بازدید 546967

پیش‌بینی سه ماه آینده هواشناسی

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور برای سه ماهه منتهی به دی‌ماه امسال مازندران، ۲۳۸ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵ 28 October 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا، مطابق جدول پیش‌بینی فصلی این مرکز که هواشناسی مازندران منتشر کرده است، شهروندان مازندرانی در آبانماه جاری به طور میانگین شاهد بارندگی ۹۹ میلی‌متری خواهند بود که در صورت تحقق ۳۲ میلی‌متر کمتر از مدت مشابه پارسال خواهد بود.

مجموع بارش ثبت شده در آبانماه پارسال در مازندران ۱۳۱ میلی‌متر بود که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ که ۵۴.۱ میلی‌متر بود، ۱۴۲ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه بلند مدت نیز که ۸۲.۲ میلی‌متر بود، ۵۴.۴ درصد افزایش داشت.

طبق این جدول میزان بارندگی در آذرماه امسال نیز ۳۷.۲ میلی‌متر پیش‌بینی شده است که در صورت تحقق در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن ۴۱.۱ میلی‌متر کمتر خواهد بود و برای دیماه نیز ۷۴ میلی‌متر باران پیش‌بینی شد که در صورت تحقق، در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن تفاوتی نخواهد داشت.

طبق گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور، در آذرماه سال ۱۴۰۰ در مجموع ۷۸.۳ میلیمتر باران در مازندران به ثبت رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن حدود ۵۲ و نسبت به مدت مشابه بلند مدت نیز که ۷۰.۷ میلی‌متر بود، حدود ۴۷ درصد کاهش داشته است و میزان بارندگی دیماه امسال در مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری نخواهد داشت.

طبق گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور از اول مهرماه تا پایان دیماه پارسال در مجموع، ۲۸۵ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۲۰ درصد افزایش داشت.


جدول پیش بینی نرمال بارش ایستگاه‌های هواشناسی مازندران طی ماه‌های آبان تا دیماه

نوشهر رکوردار بیشترین میزان بارندگی در سه ماهه آینده

طبق پیش بینی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، میانگین بارندگی آبانماه امسال در مازندران ۹۹ میلی‌متر پیش‌بینی شده است که بیشترین میزان آن با ۲۱۴ میلی‌متر مربوط به نوشهر خواهد بود و پس از آن رامسر با ۲۰۶، بابلسر ۱۴۵، آمل ۱۱۱ و ساری نیز با ۱۰۸ میلی‌متر شاهد بیشترین میزان بارش باران در دومین ماه از فصل پاییز امسال خواهند بود.

کمترین میزان بارندگی در آبانماه امسال نیز در بلده با ۳۶، کجور ۴۹ و آلاشت با ۵۷ میلی‌متر پیش بینی شده است.

در آذرماه امسال هم میانگین بارندگی استان ۸۱ میلی متر پیش بینی شده است که بیشترین میزان آن با ۱۷۴ میلی‌متر در نوشهرو پس از آن ۱۴۰ میلی‌متر در بابلسر، ۱۲۱ میلی‌متر در رامسر و ۹۱ میلی‌متر آمل ثبت خواهد شد و کمترین میزان بارندگی نیز در این ماه با ۲۷ میلی‌متر مربوط به ارتفاعات بلده در شهرستان نور، ۳۰ میلی‌متر در کجور و ۵۶ میلی‌متر در آلاشت است.

برای دیماه امسال نیز ۵۸ میلی متر باران در مازندران پیش بینی شده است که بیشترین میزان آن با ۹۸ میلی‌متر مربوط به نوشهر است و پس از آن بیشترین میزان بارندگی در شهرهای بابلسر با ۹۰، رامسر ۸۰ و بندرامیرآباد با ۷۳ میلی‌متر خواهد بود. کمترین میزان بارش باران در دیماه امسال نیز با ۱۹ میلی‌متر مربوط به ارتفاعات کجور و بلده، سیاه بیشه با ۳۶ و آلاشت با ۴۴ میلی‌متر است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

بارندگی بموقع مبنای کشت و کار محصولات پاییزه به خصوص در زمین های دیمزاری استان مازندران است، طبق آمار جهاد کشاورزی کشت پاییزه در سطح ۱۷۰ هزار هکتار از زمین های استان در چهار محصول اصلی کلزا، گندم، جو و علوفه شروع شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی