مبادا با تندروی، تناقض‌های دیگری مانند «توییتر» و «تلگرام» شکل بگیرد!

تصمیمی مانند فیلتر یک پلتفرم یا شبکه اجتماعی ـ که بستر اقتصادی جمعیت کثیری از شهروندان قرار گرفته و در صحنه و زمان خاص و شرایط غیرعادی توسط مراجع غیرمرتبط برای کنترل اوضاع اتخاذ می‌شود ـ قاعدتا برای مدت زمان محدودی گرفته شده و نباید مبنا و بهانه برای سیاست گذاری و تصمیم‌گیری بلندمدت و همه جانبه و در شرایط عادی و آرام باشد.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۰۶
|
۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹ 13 October 2022
|
20758 بازدید
|

مبادا با تندروی، تناقض‌های دیگری مانند «توییتر» و «تلگرام» شکل بگیرد!فیلترینگ برخی نرم افزار‌ها و سایت‌ها و ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت یا قطع آن، یکی از مسائل مهم این روزهاست که فرجام نامعلومی دارد؛ وضعیتی که باید مراقب بود به تکرار برخی خطا‌های گذشته منجر نشود.

به گزارش «تابناک»؛ در پی حوادث اخیر کشور و آشوب‌های پدید آمده، به دلائل امنیتی و سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی، محدودیت‌هایی در دسترسی به دنیای مجازی به وجود آمده که شامل برخی تصمیم‌های متفاوت است؛ از فیلترینگ پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام گرفته تا انسداد دسترسی به برخی سایت‌ها و نرم افزار‌های مختلف و کندی و گاه قطعی اینترنت در برخی مناطق کشور.

تردیدی نیست که این دست تصمیمات، هرچند در شرایط بحران و درگیری به برقراری آرامش کمک می‌کند، لکن تداوم و طولانی شدن آن عواقب ناخوشایندی از جمله آسیب به بازار‌های نوپای شکل گرفته در فضای مجازی به دنبال دارد؛ اما آنچه بیش از این اهمیت دارد و نگرانی بسیاری را به دنبال داشته، فرجام این دست تصمیمات است. اینکه آیا انسداد و فیلترینگ امثال اینستاگرام ادامه خواهد یافت یا همان گونه که وزیر ارتباطات تاکید کرده، تصمیمی امنیتی است و لاجرم بسته به شرایط، برگشت پذیر خواهد بود؟!

این سوالی است که پاسخ دادن به آن ساده نیست و حتی اظهار نظر در خصوص آن هم ممکن است به سوءبرداشت‌هایی منجر شود. این را می‌شود از واکنش‌ها به اظهارات سخنگوی دولت دریافت که به زعم برخی، تصمیم غایی دولتمردان برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام است، در حالی که بعضی تاکید دارند هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و سخنان یاد شده هم بر این امر تاکید داشته است.

نکته قابل تامل، اما از خلال بررسی تصمیمات مشابه در گذشته خودنمایی می‌کند؛ رویداد‌هایی مانند فیلترینگ تلگرام، پیام رسان و به نوعی شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان در سال‌های گذشته که تقریبا همه رسانه‌ها و بسیاری از چهره‌های شاخص در آن کانال‌های ویژه دایر کرده و به فعالیت مشغول بودند و حتی گزارش‌های زیادی در خصوص به کارگیری آن در ارتباطات اداری در کشورمان هم وجود داشت.

رویدادی که به شکل گیری موجی از کوچ از این نرم افزار گره خورد و حتی برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها با انتشار بیانیه‌هایی بر توقف فعالیتشان در تلگرام تاکید کردند؛ اما مدتی بعد مشخص شد که بسیاری از کاربران ایرانی به رغم دشواری در دسترسی به تلگرام با عبور از فیلترینگ، به فعالیات در آن ادامه داده اند و در نتیجه، شاهد بازگشت مجموعه‌های کوچ کرده از تلگرام به آن بودیم.

البته آنچه بر تلگرام رفت، در قیاس با تناقضی که در فیلترینگ توییتر رقم خورده، کوچک است، به ویژه اگر بدانیم مسئولان پرشماری در این شبکه اجتماعی حضور داشته و در آن فعالیت جدی و مستمر دارند و از آن فراتر، نهاد‌های حاکمیتی هم در این شبکه فیلتر شده به فعالیت مشغولند؛ وضعیتی سوال برانگیز که کسی قادر به توضیح چرایی شکل گیری اش نیست و گویی به تناقضی پذیرفته تبدیل شده است!

مبادا با تندروی، تناقض‌های دیگری مانند «توییتر» و «تلگرام» شکل بگیرد!

اتفاقی عجیب که این روز‌ها سایه تکرار آن نزدیک‌تر از هر زمانی بر سرمان گسترده شده است، چون ظاهرا برخی تصمیم گیران عزمشان را جزم کرده اند که به دلیل برخی مسائل درست و گاه نادرست، اینستاگرام و برخی نرم افزار‌های دیگر فیلتر شده در این ایام را به وضعیتی مبتلا کنند که توییتر و تلگرام به آن گرفتار آمده اند.

رفتاری از جنس تندروی که ظاهرا تنها یک سوی ماجرا را مدنظر قرار می‌دهد؛ اینکه امثال اینستاگرام به سادگی صفحات ایرانیان را بابت انتشار برخی مواضع درست و حتی عکس شهید سلیمانی مسدود می‌کند و پاسخگو هم نیست. اقدامی سلطه جویانه که البته باید مورد توجه قرار گرفته و برای احقاق حق، پی گرفته شود، اما در عین حال باید به این مهم دقت کنیم که میلیون‌ها ایرانی هم در این شبکه اجتماعی فعالند و اینستاگرام را بستری مناسب برای ارتباط با یکدیگر و حتی دایر کردن کسب و کار یافته اند.

دو نکته اساسی و مهم که می‌دانیم هر دو بایستی مورد توجه قرار گیرند، اما نگاه برخی مسئولان به ماجرا، چیز دیگری نشان می‌دهد، به گونه‌ای که بحث کوچ به نرم افزار‌ها و پلتفرم‌های داخلی را مطرح می‌کنند و تاکید دارند که اگر زیرساخت لازم برای این کوچ فراهم نباشد هم، با اتخاذ تدابیری آن را در اسرع وقت ایجاد خواهند نمود، در حالی که می‌دانیم هیچ شبکه داخلی نمی‌تواند نیاز کاربران امثال ایسنتاگرام را تامین کند.

کافی است به این نکته دقت کنیم که در امثال اینستاگرام، ارتباطات در ابعاد جهانی در جریان است و حتی موجب شکل گیری کسب و کار‌هایی شده که در محدوده مرز‌های کشور نیست یا به این مهم دقت کنیم که اطلاع رسانی در آن و کسب اخبار و اطلاع از رویداد‌های جهانی هم در این شبکه از اهمیت بسزایی برخوردار است و امثال این امکان‌ها را در شبکه‌های داخلی -ولو از نظر فنی برتری هم داشته باشند- نمی‌توان در اختیار کاربران قرار داد.

وضعیتی که بعید نیست به تداوم فعالیت در این شبکه ها، حتی با فیلترینگ دائمی آن‌ها منجر شود، همان گونه که فیلتر شدن توییتر و تلگرام نتوانست به فعالیت ایرانیان در این شبکه‌ها منجر شود. تناقضی آسیب زا و مخالفت آفرین که بهتر است مانع از تکرارش شویم و نگذاریم تندرو‌هایی که پیشتر موجب شکل گیری این تناقض‌ها شدند، بر مشکلات لاینحلی مانند فیلترینگ غیرقابل توجیه و گسترش بسیار استفاده از فیلترشکن در کشور بیفزایند.

با این یادآوری و تذکر مهم به تصمیم‌گیران که باید توجه کنند، تصمیمی که در صحنه و زمان خاص و شرایط غیرعادی توسط مراجع غیرمرتبط برای کنترل اوضاع اتخاذ می‌شود، قاعدتا برای مدت زمان محدودی گرفته شده و نباید مبنا و بهانه برای سیاست گذاری و تصمیم‌گیری بلندمدت و همه جانبه و در شرایط عادی و آرام باشد. فیلتر یک پلتفرم یا شبکه اجتماعی که بستر اقتصادی جمعیت کثیری از شهروندان قرار گرفته، باید با روندی معقول و نگرشی همه جانبه و ملاحظه منافع مردم و در شرایط زمانی آرام و طبیعی و توسط حوزه تخصصی آن در کشور اتخاذ شود. البته پیش‌بینی‌های امنیتی برای شرایط خاص در همین نگرش همه جانبه هم می‌تواند لحاظ شود.

لذا به نظر می‌رسد، مسئولین باید به محض عادی شدن اوضاع و کنترل بحران و برقراری امنیت که تقریبا تا حدود زیادی هم صورت گرفته، وضعیت اینترنت و پلتفرم‌ها را به شرایط قبل از بحران برگردانند؛ وب / روندی که چگونگی آن ذکر شد به بررسی همه جانبه مساله بپردازند و تصمیم گیری کنند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۲۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
اگر سهامداران این شبکه ها بفهمند که اغتشاش در ایران بر سودشان اثر گذار خواهد بود، قطعا فکری برای جلوگیری از سوء استفاده خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
برقراری بازار روی ابزار دشمن کار عاقلانه ای نیست
باید فضای کسب و کار اینترنتی روی پیام رسان های داخلی شکل بگیرد.
تا امکان فریب و کلاه برداری و قمار کمتر باشد.
کدام کشور امور اقتصادی خود را روی آنچه که دشمن ساخته و هدایت می کند قرار می دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
از چاقو هم ممکن سوء استفاده شود. آیا چاقو بد است؟ ریشه اعتراضات مردمفقر، فساد، تبعیض، بیکاری، گرانی مسکن و ... است. مسوولین به جای حل اصل مشکل، فرافکنی می کنند می اندازند گردن فضای مجازی.
Amir
| Germany |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
اها خیلی جالبه وقتی شما در همین شبکه های مجازی علیه کل دنیا پست و عکس می ذارید کاملا درست و حلاله اما وقتی اونا علیه شما پست و عکس میذارند میشه سو استفاده واقعا من موندم شما چطوری با این استدلال های آبکی تا الان دووم آوردید
Amir
| Germany |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
جناب ناشناس 11:21 پیام رسان های داخلی ارزونی خودتون ضمنا شما اگر واقعا دلایل قوی و استدلال های منطقی داشتید می تونستید از همون اینستاگرام برای قانع کردن مخالفین خودتون استفاده کنید که نتونستید با پیام رسان های داخلی هم چیزی عوض نمیشه چون هیچ وقت با فرار کردن چیزی عوض نشده ضمنا این توهم که فضای مجازی دست دشمن هست رو از ذهنتون بیرون کنید من بارها توو همون اینستاگرام انتقاداتی رو در زمینه های مختلف نسبت به دولت آمریکا دیدم اما دولت آمریکا به خودش جرات نداد بخاطر این انتقاداتی که داخل اینستاگرام وجود داره اون رو فیلتر کنه زیرا مخالف آزادی بیان محسوب میشه و به اعتبار دولت آمریکا ضربه می زنه جالب اینجاست توییتر هم که شما فیلترش کردید حساب ترامپ رو بست اما دولت آمریکا بازم این برنامه رو فیلتر نکرد حالا اینکه شما و امثال شما چه زمانی به این درک می رسید که فضای مجازی به صورت عمدی تحت سیاست هیچ کشور خاصی نیست خدا می داند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
مضرات شبکه های خارجی در تغییر فرهنگ و افکار هشتاد میلیون ایرانی بیش از سود اون هست
ناشناس
| France |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
الکی دل خوش نکن؛ آمریکا ساندیس نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
11:21
بورس دو سال پیش کاملا دست دولت محترم بود. دیدیم چه بلایی سر سهامداران به صورت مدیریت شده توسط دولت اومد. واقعا چی فکر می کنی این حرفا را
نوشتی واقعا؟؟؟!!!
مدیریت فولاد و ... همه دست دولته. 92000 را هم دریاب!!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
چهار هفته است اینترنت را قطع یا سرعت ارتباط با دنیا را نزدیک به صفر رسانده اند ما هم پول اینترنت همراه داده ایم هم پول اینترنت ثابت به چه حقی هر موقع دوست دارند اینترنت مردم را قطع می کنند؟ تا کی باید اینترنت یک ابزار در دست سران باشد و هر جور دوست دارد با مردم رفتار کند؟ چرا به خاطر حفظ امنیت یک اقلیت غیر پاسخگو که ثروت های کشور را بین خودشان تقسیم کرده اند و هر اعتراضی را اغتشاش نام می گذارند حقوق مردم ایران را از بین می برند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
حرف های قشنگ ولی گوش هایی که نمی شنوند!
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
اقلیت غیرپاسخگو. قشنگ ترین توصیفی که تا حالا شنیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
احسنت منهم میخواستم هم اینه بگم
ناشناس
| Canada |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
راستش فقط و فقط باید تاسف خورد از این همه حماقت... در کانادا چند وقت پیش به علت مشکلات فنی دو تا از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت و موبایل برای یک روز دچار مشکل شدن و هم اینترنت قطع شد و هم ارتباط موبایل (برای 8 ساعت). بعدش اومدن ضمن عذر خواهی از مردم اعلام کردن که یه مبلغی رو از قبض های ماه اینده کاربران کسر می کنن (به عنوان خسارت) بعد تو کشور ما خود دولت اینترنت رو قطع می کنه، سانسور می کنه و .... و هیچ پاسخی هم به مردم نمی ده. انگار اون سرزمین ارث پدری اونا هست و مردم هم هیجکاره هستن و تازه برای زندگی کردن در اون سرزمین بایستی هم پول بدن(مالیات) و هم اجازه حرف زدن نداشته باشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
کافی است که هزینه ماهانه اینترنت ماهواره ای برای مردم ایران مجانی شود و یا مبلغ ان برای مردم ایران کاهش یابد
در اینصورت در مدت کوتاهی همه به سمت اینترنت ماهواره ای که دیگه دولت هیج کنترلی بر ان ندارد هجوم خواهند اورد.دقیقا مثل چیزی که برای ماهواره بوجود امد
در اینصورت دیگه دولت نمی تواند در موارد خاص مثل الان ارتباط مردم و اغتشاشگران را با دنیای خارج قطع کند
پس مواظب باشید و به فکر منافع کوتاه مدت قطع اینترنت نباشید
در دراز مدت که حداکثر یکسال طول می کشد متضرر خواهید شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
آفرین این یعنی اولین اینترنت ماهواره ای مساوی است با جریمه مگر اینکه دوباره یه دولت غربگدا روی کار بیاد و ضریب نفوذ اونو ببره تا حدی که ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
بله
اما این کسب و کار بین المللی است
اما کسب و کار داخلی باید روی شبکه های داخلی بگذارند
تا بتوانند مالیات هم بگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
با نظر کاملا موافقم و در صورت ادامه این روند اینترنت ماهواره‌ای زودتر از یکسال همگانی میشود و دیگر دولتمردان باید هزنیه‌ای برای جمع کردن دیش‌ها بگذازند که تجربه نشان داده این روش نتیجه نمیدهد
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
چرا باید اینترنت ماهواره ای برای مردم ایران رایگان شود؟ یعنی کشورهای دیگه یا شرکت خصوصی اسپیس ایکس از جیب مردم خودشون برای ما خرج کنند! می‌نویسم امضا میکنم هیچ چیز رایگانی در اختیار ما قرار نخواهد گرفت، صرفا شاید شاید تخفیف ویژه نصیبمون بشه که با این اختلاف قیمت دلار خود من به شخصه توانایی استفاده ندارم. ایلان ماسک لزومی نمی‌بینه از جیب برای مردم ما بزاره
در جواب عباس
| United States of America |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
همین که هر وقت شما اینترنت رو داخل ایران قطع کردین اونها اینترنت ماهواره ای رو مجانی کنن که خرجش برای دولت آمریکا یک هزارم کمکی هست که به اوکراین میکنن کافی هست!
نعمت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
بنده بعنوان یک پژوهشگر رسانه های اجتماعی و فرهنگ اسلامی با بیش از سی و نه سال تجربه در امر آی تی و دنیای مجازی باید بگویم شبکه هایی مثل واتس آپ و اینیستیگرام و سروش و بله و یاهو و گوگل و مایکروسوفت و اینتل و سونی و سامسونگ و هیوندا و بنز و بی ام و و... همه را باید تحریم و ممنوع کنیم چون اینها همه ضد اخلاق و ضد دین هستند و هیچ فردی در این شبکه ها حجاب اسلامی را رعایت نمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
جلوی تکنولوژی رو نمیشه گرفت شما برو بیابون زندگی کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
پزوهشگردوزاری ساندیستو بنوش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
!تکبییییییییییییییر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
سی و نه سال تجربه در زمینه آی تی؟!!! تا جایی که می دونم اینترنت قدمتش به حدود ۱۹۹۰ می رسه و محاله کسی همچین تجربه ای داشته باشه. شما مردم رو چی فرض کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
نعمت جان یه لطفی بکن و دیگه خودتو بازنشسته کن سی و نه سال کار خسته ات کرده انگار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
تو حیف شدی نعمت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
دمت گرم با اینکه طنز نوشته بودی یه منفی بهت دادم :))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
منم بعنوان یک روانشناس به شما می گویم که شما به درمان فوری نیاز دارید
ناسنا۶س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
ساندیستو بخور اکابر خونده
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
دمت گرم
خدایی کلی خندیدم
کاش همه متوجه طنز نهفته تو نوشته شما بشن
ناشناس
| Russian Federation |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
بقیه زمانها رو کاری ندارم ولی چند ساعت قبل از کامنت گذاشتن حتما قرصهایتان را میل نمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
بی ام وبتز چه ربطی داره به حجاب اسلامی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
عزیز اینترنت کلا ۲۰ سال آمده چجوری سی سال سابقه داری ؟
ادم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
پژوهشگر عزیز، حرف شما شبیه اینه بگیم علت اصلی طلاق ازدواج است …
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
خداوند همه بیماران را شفا دهد.
کیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
استاد عزیز برندهای رولکس وامگا و تاژ و گلرنگ و یاماها و سوزوکی رو از قلم انداختی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
تکبییییر
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
خدا شفات بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
دانشمند محترم مثل کارد است میشه باهاش آدم کشت میشه کار خانه و آشپزی و.... انجام داد این همه سایت و گروه علمی و تجاری و انگیزشی هست شما گیر دادی به چی؟ برای ویدئو و ماهواره و ..‌‌همین بحثها بود جالبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
عزیزم شما حتی یه خطم در مورد سوشیال مدیا نمی دونی زور نزن خودتو آدم با سواد جا بزنی از حرف زدنت مشخصه فوقش دیپلم کاردانش داشته باشی
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
کامنت تون شوخی بود آیا؟
ت س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
از همون ۳۹ سال تجربه ت مشخصه کی هستی.مشتی فضای مجازی ۱۰ سال حدودا به این شکل ره افتاده با عقل ساندیس خور
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
نعمت جان در این سالهای طولانی وپر بار عمر گرانبهات چه کشفیاتی که نداشتی پدر جان میگم زحمت بکش این همه دانشتو در اختیار نتیجه هاتم بذار
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
پژوهشگر ارجمند، اسمش اینستاگرام است.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
بابا این نعمته طنز نوشته همیشه تو تابناک کامنت شوخی‌میذاره چقدر جدی گرفتید منظورش هم کنایه هست
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
از همه بخصوص از خودم بغیراز بیقیه و سایرین و همه تشکر میکنم
اویسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
شما از فرهنگ اسلامی چی میدونی؟؟
خدای متعال انسان را آگاه و با اختیار آفریده و به شیطان هم اجازه اغواگری و فریبکاری انسان را داده است
انسان باید با نیروی تقوا بر وسوسه های شیطان غلبه پیدا کرده و منحرف نشود.
دهها آیه قرآن، پیامبر را از هدایت اجباری بازداشته
شما خود را از پیامبر بالاتر می دانید؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
آقای پژوهشگر !!!!!!!!! با چاقو هم می توان پوست میوه کند هم می توان گلوی انسان را برید. پس جنابعالی دستور بفرمائید تمام چاقوها را از دنیا جمع آوری کنند چون با آن می توان جان انسانی را گرفت .
ناشناس
| Canada |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
نعمت درست میگی! مسئولین باید یه دیواری به ارتفاع هزار متر و عرض 500 متر دورتا دور کشور بکشن و کاملا ارتباط با خارج از اون دیوار قطع باشه. داخل کشور هم تلفن، اینترنت، ماهواره، رادیو، تلویزیون، کامپیوتر و هر جور تکنولوژی قرن بیستم رو منهدم کنن و مردم مثل مردمان 5 هزار سال قبل بایستی زندگی کنن.
داوداذرهوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
برادر نعمت پایدار باشید و از اینکه دوستان کلا در باغ نبودند و منفی دادند بنده عذر میخواهم داداش سرت سلامت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
مشکل اپليکيشن هاي داخلي نداشتن اعتماد و امنيت و سرکش کشيدن به حريم خصوصي افراد است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
حریم خصوصی افراد؟؟!!
ناشناس
| Tanzania, United Republic of |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
مشکل عدم اعتماد بنفس و عدم حمایت از مهندسان ایرانی است.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
احسنت این برنامه به راحتی اطلاعات شخصی افراد را در اختیار اشخاص و نهاد های داخلی میگذارم و در مواقع لزوم علیه کاربران از اطلاعات شون استفاده میکنند
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
نه خیر فقط این نیست عدم ارتباط با بیرونه مگه همه کارشون داخله؟ ابزار ارتباطی برای ارتباط با دنیاست اینجوری باشه تلفن بین المل و پرواز بین الملل هم نباید داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
اینستاگرام مثل یک سرزمین کاملا آزاد هست که هر کسی میتونه هر فعالیتی که مطابق با نظر کنسرسیوم متا و سیا باشه توش داشته باشه و در عوض همه اطلاعات خودش و خانواده و دوستانش و علایق و عقایدش رو در دسترس اونا بذاره و هر از گاهی هم به ترندها کمک کنه چی از این بهتر براشون.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
چقدر بلدی بلا
ناشناس
| Tanzania, United Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
اینستاگرام در کنار مزایایش بسیاری از خانواده ها و نسل آینده را دچار مشکل کرده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
شما برو کمی مطالعه کن برات خوبه اینستاگرام کاملا آزاد هست؟ پس بری توی توییتر سکته میکنی که !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
یکی اینستا گرام آزاده یکی تفکر شما
به غیر از این دو اصلا آزادی و آزاده ایی در دنیا وجود ندارد بله شما خوبی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
اتفاقا قطع اینترنت وفیلتر کردن نرم افزارها به تشدید نارضایتی ها وبه دنبال اون بالا گرفتن اعتراضات کمک میکنه ،این مسئولین نابغه ما هنوز متوجه ابن قضییه نشده‌اند؟! یا طبق معمول سرشون رو میکنن لای برف ! مگه میشه با قطع اینترنت واز کار انداختن کار وکاسبی مردم ،اون هم تو این اوضاع وانفسا ،انتظار داشت که مردم عکس العملی نشون ندن ؟؟!!
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
والا بخدا، نت رو قطع میکنن بعد شب باز میکنن، میریم میبینیم خب چی شده امروز، تازه جری تر میشیم برای فردا، اگه همیشه باز باشه، مردم هر لحظه بتونن ببینن مثل بقیه چیزا سریع عادی میشه کسی هم پیگیرش نمیشه فرداش باز بره بیرون،
ناشناس
| Canada |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
اتفاقا وقتی اینا اینترنت رو قطع میکنن، تازه می فهمیم که اوضاع خرابه و مشکل حاد هستش و گرنه دلیلی برای قطعی گشترده وجود نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
اجازه بده تندرو ها هر کاری دلشان خواست بکنند. هزینه های این نوع اقدامات را خودشان پرداخت خواهند کرد. از ما گفتن بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
هزینه اقدامات تندروها رو کل مردم مملکت دارن میدن با تحریمهای اضافه شده و خسارتهای اغتشاشات به مردم
ناشناس
|
Korea (Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
اول برو از اون بالایی استعلام بگیر ببین قراره بلند مدت باشه یا کوتاه مدت بعدش بیا اینجا تحلیل ارائه کن. فردا اگه اون بالاییتون بگن برا همیشه فیلتره همین خود تو میای میگی به به چه حرف حکیمانه ای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
قراره کاسبی روی اینستا نباشه افتاد؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
از آن طرف هم باید به قضيه نگاه کرد. وقتی ابزاری در دست دشمن تو است و از آن برای ضربه زدن به شما استفاده می کند، باید آن ابزار را را از وی گرفت یا مانع از بکار گیری آن شد.
مخالفان نباید سوء استفاده کنند تا سبب محرومیت مردم از پلتفرم ها نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
عجب استدلال مزخرفی. پس هر چی مخالفاازش سوء استفاده کنند شما اونو برای مردم ممنوع می کنید. مثلاً اگر مخالفا با ماشین بوق بزنن از فردا ماشینها باید بدون بوق ساخته بشن؟؟؟ واقعاً تو مغز شماها چی هست؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
والا این ابزارها از شرق تا غرب عالم در اختیار مردمه این دشمن دشمن کردن بیشتر برای منحرف کردن اذهان مردم از بی کفایتی ها و نالایقی هاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
منطور از دشمن امریکا و انگلیس است که عاغازاده ها انجا ساکن هستند؟
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما رژیم اسراییل به توافقنامه آتش بس با لبنان پایبند می ماند؟