بازدید 8397
۲

مصدومان زلزله خوی به ۲۷۶ نفر رسید

زمین لرزه به قدرت پنج و ۴ دهم ریشتر، شهرستان "خوی" در استان آذربایجان غربی را لرزاند.
کد خبر: ۱۱۴۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳ 05 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، این زلزله تلفات جانی نداشته,، اما ۲۷۶ نفر هنگام فرار، آسیب دیدند، از این تعداد ۶۸ نفر بستری هستند و بقیه سرپایی مداوا شدند.

بخشی از دیوار‌های منازل مسکونیِ منطقهء زمین لرزه هم، دچار خسارت و ترک خوردگی شده است. این زمین لرزه که ساعت ۳ و ۵۱ دقیقهء بامداد و در عمق ۱۰ کیلومتری سطح زمین به وقوع پیوست در مناطقی از استان آذربایجان شرقی از جمله "تبریز" هم احساس شد. دستکم ۱۹ پس لرزه هم گزارش شده است.

در همین حال، مدیر عامل هلال احمر خوی در ارتباط زنده با شبکه خبر برنامه پیگیری ساعت ۶:۲۴ صبح گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله در نزدیکی‌های شهرستان خوی، تعداد هفت تیم ارزیاب با هماهنگی مرکز کنترل فرماندهی عملیات امداد و نجات هلال احمر به مناطق مختلف اعزام شدند خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم و تعداد روستا‌ها و شهر‌هایی که مورد ارزیابی قرار گرفت بیشتر خسارات در حد ترکیدگی دیوار و ریزش دیوار‌های حیاط بوده است.

سخنگوی اورژانس کشور نیز گفت: پس از وقوع ۵.۴ ریشتری صبح امروز بلافاصله اتاق بحران دانشگاه ارومیه به عنوان نزدیک‌ترین دانشگاه به دانشگاه خوی فعال شد و تا این لحظه (هنگام گفتگوی خبری) ۲۳۵ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند که اکثر افراد جراحت‌های سطحی داشتند و ناشی از فرار از زمین لرزه دچار مصدومیت شدند.

خالدی افزود: دانشگاه علوم پزشکی خوی و دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و تمامی مراکز درمانی با نزدیک به ۳۵ دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمات درمانی احتمالی به حالت آماده باش قرار دارند و اگر اقدامات بیشتری نیاز باشد طبیعتا از دانشگاه‌های همجوار کمک ارسال خواهد شد.

معاون عملیات امداد و نجات کشور نیز گفت: با توجه به اعلام زمین لرزه‌ای که از سوی مرکز ژئوفیزیک اعلام شد، تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر در استان‌های آذربایجان غربی در شهرستان‌های خوی، سلماس و چایپاره سریعا اعلام وضعیت قرمز شدند و همه در وضعیت آماده باش کاملقرار گرفتند و در استان‌های معین آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان نیز اعلام وضعیت نارنجی شد.

مرادی پور افزود: با توجه به برآورد اولیه ۲۶ روستا در محدوده‌ای که در بخش دیزج دیز از شهرستان خوی بود بیشترین احساس زمین لرزه را داشتند که ۱۰ تیم عملیاتی امداد و نجات و ارزیاب اولیه به این مناطق اعزام شده است و تمامی روستا‌ها با توجه به این که ما خانه‌های هلال را برپا کردیم با تماس‌هایی که با روستا‌ها داشتند برآورد اولیه انجام شد.

وی گفت: در مجموع با توجه به برآورد‌هایی که انجام شده است هم اکنون شرایط ثابت شده است و تا این لحظه هم که ۲۰ پس لرزه داشتیم و لرزه‌ها بالای ۴ ریشتر نبوده است و خطر جدی تا این لحظه منطقه را تهدید نمی‌کند.

میرزایی سرپرست جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه فقط برق در منطقه تاج الدین قطع شده است که اداره برق منظقه در تلاش برای برقراری برق منطقه هستند گفت: در زمین لرزه صبح امروز خوشبختانه فوتی نداشته باشیم و بیشتر مردم به دلیل فرار و ترس از زلزله دچار آسیب دیدگی شده بودند و در حال حاضر سالن ورزشی در بخش دیزج دیز که بیشترین حادثه در آن منطقه گزارش شده بود هماهنگ شده است که در صورت نیاز اسکان احتمالی برای هم وطنان عزیز داشته باشند.

مدیریت بحران فرمانداری خوی نیز گفت: تمامی راه‌های روستایی شهرستان، منتهی به شهرستان خوی باز هستند و مشکلی در عبور و مرور وجود ندارد.

سالم خویی افزود: خساراتی جزئی از جمله فروریختن تراس‌های ساختمان ها، شکستن تیر‌های برق، خسارتی به ماشین‌ها و خانه‌ها وارد شده است که کارشناسان در پی تکمیل گزارش تکمیلی هستند و به محض تکمیل به استحضار مردم شریف خواهد رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
خطر جدی تا این لحظه منطقه را تهدید نمی‌کند.
این جمله یعنی چه؟
شکر خدا خسارت جانی نداشته
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها