بازدید 11089

یک داروی جدید ضد افسردگی وارد بازار رقابتی می‌شود

شرکت آکسوم (Axsome) روز جمعه تایید داروی جدیدش برای درمان افسردگی را از سازمان غذا و داروی آمریکا گرفت و به ترتیب گزینه‌ای جدید وارد بازاری رقابتی شد که چندین داروی قدیمی در آن حضور دارند.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲ 20 August 2022

به گزارش تابناک به نقل از رویترز این دارو با نام اولیتی (Auvelity) به رده‌ای جدید از داروهای ضد افسردگی تعلق دارد که علائم افسردگی را در مدت کوتاه یک هفته کاهش می‌دهند و به این ترتیب نسبت داروهای قدیمی‌تر که اثربخشی آنها ممکن است شش هفته طول بکشد، مزیت دارد.

این داروی بالقوه می‌تواند پرفروش باشد، اما این شرکت باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای ساختن بازار برای این برند دارویی جدید در حوزه‌ای انجام دهد که پر از داروهای ژنریک است.

اختلال افسردگی عمده (MDD) یا افسردگی بالینی با احساسات مداوم اندوه و افکار خودکشی مشخص می‌شود. شرکت آکسوم تخمین می‌زند شیوع افسردگی از هنگام شروع پاندمی کووید-۱۹ سه برابر افزایش یافته است.

داروهای ضد افسردگی جدید معدود بوده‌اند و فاصله زمانی زیادی میان به بازار آمدن‌شان وجود داشته است،‌برای مثال داروی جدید ضد افسردگی شرکت جانسون اند جانسون در این حوزه یعنی اسپری بینی «اسپراوتو» (Spravato) یک داروی نادر جدید بود که پس از بیش از ۳۰ سال به بازار آمد.

داروی جدید شرکت آکسوم چندین واسطه عصبی شامل گلوتامات را هدف قرار می‌دهد و در کارآزمایی بالینی مرحله انتهایی در سال ۲۰۱۹ موفق بوده است. تایید با تاخیر این دارو به علت این بود که سازمان غذا و داروی آمریکا کمبودهایی در تقاضای مجوز این شرکت یافت و روند بازبینی دارو را تمدید کرد.

این دارو که ترکیبی از دو داروی دکسترومتورفان و بوپروپیون است، نخستین و تنها داروی خوراکی از رده داروهای آنتاگونیست گیرنده ان-متیل دی- آسپارتات (NDMA) است که برای درمان افسردگی تایید می‌شود.

این دارو به صورت قرص طولانی‌رهش عرضه می‌شود، برای نخستین بار در ۶۰ سال گذشته در درمان افسردگی بالینی از یک مکانیسم اثر جدید استفاده می‌کند. جزء دکسترومتورفان قرص بر گیرنده‌های NMDA، یک گیرنده یونوتروپیک گلوتامنات و گیرنده سیگما-۱ در مغز اثر می‌کند و جزء بوپروپیون آن با مهار کردن آنزیم P4540 2D6 به افزایش میزان خونی دکسترومتورفان کمک می‌کند.

آکسوم انتظار دارد که بیماران این دارو به طور ایمن در خانه مصرف کنند تا جذب آن تشدید شود.

این دارو با هشدار روی جعبه‌اش درباره افزایش خطر افکار و رفتارهای خودکشی در کودکان و بزرگسالان جوان بیمار به بازار عرضه می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی