بازدید 24805
با انتخابات میان دوره ای آمریکا/ در حال به روزرسانی

دموکرات ها یا جمهوری خواهان، ترامپ یا بایدن؛ کدام پیروز می شوند؟/پیش بینی ترامپ از شب بزرگ برای جمهوری خواهان/ رقابت جمهوری خواهان با دموکرات‌ها بر سر آراء ایالت‌های غربی

آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا از مسیر انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور، بار دیگر آینده سیاسی جو بایدن و دونالد ترامپ را که از هم اکنون از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ سخن می‌گوید رقم بزنند.
کد خبر: ۱۱۴۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶ 08 November 2022

انتخابات سرنوشت ساز میان دوره ای در آمریکا/ دموکرات ها یا جمهوری خواهان، ترامپ یا بایدن؛ کدام پیروز می شوند؟

بین الملل تابناک: آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا از مسیر انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور، بار دیگر آینده سیاسی جو بایدن و دونالد ترامپ را که از هم اکنون از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ سخن می‌گوید رقم بزنند.

پیش بینی ترامپ از شب بزرگ برای جمهوری خواهان
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۲۳:۱۲

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از رای دادن در مرکز انتخابات میاندوره ای فلوریدا، شب بزرگی را برای جمهوریخواهان پیش بینی کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که به ران دسانتیس فرماندار جمهوری خواه فلوریدا رای داده است.

وی در پاسخ به خبرنگاران گفت: بله به او رای دادم. فکر می کنم جمهوریخواهان شب بسیار بزرگ و هیجان انگیزی خواهند داشت.

ترامپ در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه قبل از ظهر در پالم بیچ که چند دقیقه با محل سکونت وی موسوم به مارلاگو فاصله دارد، رای خود را به صندوق رای انداخت.

آینده سیاسی رئیس‌جمهور سابق آمریکا به نتیجه انتخابات روز سه شنبه بستگی دارد زیرا وی از چندین نامزد جمهوریخواه در مناطق مهم حمایت کرده است.

ران دسانتیس فرماندار فعلی و نامزد جمهوری خواهان در انتخابات فرمانداری فلوریدا است. دسانتیس از گزینه‌های جدی جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ است.

تکیه دموکرات‌ها بر آرای پستی در انتخابات میاندوره ای کنگره
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۲۲:۲۸

در حالیکه بر اساس نظرسنجی‌ها پیش بینی می‌شود جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا و سنای این کشور را به دست آورند، دموکرات‌ها بر آرای پستی تکیه کرده‌اند.

جن ساکی سخنگوی دموکرات سابق کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی گفت: از گزارش‌های اولیه روز انتخابات نترسید. این گزارش‌ها، نتایج قبل از شمارش آرای پستی و در واقع نتایج آرای دستی هستند.

وی تصریح کرد: گزارش‌های اولیه ممکن است به سمت جمهوریخواهان تمایل داشته باشند اما بیشتر آرای دموکرات‌ها از طریق آرای پستی داده شده است .

جن ساکی ادامه داد: ۷۰ درصد آرای تقاضا شده - آرایی که با تقاضای قبلی از مراکز اخذ رای برای متقاضیان ارسال می‌شوند و بعد از طریق پست ارسال می‌شوند- به دموکرات‌ها تعلق دارند. پس امشب صبر داشته باشید.

درخواست اوباما برای رای به دموکرات ها
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۲۰:۰۴

باراک اوباما رئیس جمهور پیشین دموکرات آمریکا در حالیکه نظرسنجی ها از شکست دموکراتها در انتخابات میاندوره ای کنگره حکایت دارد، در روز اخذ رای نیز آمریکایی را تشویق به رای به نامزدهای این حزب کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی همزمان با روز برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره این کشور گفت: انتخابات میاندوره ای مهم هستند. نگذارید کسی شما را متقاعد کند که رای شما اهمیت ندارد.

رئیس جمهور دموکرات پیشین آمریکا افزود: امروز در پای صندوق های رای حاضر شوید و در همه جا به دموکراتها رای دهید.

اوباما سه روز پیش از آغاز انتخابات میاندوره ای نیز در مورد اختلافات موجود و فضای خطرناک سیاسی کشورش هشدار داد.

اوباما در سخنانی در جمع حامیانش در مرکز شهر پیتسبورگ گفت که حمله سیاسی به همسر نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، نتیجه لفاظی های نفرت انگیز حزب رقیب (جمهوریخواهان) بود.

رئیس جمهور پیشین آمریکا بدون اشاره مستقیم به جمهوریخواهان گفت: این عادت ما در تخریب مخالفان سیاسی و شرور جلوه دادن آنها و اظهارات جنجالی، فضای خطرناکی ایجاد می کند.

اوباما ادامه داد: سیاستمدارانی هستند که به دنبال اتحاد مردم نیستند و برای دستیابی به قدرت به تفرقه دامن می زنند و ما را صرفا به خاطر منافع خودشان از یکدیگر عصبانی و نگران می‌کنند.

رقابت جمهوری خواهان با دموکرات‌ها بر سر آراء ایالت‌های غربی
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۱۹:۳۷

احزاب جمهوری‌خواه اعتقاد دارند شمارش آرای ساکنان ایالت‌های غربی آمریکا می‌تواند آنها را در مقابل دموکرات‌ها پیروز میدان کند.

به گزارش ای بی سی، تحلیلگران سیاسی بر این باور هستند که در انتخابات میان‌دوره آمریکا که رقابت برای کسب بیشترین کرسی‌های کنگره فشرده است، رای مردم ساکن ایالت کالیفرنیا بیشترین تاثیر در این زمینه را دارد.

گفته می‌شود شمارش رای‌ها در شهرهای پرجمعیت ایالت کالیفرنیا از جمله لس آنجلس احزاب جمهوری‌خواه را برای کسب کرسی‌های بیشتر مجلس نمایندگان کنگره آمریکا امیدوار کرده است چون آنها اعتقاد دارند معمولاً مردم ساکن این مناطق بر خلاف سیاست‌های ساکنان کاخ سفید عمل می‌کنند.

هفته گذشته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و همچنین کامالا هریس معاون رئیس جمهور برای ترغیب رای دهندگان به کالیفرنیا سفر کردند. این دومین سفر بایدن به ایالت غربی آمریکا در سه هفته گذشته بود.

جمهوری‌خواهان امیدوار هستند آرای کالیفرنیا به نفع آنها بوده و بتوانند کوین مک‌کارتی نماینده خود را با نانسی پلوسی نماینده دموکرات سانفرانسیسکو در مجلس نمایندگان جایگزین کنند.

در مقابل دموکرات‌ها همچنان به کسب آرای بیشتر در ایالت‌های غربی امیدوار هستند و حتی می‌گویند چهار کرسی تسلیم شده در سال ۲۰۲۰ را پس خواهند گرفت. در انتخابات این سال جمهوری‌خواهان تنها ۱۱ کرسی از ۵۳ کرسی ایالت کالیفرنیا را کسب کرده بودند.

مدودف: احتمال تقلب در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا وجود دارد
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۱۸:۰۱

دمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رئیس حزب روسیه متحد روز سه شنبه اعلام کرد که دستکاری انتخاباتی در جریان انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری تاس، وی در پاسخ به سخنان والری لیمارنکو فرماندار منطقه ساخالین گفت: شما گفتید که کارزارهای انتخاباتی به طور معمول به دستکاری آرا منجر می شود. با این حال امیدوارم منظورتان در مورد حزب ما نبوده باشد.

مدودف توضیح داد که این اظهارنظر در برخی موارد در تاریخ کشور روسیه قابل اطلاق است.

وی اضافه کرد: این مساله قطعا در کشورهای دیگر وجود دارد، ما خواهیم دید که انتخابات امروز کنگره آمریکا چطور پایان می یابد. اما این مساله به ما مربوط نمی شود.

قوانین و مقررات ایالتهای پنجاه گانه آمریکا موجب شده است تا ساعت آغاز و پایان اخذ رای در هر ایالت متفاوت باشد و زمان اعلام نتایج نیز با احتساب شمارش آرای پستی در برخی ایالتها حتی تا یک هفته به طول انجامد.

انتخابات امروز سه شنبه هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ماه ) در واقع به طور سنتی همه پرسی درباره عملکرد حزب حاکم یعنی حزب جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا (دموکرات) تلقی می‌شود.

نظرسنجی ها چه می گویند؟

بر اساس نتابج جدیدترین نظرسنجی ها، پیش بینی می شود که حزب رقیب جو بایدن رئیس جمهور آمریکا یعنی جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا و سنای این کشور را به دست آورند و در انتخابات فرمانداری نیز برخی از ایالت های حساس از کنترل دموکرات ها خارج شود.

"ری یل ‌کلییرپالیتیکس" که نتایج نظرسنجی‌ ها را جمع وری می‌کند، پیش‌بینی کرده است جمهوریخواهان با ۲۲۷ کرسی در مجلس نمایندگان در مقابل ۱۷۴ کرسی دموکراتها و در سنا هم ۵۳ به ۴۷ به نفع جمهوری‌خواهان پیروز این انتخابات خواهند بود.

بر اساس گزارش ها، بیش از ۲۵۰ میلیون آمریکایی واحد شرایط شرکت در انتخابات میاندوره‌ای این کشور هستند.

بر اساس داده های نهادهای انتخاباتی آمریکا از جمله ادیسون ریسرچ و کاتالیست، بیش از ۴۱ میلیون رای زودهنگام در ۴۷ ایالت به صندوق ها انداخته شده است.

رای گیری زودهنگام در انتخابات میاندوره ای امسال کنگره آمریکا در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد بیشتری داشته است.

تگزاس با بیش از ۵.۴ میلیون رای، بیشترین آرای زودهنگام را در میان سایر ایالت های آمریکا داشته است.

پس از تگزاس، ایالت فلوریدا بیش از ۴.۷ میلیون رای، کالیفرنیا بیش از ۴.۱ میلیون رای، جورجیا بیش از ۲.۵ میلیون رای و کارولینای شمالی با بیش از ۲.۱ میلیون رای، رای زودهنگام را به ثبت رسانده اند.

در این دور از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا، ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا انتخاب می شوند.
اگر جمهوریخواهان بتوانند کنترل هر یک از مجالس را به دست بگیرند، به شکل موثری می توانند برنامه های بایدن را متوقف کنند.
جمهوریخواهان می‌توانند کمیته‌های تحقیقاتی در کنگره را کنترل کنند یا تحقیقات جدیدی را درباره موضوعاتی مثل معاملات تجاری پسر بایدن با چین یا خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کنند.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد.

جمهوریخواهان برای استیضاح بایدن به اکثریت سنا نیاز ندارند بلکه برای تصویب بندهای استیضاح به اکثریت مجلس نمایندگان آ نیاز است اما برای محکوم کردن و برکناری رئیس‌جمهور به اکثریت دو سوم سنا.

مشارکت آمریکایی‌ها در این انتخابات در خور توجه است. تا کنون بیش از ۴۳ میلیون نفر از شهروندان این کشور از مسیرهای قانونیِ پیش‌بینی شده از جمله ارسال پستی، رای داده‌اند و به این ترتیب انتظار می‌روند نتایج کمی زودتر از موعد انتظار مشخص گردد. با این حال اعلام نتایج قطعی شمارش آراء در ایالات‌هایی که رقابت میان نامزدهای دو حزب بسیار نزدیک است، احتمالا روزها طول می‌کشد.

عدم محبوبیت بایدن

این نگرانی وجود دارد که «عدم محبوبیت بایدن» بر کل سرنوشت حزب دموکرات در این کشور تاثیری عمیق بگذارد؛ بویژه آنکه علیرغم تحقق وعده‌های انتخاباتی او در موضوعاتی همچون تقویت زیرساخت‌ها و انرژی پاک، بسیاری از آمریکایی‌ها به رهبری او با دیدۀ تردید می‌نگرند و بر اساس نظرسنجی رویترز‌-یپسوس که روز دوشنبه منتشر شد، تنها ۳۹ درصد عملکرد او را تایید می‌کنند.

جمهوریخواهان نیز در جریان این انتخابات، دولت بایدن را مسئول افزایش قیمت‌ها و آمار جرم و جنایات (که دو نگرانی اصلی رای دهندگان است) معرفی می‌کردند و ده‌ها نامزد بار دیگر ادعاهای بی‌اساس ترامپ مبنی بر تقلب در شکست انتخاباتی ۲۰۲۰ را تکرار کردند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که علاوه بر افتادن اکثریت دو مجلس کنگره به دست جمهوریخواهان، بسیاری از فرماندار یا مدیران انتخابات در ایالت‌ها نیز از میان طرفداران این حزب انتخاب شوند و به این ترتیب بتوانند نقش محوری در رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایفا کنند.

ترامپ بارها به احتمال نامزدی دوباره برای ریاست جمهوری اشاره و در یک گردهمایی در اوهایو نیز اعلام کرده که تا یک هفته دیگر، اعلامیه‌ مهمی در این موضوع منتشر خواهد کرد.

پیروزی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان یا سنا، به معنای پایان تلاش‌های بایدن برای حمایت از قوانینی همچون حمایت از سقط جنین است و سنای تحت رهبری جمهوریخواهان نیز می‌تواند از انتصاب افراد مدنظر بایدن برای پست‌های مهم قضایی یا اداری جلوگیری کند.

خطری برای اوکراین

اگر جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند، از سقف بدهی فدرال به عنوان اهرمی برای کاهش عمیق هزینه‌ها استفاده خواهند کرد. آنها همچنین قصد دارند سیاست کاهش مالیات افراد را که ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی به اجرا گذاشت، دائمی کنند و از کاهش مالیات شرکت‌ها محافظت کنند؛ یعنی برنامه‌هایی که دموکرات‌ها طی دو سال گذشته تلاش کرده‌اند آن را لغو کنند.

کنترل جمهوریخواهان بر «کاپیتول هیل» این قدرت را به آنها می‌دهد که جلوی کمک‌های مالی به اوکراین را نیز بگیرند و به احتمال زیاد جریان تسلیحات و کمک‌های اقتصادی به کی‌یف را کند یا متوقف کنند.

احزاب در این انتخابات بر چه موضوعاتی تمرکز داشتند؟

جو بایدن در جریان سخنرانی‌های اخیر خود، بارها از آمریکایی‌ها خواست تا با دادن رای کافی به هم حزبی‌هایش، راه را برای تصویب قوانینی همچون قانونی کردن سقط جنین در سراسر کشور، ممنوعیت حمل تفنگ‌های تهاجمی همچنین بهبود سیستم بهداشت و درمان هموار کنند.

جمهوریخواهان نیز به نوبه خود وعده داده‌اند که در صورت داشتن برتری در کنگره آمریکا، برای حل مشکلاتی همچون تورم و مهاجرت مبارزه کنند و همچنان حامی دیدگاههای افراطی بویژه در موضوعات مرتبط با دگرباشان جنسی باشند. برخی نیز وعدۀ کاهش کمک‌های آمریکا به اوکراین و پایان دادن به تحقیقات کنگره دربارۀ نقش دونالد ترامپ و حامیانش در ماجرای حمله به کنگره آمریکا را داده‌اند.

چقدر طول می‌کشد تا بدانیم چه حزبی در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا پیروز شده است؟

احتمالا باید یک شب طولانی و چند روز منتظر ماند تا مشخص شود اکثریت کنگره آمریکا در اختیار کدام حزب قرار گرفته است.

انتظار می‌رود که در ده‌ها حوزه انتخابی، رقابت میان نامزدها بسیار نزدیک باشد و در ایالت‌های کلیدی همچون پنسیلوانیا نیز از هم اکنون اعلام شده که شمارش برگه‌های رأی احتمالا روزها طول می‌کشد.

پیش‌بینی می‌شود که نتایج اولیه شمارش آراء با ادامه روند شمارش و دریافت گزارش از ایالت‌های بیشتر، تغییر کند.

همچنین از آنجایی که دموکرات‌ها معمولا بیشتر از جمهوریخواهان از طریق پست رأی می‌دهند، احتمالا در ابتدا نتایج شمارش آراء در ایالت‌هایی اعلام می‌شود که مقامات اجازه دارند آراهای پستی را «زودتر» بشمارند. به همین دلیل احتمالا در ابتدای کار، آرای دموکرات‌ها جلو خواهد افتاد اما به تدریج آمار جمهوریخواهان به این رقم اضافه خواهد شد و کفه ترازو به سمت رأی آنها سنگینی خواهد کرد.

سراب آبی و سراب قرمز

در اینجا لازم است دربارۀ دو اصطلاحی که در جریان برگزاری انتخابات آمریکا بسیار می‌شنویم، توضیحی داده شود: سراب آبی و سراب قرمز.

«سراب آبی» معمولا پس از شمارش آرای ایالت‌هایی همچون فلوریدا و کارولینای شمالی بوجود می‌آید که به مقامات اجازه داده شده «پیش از روز انتخابات» برگه‌های رأی را از پاکت‌های نامه درآورند و در دستگاههای شمارش آراء بگذارند.

شمارش زودتر این ارای پستی، به معنای شمارش زودتر آرای عمدتا «دموکرات» است و به همین دلیل نیز اولین نتایجی که در این ایالت‌ها اعلام می‌شود، معمولا از برتری دموکرات‌ها حکایت دارد.

اما در ایاالت‌هایی همچون پنسیلوانیا و ویسکانسین مقامات اجازه ندارند پاکت‌ها را قبل از «روز انتخابات» باز کنند. به این ترتیب در این ایالت‌ها، ابتدا رای‌هایی که مستقیم در روز انتخابات به صندوق‌ها ریخته شدند شمارش و سپس رأی‌های پستی خوانده می‌شوند؛ درنتیجه آرای جمهوریخواهان بیشتر به نظر می‌رسد و «سراب قرمز» بوجود می‌آید.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، نتایجی که در هر دوشکل سراب آبی و قرمز به دست می‌آید، موقتی است و با تداوم شمارش آرا، معمولا بطور قابل توجهی تغییر می‌کند.

در مجموع نیز کارشناسان معتقدند که تعیین دقیق نتایج شمارش آراء برای هر دو مجلس نمایندگان و سنا، احتمالا هفته‌ها طول خواهد کشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم