بازدید 3086

پیشی گرفتن آنفلوآنزا از کرونا در اصفهان

شدت ابتلای مردم اصفهان بویژه دانش آموزان به آنفلوآنزا در روزهای اخیر به حدی بوده که به گفته مسوولان بهداشتی استان این بیماری از کرونا پیشی گرفته است و به این دلیل با اتخاذ تدابیر و اقداماتی، مقرر شد که استفاده از ماسک در مدارس به مدت ۲ هفته اجباری شود.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ 25 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، از سه هفته گذشته گزارش هایی مبنی بر افزایش ابتلا به بیماری های تنفسی منتشر شد به نحوی که ابراهیم قادری رئیس ‌اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به افزایش آنفلوآنزا در کشور هشدار داد.

به گفته این مقام مسوول وزارت بهداشت، سطح ایمنی عموم جامعه به ویژه کودکان در برابر ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس‌های تنفسی پایین آمده به همین دلیل این قشر از افراد در معرض مبتلا شدن به این بیماری هستند و در ماه‌های آینده طغیان این ویروس تنفسی را تجربه خواهیم کرد.

آنفلوآنزا یک بیماری عفونی تب‌دار معرفی می شود که دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به شدت واگیردار است و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، کودکان و سالمندان نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

همچنین به گفته پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میزان مراجعه مردم و ازدحام در درمانگاه ها و مطب پزشکان در ۲ هفته اخیر گویای بالا رفتن میزان ابتلا به آنفلوآنزا در این استان است.

اگر این روزها و شب ها به درمانگاه های سطح شهر اصفهان نیز سری بزنید با انبوهی از بیماران مواجه می شوید که اکثر آنها دارای علائم بیماری شبیه هم هستند مانند سرفه کردن، بی حالی، تب شدید و بدن درد، تعداد قابل توجهی از آنها را کودکان و دانش آموزان تشکیل می دهند و اتاق های تزریق سرم نیز از بیماران اشباع شده است.

مادر یک دانش آموز اصفهانی به خبرنگار ایرنا گفت که فرزندش از دیروز صبح در مدرسه با علائم سرماخوردگی از جمله سرفه و تب مواجه شد و وقتی به درمانگاه رفته بود با تعداد زیادی از بیماران مواجه شد که پشت در مطب پزشک منتظر ایستاده بودند و نوبت وی پس از سه ساعت انتظار فرا رسیده بود.

خانم قربانی با بیان اینکه حدود هشت نفر از همکلاسی های فرزندش به دلیل بیماری سر کلاس درس حاضر نبودند، افزود: برای اینکه پسرم را پیش پزشک ببرم به چند کلینیک در سطح شهر مراجعه کردم و همه آنها بسیار شلوغ بودند بطوریکه برای گرفتن نوبت و دیدن پزشک باید ساعت ها منتظر می ماندیم.

آنفلوآنزا از کرونا بیشتر شده است

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در این زمینه گفت که آزمایش ها نشان می دهد در زمان حاضر ابتلا به آنفلوآنزا در اصفهان بیشتر از کرونا شده است.

رضا فدایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موج آنفلوآنزا ممکن است تا ۲ ماه دیگر ادامه داشته باشد اما شدت آن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه همه گیری آنفلوآنزا در ابتدا گرایش خاصی به کودکان دارد و سپس به سمت افراد با سنین بالاتر می رود، تصریح کرد: این بیماری بین دانش آموزان نیز زیاد شده و بطور معمول در هر جا که تراکم افراد باشد مانند مدارس احتمال شیوع این بیماری وجود دارد.

فدایی افزود: به آموزش و پرورش توصیه هایی برای جدی گرفته شدن رعایت بهداشت فردی و تهویه هوا در مدارس، الزام کارکنان آموزشی به واکسیناسیون کرونا و استراحت دانش آموزان بیمار به میزانی که پزشک تجویز می کند، ارائه شده است که امیدواریم نتیجه مثبت بهمراه داشته باشد.

اجباری شدن استفاده از ماسک در مدارس اصفهان

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در جلسه ای که عصر دوشنبه دوم آبان با مسوولان آموزش و پرورش استان داشتیم مقرر شد که با توجه به شرایط ویژه شیوع آنفلوآنزا، استفاده از ماسک در مدارس به مدت ۲ هفته الزامی شود.

مهرداد زینلیان با تاکید براینکه در این جلسه بر ابلاغ این دستورالعمل و نظارت بر آن تاکید شد، افزود: بر اساس شیوه نامه هایی که توسط آموزش و پرورش در چند ماه اخیر به مدارس ابلاغ شده اجباری بودن ماسک برداشته شده بود اما در زمان حاضر با توجه به همه گیری آنفلوآنزای فصلی بویژه در اصفهان که نسبت به برخی استان ها شرایط بدتری دارد، تصمیم گرفته شد که به مدت ۲ هفته، زدن ماسک در مدارس بخصوص مقطع ابتدایی اجباری شود.

وی با بیان اینکه پس از ۲ هفته درباره ابلاغیه های جدید با توجه به شرایط موجود تصمیم گیری می شود، ادامه داد: لازم است دانش آموزان مواد ضدعفونی کننده دست همراه داشته باشند، از لیوان شخصی استفاده کنند، دست های خود را مرتب بشویند، از ورود دانش آموزان علامت دار و بیمار به کلاس های درس جلوگیری شود و در مدارس از شیر پِدالی در سرویس های بهداشتی و آبخوری ها استفاده شود.

زینلیان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که در اختیار داریم در بیشتر شهرستان ها برای نصب شیر پدالی در مدارس مشکلاتی وجود دارد و اکثر مدارس به این وسائل مجهز نیستند بنابراین در این زمینه تاکید شد که حتما اقدام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود برخی پیش بینی ها مبنی بر افزایش بیماری های تنفسی همزمان با شروع سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه ها، از ابتدا چنین اقداماتی انجام نشد، توضیح داد: اختلاف هایی بین شیوه نامه های ابلاغی وزارت بهداشت و آموزش و پروش وجود دارد؛ وزارت بهداشت بر اجباری بودن استفاده از ماسک تاکید دارد اما در دستورالعمل های آموزش و پرورش بر توصیه به زدن ماسک تاکید شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه این تفاوت در زمینه واکسن کرونا نیز وجود دارد و دانش آموزان ملزم به دریافت واکسن نیستند، اضافه کرد: در جلسه دیروز، مدیران مرکز بهداشت تاکید کردند که با توجه به شرایط ویژه استان، تشخیص ما بر این است که استفاده از ماسک حداقل به مدت ۲ هفته در مدارس اجباری شود زیرا در غیر این صورت تعداد زیادی از خانواده ها درگیر بیماری آنفلوآنزا می شوند و این موضوع نگران کننده است.

۵۰ درصد مراجعه کنندگان علائم آنفلوآنزا دارند

زینلیان همچنین با بیان اینکه همه گیری آنفلوآنزا در فصول سرد سال بویژه ماه های آبان، آذر و دی امری طبیعی است، گفت: در ۲ سال اخیر بدلیل اینکه بیشتر مردم شیوه نامه های کرونا را رعایت می کردند کمتر با آنفلوآنزا مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر و در سال جاری بسیاری از مردم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند و شاید به نوعی از آنها خسته شدند، افزود: به‌همین دلیل بعد از ۲ سال مجددا شاهد پیک انفلوآنزا هستیم و بسیاری از خانواده ها، مدارس و دانش آموزان درگیر آن شدند.

وی با بیان اینکه از برخی از بیماران بطور تصادفی نمونه آزمایش گرفته می شود، خاطرنشان کرد: نتایج این آزمایش ها نشان داد که در روزهای اخیر از بین بیماران دارای علائم عفونت تنفسی، حدود پنج درصد آنها مبتلا به کرونا هستند، ۵۰ درصد آنها به آنفلوآنزا یا ویروس های شبیه آن مبتلا هستند و بقیه موارد، سرماخوردگی یا آلرژی فصلی است.

وی با بیان اینکه هر سه تا پنج سال با اوج همه گیری آنفلوآنزا مواجه می شویم، تصریح کرد: در زمان حاضر آنفلوآنزا از کرونا پیشی گرفته است.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با تاکید بر اینکه هنوز مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در استان گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: امسال واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها توزیع شد و علاوه بر آن حدود ۲۰ هزار دُز واکسن آنفلوآنزا در اختیار مرکز بهداشت قرار گرفت که به گروه های آسیب پذیر از جمله مادران باردار و بیماران زمینه ای تزریق شد.

وی با بیان اینکه راه های پیشگیری از آنفلوآنزا مانند کروناست، بر استفاده از ماسک بویژه در اماکن تجمعی و شست و شوی مرتب دست‌ها تاکید کرد.

درحالیکه کارشناسان، کمرنگ شدن رعایت شیوه نامه های بهداشتی را یکی از دلایل اوج گرفتن بیماری آنفلوآنزا در پاییز امسال می دانند یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در این زمینه گفت: مردم پس از ۲ سال از همه گیری کووید-۱۹ از رعایت کردن این شیوه نامه ها خسته شده اند و در ماه های اخیر که شرایط بهتر شد، می خواستند که به شرایط عادی زندگی برگردند.

حسن ثقفیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همه گیری کرونا برای مردم به امری عادی تبدیل شده است و آنها دیگر ترسی از مرگ و میر و ابتلا به این بیماری ندارند، افزود: برخی از مردم اعتقاد دارند که کرونا و آنفلوآنزا شبیه هم است و ابتلا به آن تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: دسته دیگری از افراد نیز می گویند که کرونا و آنفلوآنزا در برابر مشکلات موجود در جامعه، مشکل کوچکتری است و همچنین برخی از مشاغل نیز به هیچ عنوان نمی خواهند که به محدودیت ها و شرایط ۲ سال گذشته بازگردند.

این جامعه شناس به موضوع بی اعتمادی سرمایه اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: برخی از افراد اعتقاد دارند که همه واقعیت ها به آنها گفته نمی شود بنابراین چنین موضوع هایی مانند همه گیری بیماری ها را چندان جدی نمی گیرند که لازم است در این زمینه و برای جلب هرچه بیشتر اعتماد مردم اقدام های کارآمدی انجام شود.

ثقفیان با اشاره به اینکه عده ای از مردم به‌دلیل اعتقاد به قضا و قدر و برخی تحت تاثیر تبلیغات نادرست از رعایت کردن شیوه نامه های بهداشتی طفره می روند، تاکید کرد: یکی از بهترین روش ها برای جلب اعتماد مردم و تشویق کردن آنها به رعایت شیوه نامه های بهداشتی، استفاده از ظرفیت جوانان، دانش آموزان و افراد مورد اعتماد جامعه برای تبلیغ و اطلاع رسانی در این زمینه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار