بازدید 3441

توسعه در صنعت مس و کمک به شکوفایی اقتصاد کشور همت نخبگان را می‌طلبد

مدیرعامل شرکت ملی مس در جمع نخبگان بسیج دانشجویی استان کرمان صبح روز چهارشنبه با اشاره به اینکه فرصت‌های خوبی برای توسعه صنعت مس وجود دارد تا بتوان ارزآوری بیشتری ایجاد کرد، از نخبگان خواست به این صنعت ورود کرده و اقتصاد کشور را شکوفا سازند.
کد خبر: ۱۱۵۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳ 18 November 2022

توسعه در صنعت مس و کمک به شکوفایی اقتصاد کشور همت نخبگان را می‌طلبد

به گزارش «تابناک» به نقل از مس پرس، دکتر علی رستمی با بیان اینکه در زمینه مس، 7 درصد از کشور را اکتشاف کرده‌ایم تصریح کرد: با توجه به اکتشافات اخیر و تلاش همکاران در مجموعه مس، به 19 میلیارد تن ماده معدنی رسیدیم؛ به طور قطع می‌توانیم از فرصت‌های موجود استفاده کنیم و برای اکتشافات جدید و ذخایر معدنی بیشتر تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه بیشترین ذخایر مس در استان‌های کرمان و آذربایجان وجود دارد، افزود: در استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان هم معادن مس کشف شده و عملیات استخراج صورت می گیرد.
رستمی با اشاره به اینکه باید توجه سرمایه‌گذاران را به حوزه اکتشاف معطوف نماییم، افزود: سال قبل در حوزه اکتشاف 130 هزار متر حفاری انجام شده و امسال این میزان به 200 هزار متر افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به راه‌اندازی دو شرکت اکتشافی، گفت: یک شرکت دیگر هم در دست اقدام است و ظرف یک ماه آینده راه‌اندازی می شود؛ در این حوزه 45 دستگاه حفاری خریداری شده و 6 مورد نصب شده است؛ در مجموع درحوزه اکتشاف کار عظیمی انجام شده است.
*انتظار 6 ماهه یک معدن دار برای دریافت نمونه معدنی
وی در ادامه اعلام کرد: دو آزمایشگاه مرجع در صنعت مس یکی در کرمان و دیگری در آذربایجان در دست اقدام است و تا دهه مبارک فجر راه اندازی می شوند.
رستمی بیان کرد: قبلا برای دست یابی به یک نمونه معدنی 6 ماه معدن داران در انتظار می ماندند تا نتیجه را از تهران دریافت کنند لذا راه اندازی آزمایشگاه مرجع در حوزه صنعت مس ارزشمند است.
*حمایت شرکت مس از بسیجیان و فارغ التحصیلان رشته معدن
رستمی ضمن بیان پیشنهاد همکاری به بسیجیان، دانشگاهیان و فارغ التحصیلان رشته معدن، تصریح کرد: به طور قطع شرکت ملی مس از ورود افراد متخصص و بسیجی به این عرصه استقبال و حمایت خواهدکرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس متذکر شد: برای رسیدن اکتشافات از 7 درصد به 15 درصد باید ظرفیت را چندین برابر کرد تا به این هدف برسیم؛ با این ظرفیت بالا در استان کرمان باید از حضور فارغ التحصیلان رشته های معدنی و سایر رشته های فنی و مالی و غیره در این صنعت بهره مند شد.
*امکانات تولیدی و استخراجی شرکت مس باید 4 برابر شود
وی با تاکید بر ضرورت افزایش تولید، اظهار کرد: بر همین اساس تولید یک میلیون تن ظرف مدت 5 سال هدف گذاری شده است که به یاری خداوند متعال و همت مجموع شرکت مس به آن دست یابیم؛ بنابراین در این راستا، تمام امکانات تولیدی و استخراجی شرکت مس 4 برابر گردد.
رستمی بیان کرد: در سوم خرداد 1361 که نخستین ماده معدنی مس تولید شد ظرفیت به 150 هزار تن رسیده و امروز به ظرفیت 250 هزار تن؛ یعنی 60 درصد ظرفیت اضافه شده است که در مقایسه با فولاد که در حال حاضر 30 میلیون تن تولید دارد و آلومینیوم که به 1.5 میلیون تن تولید رسیده است در صنعت مس نتوانسته ایم ظرفیت تولید را دو برابر تولید افزایش دهیم؛ لذا در برنامه های توسعه این امر را مد نظر قرار داده ایم.
وی با اشاره به ضرورت تهیه ماشین آلات معدنی جدید و استفاده از نیروهای متخصص، خاطرنشان کرد: در این حوزه شرکت های معدنی، طراحی، ساخت و استخراجی زیادی نیاز است که بتوانند نیازهای موجود را مرتفع سازند.
در این نشست نخبگان بسیج دانشجویی به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص ضرورت های توسعه صنعت مس و چالش های موجود پرداختند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر