بازدید 5204
روسیه:

تروریسم دولتی عامل حادثه نورد استریم است

روسیه اعلام کرد به نظر می رسد نشت گاز از خطوط لوله سیستم نورد استریم در دریای بالتیک، نتیجه تروریسم مورد حمایت دولتی بوده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷ 30 September 2022

روسیه اعلام کرد به نظر می رسد نشت گاز از خطوط لوله سیستم نورد استریم در دریای بالتیک، نتیجه تروریسم مورد حمایت دولتی بوده است.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا سرگرم تحقیق درباره علت نشت گاز از شاه لوله های گازی نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ بوده و این ظن را دارد که خرابکاری، عامل آسیب دیدن این خطوط لوله در نزدیکی سواحل دانمارک و سوئد بوده است.

چهار روز پس از این که نشت گاز از این خطوط لوله برای نخستین باز گزارش شد، هنوز معلوم نیست چه کسی عامل حمله به این خطوط لوله است که روسیه و شرکای اروپایی این کشور، میلیارها دلار برای ساخت آنها، هزینه کرده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اظهار کرد: به نظر می رسد این اتفاق، یک اقدام تروریستی، احتمالا در سطح دولتی بوده است. تصور این که یک اقدام تروریستی بدون دست داشتن یک دولت اتفاق افتاده، بسیار دشوار است.

روسیه در جنگ لفظی با غرب بر سر عامل این اتفاق، اعلام کرد که آمریکا از این حادثه سود می برد. مسکو پیش از این اعلام کرده بود نشت گاز در منطقه ای اتفاق افتاده که کاملا تحت کنترل سازمانهای اطلاعاتی آمریکا قرار دارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد اگر این خطوط لوله غیرقابل استفاده شوند، واشنگتن قادر خواهد بود فروش گاز طبیعی مایع (ال ان جی) خود را افزایش دهد.

اما کانال خبری آمریکایی سی ان ان به نقل از سه منبع آگاه گزارش کرده است: مقامات امنیتی اروپایی، کشتیهای پشتیبانی نیروی دریایی و زیردریایی های روسیه را نزدیک محل نشت گاز مشاهده کرده اند.

پسکوف در واکنش به گزارش سی ان ان اظهار کرد: ناتو حضور بسیار بزرگتری در این منطقه دارد.

زاخارووا خواستار آن شد که تحقیقات اتحادیه اروپا به صورت بی طرفانه انجام شود و اظهار کرد: واشنگتن خود باید در این باره توضیح دهد که اشاره به اظهارات بایدن در فوریه بود که گفته بود اگر روسیه به اوکراین حمله کند، دیگر نورد استریم ۲ وجود نخواهد داشت.

کاخ سفید ادعاهای روسیه مبنی بر مسئول بودن آمریکا در آسیب دیدن نورد استریم را رد و اعلام کرد که اظهارات بایدن در آن زمان، اشاره به تلاشها برای دریافت مجوز برای آغاز فعالیت تجاری نورد استریم ۲ بود.

شرکت نورد استریم که گرداننده خطوط لوله نورد استریم است، اعلام کرد نشت گاز از نورد استریم ۱ احتمالا روز دوشنبه متوقف شده است. با این حال، سخنگوی این شرکت گفت: هر گونه پیش بینی درباره فعالیت آتی این خط لوله تا زمانی که صدمات ارزیابی شوند، ممکن نیست.

خطوط لوله نورد استریم در قلب جنگ انرژی بین کشورهای اتحادیه اروپا و مسکو قرار دارند که به اقتصادهای بزرگ غربی آسیب زده و قیمت گاز را به میزان چشمگیری افزایش داده است. روسیه عرضه گاز به اروپا از طریق نورد استریم ۱ را به ۲۰ درصد ظرفیت این خط لوله کاهش داده بود و سرانجام در اوت، با اعلام این که تحریم‌های غربی، مشکلات فنی برای این خط لوله ایجاد کرده است، فعالیت آن را به مدت نامعلوم متوقف کرد. اما سیاستمداران اروپایی این اقدام را بهانه‌ای برای توقف عرضه گاز می دانند. ساخت خط لوله جدید نورد استریم ۲ هم تکمیل شده اما فعالیتش را آغاز نکرده است. برنامه انتقال گاز از این مسیر مدت کوتاهی پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، توسط دولت آلمان لغو شد.

یک مقام اروپایی در بروکسل گفت: سران اتحادیه اروپا در نشست هفته آینده در پراگ، درباره پیامدهای این اتفاق، گفت و گو خواهند کرد. زیرساخت استراتژیک در کل اتحادیه اروپا باید حمایت شود. این حادثه درست مانند دستور پوتین برای بسیج نیروهای نظامی بیشتر و احتمال الحاق بخشهایی از اوکراین به خاک روسیه، ماهیت جنگ اوکراین را تغییر داده است.

جنگ روسیه در اوکراین و متعاقبا، بن بست انرژی میان مسکو و اروپا که باعث شده است اتحادیه اروپا در تلاش برای یافتن منابع دیگر برای تامین گاز باشد، موضوعات اصلی نشست سران اروپا در هفتم اکتبر خواهند بود.

مقامات اتحادیه اروپا هشدار داده اند که هر گونه اختلال عمدی زیرساخت انرژی اروپایی به هیچ وجه قابل قبول نیست و با پاسخ محکم و متحد روبرو می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، سران اتحادیه اروپا هفته آینده درباره هشتمین بسته تحریمها علیه روسیه مذاکره خواهند کرد که به گفته اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، شامل محدودیتهای تجاری بیشتری و سقف قیمت نفت روسیه برای کشورهای غیراروپایی خواهد بود.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی روز پنج شنبه در کنفرانسی در پاریس اظهار کرد: کاملا معلوم نیست چه کسی عامل خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم بوده که باعث نشت میزان زیادی گاز شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر