بازدید 12917

ثانیه‌ای ۱۱۰۰ دلار ضرر ایران از امضانشدن برجام!

ماجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص دریافت مالیات از حساب‌هایی که بالای ۳۵میلیون تومان گردش مالی داشته باشد یا در ماه بیش از ۱۰۰ تراکنش داشته باشند از آن دست موضوعاتی است که بررسی آن تصویری شفاف از واقعیت اقتصاد ایران نمایان می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳ 12 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، واقعیتی شفاف از یک اقتصاد تحریمی و رکودزده که به سبک اقتصادهای توسعه‌یافته از مردم مالیات می‌گیرد اما به شکل و شمایل کشورهای فقیر به آنها خدمات ارایه می‌کند.

در اتمسفرهای اقتصادی اگر نخواهید یا نتوانید به واقعیت‌های موجود و روش‌های علمی توجه کنید، مدام در مسیر خلق مشکل برای مردم خواهید بود. در اقتصاد ایران براساس آمارهای بانک مرکزی در هر ثانیه ۳۴میلیون تومان نقدینگی خلق می‌شود. روش محاسبه‌اش هم اینگونه است که میزان نقدینگی در یک سال تقسیم بر ۱۲، تقسیم بر ۲۴، تقسیم بر ۶۰ و دوباره تقسیم بر ۶۰ که میزان نقدینگی در هر ثانیه را شکل می‌دهد.

در واقع معادل ۱۱۰۰دلار در هر ثانیه عدم‌النفع صادراتی است که ایران باید از نفت می‌داشت اما به دلیل تحریم‌ها از آن محروم مانده است. یعنی در هر ثانیه ایران حداقل ۱۱۰۰ دلار در اثر تاخیر در امضای برجام ضرر می‌کند. توجه کنید این رقم فقط در خصوص نقدینگی است و سایر زیان‌های ایران در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد.

اما برای دریافت مالیات باید خدماتی در ازای آن ارایه شود تا مالیات مفهوم پیدا کند. برای چه خدماتی مدام حجم مالیات‌ها را افزایش می‌دهید؟ آیا ساختارهای حمل‌ونقل کشور به‌روزآوری شده‌اند؟ آیا خدمات تفریحی و ورزشی و رفاهی ویژه‌ای ارایه می‌شود و... در برابر این پرسش‌ها فقط یک پاسخ وجود دارد؛ دولت کسری بودجه دارد و برای جبران آن نیازمند استفاده از درآمدهای مردم است. باید توجه داشت که این ۳۵میلیون تومان اعلام شده، حدود ۱۱۰۰دلار می‌شود. این رقم در برابر درآمدی که شهروندان امارات، عربستان، ترکیه و... کسب می‌کنند عددی نیست. ضمن اینکه ایرانیان اندکی این میزان درآمد را دارند. درآمد ایرانیان حدود ۲۰۰دلار ماهانه است.

وقتی دولت اقدام به دریافت مالیات بدون ارایه خدمات می‌کند، زمینه مهاجرت ایرانیان به کشورهای همسایه یا سوق دادن آنها به اقتصاد واسطه‌ای و زیرزمینی و غیرشفاف را فراهم می‌سازد. این نوع تصمیم‌سازی‌ها حتی اگر حجم اندکی هم باشد، پرستیژ اقتصاد ایران را کاهش می‌دهد و زمینه خروج سرمایه از کشور را فراهم می‌کند. امیدوارم در این تصمیم با هشدار رسانه‌ها و فعالان اقتصادی تجدید نظر صورت گیرد تا بیش از این شاهد وارد شدن خسارت به اقتصاد و کسب‌وکار ایرانیان نباشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۱۴
من راضی نیستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
به جز نجومی بگیران و دلالان،کی راضیه که شما نیستی؟؟؟؟
با تشکر از روزنامه اعتماد و سایت تابناک بابت نقد منصفانه وضعیت اقتصادی کشور و مردم، تورم مالیات پنهانی است که دولت ها از مردم دریافت می کنند همچنین در شرایطی که مردم عادی برای مبلغ بیشتر از 35 میلیون تومان با مالیات نقره داغ خواهند شد چگونه هزارها میلیارد تومان وام بدون بازگشت و اختلاس صورت می گیرد!!!!!!!!!!!
نگارنده محترم نوشته اند که دولت مالیات می ستاند تا کسزی بودجه را تامین نماید و در قبال مالیات اخذ شده خدماتی ارائه نمی دهد. این یک نوع مغلطه است، مگر نه اینکه بخش قابل توجهی از بودجه دولت (که بخشی از آن می بایستی از محل مالیاتها تامین شود )مربوط به سازمانهای عریض و طویل دولتی است که برای ارائه خدمات به مردم درست شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
سازمانهای عریض و طویل هزینه کارو خدماتشون را تا ریال آخر از مردم میگیرند
سال 1394 برجام امضا شده تا سال 97 که ترامپ ازش خارج شده میشه 3 سال. به عبارتی بیش از 31 میلیون ثانیه!!!!
با حساب و کتاب شما باید تو این سه سال چیزی بیش از 34 میلیارد دلار سود می کردیم. (یعنی ضرر نمی کردیم).
داداش دستت میرسه از روحانی بپرس ببین این 34 میلیارد دلار رو چیکار کرده؟!
سلطان یه چی بگو بگنجه آخه....
دولت قبل بابورس دست تو جیب مردم کرد این دولت انقلابی زورش به گردن کلفتها نمیرسدبا مالیات از ضعفا دست تو جیب مردم میکند سیاستکاری همشون یکی است فقط شکلش تغییر میکند.
تحریم که به قول بعضیا نعمت بود
اقتصاد شفاف سبب فرار سرمایه نمی شود بلکه کسانی از اقتصاد شفاف هراس دارند که جزو فرارکنندگان مالیاتی هستند
کشورهای روبروی تو با برجام و ثانیه آن کشور اداره نمی کنند بلکه با مالیات کشورشان را اداره می کنند و به همین خاطر هم رفاه بالاتری دارند و هم تورم کمتر و هم دنبال گدایی نیستند
سطحی حرف می زنی
مگر به کسی هم بر میخورد ؟
به این دولت ضعیف و تیم مذاکره ضعیف تر امیدی نیست از اول هم قصدشون احیای برجام نبود خرید فرصت بود
اینو دیگه همه میدونن آخه ینفر هم باید باشه رکورد فشل ترین و ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب را بزنه
دفعه قبل هم میگفتن آب خوردن مشکل مردم هم با امضای برجام حل میشه.میگفتن هر ثانیه میلیونها دلار ضرر میکنیم باید سریع امضا کنیم. امضا کردیم ولی هیچ سودی حاصل نشد حتی ضرر بیشتر شد.
آیا واقعا بی اساس تر از این تصمیم گیری وجود دارد. چرا توضیح نمیدهند که مبنای این تصمیمات چیست و دلایل علمی -عقلی و شرعی آن کدامست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار