بازدید 3022
۲

افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت‌ها در اصفهان

رئیس بخش مسمومین بیمارستان نورو علی اصغر اصفهان گفت: تعداد مسمومین در اصفهان نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته و به مرز هشدار رسیده است.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳ 02 November 2022

به گزارش «تابناک»، فرزاد قشلاقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی شامل اسید، قلیایی و شوینده‌های خانگی، فرآورده‌های نفتی، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و باتری مینیاتوری، مسمومیت ناشی از گزیدگی جانوران سمی و مسمومیت ناشی از سو مصرف مواد مخدر، مواد محرک و الکل از انواع مسمومیت‌ها در اصفهان است.

وی تصریح کرد: بیمارستان نور و علی اصغر مرکز مراجعه بیماران مسموم شده در اصفهان است و علاوه بر بیماران اصفهان، بیماران کاشان، لرستان و چهارمحال و بختیاری را نیز پوشش می‌دهد.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان ادامه داد: بخش مسمومین بیمارستان شامل ۲۱ تخت بستری و ۶ تخت icu است که در صورت لزوم برای بستری بیماران غیر مسمومیت هم استفاده می‌شود. لازم به ذکر است روزانه حدود ۲۵ بیمار در بخش مسمومین پذیرش و درمان می‌شوند.

۵۵ درصد مراجعات مسمومین اصفهان خانم هستند

وی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد پذیرش شدگان را خانم‌ها و ۴۵ درصد را آقا تشکیل می‌دهند، ادامه داد: ۳۰ درصد مسمومیت‌ها ناشی از سوء مصرف الکل و مواد مخدرها شامل متادون و هروئین، حشیش و غیره است.

قشلاقی افزود: بین ۱۰ تا ۲۰ درصد مسمومیت‌ها غیر عمدی یا اتفاقی است که بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود و مابقی عمدتاً به صورت عمدی و آگاهانه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بیش از ۹۹ درصد بیماران مسموم بهبود کامل می‌یابند و میزان مرگ و میر ناشی از مسمومیت کمتر از یک درصد است.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان نور و علی اصغر با بیان اینکه تعداد مراجعه کننده و بیماران فوتی بر اساس فصل مراجعه متفاوت است، گفت: برای مثال در فصل گرما بیشترین مسمومیت‌ها ناشی از استفاده سموم گیاهی و گزش‌ها است و در فصول سرد غالب مسمومیت‌ها ناشی از منوکسیدکربن گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: پیشگیری بهتر از درمان است و آموزش در این زمینه اهمیت بالایی دارد، ضروری است داروها و سموم از دسترس افرادی که زمینه و احتمال خودکشی دارند دور نگه داشته شود و یا از تنها گذاشتن این افراد و به حال خود رها کردن آنها باید خودداری کرد همچنین استفاده از توان مشاوره روانشناسان و روانپزشکان از این جمله است.

افزایش مسمومیت بین مهاجران

قشلاقی با اشاره به افزایش تعداد جمعیت و مهاجرت‌ها به استان اصفهان افزود: شاهد افزایش تعداد مسمومین هستیم و همه روزه دو تا سه مهاجر افغانی اقدام به مسمومیت عمدی می‌کنند.

قشلاقی ادامه داد: امروزه شاهد راه اندازی بخش مراقبت و اداره بیماران مسموم در تمام کشورهای پیشرفته، در حال توسعه و حتی برخی از کشورهای توسعه نیافته مثل فلسطین هستیم، این مراکز کنترل دارو و سموم که به صورت شبانه روزی اقدام به ارائه خدمات مشاوره‌ای و هدایت و راهنمایی بیماران مسموم می‌کنند نقش بسیار ارزشمندی دارند و وجود چنین مراکزی در شهر ما بشدت احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در صورت راه اندازی این مرکز دیگر نیاز به اعزام بیماران از شهرستان‌ها به شهر اصفهان نیست در صورتی که اکنون به علت نبود چنین مراکزی و اطلاعات کم پزشکان در شهرستان‌ها بیماران از دیگر نقاط به اصفهان اعزام می‌شوند که هزینه اعزام، نگرانی‌ها، خطرات اعزام و افزایش تخت بستری بخش مسمومین را در بر دارد و این یک نقص سیستم درمانی محسوب می‌شود.

وی گفت: مرکزی مشابه مرکز کنترل دارو و سموم در شهر زیر نظر معاونت غذا و دارو است که از بخش مسمومین منفک شده و تنها بیماران را راهنمایی می‌کند که دارو را از کجا تهیه کنند اما هیچ گونه مشاوره‌ای به بیماران مسموم ارائه نمی‌شود.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان گفت: تعداد مسمومین نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است که بیشترین مسمومیت‌های عمدی در بین خانم‌های ۲۰ تا ۴۰ سال است در حالی که مسمومیت ناشی از سو مصرف مواد مخدر را در آقایان داریم.

وی ادامه داد: مسمومیت با قرص برنج طی سالیان اخیر در حال افزایش است و در دسترس بودن آن بدون هیچ گونه نظارتی بر توزیع و فروش علت اصلی آن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
من نفهمیدم که چرا گفته میشه بین 10 تا 20 درصد. احتمالا آقایون هیچ آماری ندارند.
این الکل و مواد مخدرها از کجا وارد می شود چرا برای این واردکنندگان و فروشندگان هیچ خط نشانی از طرف مسئولان ترسیم نمی شود و اتمام حجت نمی گردد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار