بازدید 23821
۵
نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان

موافقت رهبر انقلاب با برداشت از صندوق توسعه / واکنش تند به تاخیر رییس سازمان برنامه و بودجه / قالیباف به وزیر اقتصاد: یا خسته اید یا رودربایستی دارید! / باید بپذیریم بین ما و جوانان زبان مشترکی نیست

بهارستان نشینان در جلسه نظارتی امروز مجلس، پرونده عملکرد سازمان برنامه و بودجه در خصوص عدم تخصیص منابع اشتغالزایی را مورد بررسی قرار داده و تاکید کردند دولت باید گام‌های عملیاتی برای ایجاد اشتغال در جامعه بردارد.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ 08 November 2022

توجه به تولید و اشتغال به عنوان عوامل کلیدی در گره‌گشایی از اصلی‌ترین معضلات کشور یعنی بیکاری و معشیت همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و دغدغه نمایندگان مجلس بوده و به همین دلیل، بخش عمده‌ای از وقت جلسه نظارتی امروز صحن علنی، به بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی از اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ در خصوص تامین اعتبارات مربوط به اشتغالزایی اختصاص پیدا کرد و اهمیت این موضوع برای مجلسی‌ها موجب شد پای وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به پارلمان کشیده شود.

گزارش مشترک درخصوص عملکرد دستگاه های مسئول در اجرای قانون افزایش تولید، اشتغال زایی و توسعه استان ها

مجلس کار خود را راس ساعت ۸ و ۵ دقیقه به ریاست قالیباف با دستور کار استماع گزارش کمیسیون‌های برنامه و بودجه و ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ مبنی بر نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در خصوص بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور به نحوی آغاز کرده که محسن زنگنه به عنوان سخنگوی کمیسیون‌های مذکور، این گزارش را قرائت کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: در سالی که همه تولیدکنندگان کشور امیدوار بودند، تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری اتفاقات خوبی را رقم بزند، با تخلف قطعی سازمان‌های برنامه و بودجه و هدفمندی یارانه‌ها در تخصیص منابع و عمل به احکام تبصره ۱۸، متاسفانه بیم آن می‌رود تولید و اشتغال در سال ۱۴۰۱ با رکود مواجه شود.

در ادامه نوبت به بیان توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه رسید که میرکاظمی در صحن علنی حاضر نبود و غیبت وی موجب شد، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره ارسال دعوت‌نامه مجلس به دولت برای حضور میرکاظمی در این جلسه عنوان کند: بر اساس قانون رئیس سازمان برنامه و بودجه مکلف به حضور در مجلس بوده اما امروز صبح ساعت 7:30 می گویند کار داریم.

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه با بیان اینکه چه کاری مهم تر از پیگیری اجرای قانون است بر ضرورت حضور مسعود میرکاظمی در جلسه امروز صحن تاکید کرد.

چه کاری مهم تر از پیگیری اجرای قانون است؟

قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون‌های برنامه و بودجه و ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ مبنی بر نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در خصوص بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور در واکنش به عدم حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه، گفت: ما برای دولت دعوتنامه فرستادیم و آقای میرکاظمی را به این جلسه دعوت کردیم، انصاف نیست؛ ایشان براساس قانون مکلفند که اینجا حضور پیدا کنند، ولی امروز صبح ساعت ۷:۳۰ می‌گویند که کار داریم. چه کاری مهم‌تر از پیگیری اجرای قانون است؟ اگر بناست مجلس کار نظارتی خود را انجام ندهد که نمی‌شود؛ لذا حتما به آقای میرکاظمی بفرمایید که باید حتما در جلسه امروز حضور پیدا کنند.

همچنین کیومرث داودی، معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی در خصوص گزارش مذکور از عدم تحقق پرداخت ۱۳ هزار میلیارد تومان در ۷ ماهه سال جاری توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد و در ادامه سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به گزارش مذکور تاکید کرد: تاخیر در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ به امری نهادینه تبدیل شده و در اختصاص بودجه باید به موضوع شاخص محرومیت، جمعیت، مساحت و موضوعات دیگر توجه شود تا شاهد رعایت عدالت در توزیع منابع در سطح کشور باشیم،.

مهرداد گودرزوندچگینی نیز عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور، توجه به تولید و اقتصاد است و مجلس با شناخت درست نیاز‌های روز کشور در سال ۱۴۰۰، ۳۲ هزار میلیارد بودجه در این بخش پیش بینی کرد، اما در تخصیص به درستی عمل نشد.

ابراهیم عزیزی نماینده دیگری بود که پیرو گزارش کمیسیون ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه صحبت کرده و مهم‌ترین دغدغه مردم و کشور را رشد اقتصادی مبتنی بر تولید و اشتغال دانست.

سیدسلمان ذاکر نیز در این خصوص گفت: مجلس به قوانینی که با حوزه سرمایه گذاری ارتباط دارد و در ادامه معیشت و اشتغال را ایجاد می‌کند، نظارت دارد، وی همچنین از مسئولان مربوطه خواست تا نسبت به عدم حل مشکل اشتغال جوانان پاسخگو باشند.

در ادامه صدیف بدری نیز با بیان اینکه یکی از مسائلی که می‌تواند به رونق و افزایش تولید و حل معضل بیکاری کمک کند، پرداخت تسهیلات حمایتی به صنایع تولیدی و اشتغال زاست، گفت: مجلس بحق طی چندین سال گذشته در تبصره ۱۸ قانونی را مصوب کرده که برای حمایت از تولید و اشتغال به سمت و سوی تسهیلات کم بهره حرکت کنیم. در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغی معادل ۱۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کم بهره از منابع درآمدی پیش‌بینی شده که بر اساس ارزیابی‌های کمیسیون جهش تولید در هفت ماه گذشته عملکرد دولت و سازمان‌های مرتبط در این حوزه صفر است.

همچنین علی اکبر کریمی با اشاره به قانون مصوب مجلس مبنی بر ساز و کار پیش‌بینی شده در تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: این امکان، فرصت بسیار خوبی برای تولید و اشتغال کشور بود که رقمی معادل ۱۹ هزار میلیارد تومان در این تبصره دیده شد که با اهرم شدن این مبلغ در سیستم بانکی، رقم آن به ۲.۶ برابر یعنی ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که این رقم یک امکان بسیار خوب برای رشد تولید به شمار می‌آید.

مالک شریعتی نیاسر نیز در ادامه به بحث مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: یک سال از تصویب قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد و طبق قانون، حداقل سالی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و تا ۲۰ درصد از مجموع تسهیلات بانکی باید به بخش مسکن تعلق می‌گرفت، اما آمار‌ نشان می‌دهد از مجموع ۳ هزار و ۷۶۰ همت تسهیلات بانکی در یک سال گذشته از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ تنها ۱۸ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات مسکن پرداخت شده است که قابل قبول نیست.

 

انتقاد از دولت برای عملیاتی نکردن بودجه مصوب مجلس

در ادامه جلسه حمیدرضا حاجی بابائی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به پشت تریبون رفته و با اشاره به گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در خصوص بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، گفت: تبصره ۱۸ مربوط به اشتغال است و علی رغم اینکه عدد کمی در بودجه برای آن پیش بینی شده بود، تخصیص و پرداختی صورت نگرفت، در سال ۱۴۰۰ نیز که مجلس یازدهم در اولین سال کاری خود اقدام بزرگی انجام داد و یکباره عدد تبصره ۱۸ که از بند ۲۸ تبصره ۱۴ نشأت می‌گرفت را به ۳۲ همت افزایش داد؛ یعنی در سال ۱۴۰۰، ۳۲ همت برای اشتغال در نظر گرفته و قرار شد با تسهیلات تلفیقی بانک‌ها این عدد به ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد، اما در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۹ همت از ۳۲ همت تخصیص پیدا کرد که تنها ۳۰ درصد این منابع تحقق پیدا کرده، این در حالی است که براساس گزارش دیوان محاسبات در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیارد دلار صادرات فرآورده‌های نفتی داشتیم که اگر به حساب خزانه واریز می‌شد، این منابع تحقق پیدا می‌کرد.

سیدشمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نیز در ادامه بررسی گزارش کمیسیون متبوع خود در خصوص عملکرد دستگاه‌ها در اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه اظهار کرد: برای اینکه تولید صورت گیرد، نیاز به سرمایه گذاری و برای سرمایه گذاری نیاز به تامین مالی است، عملکرد یا کارکرد بند الف تبصره ۱۸ تامین مالی تولید و اشتغال است و اگر بپذیریم که تولید و اشتغال یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، بنابراین تخصیص به این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه که پس از تذکر رئیس مجلس نسبت به ضرورت حضور وی در جلسه نظارتی امروز مجلس، خود را با تاخیر به نشست رساند، ضمن عذرخواهی و بیان دلیل عدم تاخیر با اشاره اینکه سال گذشته در تبصره ۱۴ قانون بودجه رقمی معادل ۳۳۰ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف دیده شد که رقمی معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان باید برای اشتغال پرداخت می‌شد، افزود: زمانی که بنده سازمان را تحویل گرفتم، ریالی بابت اشتغال پرداخت نشد و با کسری مواجه بودیم؛ با وجود این، ۱۹ هزار میلیارد تومان برای اشتغال پرداخت کردیم.

وی در ادامه به عدم تناسب بودجه پیش بینی شده در قانون برای اجرای تبصره ۱۸ با درآمد‌های حاصله گفت: در نامه به مقام معظم رهبری درخواست شده که از ۲۰ درصد منابع حاصله از فروش نفت فقط برای دو موضوع تملک و اشتغال استفاده شود. به هیچ عنوان برای بحث جاری از نامه‌ای که رئیس جمهور تدوین کرده، استفاده نخواهد شد و رهبر معظم انقلاب نیز با ۱۰ درصد از آن موافقت فرمودند و امیدواریم بانک مرکزی زودتر مقدمات این مساله را فراهم کند تا نسبت به موضوعات تملک و اشتغال اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز که در جلسه علنی امروز حضور داشت عنوان کرد: سیاست دولت سیزدهم در اجرای برنامه اشتغالزایی مجلس این است که از پول پاشی کور در حوزه اشتغال فاصله بگیریم و تسهیلات اشتغال را به کارآفرینانی که ایجاد شغل می‌کنند اختصاص دهیم و سپس رصد کنیم چگونه این تسهیلات تحقق پیدا می‌کنند و سامانه‌ای را چند ماه قبل رونمایی کردیم که به لحظه می‌توانیم رصد کنیم.

 

13 هزار میلیارد تومان درآمد قطعی بخش اشتغال به موضوع اشتغال پرداخت نشده است

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مبنی بر نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در خصوص بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور گفت: مجلس به هر دو موضوع معیشت و اشتغال حساس است و هر میزان که معیشت مهم و دارای اولویت باشد، اشتغال نیز مهم و در اولویت ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به میرکاظمی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای هر دو موضوع معیشت و اشتغال منابع و پول پیش‌بینی شده است، قصد ما اصلا این نیست که از معیشت بزنید و در اشتغال هزینه کنید، ما می‌گوییم هر پولی را در جای خود هزینه کنید و کار‌ها را انجام دهید.

وی افزود: در سال گذشته از بند (۲۸) تبصره (۱۴)، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای بحث مربوط به تبصره ۱۸ و اشتغال پول پیش‌بینی کردیم، شما می‌دانید و مجلس نیز می‌داند و گزارش تفریغ بودجه نیز وجود دارد که صد درصد منابع درآمد تبصره ۱۴ تحقق پیدا کرده است.

قالیباف بیان کرد: زمانی که منابع محقق شده و صد درصد منابع معیشت را پرداخت کرده‌اید، چرا صد درصد سهم اشتغال پرداخت نشده، به جای ۳۲ هزار میلیارد تومان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کردید یعنی ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد قطعی بخش اشتغال به موضوع اشتغال پرداخت نشده است و در تفریغ قانون بودجه وجود دارد که سازمان برنامه و بودجه بدون تخصیص مکلف بود تا ۱۳ هزار میلیارد تومان را در ادامه سال به وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارتخانه‌های مربوط به حوزه اشتغال تخصیص دهد و این اعتبار باید تحقق پیدا می‌کرد.

رئیس قوه مقننه گفت: اگر بناست قانونی نوشته شود و درآمدی تحقق پیدا کند و این درآمد در جای خود هزینه نشود آن هم در محلی مانند معیشت و اشتغال، مجلس و دولت چه کاری باید انجام دهند.

وی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: این ۱۹ هزار میلیارد تومان به دلیل اینکه در حساب مسدودی قرار می‌گیرد، بانک‌ها نیز دو برابر آن تسهیلات تعیین کردند. در حقیقت سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان پرداخت نشده، از این روی اگر این اعتبار نیز بود، دو برابر آن را نیز بانک‌ها می‌گذاشتند و حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان باید برای اشتغال مردم اختصاص پیدا می‌کرد، اما اکنون ۴۶ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

قالیباف ادامه داد: در سرکشی‌ها نیز که به استان‌ها داشتم، استانداران، فرمانداران و بخشداران، همگی از این موضوع رضایت داشتند، حرف ما این است که از هزینه‌های غیرمعیشتی و جاری که می‌توان از آنها گذشت، قانون را اجرا کنید، توقع ما این است که ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیز محقق شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی حرف‌ها نیز زده می‌شود، اما به دلیل اینکه رسمی نیستند قصد ندارم آن‌ها را بیان کنم، سازمان برنامه و بودجه با اینکه ما این پول را در اختیار وزارت اقتصاد و صندوق مربوطه قرار دهیم مخالف بود، اما سال گذشته این کار انجام شد و نتیجه آن را با توجه به اینکه این اعتبار با کسری توسط سازمان برنامه پرداخت شد، دیدیم و ۴۶ هزار میلیارد تومان پرداخت گردید.

سال جاری این اختیار با ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بخش عمومی، اموال و جا‌های مختلف به علاوه پولی که مجددا به صندوق از طریق تسهیلات پرداختی بازمی‌گردد در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت، اما تا این لحظه قِرانی از آن توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده. به نظر شما، آیا مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده باید این منابع را مجددا در اختیار این سازمان قرار دهد و یا اینکه به تصمیم قبلی خود بازگردد و اختیار را به وزارت امور اقتصادی دهد؟ عملکرد کدام یک از این‌ها بهتر است؟ عملکرد‌ها نشان می‌دهد که باید در اختیار صندوق اقتصاد واگذار شود.

قالیباف خطاب به میرکاظمی ادامه داد: در حوزه معیشت با پیشنهادی که شما برای سال جاری داشتید، مخالف بودم و اعلام کردم سقف تعیین شده برای حوزه معیشت پاسخگو نیست و پیشنهاد ۳۲۰ هزار میلیارد تومان را ارائه کردم و شما روی مبلغ ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اصرار داشتید. حواس ما به موضوع معیشت و اشتغال است، ما بی‌انصافی نمی‌کنیم شرایط سخت دولت را نیز متوجه می‌شویم، هر روز گزارش‌های درآمد‌های عمومی دولت را می‌بینیم و بر اساس درآمد‌هایی که به خزانه می‌آید در اینجا قضاوت می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: قبول دارم که در حوزه مولدسازی و فروش اموال، منابع برای این کار تحقق پیدا نکرده و قابل گفتن نیست، البته لایحه دوفوریتی توسط دولت و یا طی طرح دو فوریتی کاری که در نشست سران انجام شده ارائه می‌کنیم تا روند اموال مازاد را مشخص کنیم تا کار‌های روی زمین مانده و پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم. حتما طی یک ماه این کار در مجلس انجام می‌شود.

وی خطاب به خاندوزی افزود: احساس می‌کنم شما یا خسته شده‌اید و یا اینکه رودربایستی دارید، شما مسئول بودید این موضوع را مطالبه‌گرانه پیگیری کنید، اما انجام ندادید، همانند سال گذشته که پیگیری کردید در سال جاری نیز باید پیگیری‌ها را انجام می‌دادید و شما مسئول این کار بودید.

قالیباف بیان کرد: درخواست من از دیوان محاسبات این است که تا یک ماه آینده آخرین وضعیت اجرای قانون را ارائه کند، من می‌دانم که آقای میرکاظمی به رشد اعتقاد و تأکید دارد و آن را در اولویت قرار داده است، حداقل اشتغال در حوزه رشد اثرگذار جدی است، چرا نباید این موضوع رخ دهد. امیدوارم این همکاری در دولت و وزارت اقتصاد و مجلس در شرایط سخت اقتصادی با توجه به اینکه دغدغه بیکاری و اشتغال و معیشت جدی است، شکل بگیرد و پا به پای یکدیگر پیش برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در پاسخ به تذکر اینجانب به دلیل تأخیر در حضور در نشست علنی پاسخ دادید که جلسه داریم، اما ما کتبی در تاریخ ۱۱ آبان ماه به سازمان برنامه و بودجه نامه مستقیم دادیم هر چند که از نظر قانونی هم اینکه ما موضوع را در دستور قرار دهیم یعنی کار خود را انجام دادیم از اینکه خود را به جلسه رساندید از شما تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات دوباره میرکاظمی، با بیان اینکه قبول داریم دولت قبل بابت تبصره ۱۸ مبلغی پرداخت نکرده است، گفت: دولت باید بپذیرد که امسال قانون بودجه را رعایت نکرده است، ما در یارانه‌ای که دیده شد، ۹ میلیارد دلار ارز با همان ارز یارانه ۴۲۰۰ تومانی دادیم و علاوه بر آن، ریال را در نظر گرفتیم، علاوه بر آن، دولت سامانه ETS ارزی را راه اندازی نکرد.

وی افزود: براساس میزان تحقق درآمد دولت تصمیم می‌گیریم، ما تلاش کردیم در سال گذشته و امسال که فقط LPG را روشن و تعیین تکلیف کنیم که بالای ۱۰۰ همت هم در این بخش درآمد داشتیم. اما بحث ما این است که معیشت و اشتغال اولویت ماست.

موافقت نمایندگان با برگزاری نشست علنی در هفته آینده طی دو نوبت کاری

در ادامه برگزاری نشست علنی مجلس شورای اسلامی طی هفته آینده در دو نوبت کاری به رای وکلای ملت گذاشته شد و با موافقت نمایندگان، صحن علنی مجلس در روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته آینده، دو شیفت برگزار خواهد شد.

رأی مجلس به تحقیق و تفحص از بازرسی کل خراسان رضوی

نمایندگان خانه ملت در ادامه با توجه به فعالیت گسترده مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و غیرقانونی در حد فاصل سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۶ در سطح استان خراسان رضوی و جذب میلیارد‌ها تومان سرمایه مردم استان در قالب سپرده و نهایتاً ورشکستگی مؤسسات غیرمجاز و نابودی و اتلاف سرمایه مردم استان و سرگردانی و متضرر شدن هزاران تن از مردم، ارزیابی اقدامات پیشگیرانه و بازدارندهی بازرسی کل استان خراسان به منظور جلوگیری از فعالیت این مؤسسات غیرقانونی و غیرمجاز و لطمه به سرمایه مردم استان را لازم دانستند؛ از این روی، ضمن بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درخصوص تقاضای تحقیق و تفحص از بازرسی کل استان خراسان رضوی، به انجام این تحقیق و تفحص رای موافق دادند.

تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری خراسان رضوی کلید خورد

بهارستان‌نشینان همچنین به منظور بررسی عملکرد استانداری خراسان رضوی در انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران و نحوه هزینه کرد اعتبارات با گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری خراسان رضوی موافقت کردند.

مهمانان صحن علنی مجلس

گفتنی است؛ جمعی از پرسنل فرمانداری و بخشداران، شهرداران، اعضای شورای شهر و روستا از شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری و جمعی از پرسنل اداره کل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مهمان نشست امروز صحن علنی مجلس بودند.

ناطقان میان دستور ۱۷ آبان ماه

در ادامه دستور به نطق میان دستور نمایندگان رسید؛

امیرقلی جعفری بروجنی نماینده مردم بروجن: باید بپذیریم بین ما و جوانان زبان مشترکی نیست

امیرقلی جعفری بروجنی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه مردم در ۱۳ آبان امسال که رفراندوم دیگری را به نمایش گذاشتند و مشت محکمی به دهان آمریکا و ازنابش کوبیدند، گفت: امروز جوان ایرانی بیدار است و این بیداری ثمره انقلاب اسلامی است، تاریخ سراسر افتخار این سرزمین گواه این فرمایش مقام معظم رهبری است که جوان‌های ما بیدار و هشیارند، قدرت فهم حوادث را دارند. دشمن می‌فهمد و ما هم می‌فهمیم که حواس جوان امروز ما جمع، هوشمند و تحلیلگر است.

نماینده مردم بروجن در مجلس ادامه داد: بنده به همگان توصیه می‌کنم تاریخ رشادت‌های جوانان و نوجوانان ایران عزیز را مرور کنند، ببینید در انقلاب و بهمن ۵۷، در دفاع مقدس، در دفاع از حرم اهل بیت، در دفاع از مرز‌ها و حتی در حوادث اخیر طلایه داران شهادت و ایثار جوانان و نوجوانان هستند، میدان داران پیشرفت علمی کشور نیز اینان هستند و چه زیبا فرمود معمار کبیر انقلاب که جوانان ذخیره انقلاب هستند و منِ خدمتگزار نظیر این جوانان از اول تاریخ تا کنون ندیده ایم.

وی بیان کرد: هرچند اتفاقات اخیر خاطر هر ایرانی مومن و انقلابی را به درد آورد، حامل پیام‌های مهمی برای همه مسئولان، دولتمردان، تاثیرگذاران حوزه افکار عمومی و اصحاب قلم، فرهنگ و تربیت بود که کد‌های طلایی و حیاتبخش آن را می‌توان در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در چند روز اخیر و در سخنرانی‌های متعدد موضوع حیاتی جهاد تبیین برای نسل جوان را مکررا نگاه کرد، موضوعی که همگی از آن غفلت کردیم.

این نماینده مجلس مطرح کرد: در نشست اخیر با دانش آموزان فرمودند موضوعی که مدام می‌گویم جهاد تبیین است، محتوا را شما درست کنید به مسئولین دارم می‌گویم، مسئولین رسانه ها، مسئولین امور ارتباطات قبل از اینکه دشمن محتوای غلط، انحرافی و دروغ را درست کند شما محتوای درست و حقیقت و صحیح را درست کنید، به جوانان انتقال دهید، مراقب کسانی باشید که همصدایی می‌کنند، ارشادشان کنید، نمی‌گویم دعوا کنید، ارشاد کنید. دولتمردان وظایف سنگینی دارند و باید کوتاهی‌های گذشته تکرار نشود.

جعفری بروجنی افزود: بنده به عنوان یک معلم دانشگاه با سابقه ۲۰ ساله در ارتباط با جوان و دغدغه‌های آنان، به چشم دیده ام که جوانان ما پاک، منطقی، کنشگر، حقیقت جو و عاشق میهن و انقلاب هستند، اما دشمنان ایران عزیز تمام هم و غم خود را بر روی انحراف افکار و استحاله نسل جوان آینده ساز با یک جنگ ترکیبی و شناختی متمرکز کرده است.

وی افزود: حال صادقانه تحلیل کنیم که ما چه کرده ایم؟ نزدیک به ۶۰ موسسه و نهاد مرتبط با تعلیم و تربیت و فرهنگ و دین در این کشور داریم که اگر در مسیر جهاد تبیین ریل گذاری کرده بودند اکنون لازم نبود به تحلیل و چاره اندیشی حوادث اخیر بنشینیم. عزیزان باید قبول کنیم جهاد تبیین در نهاد‌های متولی آن جدی گرفته نشد. باید بپذیریم کم کاری کرده ایم، باید بپذیریم بود و نبود برخی دستگاه‌ها در کشور یکسان است.

این نماینده گفت: چرا باید پاسخگوی بدحجابی و بی حجابی‌ها فقط نیروی خدوم انتظامی و سپاه و بسیج غیور باشند؟ پس متولیان بیست و چندگانه طرح عفاف و حجاب کجا هستند؟ چرا امروز حرفی نمی‌زنند؟ مصرانه از سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهم ترک فعل‌های انجام گرفته در این موضوع را با دقت بررسی و پیگیری کند، امروز باید به دنبال راهکار مدیریت افکار پاک جوانان و نوجوانان باشیم؛ مگر نه اینکه در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین را رقم زده ایم؟ خلأ ارتباطی با جوان و نوجوان امروز را چه کسی باید تکمیل کند؟ به غیر از متولیان عرصه تعلیم و تربیت، رسانه‌ها و سایر نهاد‌های فرهنگی؟

جعفری بروجنی تاکید کرد: چرا صدا و سیما در این مسیر نتوانسته مخاطبان خود را حفظ کند؟ رسالت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و وزارت ورزش و جوانان که متولی اصلی این قشر هستند برای تربیت دینی و تبیین اصول انقلاب برای نسل جوان چه شده؟ باید قبول کرد که نمی‌شود در آب رفت و خیس نشد. باید جوانان فهیم و نیک فطرتمان را دریابیم، برای آن‌ها نا گفته‌ها را بازگو کنیم، به سراغ یکایک آن‌ها برویم به حرفشان، نقدشان و نظرشان صمیمانه گوش دهیم، باید بپذیریم بین ما و آنان زبان مشترکی نیست.

وی افزود: جهاد تبیین را از سلاله نبوی بیاموزیم که در پاسداشت امام و مقتدای زمان خویش و برای روشنگری همراه با حسنین درب ۴۰ خانه را شبانه کوبید او برای تبیین چنین می‌کرد. زمانه ما نیز شباهتی به آن زمان دارد اینک امام و مقتدای زمان جهاد تبیین را سرلوحه رسالت نخبگان و صاحبان اندیشه، دولتمردان و متولیان امر می‌داند جوانان میهن را فهیم و بیدار و هوشمند معرفی می‌کند و ارشاد بر مبنای عقلانیت و شبه زدایی از نسل جوان را راهکار برون رفت می‌داند. باید امروز چهره‌های سیاسی و نخبه، علما و حوزه‌های علمیه، فعالان فرهنگی و مسئولین نهاد‌ها زنجیره روشنگری و هم افزایی با نسل عزتمند جوان ایرانی را دنبال کنند.

 

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان: توطئه بعدی استکبار، ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی در کشور است

سلمان اسحاقی در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، ۱۷ آبانماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، با سلام درود خدمت ملت شریف ایران گفت: ملت شریف ایران، مفتخر هستم که به نمایندگی مردم عزیز قائنات و زیر کوه و از دیار شهید سرافراز ایران شهیدکاوه، عشایر ایل بهلول و دلاکه و اهل تسنن و اهل تشیع این شهرستان‌ها که رحمت خداوند بر آن‌ها باد با شما سخن می‌گوییم.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به گواه تاریخ دشمنان اسلام هر زمان مستاصل و درمانده می‌شدند فتنه را در دستور کار خود قرار می‌دادند و تزویر، سلاح ناجوانمردانه آن‌ها می‌شد؛ مثلث تزویر یعنی آمریکا، انگلیس و اسرائیل با نوشیدن شیر نجس گاو شیرده منطقه در برابر ایمان قوی و ایستادگی ملت ایران نسبت به انقلاب اسلامی و و لایت درمانده شده و با سلاح ناجوانمردانه فتنه بنیان و امنیت کشور را در یک جنگ ترکیبی نشانه رفته است. جوانان و نوجوانان فرهیخته ملت ایران با جستجوی مختصر که در فضای مجازی که تولید شده غرب و سلاح کشنده در دستان آنان است می‌بینند که بنیانگذار خشونت، بی بندوباری و وحشی‌گری در جامعه زنان هستند، امروز غلط اضافه کرده و برای بانوان ایرانی که در سطح جهان دارای جایگاه ویژه‌ای هستند تولید شعار می‌کنند؛ این یعنی تزویر از طرف انگلیس؛ آمریکا و اسرائیل و آل سعود؛ تزویر در قبال فتنه با شبه آفکنی، جوانی را فریب و او را به قتلگاه می‌برند و می‌کشند و بر جسم بی جان او برای تشویق و تحریک احساسات جوانان می‌تازند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تزویر با تحریم دارو و پانسمان بر جسم نحیف و پوست لطیف کودک پروانه‌ای من تازیانه می‌زند تا گوشت تنش در برابر چشمان پدر و مادرش آب شود و از ضجه او عرش خدا بلرزد؛ برای اینکه عاقبت اعتماد به غرب را به شما بگوییم؛ اشاره به دیالوگ تاریخی مختار می‌کنم؛ تزویر به شما امان می‌دهد تا مقاومتان را بشکند پس از غلبه شک نکنید که گردنتان را خواهد شکست. به گواه تاریخ ۷ هزار یار او باور نکردند و پس از اعتماد به تزویر ۷ هزار سر از تن جدا شد رحمت خداوند به خانواده‌های سپاه، بسیج، فراجا، ارتش و جامعه اطلاعاتی که از جان و خانواده‌های خود می‌گذرند تا ملتی در آتش ناامنی نسوزد؛ از ملت ایران می‌خواهم که در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و ارتباطات کشور که الگوی ارزشمندی و توجه به جهاد تببین و نور در تاریکی فتنه بود توجه داشته باشند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه افزود: عده‌ای از جوانان ما بخصوص در دانشگاه‌ها به ناحق تحت تاثیر فضای غبارآلود فتنه قرار گرفته و زمان کوتاهی راه را گم کرده اند، از قوه قضائیه می‌خواهم با رافت اسلامی چراغ راه آنان باشد و با آنان که بر پیکر فرزندان این ملت ناجوانمردانه خنجر زدند، تاختند و به امنیت کشور و بنیان خانواده خدشه وارد نمودند، به هیچ وجه مماشات نکند.

وی در ادامه با هشدار به خواص تاکید کرد:به خواص از بازیگر و بازیکن تا روسای جمهور سابق اخطار می‌دهم، اگر بخواهید با گفتار و کردارتان در آتش فتنه که جان، مال و امنیت مردم را آتش زدند هیزم بریزید، ملت شما را در همان آتش خواهند سوزاند، اکنون وقت آن است که قوای سه گانه بصورت مشهود ملموس اصلاحات حوزه‌های خود را آغاز و در معرض ارزیابی نخبگان کشور قرار دهند.

اسحاقی در ادامه تصریح کرد: اجرای برخی از قوانین برای تمام جغرافیای کشور غیر قابل قبول است؛ به عنوان مثال، قوانین منابع طبیعی برای مردم مشهود است، که بعضی از موارد این قوانین برای شمال کشور است، اما همان بند باعث شده که یک روستایی عزیزم در جنوبی‌ترین نقطه کشور برای ساخت یک خانه ۴۰ متری با مشکل مواجه شود.

نماینده مردم قائنات با اشاره به فرار مالیاتی سرمایه داران یادآور شد: سال هاست سرمایه داران و صاحبان قدرت اقتصادی با تکیه بر اجتناب و فرار مالیاتی صد‌ها هزار میلیارد تومان از آین ملت را به تاراج برده اند، این دو ابزار فساد را جمع کنید تا عدالت در اصلاحات اقتصادی بیشتر برای مردم مشهود شود، به والله قسم مدیران ناکارآمد از گذشته تا امروز در اغتشاشات اخیر سهم و نقش دارند، باید آن‌ها را نیز محاکمه و مجازات کنید.

وی اظهار داشت: برای مردم سوال است، چرا تصمیم گیران، کارخانه داروساز را که با متوقف کردن تولید دارو، تن هزاران بیمار را لرزاند، زنجیر بر گردنش نینداختید و در شهر نچرخاندید، چرا یک بار مسئولان، مدیران فلان کارخانه که محصولاتش را گران کرد، در وسط شهر شلاق نزدند و برکنار نکردند؟ چرا یک بار آن فردی که باعث شد با سوءمدیریت هزاران تن نهاده‌های دامی و مواد اولیه، دارو، غذا و برنج در انبارگمرک خراب و به دریا ریخته شود، در وسط میدان اعدامش نکردید؟ به والله قسم این بحث مردم را آزار می‌دهد که قاتلان عزیزانشان، مدیران خودرو ساز راست راست در رفاه، امنیت و آرامش در کشور نه تنها زندگی می‌کنند، بلکه هنوز ریاست هم می‌کنند، چرا یک بار نگفتید، مردم! انتقام بی کفایتی خودروسازان که داغ جوانانتان را به سینه شما گذاشته است، را ما می‌گیریم.

وی در مورد کوتاهی و کم کاری خودروسازان گفت: چند نفر را محاکمه و مجازات کردیم، چند نفر را حبس ابد و شلاق یا برکنار کردیم؟ به خدا قسم این رویه غلط، داشتن خودرو آرزوی دست نیافتنی شده است، حق نداریم به نفع سرمایه داران خودروساز درکشور تصمیم بگیریم، باید واردات خودرو در این کشور آزاد باشد و حق ملتی که سالهاست خودروسازان داخلی آنان را عزادار نموده اند، این نیست. مردم در گرانی می‌سوزند، درعین حال به رییس جمهورشان اعتماد دارند و به نتیجه اصلاحات اقتصادی دولت امیدوار هستند.

اسحاقی در پایان خطاب به رییس جمهور خاطر نشان کرد: به دولت هشدار میدهم، مبادا تصمیماتی بگیرید که نه تنها وضعیت فعلی به سامان نرسد، بلکه گرانی‌ها سرمایه اجتماعی نظام را کاهش دهد، دکتر رئیسی عزیز، اجازه ندهید مصوبه هیات دولت در خصوص راه آهن قائم_بیرجند که قول شرف حضرتعالی بود با نظر سلیقه‌ای مسببان وضعیت اسفبار اقتصادی کشور، که هنوز در کسوت معاونت بودجه کشور مانده اند، معطل بماند که والله قسم خسارتی جبران ناپذیر است، به ایمیدرو اخطار می دهم مجتمع فولاد قائم به تعهدات اجتماعی خود عمل کند؛ عدم تحقق این امر عواقب وخیمی را برای شما خواهد داشت.

 

محمد علی پور نماینده مردم ماکو و چالدران و پلدشت و شوط: مردم فهیم آذربایجان غربی با درک صحیح از شرایط کشور دست رد به سینه تفرقه‌‎افکنان زدند.

 

سید مرتضی حسینی نماینده مردم میانه: آرزوی قلبی دشمنان ما کشته شدن ده‌ها دختر و پسر مثل خانم مهسا امینی است.


تذکرات شفاهی 17 آبان ماه

علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود در مجلس: وزارت نیرو فکری برای کمبود آب در شهرستان شاهرود کند

فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس: تغییرات در رأس استان سیستان و بلوچستان باید در اولویت کاری وزارت کشور باشد.

محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس: ارشق باید به منطقه آزاد تبدیل شود.

محمدمهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد در مجلس: جاده فیروزآباد- جم یک روز بدون تلفات جانی به خود ندیده است.

حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس: مردم سیستان و بلوچستان در دفاع از ارزش‌ها سرآمد هستند.

علی حدادی نماینده مردم طالقان در مجلس: دشمنان اقتدار نظام را نشانه گرفته اند.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس لزوم تسریع در تکمیل آزادراه شیراز - اصفهان

در نهایت پس از گذشت ۴ ساعت از جلسه علنی، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز را ساعت ۱۱ و ۴۷ دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی عصر امروز راس ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۵
دلار ۳۶ تومن رو رد کرده اینا عین خیالشون هم نیست
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
ای خدا پدرت بیامرزه روحانی یادت بخیر
نمایندگان کدام مردم؟!!
دور از انتظار نیست دولتی که علیرغم کاستی ها ضعف های فراوان تا کنون منتقد جدی روبرو خود ندیده و همه و همه، چه رسانه ملی و چه کل رسانه های رسمی نقش تربیون تبلیغاتیش را ایفا میکنند از دعوت مجلس برای پاسخگویی استنکاف کند. این هم مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی، حالا ببینیم با این حمایت بی سابقه چه گلی بسرمان میزنید
میرکاظمی گفته کار دارم نمیام مجلس،یعنی اگه بیکار بودم میومدم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار