بازدید 7349

برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۲ اعلام شد

جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ به «آنی ارنو» نویسنده فرانسوی رسید.
کد خبر: ۱۱۴۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ 06 October 2022

به گزارش ایسنا، آکادمی سوئدی نوبل برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد و به این ترتیب «آنی ارنو» نویسنده ۸۲ساله فرانسوی را برای «برای شجاعت و تیزهوشی واقع‌بینانه‌ای که به واسطه آن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی را کشف می‌کند» شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۲ معرفی کرده است.

از جمله کتاب‌های این نویسنده و استاد دانشگاه به «شرم»، «یک زن»، «جایگاه»، «آن دختر دیگر» می‌توان اشاره کرد. کتاب «جایگاه» در سال ۱۹۸۴ جایزه ادبی «رنودو» را برای این نویسنده به ارمغان آورد.

«ارنو» که اغلب که آثار خودزندگی‌نامه خلق می‌کند، نخستین رمان خود را در سال ۱۹۷۴ با عنوان «محفظه‌های خالی» منتشر کرد و با انتشار «سال‌ها» در سال ۲۰۰۸ به شهرت جهانی دست یافت. «سال‌ها» در سال ۲۰۱۷ به زبان انگلیسی ترجمه شد.

به این ترتیب، هفدهمین زن برنده نوبل ادبیات است و پنجمین زنی است که در سال‌های اخیر پس از «آلیس مونرو» در سال ۲۰۱۳، «سوتلانا الکسی‌یویچ» در سال ۲۰۱۵ و «اولگا توکارچوک» در سال ۲۰۱۸ و «لوییز گلیک» در سال ۲۰۲۰ به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد.

سال گذشته «عبدالرزاق گورنا» نویسنده اهل تانزانیا برای «نفوذ سازش‌ناپذیر و دلسوزانه او در تاثیراث استعمار و سرنوشت پناهندگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ انتخاب شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان