بازدید 4329
بازخوانی تاریخ

آنچه در بیستمین روز جنگ تحمیلی گذشت

اطلاعات به‌دست‌آمده از اسرای حزب دمکرات حاکی است که دمکرات‌ها با همکاری ارتش عراق، قصد تصرف پادگان پیرانشهر را دارند.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷ 12 October 2022

 

به گزارش  تابناک به نقل از ایسنا، از صبح بیست ویکمین روز (۱۳۵۹/۷/۲۰) نیروهای دشمن با احداث پل دیگری روی کارون در نزدیکی سلمانیه (حدود ۱۵ کیلومتری آبادان) و زیر آتش گرفتن جاده ماهشهر-آبادان، وضعیت را بحرانی‌تر کردند. برادران پاسدار و هوانیروز در اطراف سلمانیه و دارخوین، ضرباتی به دشمن وارد کردند.

تلاش دشمن در محور بستان-سوسنگرد ادامه یافت و بستان زیر آتش شدید قرار گرفت. در جبهه میانی، امروز با همکاری برادران سپاه و ارتش توپخانه و تجهیزات بسیاری از دشمن در محور سومار منهدم شد.

بر اساس اعلام ژاندارمری کرمانشاه: «پاسگاه گیلان غرب در حال سقوط است و اگر از نفوذ دشمن جلوگیری نشود، پاسگاه زیر آتش قرارگرفته، راه عبوری پادگان ابوذر قطع خواهد شد.»

در جبهه شمالی طبق اعلام ستاد مشترک ارتش: «هواداران حزب رزگاری که حدود ۲۰۰۰ نفر نیرو دارند و از طریق عراق توسط بختیار و پالیزبان تقویت می‌شوند، کنترل شهرستان نوسود و قسمتی از مناطق مرزی قصر شیرین و طایفه امامی در غرب نوسود را به دست گرفته‌اند.»

به گزارش اطلاعات سپاه: «حزب دمکرات از بعدازظهر امروز به مدت ۲۴ ساعت در پیرانشهر حکومت‌نظامی برقرار و اعلام کرده که کسی حق رفت‌وآمد در شهر را ندارد.» اطلاعات به‌دست‌آمده از اسرای حزب دمکرات حاکی است که دمکرات‌ها با همکاری ارتش عراق، قصد تصرف پادگان پیرانشهر را دارند.

نبرد شدید در بندر خرمشهر

با پیوستن یگان‌های کمکی جدید به قوای دشمن، روز ۱۳۵۹/۷/۲۰ ، متجاوزان هجوم خود را در محور بندر شروع می‌کنند. نبردی شدید درمی‌گیرد. با اینکه دشمن آتش سنگین توپخانه را در پشتیبانی خود دارد، با مقاومت سختی مواجه می‌شود. ضربات سنگینی بر یگان‌های مهاجم وارد می‌آید، به‌خصوص برگردان سوم تیپ گارد ریاست جمهوری عراق که باتحمل تلفات بسیار، فقط می‌تواند ۱۵۰ متر پیشروی کند.

ستون سمت چپ بندر نیز به مدرسه‌ای در سمت چپ بندر می‌رسد، اما آنجا با مقاومت شدیدی روبرو می‌شود و ناچار توقف می‌کند. طی چند روز اخیر به طرق مختلف برای نجات خرمشهر درخواست نیرو و پشتیبانی شده و در مورد سقوط این شهر هشدار داده ‌شده است، به‌ویژه پس از عبور دشمن از کارون، خطر بیش‌تر از گذشته احساس می‌شود.

ستاد اروند طی پیامی به لشکر ۹۲ زرهی در ۱۳۵۹/۷/۲۰ اعلام می‌کند: «۳۲ تانک دشمن از سلمانیه به‌طرف آبادان در حرکت است، اگر لشکر با نیروهای کمکی و پشتیبانی هوایی و هوانیروز اقدام نکند، آبادان و خرمشهر با سقوط حتمی روبرو خواهند شد.»

منابع:

مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب چهارم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ دوم، ۱۳۷۵، صفحات ۳۸۶، ۳۸۸، ۳۸۹

خرمشهر در نبرد طولانی، جمعی از نویسندگان، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ چهارم صفحه ۳۱۶، ۳۱۸

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان