بازدید 8872
۶
معاون وزیر صمت در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

رفع محدودیت‌ها در واردات ماشین آلات معدنی؛ سهمیه واردات ۱۴۰۱ معادن تامین خواهد شد

معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت اظهار داشت: در نتیجه اصلاح صورت گرفته، ماشین آلاتی که در سال گذشته وارد می‌شد، متوسط عمر ۴.۵ سال داشت و امسال علاوه بر اینکه تعداد ماشین آلات وارده بیشتر شده، عمر متوسطشان به ۲.۵ سال رسیده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳ 30 October 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اعمال برخی محدودیت‌ها در تامین ماشین آلات مورد نیاز معادن به بهانه حمایت از تولید داخل، نگرانی و اعتراض بسیاری از معدنداران را برانگیخت و آن‌ها را با کاهش حجم بهره برداری مواجه کرد. این در حالی است که امکان تولید ماشین آلات سنگین در داخل وجود ندارد و ماشین آلات سبک وزن نیز بر اساس ظرفیت موجود، در تعدادی محدود تولید می‌شود.

در این راستا رضا محتشمی پور معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار تابناک اقتصادی به اصلاحاتی که در ارتباط با چگونگی تامین ماشین آلات معدنی انجام شده است، اشاره کرد و گفت: از لحاظ کمی، بیشترین تعداد ماشین آلات مورد نیاز کشور، باید از محل واردات تامین شود، چون ماشین آلات بزرگ در داخل کشور تولید نمی‌شود. ماشین آلاتی که در معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، شبیه ماشین آلات راه‌سازی هستند، اما ماشین آلات راه سازی سبک بوده و معدنی‌ها از ماشین آلات سنگین نیز استفاده می‌کنند؛ بنابراین ماشین آلات سبکی که مورد استفاده راه سازی قرار می‌گیرد، بر اساس ظرفیتی که وجود دارد در تعدادی محدود تولید می‌شود و بسیاری از معادن کوچک مقیاس نیز از این دسته از ماشین آلات معدنی بهره می‌گیرند.

وی درباره رفع محدودیت‌ها در واردات ماشین آلات معدنی توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ به اسم حمایت از تولید داخل از واردات ماشین آلات مورد نیاز معادن جلوگیری شد و در این سال از ۲ هزار دستگاهی که باید تامین می شد، تنها ۱۲۵ دستگاه ماشین آلات معدنی وارد شد. در سال ۱۴۰۰ تلاش کردیم تا این بخشنامه اصلاح و محدودیت‌ها برداشته شود که در نتیجه تعداد ۸۵۰ مجوز برای واردات ماشین آلات صادر شد و همچنین امسال تا این لحظه بیش از ۱۵۰۰ مجوز واردات صادر شده است و پیش بینی می‌شود سهمیه واردات سال ۱۴۰۱ معادن تامین خواهد شد.

محتشمی پور اظهار کرد: در حال حاضر تنها بحث جبران عقب ماندگی ماشین آلات مورد نیاز سال گذشته مطرح است چرا که عمر استاندارد ماشین آلات ۵ سال است و ۱۵ هزار ماشین آلات موجود در کشور عمر بالای ۲۰ سال دارند و در حالت ایده‌آل باید ۱۵ هزار دستگاه نو جایگزین این ماشین آلات فرسوده شود، اما انجام این کار در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نیست.

از تولید مشترک با چین و روسیه تا امکان فروش اقساطی ماشین آلات سبک

این معاون وزارت صمت به یکی دیگر از برنامه‌های معاونت معدن در بحث ماشین آلات معدنی اشاره کرد و گفت: طی سفر‌های انجام شده به کشورهایی چون چین، روسیه و بلاروس که با آن‌ها همکاری‌هایی داریم، توافق‌نامه‌هایی در راستای تولید مشترک ماشین‌آلات معدنی تنظیم شده است که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها موثر باشد؛ البته اجرای این طرح نیاز به زمان بیشتری دارد و انتظار می‌رود تا سال آینده به نتیجه برسد.

وی همچنین در مورد ماشین آلات سبک که با ظرفیت محدودی در داخل کشور تامین می‌شود بیان کرد: این دستگاه‌ها از نظر تعداد بیشتر از ماشین آلات سنگین بوده، اما در عملیات معدنی سهم کمتری به نسبت ماشین آلات سنگین دارند. سعی داریم با تامین مالی و ارائه تسهیلات، امکان فروش اقساطی این دسته از ماشین آلات را برای واحد‌های داخلی فراهم کنیم.

محتشمی پور در پایان به یکی از اصلاحات صورت گرفته در شیوه نامه واردات ماشین آلات معدنی اشاره کرد و گفت: محدودیت‌هایی که درباره واردات ماشین آلات نو و زیر ۵ سال ساخت تا سال ۲۰۱۷ وجود داشته برداشته شده و افرادی که دارای پروانه بهره برداری هستند و حقوق دولتی خود را پرداخت کرده‌اند می‌توانند این دسته از ماشین آلات را بدون محدودیت در تعداد وارد کنند. همچنین واردات ماشین آلات بالای ۵ سال تا ۲۰۱۲ نیز بر اساس میزان تولید هر معدن امکان پذیر است.

وی افزود: در نتیجه اصلاح صورت گرفته، ماشین آلاتی که در سال گذشته وارد می‌شد، متوسط عمر ۴.۵ سال داشت و امسال علاوه بر اینکه تعداد ماشین آلات وارده بیشتر شده، عمر متوسطشان به ۲.۵ سال رسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
ماشین آلات سنگین چین و روسیه کیفیت لازم رو ندارن و باعثرهدر رفت سرمایه کشور میشه
ماشین آلات سنگین بایستی از برندهای معتبر تامین شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
چین بهترین جنس ها رو میسازه
البته جنس درجه یک
روسیه هم خوبه
احسنت و درود
حتی ماشین آلات راهسازی هم باید وارد شود متاسفانه تولید کنندگان داخلی از قطعات بی کیفیت چینی و هندی در ساخت اینگونه ماشین آلات استفاده میکنند و با قیمت بسیار گران و چندین برابر قیمت جهانی میفروشند
درود بر مهندس محتشمی ‍پور عزیز که در مسپولیتی به خوبی می درخشد.
ورود ماشین آلات راهسازی را هم آزاد کنید تا دچار هدر رفت منابع نشوید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار