بازدید 5244

تجارت ۳ میلیارد دلاری ایران و قطر

کد خبر: ۱۱۴۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷ 20 October 2022

روابط تجاری و اقتصادی ایران و قطر به روز‌های اوج خود باز می‌گردد. سال‌های متمادی بود که حضور ایران در بازار قطر کمرنگ شده بود و کشورهای، چون ترکیه، چین و... وارد این بازار شده بودند. اما از روزی که فعالیت دولت سیزدهم آغاز شد، بازپس‌گیری بازار این‌گونه کشور‌ها در دستور کار قرار گرفت.

گفت‌و‌گوی مسئولان ارشد اقتصادی با کشور‌های همسایه، اعزام رایزن بازرگانی، ایجاد مراکز تجاری، تسهیل تجارت، حرکت به سمت کاهش هزینه حمل و نقل از جمله اقداماتی است که طی یکسال اخیر در مورد کشور‌های همسایه انجام شده و نتیجه آن افزایش صادرات به کشور‌های همسایه بوده است.

به اذعان گمرک در فصل بهار امسال بیش از ۲۰ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۸۴۰ تن کالا، به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳۶۳ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۸۱ دلار با کشور‌های همسایه تبادل شد که نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۸ درصدی همراه بوده است.

براین اساس ۵۱ درصد ارزش کل صادرات ایران در سه ماه نخست امسال سهم همسایگان بوده است. پنج مقصد کالا‌های صادراتی ایران به همسایگان به ترتیب عراق با خرید یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار و کاهش ۲۲ درصدی، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار و رشد ۱۹۲ درصدی، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار و رشد ۲۹درصدی، افغانستان با ۳۶۷ میلیون دلار و کاهش ۳۵ درصدی و عمان با ۳۳۱ میلیون دلار و رشد ۱۶۸ درصدی بوده است.

در راستای افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران در دوحه و احیای روابط با کشور‌های همسایه و همچنین جبران کاهش مبادلات، معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس سازمان توسعه تجارت با امیر قطر دیدار کردند. در فصل بهار امسال صادرات ایران به قطر کاهش ۱۷ درصدی داشته است، بدین جهت در این مدت کشور یاد شده به ارزش ۲۸ میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده است. بر اساس توافق جدید این عدد در سال‌های آتی جبران خواهد شد.


رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران که به همراه محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در دوحه حضور دارد، در دیدار با شیخ تمیم، امیر قطر و در راستای گسترش روابط تجاری دو کشور، پیشنهاد تدوین نقشه راه توسعه تجارت ایران و قطر و تشکیل کارگروهی برای پیگیری این امر را مطرح کرد که مورد موافقت امیر قطر قرار گرفت.


در این دیدار امیر قطر بر هدف‌گذاری دو کشور برای ارتقای تجارت دو جانبه و رسیدن به تجارت ۳ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ تأکید و حمایت همه جانبه خود را از بهبود روابط تجاری دو کشور اعلام کرد.


چندی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت گفته بود: سال گذشته تجارت ایران با کشور‌های همسایه رشد قابل‌توجهی داشت و به‌عنوان‌مثال تجارت با عمان ۷۰ درصد و ترکیه ۱۲۰ درصد توسعه‌یافته است، بااین‌وجود در ارتباط تجاری با کشور قطر روند نزولی داشته‌ایم که باتوجه به قرابت‌های سیاسی میان دو کشور و همچنین فرصت برگزاری جام جهانی در این کشور، لازم است در مسیر توسعه تجارت با کشور قطر حرکت کنیم.


او ادامه داد: سازمان توسعه تجارت در هر کشوری که موفق بوده است و توسعه تجارت با آن کشور را شاهد بوده‌ایم، این موفقیت با همکاری اتاق‌های بازرگانی مشترک محقق شده است و این اتاق‌ها هستند که می‌توانند نقش اصلی را در این زمینه ایفا کنند و سازمان توسعه تجارت نیز از فضای تجاری که خود اتاق‌های بازرگانی ایجاد کرده‌اند، پشتیبانی می‌کند؛ البته مشروط به اینکه اتاق مشترک به دنبال منافع چند فرد خاص نباشد، بلکه فضا را به سمتی هدایت کند که همه تجار بتوانند از این فضا استفاده کنند، در آن صورت حمایت سازمان توسعه تجارت نیز قابل‌توجیه خواهد بود.

منبع: روزنامه ایران

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس