بازدید 13358
۳

چالش اختلاف سیاسی در زندگی مشترک

این روزها بعضی از زن‌و‌شوهرها که نظرات سیاسی متفاوتی دارند به‌خاطر چند اشتباه قابل پیشگیری، پای مشکلات جدی را به زندگی‌شان باز می‌کنند
کد خبر: ۱۱۴۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 06 November 2022

به گزارش «تابناک»، فریبا البرز، کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده در روزنامه خراسان نوشت: مباحثه درباره شرایط این روزهای کشور، گاهی جایش را در خلال گفت‌و‌گوهای زن و شوهرها پیدا می‌کند. در این شرایط اگر زن یا شوهری با همسرش اختلاف نظرهایی داشته باشد، ممکن است جروبحث‌شان بالا بگیرد و پای چالش‌های جدی را به زندگی‌شان باز ‌کنند. یک سری اشتباهات در چنین بحث‌هایی به خصوص بین زن و شوهر وجود دارد که قابل پیشگیری است وگرنه موضوع را به بیراه می کشاند و حتی ممکن است باعث دلخوری یا ... شود. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

تفاوت نظر به‌ خودی خود مشکل‌زا نیست اما ...

وقتی دو نفر با هم ازدواج کرده‌اند و زیر یک سقف زندگی می‌کنند، کاملا طبیعی است که در برخی امور با یکدیگر تفاوت فکری و سلیقه‌ای داشته باشند. این تفاوت‌ها از ابعاد ساده‌ای مثل رنگ مورد علاقه تا مسائل پیچیده‌تری را می‌تواند شامل شود . به طور کلی، این مسئله به خودی خود مشکل تولید نمی‌کند، مشکل از آن جا نشئت می‌گیرد که زوج ها شیوه بحث کردن درست درباره اختلاف عقیده را بلد نباشند. در چند وقت اخیر به دلیل چالش‌های سیاسی موجود در جامعه، بحث‌ها و اظهارنظرها و عقاید در این باره به درون خانواده‌ها و میان زوج ها هم وارد شده است؛ مسئله‌ای که باعث و بانی ایجاد آن و موارد بعدش، دست هیچ‌کدام از آن‌ها نیست اما گاهی یکی از آن ها برای اثبات درست بودن نظرش، دست به هر کاری می‌زند!

هدف کوبیدن طرف مقابل نیست

زن و شوهرها برای گفت‌و‌گو درباره هر موضوعی که درباره اش اختلاف نظر داشته باشند، باید بدانند که با
به کارگیری مهارت‌های ساده‌ای می‌توان از تبدیل گفت‌و‌گو به جروبحث و ناراحتی طرف مقابل جلوگیری کرد. گاهی اوقات ما فراموش می‌کنیم که برای چه ازدواج کرده‌ایم و یادمان می رود که هدف از زندگی، عشق و علاقه است نه کوبیدن طرف‌مقابل! توجه به همین نکته ساده در گفت‌وگوهایی با محتوای سیاسی، شأن زوج ها را حفظ خواهد کرد.

از احساسات و عواطف‌تان بگویید

اگر متوجه شدید که همسرتان با شما اختلاف عقیده دارد، با او صحبت کنید، منظور صحبت‌های روزمره همیشگی نیست. صحبت‌هایی درباره احساسات و عواطف و ترس‌ها، دلشوره‌ها و نگرانی‌ها. چیزی که شاید خیلی کم بین زوج ها رد و بدل می‌شود و معمولا در چنین مواقعی، صحبت نمی‌کنند بلکه دعوا می‌کنند و می‌جنگند تا دیگری را مغلوب کنند! به همین دلیل است که وقتی بحث بین تفاوت عقاید سیاسی در زندگی مشترک باشد، معمولا بلوایی سر هیچ و پوچ ایجاد می شود.

موضوع اختلاف را به‌طور دقیق مشخص کنید

معمولا در بحث‌های سیاسی، موضوع گفت‌وگو دقیقا معلوم نیست. به همین دلیل است که آن قدر بحث به حاشیه می‌رود که فراموش می‌کنیم حرف سر چه چیزی بوده و نتیجه می‌شود دلخوری و جوی ناآرام و متلاطم در رابطه زن و شوهری. بنابراین اگر بنا دارید درباره یک موضوع باهم صحبت کنید، هربار یک موضوع را مشخص کنید تا بحث به بیراهه نرود.

پای ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل را وسط نکشید

یکی از اشتباهات بعضی زن‌و‌شوهرها در زمان گفت‌وگو درباره مسائل سیاسی، این است که به یک‌باره شروع می‌کنند به گله‌گذاری از شخصیت همسر. مثلا به او می‌گویند: «این دفعه هم مثل همیشه، فقط داری لجبازی می‌کنی»، «درک یک مسئله ساده رو به بحران تبدیل می‌کنی» و... . بعدازآن هم تمام مسائلی را که از اوایل ازدواج باعث ایجاد کینه و کدورت شده است، مطرح و تصور می‌کنند نباید هیچ فرصتی را برای بیان ناراحتی‌های خود از دست بدهند. در حالی که این کار، مشکلی را به مشکلات اضافه خواهد کرد!

ادب را رعایت کنید

به این نکته دقت کنید کسی که روبه‌روی شما قرار گرفته، همکار یا دوست و فامیل نیست. قرار نیست بدون هیچ ملاحظه و دقتی، هرچه خواستید به زبان بیاورید. او همسر شماست و قرار است همیشه جانب ادب و احترام حفظ شود حتی اگر بیشترین اختلاف عقیده را داشته باشید.

حواس‌تان به حرمت خانواده‌ها باشد

شما دو نفر با هم اختلاف عقیده دارید پس قرار نیست به خانواده های یکدیگر بی احترامی و توهین کنید. اعتقادات و باورهای خانواده‌ها را نشانه نگیرید و مسخره نکنید. گفتن این جملات که تو هم دقیقا مثل پدر یا مادرت فکر می‌کنی، افکار اشتباه آن‌ها در ذهنت رسوخ کرده و...، زندگی‌تان را با چالش مواجه خواهد کرد. این کارها ابدا شما را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
چالش توی فرندان و والدین است
هیچ وقت با عزیزانتان بحث سیاسی نکنید .محیط خانوادگی وفامیلی جای عشق ومحبت است .چون عمر بسیار کوتاه هست .هر دم از عمر میرود نفسی چونگه میکنم دگر نمانده بسی
متاسفانه ما هنوز ياد نگرفته ايم كه اولويتهاي زندگي خود را تشخيص داده و روابطمان را متناسب با آنها تنظيم كنيم ضمن اينكه ياد هم نگرفته ايم كه چگونه زندگيهاي جمعي خود را عليرغم اختلاف نظرها كه طبيعي هم هست حفظ كنيم لذا از سال 88 به اينطرف اختلافهاي متعددي مابين خانواده ها اعم از زن و شوهر يا والدين و فرزندان يا بين برادرها يا خواهرها و ... رخ داد كه هنوز هم ادامه دارد و تبعات سنگيني را هم به جامعه وارد كرده است لذا جامعه شناسان بايد در اين رابطه راهكارهاي متناسب با فرهنگ ايران ارائه كنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر