بازدید 3416
۱

قیاس نژادپرستانه «بورل» دردسر ساز شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه هفته گذشته در آکادمی دیپلماتیک اروپایی با ترسیم یک خط تبعیض آمیز بین اروپا و سایر نقاط جهان، گفت: اروپا مانند باغ می‌ماند و سایر کشورهای جهان مانند جنگل است و جنگلی‌های وحشی به باغ های زیبا حمله می‌کنند. جنگل رشد بالایی دارد و دیوار نمی‌تواند از باغ محافظت کند پس باغداران باید به سراغ جنگل بروند.
کد خبر: ۱۱۴۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲ 19 October 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، اظهارات نژادپرستانه و تبعیض آمیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد اینکه اروپا یک "باغ" و بقیه نقاط جهان "جنگل" هستند، واکنش‌های بسیاری از جمله احضار سفرای اتحادیه اروپا و تهیه طوماری برای استعفای بورل را به همراه داشته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه هفته گذشته در آکادمی دیپلماتیک اروپایی با ترسیم یک خط تبعیض آمیز بین اروپا و سایر نقاط جهان، گفت: اروپا مانند باغ می‌ماند و سایر کشورهای جهان مانند جنگل است و جنگلی‌های وحشی به باغ های زیبا حمله می‌کنند. جنگل رشد بالایی دارد و دیوار نمی‌تواند از باغ محافظت کند پس باغداران باید به سراغ جنگل بروند.

این قیاس نژادپرستانه و توصیف بقیه نقاط جهان به جنگل در حضور نسل آینده دیپلمات‌های اتحادیه اروپا مطرح شد و بورل جایگاه میلیاردها انسان در قسمت‌های مختلف جهان را در مقابل اروپایی‌ها پایین آورد.

مساله فوق واکنش‌های مختلفی را در جای جای جهان حتی از داخل اتحادیه اروپا به همراه داشت و به نقطه‌ای رسید که طوماری برای استعفای بورل تهیه شد.

سرپرست امور اروپایی در وزارت خارجه امارات با احضار «امیل پولسن» سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در این کشور، نامه‌ای رسمی به او داده و خواستار توضیح دفتر بورل درباره این اظهارات آسیب‌زا و تبعیض‌آمیز شده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این رابطه گفت:استعاره باغ/جنگل برآمده از ذهنیت به غایت غیرقابل قبول استعماری است که به غرب حق تجاوز و اشغال می دهد. آن دوران به سر آمده و جهان چندقطبی پشت در است.

اما از داخل خود اروپا نیز صدای انتقادهای بسیاری بلند شده و نمایندگان پارلمان اروپا را نیز خشمگین کرده است. مایک والاس نماینده پارلمان اروپا به عنوان منتقد همیشگی سیاست‌های استعمارگرانه غرب، در واکنش به صحبت‌های بورل در صفحه توئیتر خود نوشت: ناکامی پارلمان اروپا برای توجه ویژه به نژادپرستی نماینده عالی امور خارجی اتحادیه اروپا به وضوح درباره اتحادیه اروپا نشان داد؛ این باید به مردم کمک کند تا درک کنند که چرا اغلب (کشورهای) جهان جنوب از مشارکت در جنگ نیابتی آمریکا و ناتو در اوکراین خودداری کردند.

مارک بوتنگا یکی دیگر از اعضای پارلمان اروپا با غیر قبول خواندن اظهارات بورل، اعلام کرد: صحبت‌های عالی‌ترین دیپلمات اروپا ریشه در استعمارگری و نژادپرستی دارد. پارلمان اروپا باید به این دلیل وی را احضار کند.

وی همچنین در صحن پارلمان اروپا تاکید کرد: بسیاری از مردم آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین به خوبی به یاد دارند که چگونه اسعتمارگری اروپا به نام تمدن با آنها مانند حیوان برخورد کرد.

از سوی دیگر طوماری که از سوی دانشگاهیان و دیپلمات‌های اروپایی فراهم شده و نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ جمع آوری کرده، خواستار استعفای بورل به علت اظهارات نژادپرستانه‌اش در مورد غیر اروپایی‌ها است. در این طومار آمده است که رفتار بورل برای جایگاهی که وی در اختیار دارد نامناسب است و "ما خواستار استعفای فوری وی هستیم."

سرانجام واکنش‌های تند به قیاس تبعیض آمیز مسئول سیاست خارجی اروپا، وی را به این واداشت تا عذرخواهی کند. بورل دیروز سه‌شنبه بخاطر وجود هرگونه توهین در صحبت‌هایش عذرخواهی کرد و مدعی شد که اشاره‌اش به جنگل مربوط به نمونه‌های فزاینده از کشورهایی است که از زور، باج‌گیری و ارعاب استفاده می‌کنند.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
باز خدا رو شکر گفت جنگل نگفت بیابان !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار