بازدید 3074

گفت‌وگوی نخست وزیران هند و انگلیس

نارندرا مودی نخست وزیر هند، پس از گفت وگوی تلفنی با ریشی سوناک‌همتای انگلیسی خود، گفت: هند و انگلیس روز پنجشنبه بر اهمیت انعقاد زودهنگام توافقنامه تجارت آزاد جامع و متوازن (FTA) توافق کردند.
کد خبر: ۱۱۴۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ 28 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از تارنمای خبری تلگراف ایندیا، برای قرارداد پیشنهادی، از سوی بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس، در هنگام بازدیدش از هند در ماه فروردین ضرب الاجلی تعیین شده بودکه اکنون پایان یافته است.

پس از آن که سوولا براورمن وزیر کشور انگلیس، ابهاماتی مطرح کرد با این فرض که قرارداد مزبور می‌تواند مهاجرت به انگلیس را افزایش دهد، تردیدهایی در مورد سرنوشت FTA مطرح شد.

او متعاقباً از وزارت کوتاه مدت لیز تراس استعفا داد. اما سوناک او را به همان سمت بازگرداند و از تصمیم خود در صحن پارلمان دفاع کرد.

البته سوناک در توییت خود درباره گفت و گو با مودی به FTA اشاره ای نکرد و نوشت: «از شما نخست وزیر مودی بابت سخنان محبت آمیزتان در آستانه شروع به کار در نقش جدیدم متشکرم. انگلیس و هند وجوه مشترک زیادی دارند. من در مورد آنچه که دو دموکراسی بزرگ ما می‌توانند با تعمیق مشارکت امنیتی، دفاعی و اقتصادی خود در ماه ها و سال‌های آینده به دست آورند، هیجان زده هستم.»

یکی از سخنگویان دفتر نخست وزیری انگلیس به تلگراف ایندیا گفت: "سوناک امیدوار است که انگلیس و هند بتوانند به پیشرفت خوبی در مذاکرات برای نهایی کردن یک توافقنامه تجارت آزاد جامع برسند. "

مودی نیز درباره این گفت و گو در توییتی نوشت: «خوشحالم که امروز با ریشی سوناک صحبت کردم. به او برای تصدی مسئولیت به عنوان نخست وزیر انگلیس تبریک گفتم. ما برای تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک جامع خود با هم کار خواهیم کرد. همچنین در مورد اهمیت انعقاد زودهنگام FTA جامع و متعادل توافق کردیم.»

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس نیز درباره این مکالمه بین رهبران دو کشور گفت: «نخست وزیر هند گفت که ریشی سوناک نمایشی بصری از پیوندهای تاریخی میان انگلیس و هند است و قصد دارد بر این رابطه برای توسعه روابط نزدیک‌تر بین دو کشورمان بیفزاید.»

بنا به گزارش پنجشنبه تلگراف ایندیا، در این گفت و گوی تلفنی، نخست وزیر انگلیس با بحث در مورد چالش‌های مشترک جهانی، از رهبری مودی در مقابله با تغییرات آب و هوایی قدردانی کرد و رهبران هر دو کشور از ایجاد فرصت‌هایی برای تقویت امنیت، دفاع و مشارکت اقتصادی ما استقبال کردند.

روز چهارشنبه نیز، گرگ هندز مشاور وزیر امور خارجه انگلیس در امور تجاری، گزارشی از جزئیات مذاکرات با هند در مورد FTA ارائه کرد. وی گفت: ما همانطور که گفتیم اکثر فصول توافق را به نتیجه رساندیم. تا کنون ۱۶ فصل در ۲۶ حوزه مورد توافق قرار گرفته است. او گفت که مسائل مربوط به ویزای تجاری همچنان یک مورد مذاکره است.

جیمز کلورلی، وزیر امورخارجه انگلیس، روز جمعه برای اولین سفر رسمی خود به هند، برای دیدار با همتای خود و گفت وگو در مورد تقویت روابط انگلیس و هند، وارد هند خواهد شد.

او روز شنبه از بمبئی دیدن کرده و به دهلی نو سفر خواهد کرد.

وی در این دیدار در نشست ویژه کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس خبر داد، قرار است جیمز کلورلی در دهلی نو با جایشانکار، وزیر امور خارجه هند نیز دیدار کند تا در مورد آخرین نقشه راه ۲۰۳۰ و تقویت همکاری ها بین انگلیس و هند در دهه آینده تحت یک مشارکت راهبردی جامع گفت و گو کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار