بازدید 75608
با دویست و نوزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین

فرمان پوتین برای الحاق مناطق اوکراین به خاک روسیه/خشم کشورهای غربی از همه پرسی و فرمان پوتین/ اعلام خطر اوکراین از حمله اتمی روسیه

دویست و نوزدهمین از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۴ 01 October 2022

فرمان پوتین برای الحاق مناطق اوکراین به خاک روسیه/اعلام خطر اوکراین از حمله اتمی روسیه 

بین الملل تابناک: دویست و نوزدهمین از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

بایدن: آمریکا مرعوب پوتین نخواهد شد  
۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۰۰:۲۱

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی انتقاد آمیز خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: شما من را نمی‌ترسانید و اگر به دنبال اجرای تهدیدات خود هستید باید از ما بترسید.

به گزارش یو اس نیوز، بایدن ساعاتی پس از آن که پوتین الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را امضاء و اعلام کرد، طی سخنانی در کاخ سفید افزود: آمریکا و متحدانش قرار نیست مرعوب پوتین و سخنان و تهدیدهای بی پروای او شوند.

وی همچنین به پوتین هشدار داد که هرگونه تجاوز یا تهدید به کشورهای ناتو پاسخی سریع و قاطع خواهد داشت.

به گزارش شبکه سی ان بی سی، بایدن همچنین اعلام کرد که آممریکا با متحدان ناتو برای دفاع از هر اینچ خاک ناتو کاملاً آماده است، بنابراین آقای پوتین آنچه را که من می گویم اشتباه متوجه نشوید.

بایدن همچنین گفت که با متحدان آمریکا در تماس بوده و نشت خط لوله نورد استریم عمدی است.

گروه هفت، الحاق مناطق جدید به روسیه را محکوم کرد
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ - ۲۲:۳۰

وزرای خارجه گروه هفت و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک الحاق چهار منطقه به روسیه را محکوم کردند.

به گزارش دفتر خارجی فدرال آلمان، وزاری خارجه گروه هفت در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: "ما وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در محکومیت شدید جنگ روسیه و تجاوز به اوکراین و نقض مستمر حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین متحد هستیم.

در بیانیه وزرای خارجه گروه هفت آمده است که تلاش های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا به قلمرو فدراسیون روسیه اقدام جدیدی در نقض آشکار قوانین بین المللی و نمونه دیگری از نقض غیرقابل قبول حاکمیت اوکراین ، منشور سازمان ملل، و اصول و تعهدات مورد توافق مشترک قانون نهایی هلسینکی و منشور پاریس از سوی روسیه است.

وزرای خارجه گروه هفت همچنین مجدداً درخواست خود را از همه کشورها تکرار و علام کردند تا جنگ تجاوزکارانه روسیه و تلاش آن برای تصاحب سرزمینی با زور را به صراحت محکوم کنند.

خشم کشورهای غربی از همه پرسی و فرمان پوتین
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ - ۲۱:۱۷

برگزاری مراسم رسمی الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه که بعد از ظهر جمعه و با سخنرانی ولادیمیر پوتین در مسکو برگزار شد، واکنش های منفی آمریکا ، کشورهای غربی و اتحادیه اروپا را برانگیخت.

دولت های غربی و کی یف اعلام کرده اند که نتایج همه پرسی در مناطق چهارگانه اوکراین را که به تصرف نیروهای روسیه درآمده، نقض قوانین بین المللی و اجباری بوده است.

رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به ضمیمه شدن ۴ منطقه به خاک روسیه گفت کی‌یف تا زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باشد با این کشور مذاکره نخواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد به حمایت از تلاش‌های اوکراین برای بازپس گیری اراضی خود از طریق تقویت نظامی و دیپلماتیک این کشور ادامه می‌دهیم.

وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه هایی تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به سبب الحاق غیرقانونی مناطقی از اوکراین تحمیل کردند.

اتحادیه اروپا روز جمعه در پی پیوستن رسمی چهار منطقه اوکراین به روسیه، با رد این اقدام، اعلام کرد که کشورهای عضو به هیچ وجه همه پرسی های غیرقانونی را به عنوان بهانه نقض استقلال اوکراین، به رسمیت نمی شناسند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه افزوده است که کشورهای عضو با رد قاطع و آشکار این تصمیم و محکوم کردن انضمام غیرقانونی مناطق دونستک، لوگانسک، زاپوریژیا و خرسون، تحریم هایش را برای رویارویی با اقدامات غیرقانونی روسیه تشدید خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ضمن باطل اعلام کردن این تصمیم ، آن را فاقد هر گونه تاثیر قانونی دانستند.

وزارت امور خارجه لهستان با شدیدترین لحن و بیان، شناسایی استقلال و پیوستن بخش هایی از مناطق خرسون، دونتسک، لوهانسک و زاپروریژیا را غیر قانونی خواند و آن را محکوم کرد.

لیز تراس نخست وزیر انگلیس نیز در بیانیه ای نوشت که نباید به پوتین اجازه تغییر دادن مرزهای بین المللی با استفاده از نیروهای زور را داد و ما باخت او را در این جنگ غیرقانونی، تضمین خواهیم کرد.

وزارت خارجه انگلیس هم اعلام کرد که در اعتراض به این اقدام سفیر روسیه در لندن را احضار کرده است .
مارک راتوه نخست وزیر هلند نیز نوشت که کشورش این انضمام را همانند پیوستن کریمه به روسیه به رسمیت نخواهد شناخت.

وزارت امور خارجه یونان نیز این تصمیم را به علت نقض آشکار قوانین بین المللی، غیرقانونی و باطل دانست.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا هم اعلام کرد که انضمام غیرقانونی اعلان شده توسط پوتین، شرایط را تغییر نخواهد داد.

جیورجیا ملونی نخست وزیر آینده ایتالیا از جناح راست افراطی، در واکنش به این اقدام گفت که پوتین همانند دوران شوروی یک بار دیگر دیدگاه نئوامپریالیستی خود را که امنیت سراسر قاره اروپا را تهدید می کند، به نمایش گذاشت.

اعضای شورای اروپا نیز انضمام دونتسک، لوهانسک، زاپوروژیا و خرسون را غیر قانونی خوانده و قاطعانه رد و آشکارا محکوم کرد.

کشورهای حوزه بالتیک که پیش از فروپاشی اتحاد شوروی عضو آن بودند، انضمام چهار منطقه اوکراین را به خاک روسیه، یادآور خاطراتی دردآور و مشابه همان اقداماتی دانستند که در ۱۹۴۰ برای پیوستن آنها به اتحاد شوروی، اجرا شد.

آرویداس آنوساوسکاس وزیر دفاع لیتوانی به رویترز گفت که این رخدادهای اوکریان کاملا مشابه اتفاقاتی است که در ۱۹۴۰منجر به پیوستن کشورهای بالتیک به اتحاد شوروی شد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد اسرائیل اقدام روسیه در الحاق چهار منطقه به اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد.

هشدار روسیه به کشورهای غربی
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ - ۲۰:۱۴

کرملین روز جمعه اعلام کرد که حمله به بخشی از سرزمین هایی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قصد دارد به خاک این کشور ضمیمه کند، تهاجم به خاک اصلی روسیه تلقی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین افزود که روسیه برای تصرف تمامی منطقه دونباس در شرق اوکراین به جنگ ادامه خواهد داد.

ایجاد فرماندهی نظامی جدید آمریکا سوی آمریکا برای حمایت از اوکراین
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ - ۱۸:۱۹

پنتاگون در حال ایجاد یک فرماندهی نظامی جدید با تمرکز بر تسلیح و آموزش سربازان اوکراینی است.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، این فرماندهی در کشور آلمان مستقر خواهد بود، جایی که آمریکا مقر اروپایی خود را برقرار کرده است. این نهاد متشکل از ۳۰۰ کارمند بوده و رهبری آن بر عهده ژنرال کریستوفر کاوولی، رئیس فرماندهی اروپای ارتش آمریکاست.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: این تغییرات که با هدف ساختارمند کردن اقداماتی انجام می‌شود که از آغاز جنگ صورت گرفته، از برنامه‌های آموزش و کمک آمریکا در عراق و افغانستان در دو دهه گذشته الهام می‌گیرد.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در آلمان و لهستان رهبری و با ژنرال کریستوفر دوناهیو صورت گرفته است، شخصی که سال گذشته، رهبری خروج پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان را برعهده داشت. اما قرار است که او و کارکنانش ماه آینده میلادی به آمریکا بازگردند، چراکه باید یک فرماندهی متخصص جدید با محوریت آموزش و تسلیح سربازان اوکراین ایجاد شود.

اخراج دیپلمات های روسیه توسط مونته نگرو
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ - ۱۷:۵۸

دولت مونته نگرو اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره تعداد نامشخصی از مظنونان جاسوسی آغاز کرده و همزمان ۶دیپلمات روسیه را به اتهام نقض هنجارهای دیپلماتیک اخراج کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت امورخارجه مونته نگرو در توئیتی اعلام کرد که دستور اخراج ۶ دیپلمات روسیه را به دلیل فعالیت‌های مغایر با کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک و احترام متقابل میان دو کشور صادر کرده است.

پیش از این، روزنامه پوژدا چاپ پودگوریتسا، مرکز مونته نگرو، گزارش داده بود که آژانس امنیت ملی مونته نگرو (ANB) و دفتر دادستانی ویژه دولتی این کشور شرق اروپا (SDT) ۶ دیپلمات روسی، ۳۰ تبعه روسیه دارای مجوز اقامت موقت و دو مونته نگرویی را به ظن جاسوسی بازداشت کرده‌اند.

سفارت روسیه در مونته نگرو هنوز واکنشی به این اقدامات نشان نداده است.

ووکاس رادونجیچ، سخنگوی دفتر دادستانی ویژه دولتی، به رویترز گفت که پلیس به دنبال شواهدی دال بر توطئه و جاسوسی به چندین آپارتمان یورش برده است.

وی در تماسی تلفنی گفت: «به دنبال درخواست اداره امنیت و صدور حکم قضایی، پلیس در حال تفتیش تعدادی از آپارتمان‌ها و سایر اماکن به ظن توطئه برای اقدام مجرمانه و جاسوسی است».

رادونجیچ  افزود که پس از تکمیل جستجوها "مشخص خواهد شد که چه کسی متهم و دستگیر خواهد شد". وی مشخص نکرد که چه تعداد مظنون برای بازجویی برده شده‌اند.

همچنین روز پنجشنبه، نخست وزیر مونته نگرو، دریتان آبازوویچ، در یک برنامه پخش زنده تلویزیونی از جلسه کابینه گفت که یک "عملیات بین المللی" با همکاری شرکای خارجی و دفتر دادستانی دولتی برای حفظ منافع کشور در جریان است. او توضیح بیشتری در خصوص متهمان نداد.

مونته نگرو، یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و نامزد عضویت در اتحادیه اروپا، از چندی پیش به تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین پیوسته است. این کشور در گذشته نیز دیپلمات‌های روسیه را اخراج کرده است.

در سال ۲۰۱۶، مونته نگرو عوامل روسیه را متهم به دست داشتن در توطئه‌ای برای به قدرت رساندن اپوزیسیون طرفدار روسیه، ترور نخست وزیر وقت میلو جوکانوویچ و توقف ادغام جمهوری های یوگسلاوی سابق در ناتو کرد.

مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است. 

مونته نگرو در سال ۲۰۱۷ به ائتلاف نظامی غرب (ناتو) پیوست.

ادعای اوکراین در مورد حمله نیروهای روسیه به غیرنظامیان
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ - ۱۷:۵۵

فرماندار منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین ادعا کرد که در حمله موشکی روسیه به یک کاروان خودروهای غیرنظامی در حومه شهری به همین نام، دستکم ۲۳ تن جان باخته و ۲۸ تن دیگر زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ یک شاهد جنازه های روی زمین یا درون خودروها را در بازار خودروی اورخوفو و همچنین شکاف ناشی از برخورد موشک بر روی زمین نزدیک ۲ ستون خودرو را دیده است.

اولکساندر استاروخ فرماندار منطقه زاپوریژیا در شبکه تلگرام نوشت که تاکنون ۲۳ تن کشته و ۲۸ زخمی شده اند که همگی غیرنظامی هستند.  

روسیه حمله به اهداف غیرنظامی را در عملیات ویژه نظامی که از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آغاز شده، تکذیب می کند.

تاکنون منابع مستقل این ادعای طرف اوکراینی را تائید نکرده اند.

فرمان پوتین برای الحاق مناطق اوکراین به خاک روسیه 

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که فردا در کاخ کرملین ساعت ۱۵:۰۰ (به وقت محلی) مراسم امضای الحاق مناطق جدید به روسیه برگزار خواهد شد.

سخنگوی کاخ کرملین اضافه کرد که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در این مراسم یک سخنرانی بسیار مهم خواهد داشت.  

همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

بنابر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد به پیوستن به روسیه دادند، در جمهوری خلق لوگانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه ژاپوروژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رای به پیوستن به خاک روسیه داده و خواستار تبدیل شدن به بخشی از فدراسیون روسیه شدند.

رهبران چهار منطقه فوق گفتند که در مسکو حضور خواهند داشت و در این مراسم شرکت می‌کنند.

این در حالی است که آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا با این اقدام مسکو به شدت مخالفت و اعلام کردند که هرگز این همه پرسی را به رسمیت نمی‌شناسند.

اعلام خطر اوکراین از حمله اتمی روسیه 

مقام‌های اطلاعاتی ارتش اوکراین تاکید کرده‌اند که تهدیدات اتمی اخیر روسیه را هرگز دستکم نمی‌گیرند.

به نوشته وبگاه «یاهو نیوز» «ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه روزهای گذشته اوکراین را به نبرد اتمی تهدید کرد و هشدار داد که این یک ادعا نیست.

«وادیم اسکیبیتسکی» معاون سازمان اطلاعات اوکراین، خطر استفاده روسیه از سلاح اتمی علیه اوکراین را «بسیار بالا» توصیف کرده است. اسکیبیتسکی گفت: «آنها احتمالاً مکان‌هایی را در امتداد خط مقدم از جمله مراکز مهم فرماندهی و زیرساخت‌های حیاتی هدف قرار خواهند داد. برای متوقف کردن روس‌ها، ما نه تنها به سامانه‌های ضد هوایی، بلکه به سامانه‌های ضد موشکی نیاز داریم.»

ژنرال «کوین رایان» وابسته سابق نظامی آمریکا در روسیه نیز گفت: «سلاح‌های ناتو در حال جنگ با روسیه هستند و مهمتر از همه، دولت روسیه مورد حمله مستقیم قرار خواهد گرفت و همانطور که می‌دانیم، این محرکی برای استفاده از سلاح‌های اتمی است.»

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند تهدیدات اتمی پوتین بیشتر برای محدود کردن حمایت غرب از اوکراین طراحی شده است.

ولادیمیر پوتین اخیراً در سخنرانی تلویزیونی ضمن اشاره به اینکه آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای غربی دستوراتی علیه روسیه به کی‌یف می‌دهند، تاکید کرد: «تهدید کردن نیروگاه زاپروژیا با حمله به این منطقه یک تهدید اتمی است و مسکو هم دارای سلاح اتمی است؛ ما از همه ابزارها برای محافظت از خاک روسیه استفاده خواهیم کرد.»

واکنش گوترش به همه پرسی الحاق به روسیه 

دبیرکل سازمان ملل در واکنش به همه‌پرسی‌های برگزار شده در چهار منطقه اوکراین بر سر الحاق به روسیه، این همه‌پرسی‌ها را "تشدید خطرناک تنش" خواند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه الجزیره،‌ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به برگزاری همه پرسی بر سر الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین به روسیه گفت، طرح روسیه برای الحاق این چهار منطقه اوکراین به خاکش به منزله "تشدید خطرناک تنش" در جنگ در اوکراین است که چشم انداز صلح را به خطر می‌اندازد.

گوترش به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: "هر گونه تصمیم در راستای پیشبرد طرح الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اوکراین ارزش قانونی ندارد و مستحق محکوم شدن است."

بیش از هفت ماه پس از حمله روسیه به اوکراین و در پی برگزاری همه‌پرسی‌های اخیر در این چهار منطقه اوکراین که دولت اوکراین و متحدان غربی‌اش آن را غیرقانونی خواندند، مسکو خود را برای برگزاری مراسم رسمی الحاق این چهار منطقه اوکراین به خاکش آماده می‌کند.

گوترش در ادامه اظهاراتش در واکنش به این همه‌پرسی‌ها گفت: "می‌خواهم تاکید کنم این به اصطلاح همه پرسی‌ها، در جریان درگیری‌های فعال مسلحانه در مناطق تحت اشغال روسیه و خارج از چارچوب قانونی و اساسی اوکراین اجرا شد. آنها را نمی‌توان بیان واقعی اراده مردم خواند."

گوترش گفت، طرح الحاق این مناطق به روسیه "جایی در جهان مدرن ندارد."

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی