بازدید 4727

عربستان می‌خواهد با نفت زیر پای بایدن را خالی کند

نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است بالا رفتن تنش‌ها میان آمریکا و عربستان درخصوص سیاست‌های تولید نفت اوپک ناشی از این است که عربستان مایل است با استفاده از ابزار نفت، زیر پای بایدن را خالی کند.
کد خبر: ۱۱۴۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹ 24 October 2022

به گزارش «تابناک»، جواد یارجانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اختلافات ایجاد شده بین عربستان و آمریکا در زمینه تولید نفت اوپک، گفت: زمانی که بایدن به عنوان یک عضو حزب دموکرات، رئیس‌جمهور آمریکا شد، درخصوص ماجرای قتل جمال قاشقچی خیلی تند با شاهزاده عربستان صحبت کرد و از همانجا روابط دوکشور دچار مشکل و روابط تلخ شد، خصوصا باتوجه به اینکه در زمان ترامپ از نظر آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها روابط در بهترین سطح بود؛ چون به هرحال ترامپ صراحتا از عربستان دفاع می‌کرد اما برخورد بایدن نوع دیگری بود.

وی با اشاره به تحولات اوکراین و نیاز انرژی که درپی درگیری نظامی روسیه و اوکراین برای غرب ایجاد شد، گفت: بایدن برای جبران نیاز تقاضای غرب، اجبارا به سمت عربستان رفت؛ اما بازهم به دلیل فشار افکار عمومی داخل آمریکا درباره ماجرای قتل قاشقچی و مسائل دیگری که اتفاق افتاده موضع‌گیری کرد که کاملا معلوم بود که مواضع آمریکا به عربستانی ها برخورده است؛ اکنون که به انتخابات ماه نوامبر در آمریکا نزدیک شده‌ایم، چیزی که می‌تواند به بایدن و حزب دموکرات در انتخابات ضربه بزند، احتمال افزایش قیمت بنزین در این کشور است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی ادامه داد: بنابراین باتوجه به پیش‌بینی افزایش قیمت بنزین، تصمیم‌ دولت آمریکا دراز کردن دست دوستی به سمت عربستان بود، باوجودی که می‌گویند تصمیم‌های ما اقتصادی است و جنبه سیاسی ندارد، اما این ها صحبت‌هایی است که کشورها در سطح سیاسی مطرح می‌کنند و طبیعی است که گروهی انتظار دارند با بالارفتن قیمت بنزین، دموکرات‌ها شکست بخورند و کنگره را از دست بدهند. از آن مهم‌تر قدم‌هایی است که اخیرا ترامپ برداشته و نشان می‌دهد که ممکن است خودش و یا کسی که افکار شبیه به او دارد ممکن است پیروز شود و عربستانی ها نیز این احساس را کرده‌اند که این احتمال خیلی قوی است، به همین دلیل از اکنون ممکن است روی اسب برنده شرط بندی کنند، البته نقش رژیم صهیونیستی در تحولات داخل آمریکا هم از مطالبی است که بسیار لازم است روی آن دقت شود.

یارجانی افزود: ترامپ می‌گوید من کسی بودم که بیشترین خدمت را به اسرائیل کردم، ولی هنگامی که کوچکترین اعتراض و نظر منفی را در مورد نتانیاهو مطرح کرد، حتی آخرین سفیر آمریکا در اسراییل که منصوب خود ترامپ بود هم به رئیس جمهور خودش انتقاد کرد که به حد کافی از نتانیاهو حمایت نشده است که این بیانگر پیچیدگی سیاست‌ها در آمریکا و نقش مهم تحولات خاورمیانه و رژیم صهیونیستی بر این سیاست‌هاست؛ در نتیجه تحولات عجیب و غریبی در راه است و دنیا آبستن تحولات مهم و سرنوشت سازی خواهد بود.

نماینده سابق ایران در اوپک با تایید این نکته که تحولات ژئوپلیتیک اخیر میان آمریکا و عربستان می‌تواند روی بازار نفت تاثیر بگذارد، ادامه داد: عربستان نمی‌گذارد که قیمت نفت سقوط کند، اما بحث اصلی در این مرحله، تلاش عربستان برای تاثیرگذاری روی انتخابات آمریکا است، برخی تصورشان این است که رابطه عربستان و آمریکا استراتژیک و پایدار است، اما این بدان معنا نیست که اختلاف نظر میان یک حزب با مواضع عربستان، مانع این اختلافات شود.

یارجانی ادامه داد: اکنون شرایط پیچیده‌تر شده و این یک بازی شطرنج است که آغاز شده و افرادی گمان می کنند که افرادی مانند ترامپ بازمی‌گردند که بیشترین خدمت را به اسرائیل کردند. این بدان معنا نیست که مابقی گزینه‌های آمریکا به اسرائیل خدمت نمی‌کنند، اوباما هم در زمانی که می‌خواست توافق هسته‌ای با ایران را نهایی کند، رژیم صهیونیستی به شدت با این موضوع مخالف بود و آن زمان اوباما مجبور شد میلیون‌ها دلار جنگ‌افزار به این رژیم بدهد تا آن ها را مجبور به پذیرش این موضوع کند. این مسائل در سیاست‌ در دنیا وجود دارد و کشورهایی که در زمینه نفت تولید و ظرفیت بالایی دارند، گاها می‌توانند به وسیه نفت به اهدافشان برسند.

وی با بیان اینکه طبیعی است که اکنون که اروپا شرایط سختی را در زمستان تجربه می‌کند، افزود: تحولات اوکراین باز هم نقشه پیچیده‌ دیگری را بین قدرت‌های بزرگ ایجاد کرده که مردم اوکراین، روسیه و اروپا درگیر آن شده اند، آلمان گمان می‌کرد که با خط لوله ای که ایجاد شده تامین نیازهای انرژی اش تضمین شده است و نمی‌دانست که در میانه این اختلافات قدرتهای بزرگ، اینکه کشوری بخواهد قدرت نمایی کند، ممکن است دچار مشکلاتی شده و مورد رحم قرار نگیرد.

به گفته وی، اگر افرادی با تفکرات ترامپ در آمریکا روی کار بیایند، مساله اوکراین را جور دیگری به پایان می‌رسانند، لذا شاید اروپایی‌ها هم چندان مخالف این مساله نباشند. بنابراین دوسال بسیار مهمی پیش روی غرب است که مواردی مانند انتخابات کنگره آمریکا در سال جاری روی آن موثر است و پس از آن، با سختی‌هایی که اروپا تحمل خواهد کرد، باید منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ در آمریکا باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل