بازدید 22652
۱

اثبات ادعای سعدی توسط دانشمندان آلمانی!

یک پژوهش سه ساله در دانشگاه بیله ‌فلد که از تحقیق روی گیاهان شروع و به انسان ختم شد، ثابت کرد که کمال همنشین بر ما اثر دارد.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ 02 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، این بیت معروف از سعدی را همه ما شنیده‌ایم که مصرع اول آن به یک ضرب‌المثل هم تبدیل شده و می‌گوید: «کمال همنشین در من اثر کرد / وگرنه من همان خاکم که هستم». به‌تازگی نتایج یک تحقیق سه ساله در آلمان منتشر شده است که تعدادی روان‌شناس به دنبال اثبات تاثیر اطرافیان یک فرد بر خلق و خوی او، رفتارهایش و ... بوده‌اند. نتایج این پژوهش توسط روان‌شناس‌های دانشگاه بیله‌فلد نشان داده که علاوه بر گیاهان، علم تایید می‌کند مردم هم می‌توانند انرژی را از یکدیگر جذب کنند. اما ماجرا چیست و آیا واقعا از نظر علمی، کمال همنشین بر ما اثر دارد یا نه؟

میدان انرژی انسان‌ها

در مقدمه مقاله منتشر شده درباره نتایج این پژوهش، نوشته شده که حتما برای شما هم پیش آمده است گاهی بدون دلیل خاصی از فردی انرژی بدی دریافت کرده‌اید یا برعکس، از او خوش‌تان آمده است. این فرد می‌تواند یک آدم غریبه در خیابان، یک دوست یا یک همکار باشد. گاهی اوقات بدون این که حتی کلمه‌ای رد و بدل شود ما از بعضی افراد احساس متفاوتی گرفته‌ایم و این به این معناست که احتمالا ما می‌توانیم انرژی دیگران را جذب کنیم. هر چند ادعاهای شبه علم زیادی درباره میدان انرژی انسان ها در جلسات انگیزشی و ... مطرح می شود اما تاثیر ما بر دیگران را می توان از جنبه های علمی هم بررسی کرد. علم به‌تازگی شروع به درک انرژی انسان‌ها کرده است و شاید ما هنوز سال ها از درک کامل نحوه عملکرد انرژی و تأثیر آن بر موجودات زنده فاصله داشته باشیم.

تاثیر گیاهان همسایه بر یکدیگر

پژوهشگران دانشگاه بیله‌فلد در آلمان از چند سال پیش برای اثبات ادعای تاثیرپذیری انسان‌ها از یکدیگر، تحقیق‌شان را با بررسی گیاهان شروع کردند. آن‌ها حالا تحقیقی را به پایان رساندند که نشان می‌دهد گیاهان هم قادر به جذب انرژی از گیاهان دیگر هستند. این تحقیق با مطالعه روی جلبک‌ها انجام شد. در واقع نتیجه این تحقیقات این بود که علاوه بر فتوسنتز، منبع انرژی جایگزینی هم برای گیاهان وجود دارد و آن‌ها می‌توانند انرژی دیگر جلبک‌ها را جذب کنند. این تحقیقات اثبات کرد که حتی گیاهان توانایی جذب انرژی از گیاهان همسایه را هم دارند.

اثبات درک تاثیر اطرافیان بر انسان

دکتر «اولیویا بادر لی»، روان‌درمان گر در دانشگاه بیله‌فلد درباره نتایج این پژوهش توضیح می‌دهد: «در این تحقیق متوجه شدیم که بدن انسان بسیار شبیه به گیاهان است. بدن انرژی مورد نیاز برای تغذیه حالت عاطفی شما را جذب می‌کند و می‌تواند به سلول‌ها انرژی دهد و میزان کورتیزول را افزایش دهد و بسته به نیاز عاطفی، سلول‌ها را تغذیه کند. دقیقا به همین دلیل بعضی از افراد وقتی در گروه خاصی با ترکیبی از انرژی و احساسات و رفتارها قرار می‌گیرند، احساس ناراحتی یا خوشحالی می‌کنند و رفتار و گفتارشان تحت تاثیر اعضای آن گروه قرار می‌گیرد. درک این موضوع که همنشینی با اطرافیان بر انسان‌ها و شخصیت‌ و رفتارهای‌شان تاثیر خواهد گذاشت، می‌تواند منافع زیادی برای بشریت داشته باشد.»

پژوهشی برای اثبات یک ادعای باستانی

این روان‌درمانگر درباره دلایل انجام چنین پژوهشی می‌گوید: «اهمیت توجه به انتخاب آدم‌هایی که در اطراف‌مان هستند و با ‌آن‌ها بیشتر از دیگران در ارتباط هستیم، موضوعی است که در فرهنگ‌های باستانی از هر قاره برای قرن‌ها شناخته شده است. حالا علم تصمیم گرفته است که به دلیل کمبود شواهد قابل توضیح فعلی، این موضوع را بررسی کند. تنها تعداد کمی از دانشمندان جرئت پرداختن به این مسائل را داشتند، ترس از انتقاد و رد شدن توسط جامعه علمی آن‌ها را متوقف کرده بود اما ما تصمیم دیگری گرفتیم.»

حالا باید وسواس بیشتری به خرج داد!

حالا با خواندن این مقاله می‌توانیم به اهمیت آدم‌هایی که در اطراف‌مان هستند، پی ببریم. حواس‌مان هست که چه کسانی را در ‌شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنیم؟ با چه کسانی وقت بیشتری می‌گذرانیم؟ به خانه چه کسانی برای تفریح می‌رویم؟ معیارهای‌مان برای انتخاب دوست چیست؟ و ... . با توجه به نتایج این پژوهش، وقت آن رسیده است که در انتخاب آن‌ها وسواس بیشتری به خرج دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
اگه فردی عقل داشته باشه برای تمام امور زندگیش میتونه تصمیم درست بگیره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل