پیوستن صربستان به تحریم‌ها علیه روسیه و به رسمیت شناختن استقلال کوزوو، این پیشنهاد را مضحک خواند و گفت: «سنت‌های اروپایی و ارزش‌های مسیحی و آرمان‌های بشریت در اتحادیه اروپا منحرف و از بین رفته است.»

لاوروف: مردم اوکراین از شر حکام نئونازی رها خواهند شد
۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۱۵:۳۵

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک مستند که شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ روی آنتن برده، گفت که مردم اوکراین از شر حکام نئونازی رهایی خواهند یافت.

وی دراین‌باره گفت: مردم اوکراین مستحق این هستند که با روابط حسنه، دوستی و سعادت در کنار برادران اسلاوشان زندگی کنند و از حکام نئونازی رها خواهند شد.

پوتین: سربازان اوکراینی گوشت جلو توپ هستند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با مادران نیروهایی که در عملیات نظامی در اوکراین شرکت داشتند،گفت: جمهوری‌های دونباس باید زودتر به روسیه می‌پیوستند، شاید جان‌های کمتری از دست می‌رفت.

به گزارش راشاتودی، رهبر روسیه گفت: ممکن بود تعداد زیادی از تلفات غیرنظامی وجود نداشت، این تعداد کودک کشته نمی‌شد. با این حال، او اظهار داشت که در سال ۲۰۱۴، روسیه درک کاملی از وضعیت دونباس یا احساسات واقعی مردم محلی نداشت.

پوتین خاطرنشان کرد: «[ما] معتقد بودیم که ممکن است همچنان بتوانیم به توافقی دست یابیم و ... دونتسک و لوهانسک را با اوکراین در چارچوب توافق‌نامه‌های مینسک متحد کنیم. رئیس جمهور در توضیح بیشتر درباره این موضوع، کودتای سال ۲۰۱۴ در کی‌یف را عامل بحران بعدی در دونباس و درگیری بین روسیه و اوکراین دانست. او گفت: «اگر کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ نبود، هیچ یک [از اینها] اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: در آغاز قرن، به روس‌ها گفته شد که اگر کنترل خارج را بپذیرند و شروع به "بازی در زمین دیگران" کنند، همه چیز عالی خواهد بود. این افراد خارجی به دنبال کنترل روسیه بودند که وضعیت کنونی را «از جمله در منطقه عملیات ویژه نظامی» ایجاد کردند.

پوتین بدون نام بردن به طور خاص از غرب گفت که خارجی‌ها در اوکراین نیز نفوذ قابل توجهی داشتند، اما پس از سال ۲۰۱۴ آنها کنترل کامل آن کشور را به دست آوردند. من درک می کنم که ما برای بحث جدی در مورد مسائل سیاسی اینجا جمع نشده‌ایم، اما با این حال، اگر کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین رخ نمی‌داد، هیچ یک از اینها اتفاق نمی‌افتاد. به سادگی هیچ کدام. ایالات متحده اعتراضات میدان را به قول ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه "جراحی" کرد و در نتیجه ناسیونالیست‌های اوکراینی در فوریه ۲۰۱۴ قدرت را به دست گرفتند.

اوآنها را «نئونازی‌های آشکار» توصیف کرد که قاتل استپان باندرا، همکار نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را تمجید می‌کنند. پسران ما در منطقه عملیات ویژه نظامی با چه کسانی می جنگند." بسیاری از اوکراینی‌ها «حتی نمی‌دانند چه کار می‌کنند» یا متوجه می‌شوند که از آنها به عنوان سپر دیگران استفاده می‌شود. آنها بازی دیگران را انجام می‌دهند، اما ما باید برای منافع خود، برای مردم و برای کشورمان بجنگیم.

توافق‌نامه‌های مینسک با میانجیگری آلمان و فرانسه برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و پس از برکناری رئیس‌جمهور وقت ویکتور یانوکوویچ امضا شد که اوکراین را وارد درگیری بین دولت پس از کودتا در کی‌یف و مناطق دونتسک و لوهانسک کرد. پس از تبدیل شدن به جمهوری‌های مردمی مربوطه، این مناطق در همان سال استقلال خود را از اوکراین اعلام کردند. این توافقنامه به منظور اعطای وضعیت ویژه به مناطق دونتسک و لوهانسک در داخل کشور اوکراین طراحی شد. با این حال، اجرای آنها متوقف شد - چیزی که مسکو بارها کی‌یف را مقصر آن دانست.

پیتر پوروشنکو، رئیس جمهور سابق اوکراین، آن زمان اعتراف کرد که هدف اصلی کی‌یف استفاده از این معامله برای خرید زمان و «ایجاد نیروهای مسلح قدرتمند» بوده است. در فوریه ۲۰۲۲، کرملین جمهوری های دونباس را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و از اوکراین خواست که رسماً خود را یک کشور بی طرف اعلام کند که هرگز به هیچ بلوک نظامی غربی نخواهد پیوست. در ۲۴ فوریه، روسیه با اشاره به عدم اجرای توافقات مینسک توسط کی یف، نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد. پوتین در آن زمان از لزوم حفاظت از جمعیت روسی زبان دونباس صحبت کرد.

پاییز امسال، چهار قلمرو سابق اوکراین، جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، و همچنین مناطق خرسون و زاپوروژیا، پس از همه‌پرسی به روسیه ملحق شدند.

پوتین همچنین گفت که کشورش علیه مردم اوکراین نمی‌جنگد، بلکه با رهبری و نیروهای خارجی که از این کشور به‌عنوان واسطه استفاده می‌کنند، مقابله می‌کند.

او مدعی شد که نظامیان اوکراینی به عنوان "گوشت جلو توپ" توسط رژیم نئونازی در کی‌یف مورد استفاده قرار می گیرند.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: کسانی که به اوکراین تسلیحات می‌رسانند و دولت کی‌یف را تامین مالی می کنند، هیچ توجهی به خسارات اوکراین ندارند.

پوتین با استناد به اطلاعات تاکید کرد: در همین حال، افرادی که مطابق دستورات عمل نکنند، دقیقاً در مقابل همرزمان خود اعدام می‌شوند. فضای اخلاقی کاملاً متفاوتی [در نیروهای کی‌یف] وجود دارد و این یک بار دیگر تأیید می‌کند که «ما با یک رژیم نئونازی سر و کار داریم، بدون هیچ اغراقی».

رئیس جمهور روسیه گفت که در پرتو چنین وضعیتی، مسکو بیشتر اطمینان دارد که با محافظت از مردمی که در سرزمین‌هایی زندگی می‌کنند که اخیراً به فدراسیون روسیه پیوسته‌اند، کار درستی را انجام می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت اگر کودتای سال ۲۰۱۴ در کی یف رخ نمی داد، می شد از درگیری های جاری در اوکراین جلوگیری کرد. پوتین در صحبت با مادران سربازان روسی تاکید کرد که آشفتگی میدان منجر به کنترل مستقیم غرب بر نهادهای اوکراینی از طریق نئونازی‌های آشکار شد که روسیه چاره‌ای جز مخالفت با آنها ندارد.

او گفت که رهبری کشور و شخص او فرزندانشان را قهرمان می دانند. پوتین فاش کرد که پیشنهاد ملاقات با مادران سربازان را داده است زیرا می‌خواست نظرات آنها، تجربیات دست اول و اطلاعاتی که از خط مقدم دریافت کرده‌اند را بشنود.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه "زندگی پیچیده‌تر و متنوع تر از آنچه در رسانه‌ها و اینترنت نشان داده می‌شود"است ، خاطرنشان کرد: "در آنجا اصلا نمی‌توان به هیچ چیز اعتماد کرد" به دلیل حجم فوق العاده اخبار جعلی، دروغ و ... فریب. اطلاعات همچنین یک سلاح است و حملات اطلاعاتی یکی از موثرترین انواع جنگ است.

او همچنین در مراسم جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس شرکت روستک گفت: غول صنعت دفاعی روستک را کلید تضمین "حاکمیت تکنولوژیک" روسیه دانست اما گفت که باید از تجربه رزم واقعی در مقابله با تسلیحات غربی در اوکراین برای بهبود برخی سیستم های داخلی استفاده کرد.

بیانیه سفارت روسیه در واشنگتن

سفارت روسیه در واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اظهارات مقامات آمریکا درباره ممنوعیت تبلیغات همجنس‌گرایان در این کشور، «مداخله فاحش در امور داخلی روسیه» است.

در این بیانیه آمده است: ما چنین اظهاراتی را مداخله فاحش در امور داخلی خود می‌دانیم. روسیه به طور مداوم از ارزش‌های سنتی خانواده حمایت می‌کند. ما آشکارا درباره رد تلاش‌های کشورهای غربی به رهبری آمریکا برای تحمیل ایده‌های شبه لیبرالی و انحرافی درباره حقوق بشر در دیگر کشورها صحبت می‌کنیم.

این بیانیه در ادامه از دولت و مقامات آمریکا می‌خواهد به انتخاب مردم روسیه درباره پایبندی به دستورالعمل‌ها و هنجارهای اخلافی احترام بگذارند که تعریف‌کننده هویت مدنی روسیه است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیراً با انتشار پیامی در توئیتر نوشته بود «ممنوعیت تبلیغات همجنس‌گرایی در روسیه، نمونه و ضربه جدی دیگری به آزادی بیان و حقوق بشر است» و از قانونگذران روس خواسته بود این چنین قانونی را لغو کنند.

روسیه: قصد نداریم اوکراین را کشوری تروریستی معرفی کنیم

معاون وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو با وجود نقض‌های گسترده قوانین بین‌المللی حقوق بشری توسط کی‌یف، اوکراین را به عنوان یک کشور تروریستی اعلام نخواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، اولگ سیرومولوتوف، معاون وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت، مسکو هرگونه دکترینی را که براساس آن یک کشور را می‌توان تروریستی اعلام کرد، رد می‌کند و دلیلی ندارد تا از چنین سیاستگذاری که توسط غرب مورد استفاده است، تبعیت کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دکترین تروریسم دولتی توسط آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای توجیه مداخله در امور داخلی دیگر کشورها که نقض کننده منشور سازمان ملل هستند مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

این معاون همچنین ادامه داد، این سیاستگذاری همچنین برای مشروع سازی اقدامات یکجانبه اجباری ناقض اصل برابری حق یکپارچگی تمامی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دیپلمات ارشد روسی همچنین گفت، مسکو همواره چنین تحریم‌های یکجانبه‌ای را غیرقابل قبول می‌داند.

سیرومولوتوف ضمن بیان اینکه تروریسم به عنوان یک عمل مجرمانه همیشه مسئولیت کیفری افراد دخیل در انجام حملات را در بر می‌گیرد، افزود: تنها افراد و نه کل ملت‌ها می‌توانند در چنین مواردی پاسخگو باشند.

وی در ادامه توضیح داد که تعیین اوکراین به عنوان یک کشور تروریستی در حال حاضر ماهیت "نقص قانون" را دارد.

این دیپلمات روس همچنین قطعنامه اخیر پارلمان اتحادیه اروپا درباره اینکه روسیه یک کشور حامی تروریسم است را محکوم کرد و گفت، این بخشی از کارزار سیاسی و اطلاع رسانی به راه افتاده از سوی غرب علیه مسکو است.

در میانه جنگ در جریان اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور بارها روسیه را کشوری تروریستی اعلام کرده و از دیگر کشورها خواسته تا چنین کاری کنند.

در اواسط اکتبر ۲۰۲۲، وی همچنین از شورای مجمع پارلمانی اتحادیه اروپا خواست تا پیش از تصویب قطعنامه‌ای مرتبط، روسیه را کشوری تروریستی اعلام کند.

زلنسکی همین اواخر و یکبار دیگر به جهان تاکید کرد تا روسیه را یک کشور تروریستی بنامد.

با این حال، واشنگتن به عنوان بزرگترین حامی نظامی اوکراین تا کنون تمایلی به برآورده کردن درخواست کی‌یف نداشته است.

روز سه‌شنبه، "بس فون‌شاک" فرستاده ایالات متحده در عدالت کیفری جهانی گفت که این کشور به سادگی نمی‌تواند روسیه را به عنوان دولت حامی تروریسم معرفی کند چون معیارهای مربوطه را در بر ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۱
درود بر پوتین، باید مردم اوکراین رو از دست اهریمن نجات داد. روسیه از خود گذشته برای نجات ملت ها دست به کار شده. بعد از اوکراین بریتانیا رو باید نجات داد
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
جدی میگی یا داری تیکه میندازی؟؟؟
صفورا
| United States of America |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
آره داريم مى بينيم حملات توپخانه اى به بيمارستانها٬ مراکز برق شهرها توسط پوتين عزيزت که عاشق مردم اوکراينه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
سربازان اوکراین با شجاعت دارند از کشور و ناموس و

شرف و خانواده شان دفاع میکنند و ارزش دارند

ولی سربازان متجاوز و اشغالگر ادمکش روسیه برای

کدام ارزشی کشته میشوند؟؟

آیا نباید کسی به پوتین خونخوار بگوید که جهنم در

همین دنیا و آن دنیا در انتظارت است ؟؟؟

انشاالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
انگلیس خود اهریمنه
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
خدا شفات بده
سربازان اوکرانی گوشت جلو توپ هستند و سربازان روسی گوشت جلوی سلاح های غربی و نیرنگ باز بزرگ یعنی امریکا که روسیه و اکراین رو تو تله انداخت !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
تاریخ روسها همیشه با خشونت و نفرت و دعلبازی و

وحشی گری و فساد و حقه بازی همراه بوده است

لعنت بر روسیه از امپراطوری تزاری تا لنین و استالین

کمونیست و تا پوتین خونخوار که تجاوز و اشعالگری و

بیرحمی و دروغگویی و بد ذاتی و بد جنسی جزو ذات

شان است و درست شدنی هم نبوده و نیستند و

نخواهند بود و حتی به مردم خودشان رحم نمیکنند
مرگ بر روسیه دشمن دیرین ایران زمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
الان که دوست ایرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
نظرت در مورد انگلیسی که 20 میلیون ایرانی کشت چیه غرب پرست بدبخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
روسیه مارو تحریم کرده؟
دوره ای که در اون روسیه میتونست پیروز جنگ باشه گذشته و الان اوکراین دست برتر رو داره پوتین هم باید نیروها رو خارج کنه و غرامت بده و تاخیر انداختنش باعث تلفات بیشتری میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
هنوز تو اکراینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
البته اوکراین نمی جنگه امریکا می جنگه
اخه سرباز های پوتین که نمی میرن جنسشون از گوشت نیست!!!
درود بر پوتین
پونین به جهان فهماند که هیچ وقت به اروپا و آمریکا اعتماد نکنید
اوکراین فریب اعتمادهای که به اروپا و آمریکا را داشت خورد
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
واقعا . روسیهسمبل و پرچمدار راستی ، اعتماد ، خوش قولی و راستگویی در عالم سیاست . روسیه پشتیبان مطمین دولتهای متحد با او . روسیه طرفدار مطلق حقوق بشر در جهان ..
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
یعنی الان آمریکا به ایران حمله کنه باید بفهمیم که به روسیه و چین نمیشه اعتماد کرد؟ هر چند جنگ با عراق مشخص شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
نه ماه پیش
داشتید میگفتید امشب ساعت 8 اوکراین کامل اشغال میشه
فردا فندلاندو میگیره
پس فردا..
و مخالفان را کوته فکر و... خطااب می‌کردید.
چی شد پس؟ کجاست پوتین؟ عملیات ویژه نظامی؟
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
البته با یک رچ ساده در گوگل میفهمید اوکراین چوب اعتماد به روسیه رو خورد زیرا در دهه ۹۰ بعد از فروپاشی سلاح های استراتژیکش را دو دستی تقدیم روسیه کرد
سربازهای اوکراینی برای وطن می جنگند. اگر هم کشته شوند در راه وطن مردند. سربازهای روسی برای سودا های خیالی به اصطلاح رییس جمهمور شون ( تزار) کشته می شوند.
جالبه که کسانی از تجاوز روسیه به اوکراین حمایت می کنند که تجاوز عراق به ایران فراموش کرده اند. صدام حسین هم میگفت می خواهیم عرب های ایران از دست جمهوری اسلامی نجات بدیم و سرباز های ایرانی گوشت جلوی توپ هستند.
شهید دادیم اما خاک ندادیم
بزرگ‌ترین طرفدار صدام حسین روسیه بود. حزب بعث با تجهیزات روسی چند ده هزار شهید آزمون گرفت. جاهایی که موفق شدیم و دست بالا نسبت به عراق داشتیم، هواپیماها و تجهیزات امریکایی و غربی بود!! الان به چه رویی داریم از تجاوز روسیه به اوکراین با بهانه شبیه به صدام حسین حمایت می کنیم. کشورمون قربانی این شعار های نئونازی هست. قاجار و ترکمن چای و هرات بماند که خود حدیثی مفصل است!! کسانی که میگن روسیه با شوروی و پوتین با تزار روس و رهبر کمونیست متفاوته، بهتر به آرزوهای پوتین نگاه کنند و این آرزو بازگشت به دوران شورویه.
پوتین جانی
پوتین دیکتاتور است.
سرباز اوکراینی چه پوتین خوب باشد و چه بد دارد جلوی تجاوز اجنبی از خاک کشورش دفاع میکند و جلوی توپ پوتین ایستادن
عزیزان خودمان هم زمان جنگ جلوی توپ صدام می ایستادن
مرگ بر پوتین دیوانه
جنگ روسیه با امریکا در اوکراین
مرگ بر هرچی جنگ افروزه
روسیه تو ساکت باش
پوتین جنایتکار سرنوشت هیتلر را در پیش دارد .وای به حال حامیانش.
پوتین جنایتکار و دروغگو ست .
هرچه را به دیگران نصبت می دهد خودش انجام می دهد.
درود بر اکراین
اقای‌ معاون‌ وزیر خارجه‌ پوتین‌ !

روسیه‌ صراحتا‌ به خاک اوکراین تجاوز کرده‌ و ملتش کشته و آواره کرده‌ و بدون‌ هیچ دلیلی هم این تجاوز را انجام داده‌ ، اونوقت شما‌ ها‌ دارید لطف می کنید‌ اکراین‌ را تروریست اعلام‌ نمی کنید‌ ؟؟؟!!!
مردم‌ دنیا‌ را‌ واقعا‌ چی فرض‌ کردید‌ ؟!!!
شماها‌ از دیدگاه‌ مردم دنیا‌ بدترین‌ تروریست‌ هستید‌ !
توپی که پوتین شلیک می‌کنه.
آقای تابناک
بجای کری خوندنای مخاطبان عصبانی و پرخاشگرت که در استفاده از ناسزاها و تهمت ها گوی سبقت رو از هم ربودن خیلی خوب و معقول هست که انتقادها و پیشنهاد های فاقد تملق و توهین و تمسخر به نمایش گذاشته بشه، بخش زیادی از پیام های نمایش داده شده برای اکثر خبرهای تابناک گویای عصبیت و آستانه تحمل پایین جامعه تحصیل کرده و توسعه طلب ایران هست که البته مایه تاسف هم هست.البته شما هم از همه چی باخبری، آره میدونم.
این پوتین هم فقط رجز خونه هیچ غلطی به غیر از تخریب نیروگاه برق و عقب نشینی بلد نیست
اوکراینی برای میهن شأن می‌میرند وسربازان مزدورمتجاوز برای دستمزد!!
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
تنها کسانی که برای رضای خدا و و آزاد کردن مردم از دست ظالمین شمشیر بدست گرفتند و جنگیدند پیامبر اکرم و امامان معصوم بودند، این طرز فکر اشتباه بعضیا که گمان می‌کنند ابر قدرت‌های مثل آمریکا و روسیه هم چنین کاری می‌کنند اشتباه محض است...نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی. من ا...التوفیق
همسایه خائن ما... ما را هم در جنایات جنگی اش شریک کرد. از همسایگی با روسیه جز خرابی و ویرانی سهم این سرزمین نبوده و نیست.
مراقب باش که خودت و سربازان تان گوشت جلوی توپ ناتو و اوکراین نشید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر