نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان؛

نطق علیه مولوی عبدالحمید و واکنش نمایندگان اهل سنت در مجلس / درخواست ویدئوچک در پارلمان / اگر بازیکنی از خواندن سرود ملی خجالت می کشد شایستگی عضویت در تیم ملی را ندارد​ / تورم ۷۰ درصدی سفره مردم را کوچک کرده است

مجلس در هجدهمین روز از آبان ماه، کار خود را راس ساعت ۸ و ۱۱ دقیقه و با حضور ۱۹۶ نماینده آغاز کرد، در حالی که ریاست جلسه بر عهده قالیباف بود و حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز دستورکار‌های نشست را قرائت کرد.
کد خبر: ۱۱۴۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹ 09 November 2022

تابناک _ در ابتدای نشست امروز، محمدتقی نقدعلی در تذکری شفاهی نظام اسلامی ایران را تنها حاکمیتی دانست که نوع حاکمیت خود را به رفراندوم گذاشته و راهپیمایی مردمی ۱۳ آبان را رفراندومی دیگر بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، محمد تقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در تذکری شفاهی، با بیان اینکه این روز‌ها از برخی تریبون‌ها بحث رفراندوم مطرح می‌شود، اظهار کرد: بالاترین رفراندوم را نظام اسلامی از خود ارائه کرد. ۱۴۰۰ سال پیش در صحرای غدیر بالاترین رفراندوم برای ولایت امیرالمومنین (ع) برگزار شد. نظام اسلامی ایران نیز تنها حاکمیتی است که نوع حکومت خود را براساس رفراندوم گذاشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: کسانی که به برکت نظام آبرو پیدا کرده‌اند، از حرف‌های تفرقه‌انگیز پرهیز کنند. از آزادی و حقوق زنان سخن می‌گویند و هر جمعه در یک نقطه آشوب ایجاد می‌کنند، اگر مدافع حقوق زنان هستند از حقوق دختر پیامبر (ص) دفاع کنند که حق او را زیرپا گذاشتند. می‌گویند آزادی نیست، اگر آزادی نبود شما هر هفته پشت تریبون نمی‌رفتید تا هرچه که دلتان بخواهد مطرح کنید و هر جمعه شاهد یک فتنه باشیم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم همواره در صحنه هستند و ۱۳ آبان رفراندوم دیگری بود که به حقانیت نظام رای داد. حرف‌های تفرقه‌انگیز را تکرار نکنید.

واکنش نمایندگان اهل سنت

به دنبال سخنان نماینده خمینی‌شهر، برخی نمایندگان اهل سنت از جمله جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام و اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش از صندلی‌های خود برخاسته و با در دست گرفتن آیین‌نامه مجلس خواستار تذکر شدند.

جلیل رحیمی جهان آبادی با صدای بلند فریاد می‌زد که این صحبت‌ها درست نیست و باید اجازه پاسخ داده شود، سپس در جایگاه هیات رئیسه حضور یافت و در این خصوص صحبت‌هایی را با رئیس مجلس شورای اسلامی در میان گذاشت. در ادامه با همراهی جمعی از نمایندگان از جمله نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی، وی به سوی صندلی خود برگشت.

واکنش رئیس مجلس

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی و پس از تذکر محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر تاکید کرد: برادران و خواهران و آقای نقدعلی از همه شما تقاضا می‌کنم که به این موضوع توجه داشته باشید که اساس پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار نظام اسلامی و تقویت روحیه استبدادستیزی و آزادگی در کشور در گروی وحدت است. وحدت در بخش‌های قومیتی، مذهبی و ادیانی بااهمیت بوده و نماد آن در این مجلس روشن است که همه ادیان و اقوام و مذاهب اینجا دورهم هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: طبیعتا هرگونه وحدت‌شکنی، آب ریختن به آسیاب دشمن است. اگر به تاریخ سیستان و بلوچستان نگاه کنید ،همیشه بلوچ‌ها مدافع ایران و استقلال ایران و در خط مقدم مبارزه با استعمار و استکبار بوده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: دشمن به دنبال تجزیه ایران است، اعمال دشمنان انقلاب و در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی عکس العملی در مقابل حرکت‌های انقلاب است، ما باید وحدت را در کشور حفظ کنیم.

مجلس با طرح بررسی جداگانه احکام و جداول لایحه بودجه سالانه کشور موافقت کرد

در جریان بررسی طرح اصلاح ماده (۱۸۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم در خانه ملت موافقت کردند تا احکام و جداول‌ لایحه بودجه سالانه، جداگانه بررسی شود و بر اساس آن دولت ملکف شده است تا بخش اول این لایحه را حداکثر تا ۱۵ آبان ماه هرسال به مجلس ارائه نماید.

همچنین دولت موظف شد تا حداکثر ده روز پس از تصویب بخش اول بودجه، با رعایت احکام و سقف‌های مصوب موضوع بند (الف) این ماده، جداول تفصیلی بودجه را به همراه نسخه الکترونیکی دارای قابلیت خوانش رایانه‌ای به گونه‌ای که ارقام تشکیل دهنده و محاسبات مربوط به هر ردیف قابل مشاهده و پیگیری باشد، به مجلس ارسال کند.

 

لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش از برنامه هفتم توسعه در دستورکار مجلس قرار نمی‌گیرد

در ادامه نشست امروز، محمدحسن آصفری در اخطاری قانون اساسی با انتقاد از تاخیر در ارسال لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه توسط دولت به مجلس و لزوم تدوین قانون بودجه سال آینده بر اساس آن، گفت: درخواست می کنم در جلسه سران قوا به آقای رئیس جمهور اعلام کنید که هرچه سریع تر برنامه هفتم کشور را ارائه دهد؛ هرچند فرصت گذشته است، مجلس باید بتواند اول برنامه هفتم را تصویب کند و ما باید بر اساس برنامه پنج ساله بودجه کشور را ببندیم.

قالیباف در پاسخ با این اخطار قانون اساسی نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس گفت: نمایندگان را مطلع می کنم که در جلسه سران این موضوع مطرح شد و آقای رئیس جمهور در جریان این موضوع هستند و طبق قانون آیین نامه داخلی تا برنامه پنج ساله هفتم تصویب نشود، بودجه در دستور کار قرار نمی گیرد، دولت بر اساس قانون آیین نامه داخلی اقدام می کند و ان شاء الله براین اساس پیش می رویم.

مرکز قانونگذاری حتما مجلس است

علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ و اصل ۷۱، ۵۷ و ۵۸ قانون اساسی درباره روندی که در برخی از نهاد‌ها آغاز شده و خود را جای مجلس گذاشته و تصمیم گیری می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی نهاد‌ها که کارکرد سیاستگذاری و راهبری در مسیر‌های کلان را دارند، در حوزه تقنین درباره امور جزئی شده اند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ناچارم در این خصوص، جزئی بیان کنم که شورای عالی انقلاب فرهنگی علیرغم تاکیدات فرهنگی و دستورالعمل مشخص شده، گاهی وارد قانونگذاری می‌شود. اینکه در موضوع کنکور این بحث را دیده ایم؛ غافل از اینکه اصل ۷۱ قانون اساسی به صراحت قانونگذاری را حق مجلس می‌داند و فصل ششم قانون اساسی، روشن و واضح تقنین را حق مجلس دیده است. همچنین اصل ۵۷ که درباره قواست، قوه تقنینی را مجلس تلقی کرده که قانونگذاری کند.

وی ادامه داد: خواهش دارم با توجه به اقدام شورای عالی که مغایر قانون اساسی و مغایر ماموریتی است که حضرت آقا به آن‌ها داده که با اصل ۱۱۰ نیز مغایرت دارد، وارد مسائل جزئی نشوند چرا که ورود به بحث کنکور در شأن این شورا نیست و شأن آن‌ها بالاتر است و نباید خود را تنظیم داده و وارد مسائل جزئی شوند.

سلیمی اضافه کرد: دستور صریح آقا به شورای انقلاب فرهنگی این بود در مواردی که مجلس ورود یافته شورای عالی نباید ورود پیدا کند که مجلس درباره کنکور ورود پیدا کرده و قانون کنکور در مجلس مصوب شده، پس چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون صریح مجلس را وتو می‌کند؛ لذا خواهش داریم در این حوزه از حق خود دفاع کرده و شما (رئیس مجلس) که مکرر نشان داده اید از شأن مجلس دفاع می‌کنید، تذکر لازم را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بدهید، به ویژه الان که فصل ثبت نام دانش آموزان است و مردد هستند که چه تصمیمی بگیرند؛ حتی متولیان و مدیران استانی نمی‌دانند چه اقدامی کنند و در حالت تردید هستند لذا با تدبیر خود دستور لازم را بدهید.

قالیباف: تغییر قانون وضع شده در مجلس فقط در مجلس امکان پذیر است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: این نکته قابل توجه است که این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم جداگانه با رئیس جمهور بحث و یک جلسه نیز بین نمایندگان و افرادی از این شورا برگزار شد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: همین طور که اشاره کردید، مرکز قانونگذاری حتما مجلس است و قانونی که مجلس وضع کرده قابل لغو نیست، به جز اینکه تغییر آن قانون در خود مجلس انجام شود و این موضوع مبتنی بر قانون اساسی است که این مساله پیگیری و مکتوب هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس شده و ان شاءالله حل خواهد شد.

تسهیل امور گمرکی با تصویب موافقتنامه بین ایران و کرواسی

نمایندگان مردم در حانه ملت در ادامه نشست امروز خود با بررسی کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی در مورد کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی موافقت کردند تا روند امور گمرکی بین دو کشور تسهیل شود.

تسلیت قالیباف در پی ارتحال حجت الاسلام طباطبایی

قالیباف در جریان نشست علنی امروز مجلس ضمن تسلیت ارتحال روحانی بصیر و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر طباطبایی از روحانیون مبارز و انقلابی در استان خراسان گفت: این ضایعه را به مقام معظم رهبری، مردم استان خراسان و خصوصاً شهر شهیدپرور مشهد و نمایندگان استان تعزیت و تسلیت می گویم.

موافقت مجلس با بررسی دو فوریت طرح اعطای وام ازدواج به یک میلیون زوج جوان ایرانی

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز با دوفوریت بررسی طرح اعطای وام ازدواج به یک میلیون زوج جوان ایرانی با الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موافقت کردند و در جریان بررسی این تقاضا محسن دهنوی به عنوان نماینده متقاضی، گفت: با پیگیری مجلس، وام ازدواج برای زوج ۲۵ سال به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که با تورم افسارگسیخته این رقم قابل توجه نیست؛ با این حال سال گذشته تنها ۳۰ درصد از جمعیت هدف توانستند وام ازدواج دریافت کنند.

مخالفان این تقاضا مجموعه تکالیف برای نظام بانکی را بیش از منابع مالی دانستند و نسبت به نبود تراز بین منابع و مصارف آن انتقاد داشتند و معتقد بودند بخش زیادی از جامعه به دلیل قانون مذکور نتوانستند از تسهیلات مدنظر در قانون استفاده کنند و در واقع استان‌های محروم، محروم‌تر شدند.

موافقان این تقاضا نیز با تاکید بر لزوم رفع موانع پیش روی جوانان برای ازدواج و فرزند آوری معتقد بودند که متاسفانه بانک ها در ارائه تسهیلات خرد مردم را اذیت می کنند اما در مقابل وام های کلان برای بنگاه داری و سفته بازی ارائه می کنند.

مرکز زلزله شناسی غرب و مرکز آسیا در ایران تأسیس می شود

نمایندگان در جریان نشست علنی امروز خود و رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش درباره لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درخصوص تأسیس مرکز منطقه ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب-آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله تهران، به عنوان مرکز گروه (2) تحت حمایت یونسکو با تمرکز بر مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا، با این لایحه و ماده واحده آن موافقت کردند.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در تشریح اهمیت این لایحه ضمن تاکید بر اینکه کشورهایی مانند ترکیه قصد داشته اند این مرکزیت را بر عهده بگیرند، گفت: یونسکو با قرارگیری این مرکز در ایران موافقت کرد که برای اجرای این اقدام و قرارگیری مرکز زلزله شناسی آسیا در ایران، باید لایحه پیش روی به تصویب مجلس برسد.

اقتدار نیروهای نظامی و انتظامی باید حفظ شود

حسن محمدیاری در نشست امروز در اخطاری با استناد به اصل ۵۷ قانون اساسی و تاکید بر لزوم حفظ استقلال قوا و جلوگیری از موازی کاری‌ها گفت: ما معتقدیم صف مخالفین، معاندین و آشوبگران و متعرضین به نوامیس مردم و محاربین از معترضین جداست و هیچ گونه مماشاتی با آن‌ها نباید صورت گیرد. همچنین اقتدار نیروی انتظامی نیز باید حفظ شود، اما آیا ما می‌توانیم قاطعانه بگوییم که برخی افراد نادر که از مدار قانون خارج شده و تخلف کرده اند، با آن‌ها برخورد نشود؟ اتفاقا نیروی انتظامی باید برای صیانت از این مقام مقدس با افرادی که خودسرانه عمل کرده اند، قاطعانه برخورد کند.

افزایش ۲۰۰ درصدی آب بهای کشاورزان پیگیری می‌شود

جبار کوچکی نژاد نیز در تذکری شفاهی درخصوص افزایش قیمت آب بها گفت: به تازگی وزارت نیرو و مدیریت منابع آب کشور، آب بهای کشاورزان را از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هکتار به ۳ میلیون تومان افزایش داده که افزایشی بیش از ۲۰۰ درصد است.

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس که ریاست ادامه جلسه علنی امروز را بر عهده گرفته در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: چندین نماینده در مورد موضوع آب بها تذکر داده اند، لذا این موضوع باید پیگیری شود.

 

ناطقان میان دستور

پس از گذشته حدود سه ساعت از آغاز نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، فرصت در اختیار ناطقان میان دستور قرار گرفت تا به بیان مسائل کلان کشور و حوزه انتخابیه خود بپردازند؛

مهرداد ویس کرمی: خشونت معدود داعشی‌های وطنی نشان داد که آن ها اعتقادی به کرامت زن و آزادی ندارند.

احمد راستینه هفشجانی: اگر بازیکنی از خواندن سرود ملی خجالت می کشد شایستگی عضویت در تیم ملی را ندارد​.

احمد راستینه هفشجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۸ آبان ماه) در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: سلام دانشمندان ایران به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین را به ملت مقاوم ایران اسلامی تبریک عرض می‌کنم و به پاس حضور باشکوه جوانان عزیز در یوم الله ۱۳ آبان خدا را شاکریم. جوانان عزیز شما صحنه‌های ماندگاری از غیرتمندی را در تاریخ این سرزمین به تصویر کشیده اید و حتما می‌دانید در مقابل آرزوی‌های بزرگ موانعی وجود دارد. شما حتما در مورد آندلوس که روزگاری مهد تمدن شد و علم در اروپا از همان تمدن آندلوسی قرون اولیه اسلام شکوفا شد، داستان‌هایی خوانده اید که خود غربی‌ها هم به آن معترض هستند و حتما می‌دانید چه بلایی بر سر آندلوس آوردند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس ادامه داد: بخش مهم توصیه یکی از مسئولان تراز اول رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته به آمریکا این بود، نظام اسلامی ایران به مردم و جوانان آن متکی است، جوانان نظام اسلامی ایران را حفظ کرده اند، باید کاری کنیم که آن را رها کنند، راهش آندلوسی کردن ایران است. جوانان را باید به ترویج فرهنگ غربی و تربیت آمریکایی به واگرایی نسبت به دین، فرهنگ، سنت و تاریخشان سوق داد.

وی تاکید کرد: به عنوان جوانی از سرزمین ولایتمدار چهارمحال و بختیاری به جوانان غیرتمند ایران اسلامی به ترکمن‌های هنرمند، کرد‌های شجاع، بلوچ‌های میهن دوست، لر‌ها و کرد‌های غیور و اعراب مهمان نواز جنوب و همه اقوام عاشق وطن که در کنار هم عاشقانه ایستاده ایم تا با ایران یکپارچه و متحد به آرزوهایمان برسیم عرض می‌کنم دشمنان این سرزمین توطئه بسیار خطرناک برای سرزمین آبا و اجدادمان طراحی کرده اند. آن‌ها می‌دانند این سرزمین خالق تمدن‌های بزرگ است و در گام دوم انقلاب به دنبال خلق تمدن نوین اسلامی است؛ لذا برای در هم شکستنمان جنگ ترکیبی پیچیده را طراحی کرده اند.

این نماینده مجلس مطرح کرد: آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته ساختار این جنگ ترکیبی را با ناتو فرهنگی سازمان داده اند، خزانه داری آمریکا اقتصاد خود را به خدمت گرفته و امروز با مدیریت رسانه‌ای خود هر پدیده‌ای را با تصویرسازی هوشمند علیه وحدت و انسجام ملی ما به کار می‌گیرد. یک نمونه از این تصویرسازی‌ها را در بحث فوت خانم امینی همه دیدیم. دختری در کشور ما فوت می‌کند. سران قوا همه حساس وارد میدان می‌شوند، کمیته حقیقت یاب تشکیل و نهایتا مشخص می‌شود که هیچ ضرب و شتمی عامل فوت نبوده، اما با اپراتوری دروغ پرداز رسانه، تصویر سیاهی از ایران به عنوان ناقض حقوق بشر می‌سازند و عزاخانه تشکیل می‌دهند و آنچنان واقعیت را تحریف می‌کنند که حتی برخی سلبیریتی‌های ورزشی و هنری ناخواسته در این تحریف غرق می‌شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اما همین اپراتوری رسانه‌ای با تصویرسازی هوشمند اجازه نمی‌دهد کشته شدن جوان سیاه پوست ۲۵ ساله آمریکایی، جلر واکر، که با ۴۰ گلوله پلیس به قتل رسید به بهانه تخلف رانندگی، جهان این صحنه را ببیند و تنها تصویری از ضرورت اقتدار پلیس آمریکا به جهان مخابره می‌شود. امروز بر همه جوانان عزیز فرض است که خود را مجهز به سلاح سواد رسانه کنند و بر قوای سه گانه فرض است که هر یک به وظایف خود در قانونمند شدن فضای مجازی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات اهتمام بورزد و روسای سه قوه در این باره مسئولیت خطیر و تاریخی دارند و باید در برابر کوتاهی‌ها در محضر خدای متعال استغفار کنند.

وی اظهار داشت: اگر دانش آموز، دانشجو، فعال سیاسی- اجتماعی، سمن‌ها و گروه‌های مردمی یا فعالان احزاب سیاسی یا نخبگان علمی ما نقدی به موضوعی از مسائل کشور داشته باشند همه وظیفه داریم بستر گفت‌وگو‌های نقادانه را فراهم کنیم و سخن آن‌ها را بشنویم و برای باز شدن گره‌های ذهنی به جدال احسن روی بیاوریم، اما آیا آن مقام مسئول، آن‌هایی که به برکت اعتماد مردم و هزینه‌های بیشمار و خون‌های مظلوم بر زمین نشسته بر سر سفره نظام نشسته آن حق دارند در جایگاه اپوزوسیون نظام بنشینند، آرمان‌های انقلاب اسلامی و اندیشه تابناک امامین انقلاب را نقد کنند؟ آیا می‌شود نماینده مجلس یا وزیر یا مسئولی در کرسی صدارت باشید؛ آنگاه به جای پاسخگویی و تبیین قانون و بصیرت افزایی و باز کردن گره ذهنی دانشجویان و جوانان عزیز در جایگاه نقد مسلمات دین و اندیشه‌های تابناک امامین انقلاب خود را قرار دهید؟

راستینه بیان کرد: هیات رئیسه محترم و همکاران عزیز فلسفه وجودی ما تلاش برای پیاده سازی احکام دین خدا، قانونگذاری در راستای قانون اساسی و شرع مقدس برای فراهم کردن زندگی بهتر، سعادت دنیا و آخر ملت عزیزمان است، چه کسی به مسئولین حق داده که همچون روشنفکر نما‌ها و منتقدین در این فضای غبارآلود که رسانه‌های تروریست پرور آمریکایی-صهیونیستی- سعودی در غول‌های رسانه‌ای خود مدافع حقوق بشر شده اند و برای به لجن کشیدن زن و مردم واژه مظلوم "آزادی" را به مسلخ برده اند، خواسته یا ناخواسته پیاده نظام این جنگ ترکیبی شود.

این نماینده بیان کرد: مقام مسئولی در جمع دانشجویان تکیه اش بر استقلال فکری و آزاد اندیشی است، اما نمونه‌ای که ذکر می‌کند در خصوص حجاب باطل است و می‌گوید اصلاحات نیاز است؛ الان باید عملیاتی شود و سه دسته را مخالف اصلاحات مدنظر معرفی می‌کند" یک عده نمی‌فهمند، یک عده وضع فعلی به نفعشان و یک عده به دنبال رزومه جهت تایید صلاحیت آن ۱۲ نفرند" آقای عزیز اولا جایگاه آن ۱۲ نفر نبود میراث خمینی کبیر به دست تکنوکرات‌ها و منحرفین ۱۰۰‌ها بار به تاراج رفته بود. ثانیا در مقام آزاد اندیشی چطور به خود اجازه می‌دهی دیگران را نفهم خطاب کنی؟ ثالثا شما در مقام استاد دانشگاه یا فعال سیاسی- اجتماعی نیستید؛ شما مسئول این مملکت هستید.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: آقای رئیس جمهور مردم از وضعیت فرهنگی جامعه گله‌مند هستند. خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و جریان‌های مومن انقلابی از این وضعیت رها شده فرهنگی ناراضی هستند لطفا مصوبه ۸۶۷ شورای انقلاب فرهنگی را پیگیری کنید، آقای وزیر ورزش و جوانان سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ندای ملکوتی هویت ملی ما است اگر بازیکنی در تیم‌های ملی از خواندن سرود ملی خجالت می‌کشد شایستگی نمایندگی این ملت را ندارد.

سیدجواد حسینی کیا: افزایش دلار و ارز نشات گرفته از ضعف عملکرد تیم اقتصادی کشور است​.

مهرداد گودرزوند چگینی: رهاکنندگان میهن نمی‌توانند تعیین‌کننده سرنوشت ایران اسلامی باشند.

در ادامه نشست امروز سیدمحسن دهنوی تذکرات وکلای ملت در بهارستان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

لازم به ذکر است با اعلام عضو هیات رئیسه مجلس سوال ملی رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص علت تعدیل کادر بیمارستانی و عدم تمدید طرح پرستاران و همچنین کمبود داروی بیماران خاص و عدم نظارت بر افزایش شدید قیمت دارو اعلام وصول شد.

تذکرات شفاهی هجدهم آبان ماه

ارکانی : تورم ۷۰ درصدی سفره مردم را کوچک کرده است

محسنی بندپی: وزارت جهاد کشاورزی مانع پوسیده شدن مرکبات کشاورزان مازندرانی در سردخانه ها شود.

محمدیاری : ضرورت پرداخت حقوق معوقه کارگران سد شفارود

فروردین: زمینه استفاده از فرصت اشتغال در عسلویه برای جوانان تحصیلکرده منطقه فراهم شود.

سبزی: تضعیف نظام به هر طریقی گناهی نابخشودنی است؛ با حرف و قلم یا عملکرد نامناسب مسئولان

ارکانی: صف صحنه گردانان اصلی اغتشاشات از جوانان و نوجوانان هیجان زده جدا شود.

پاک مهر : وزیر آموزش و پرورش برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان در دروان کرونا چه برنامه ای دارد؟

خسروی: تجهیزات انسانی و بیمارستانی برای افتتاح بیمارستان تامین شود.

سرمدی واله: سازمان برنامه و بودجه تخصیص های سلیقه ای در پروژه ها را کنار بگذارد.

حسین پور: تیم اقتصادی دولت راهکاری برای وضعیت نابسامان مسکن ارائه دهد.

توسلی : دولت فکری برای ارزش پول ملی و بورس کند.

حسینی : آتش نشانی در حوزه شهرداری ها باید تقویت شود.

فاضلی: پاسداری از عزت بانوان تا مرز جان افتخار فرهنگ اصیل بلوچستان است.

آصفری: شبکه های معاند حامی اغتشاش و نا امنی در ایران هستند.

نامه تقدیر ۱۵۰ نماینده از قوه قضائیه در خصوص حق شاغلان و بازنشستگان مناطق عملیاتی قرائت شد

گفتنی است، احمد نادری نامه بیش از ۱۵۰ تن از نمایندگان در خصوص حق منطقه عملیاتی موضوع ماده ۱۱۲ قانون تفسیر بند (ج) آن در مورد احیای این حق به شاغلان و بازنشستگان مناطق عملیاتی را قرائت کرد.

در پایان این نامه آمده است در خصوص رای وحدت رویه اخیر هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۳۲۰ در تاریخ ۳ آبان سال ۱۴۰۱ از رئیس قوه قضاییه، رئیس و معاون هیأت وحدت رویه و قضات محترم دیوان عدالت اداری و مدیرکل امور مجلس قوه قضاییه که به حق از قضات عادل، حق طلب و قانونمند و از افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند صمیمانه قدردانی می‌شود.

در خاتمه علی نیکزاد ثمرین راس ساعت ۱۱ و ۵۲ دقیقه زنگ پایان نشست علنی امروز پارلمان را به صدا درآورد و زمان برگزاری نشست بعدی مجلس را ساعت ۸ صبح یکشنبه ۲۲ آبان ماه اعلام کرد.

 

درخواست ویدئوچک در پارلمان

اما گویا حاشیه‌های تذکر شفاهی جنجالی نماینده مردم چابهار در مجلس تمامی ندارد تا جایی که معین‌الدین سعیدی از هیات رئیسه پارلمان درخواست ویدئوچک کرده است.

یک‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱، معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در دقایق پایانی جلسه علنی نوبت عصر پارلمان در تذکری شفاهی درباره حوادث اخیر در سیستان و بلوچستان سخن گفت و با انتقاد از برخورد مسلحانه، خواستار همدردی مسئولان با مردم و مجازات عاملان این حوادث در هر لباس و جایگاهی شد.

این نماینده مجلس با اشاره به آمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در بلوچستان اظهار کرد: دشمن که کارش دشمنی است، پس هنر مسئولین کجاست؟ آبروی نظام را با چند مسئول نامسئول گره نزنید؛ آنانی که هم به مردم جفا کردند و هم به نظام؛ ندای مردم داغدار استان را بشنوید و از آنها دلجویی کنید.

در جریان اظهارات سعیدی، برخی از نمایندگان مجلس از جمله علی خضریان، مجتبی توانگر، محمدتقی نقدعلی و تعداد دیگری از نمایندگان ضمن اعتراض به هیات رئیسه خواستار بیان تذکر آیین‌نامه‌ای و همچنین ممانعت از ادامه صحبت نماینده چابهار شدند و کار تا جایی پیش رفت که کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه در خلال تذکر سعیدی از بخش فناوری مجلس خواست که میکروفن این نماینده را قطع کنند و تذکر سعیدی با این جمله «در این آوردگاه سخت هم اجازه ندهید غفلت بر وحدت غلبه کند و به دشمن بگویید که آرزوی تجزیه ایران را به گور خواهد برد. بهترین تحلیل را...» در واقع نیمه‌کاره به پایان رسید.

بعد از پایان تذکر سعیدی، احمد امیرآبادی فراهانی دیگر عضو هیات رئیسه مجلس از عبدالرضا مصری رئیس جلسه، خواست که به این تذکر پاسخ دهد و افزود: رئیس جلسه بگوید «در آن‌جا حمله مسلحانه به کلانتری شده است»؛ ‌البته که تعدادی از نمایندگان نیز در مقابل جایگاه هیات رئیسه تجمع کرده بودند و خواستار پاسخ به اظهارات نماینده چابهار شدند.

زمانی که مصری قصد پاسخ به تذکر سعیدی را داشت، باز هم تعدادی از نمایندگان با فریاد خواستار پاسخ شدند که امیرآبادی از این نمایندگان معترض خواست که اجازه داده تا مصری جواب تذکر سعیدی را بدهد؛‌ نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به تذکر مصری گفت: «وقتی در منطقه یا در محلی، حمله مسلحانه به نیروی انتظامی می‌شود، آیا می‌خواهید برای آنها شیرینی پخش کنیم؟ آیا می‌خواهید از کیان مملکت دفاع نکرده و در برابر کسانی که در سرشان تجزیه ایران است،‌ سر تعظیم فرود آوریم؟ ما از ملت سیستان و بلوچستان دفاع می‌کنیم و دفاع نیروی انتظامی ما به خاطر عِرض و ناموس مردم سیستان و بلوچستان بوده است.»

در نهایت مصری به سعیدی گفت که «از دغدغه او ممنونیم»؛‌ پاسخ‌هایی که با «احسنت،‌ احسنت» گفتن این نمایندگان معترض مواجه شد.

با وجود این، امروز (چهارشنبه ۱۸ آبان) عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: در جلسه روز یکشنبه اتفاقی افتاد که در شأن مجلس نبود؛ متاسفانه تریبون یکی از نمایندگان در حین صحبت قطع شد.

اما محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در پاسخ به این تذکر عنوان کرد: تریبون آن نماینده قطع نشده بود، وقت تذکر «دو دقیقه‌ای» بود که این زمان تمام شد. پس بلندگویی قطع نشده است. البته که اقدامی خلاف آیین‌نامه انجام شده بود، چون آن نماینده از وقت نماینده دیگر برای تذکر استفاده کرد و جابجا شدن نام نمایندگان برای بیان تذکر خلاف آیین‌نامه است.

صحبت‌های قالیباف به دو موضوع اشاره دارد؛ نخست اینکه سعیدی از وقت «دو دقیقه‌ای» خود استفاده کرده و قطع کردن میکروفن به خاطر پایان زمانش بوده است. دوم آنکه در اقدامی خلاف آیین‌نامه از وقت نماینده دیگری برای تذکر استفاده کرده است.

در این زمینه مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با انتشار دو تصویر، یکی از صفحه آیین‌نامه مجلس درباره نحوه تذکر دادن نمایندگان و دیگری از اسامی نمایندگان برای تذکر در جلسه روز یکشنبه مجلس، نوشت: «پاسخ به حواشی تذکر همکارمان آقای معین‌الدین سعیدی‬⁩:

۱.نام وی در نتایج قرعه‌کشی نبود.
۲.واگذاری نوبت به دیگری خلاف آیین‌نامه و اعتراض‌ها به این علت بود.
‏۳.تخلف میز تذکر در هیات رییسه مجلس محرز است.
‏۴.میکروفون همه با اتمام زمان، خودبخود قطع می‌شود.
‏۵.توضیحات تکمیلی با سخنگوی هیات رییسه.»

طبق آنچه شریعتی منتشر کرده، نام سعیدی در لیست تذکردهنگان ۱۵ آبان دیده نمی‌شود و حال این سوال پیش می‌آید، با توجه به اینکه قطع و وصل کردن میکروفن نمایندگان در اختیار خود آنها نیست و به دستور هیات رئیسه از طرف بخش فناوری مجلس صورت می‌گیرد، چگونه میکروفن سعیدی وصل شده است؟

با توجه به این اظهارات، در سخنان رئیس مجلس تناقض دیده می‌شود. اگر سعیدی در نوبت تذکر نبوده است، اساسا چه دو ثانیه چه دو دقیقه صحبت او تخلف به حساب می‌آید؛ پس چرا رئیس مجلس عنوان کرده که سعیدی از وقت دو دقیقه‌ای خود استفاده کرده است؟ در حالی که قالیباف در ادامه بیان می‌کند، سعیدی اقدامی خلاف آیین‌نامه از وقت نماینده دیگری برای تذکر استفاده کرده است.

از سوی دیگر معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اظهارات قالیباف تاکید کرد: من خواهش می‌کنم دوستان فیلم را بازبینی و مدت صحبت‌های من را اندازه‌گیری کنند و ببینند آیا من واقعاً از دو دقیقه وقت قانونی که داشتم، استفاده کردم یا اینکه میکروفنم را قطع کردند؟ در فیلم نیز قابل مشاهده است که گفته می‌شود میکروفن را قطع کنید.

بررسی فیلم تذکر سعیدی نشان می‌دهد که او تنها یک دقیقه و ۲۷ ثانیه صحبت کرده و در واقع زمان «دو دقیقه‌ای» هنوز به پایان نرسیده بوده که میکروفنش قطع شده است.

با وجود این، شاید اصل ایراد به هیات رئیسه مجلس بازگردد که چرا وقتی سعیدی در نوبت تذکر دادن نبوده، میکروفن او برای تذکر روشن شده و از طرفی وقتی به او اجازه صحبت داده شده، چرا پیش از پایان دو دقیقه، میکروفن این نماینده مجلس قطع شده است؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۱۴
درود بر نماینده خمینی شهر
باید با عبدالحمید مولوی که هر جمعه با تحریک مردم فتنه به پا می کند برخورد شود این خواسته مردم است
احسنت بر نماینده خمینی شهر . هرچه زودتر باید فتنه سیستان و بلوچستان خشکانده شود
تورم ۷۰ درصدی ؟ منیع آمار ؟ اگر نتونی ثابت کنی تروریست اذهان مردم محسوب میشی آقای نماینده
نقدعلی......رفراندم واقعی زمانی هست که حداقل 80 درصد مردم دران مشارکت داشته باشته باشند نه اقلیت 10 درصدی .................
دولت برای ایکه خود را توانمند نشان دهد ادعا می کند توانسته تورم را در همان سطح قبلی حفظ نماید وگرنه تورم بالای 80% می رفت! در حالیکه از همان ابتدا ادعا می کرد می خواهد با عدم افزایش حقوق ها تورم موجود را پائین بیاورد! زهی خیال باطل!
شما را به خدا اگر به فکر این کشور هستید به مسئولین بگویید
- اینقدر دروغ نگویند!!! مثل زمان ۲ دقیقه نطق آقای سعیدی
- اینقدر مردم را نادان و خود را حق مطلق ندانند
- بدانند که همه مردم ایران اعم از کافر مطلق تا مومن مخلص همه حق یکسان دارند، لذا بگذارند مردم در اداره کشور سهم داشته باشند. در غیر اینصورت حق الناس را مایمال کرده اند
- به انتقادها اهمیت بدهند و رسیدگی کنند وگرنه تبدیل به اعتراض و سپس اغتشاش می شود
- وضعیت زندانیان سیاسی را سروسامان بدهید. اصلاً چرا باید زندانی سیاسی داشته باشیم. با تغییر اسم مشکل حل نمی شود، توطئه و تبلیغ علیه نظام، تجمعات غیر قانونی و...بغیر از اینکه آبروی شیعه و اسلام را ببرد سودی ندارد
- تغییرات اساسی در قانون اساسی را در برنامه بگذارند و اجازه ندهند بحث های داخلی به خارج کشیده شود
جناب اقای قالیباف و سایر مسئولین !!! چرا اینقدر جمله تجزیه کشور ایران تکرار می کنید !!ایا فکر نمی کنید با تکرار مکرر شما قبح و زشتی این پدیده در اذهان مردم از بین می رود
!! بهتر نیست بگویید که دشمن در پی اختلاف افکنی در کشور است ؟ اینده همان چیزی که افراد امروز به آن می اندیشند؟؟
وقتی میکروفون نماینده مردم قطع میشود چگونه میتوان انتظار داشت که صدای اعتراض مردم شنیده شود
مگه چیزی از سفره مونده؟ بعد اعتراضات رو به تلاش برای لخت شدن نسبت بدید
درود
تورم هفتاد درصدی سفره مردم را کوچک نکرده در عمل نابود کرده.... قبلاً مردم ایران حسرت خانه در ترکیه و امارات را داشتند...بعد حسرت ماشینهای کشورهای عربی و اروپایی....حالا هم حسرت سفره آنها دارند....خدایا مردیم از خوشی و حسرت..
با وجود اینکه هر گونه تاکید بر حقانیت شیعه و سنی اسباب تفرقه و باعث شادی دشمنان وحدت ایران خواهد شد ولیکن برخی علمای وهابی پا را از گلیم خود درازتر نموده اند و به همه مردم ایران دهن کجی می نمایند این افراد حقشان جواب نماینده خمینی شهر می باشد
تورم سفره را کوچک نکرد بلکه ترکاند
چون همیشه باید نمایندگان تعریف وتمجید کنند کسی نباید اعتراض کند یا تذکر دهد
جالب است!جناب مولوی عبدالحمید!وقتی عربستان مجتهد اول شیعیان شیخ باقرالنمر را گردن زد چرا تقاضای رفراندوم در عربستان نداشتید؟چطور دستتان در دست حکومت سعودی هست که جزئی ترین آزادی ها را برای مذاهب دیگر قائل نیست و کمترین ازادی در حقوق زن را برنمی تابد آنوقت دم از آزادی می زنید؟راستی این شعارهای با اعمالتان بر علیه زنان بلوچ که حتی حق تحصیل را در بعضی مواقع از انها دریغ می کنید چه نسبتی دارد؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی