بازدید 18649
۱

ادامه تنش مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

در ادامه تنش‌ های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو کشور یکدیگر را به تنش آفرینی در نقاط مرزی متهم کردند.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰ 22 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از خبرگزاری آرمنا پرس، وزارت دفاع ارمنستان امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آتش بس فیمابین را در مرز میان دو کشور نقض کرده است.

در بیانیه صادره ازسوی وزارت دفاع ارمنستان در این خصوص آمده است: ساعت ۲۱:۰۰ یکشنبه شب، یگان‌هایی از نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سمت مواضع ارمنستان واقع در بخش شرقی مرز با این کشور تیراندازی کردند.

وزارت دفاع ارمنستان از عدم تلفات جانی و ثبات نسبی در مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد.

این در حالی است که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه‌ای مدعی تیراندازی طرف مقابل شد.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان پیشتر در نشست مشترک کمیته‌ای پارلمانی این کشور در سخنانی اعلام کرده بود: در نشست سوچی (با حضور سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان) پیشنهاد تمدید مأموریت نیروهای حافظ صلح روسیه را مطرح کرده اما این پیشنهاد پذیرفته نشده است. ما پیشنهاد کردیم که این مأموریت برای مدت نامحدود مثلاً ۲۰، ۱۵ و یا ۵ سال و یا… تمدید شود. باید بگویم همان طور که می‌دانید اگرچه پیشنهاد مورد قبول قرار نگرفت، اما به نظر من این موضوع در دستور کار قرار گرفت. تا زمانی که سازوکارها و ضمانت‌های قابل اعتماد ایجاد شود، حضور نیروهای حافظ صلح در قره باغ مهم‌ترین ضامن تضمین امنیت و حقوق ارامنه در قره باغ است‌. موضع روسیه در قبال قره باغ کاملاً با رویکرد دولت ارمنستان مطابقت دارد.

در همین ارتباط، وی پیشتر اعلام کرده بود که ارمنستان آماده امضای توافقنامه سه جانبه با روسیه و جمهوری آذربایجان در مورد تمدید مأموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی تا ۲۰ سال آینده است.

رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر ۲۰۲۰، برای برقراری آتش بس کامل در قره باغ بیانیه‌ای مشترک امضا کردند. در ادامه روند مذاکرات صلح، آنها در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ گرد هم آمده و بیانیه مشترک دیگری که به طور مشخص با هدف رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و ترابری در منطقه تدوین شده بود را امضا کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱
توطئه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی