بازدید 4157
در گفت‌وگو با تابناک مطرح شد:

تولید پارچه رومبلی با این حجم واردات دیگر توجیه اقتصادی ندارد/ شرایط تولیدکنندگان ایرانی و چینی غیر قابل مقایسه است

عضو انجمن صنایع نساجی ایران و مسئول کارگروه بافت این انجمن، گفت: کارخانه‌های تولید پارچه رومبلی به دلیل واردات بی‌‎رویه تولید خود را به پایین‌تر سطح ممکن یعنی تک شیفت تقلیل داده‌اند و با ادامه این روند باید شاهد تعطیلی صنعت نساجی در این زمینه باشیم.
کد خبر: ۱۱۳۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰ 18 August 2022
علیرضا نوری در گفتگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: هم اکنون در زمینه «پارچه‌های رومبلی و دکور پرده‌‎ای» که در اصطلاح فنی پارچه‌های تار و پودی و حلقوی را شامل می‌شود، ۱۱۵ کارخانه تار و پودی و ۱۵ کارخانه حلقوی باف در کشور فعالیت دارند که ظرفیت تولیدی آن‌ها قریب به ۸۷ میلیون متر است، اما به دلیل سیاست‌‎های دولت و واردات بی‌رویه تنها ۴۰ میلیون متر در کشور انجام تولید می‌شود.

نوری ادامه داد: متاسفانه کارخانه‌هایی که می‌توانستند با سه شیفت زمانی به صورت کامل تولید کنند امروز تنها با یک شیفت فعالیت دارند؛ این در حالیست که با حل مشکل آن‌ها ظرفیت تولید دو برابر شرایط کنونی وجود دارد.

مسئول کارگروه بافت انجمن صنایع نساجی ایران، گفت: مراجعه به آمار تجاری کشور نشان از آن دارد که واردات پارچه‌های رومبلی در ردیف‌های مختلف در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ سه الی ۴ برابر شده است؛ این در حالی است که انجمن به طور رسمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولیدکنندگان مبل در دی ماه سال ۹۹ تعهد داده بود که پارچه را با قیمت و کیفیت مناسب تامین می‌کند.

وی افزود: عدم مدیریت و نظارت بر واردات باعث آن شده است که صنعت نساجی هر روز کوچکتر شود؛ هم اکنون اغلب تولیدکنندگان دیگر توجیهی برای به روز کردن ماشین‌های صنعتی خود نمی‌بینند و با این روند تا چند سال دیگر هیچ توان رقابتی با کشور‌های دیگر نخواهند داشت و باید منتظر تعطیلی آن‌ها باشیم.

 نوری در پاسخ به این سوال که تقاضای کنونی تولیدکنندگان پارچه‌های رومبلی چیست؟ اظهار داشت: تقاضایی که چندین سال در حال مطرح کردن آن هستیم ممنوعیت واردات پارچه‌هایی است که تولید داخلی آن‌ها کفاف نیاز کشور را می‌دهد، این مهم هم راستا با شعار‌های سالانه اقتصادی کشور و منویات مقام معظم رهبری است.

وی افزود: در حال حاضر واردات پوشاک ممنوع است، واردات مبل‌هایی که در تولید آن از پارچه‌های خارجی بهره گرفته شده نیز ممنوع است، اما درباره پارچه‌های رومبلی تصمیمی گرفته نشده است. جالب اینجاست که در این کالا نه تنها به خودکفایی رسیده‌ایم بلکه در حالت مازاد تولید هستیم و صادرات انجام می‌دهیم.

نوری در بخش دیگری از اظهارات با انتقاد از تخصصی نشدن گمرکات کشور اظهار داشت: متاسفانه گمرکات کشور به دلیل نداشتن تخصص کافی، جنس پارچه‌ها را تشخیص نمی‌دهند و این باعث می‌شود سودجویان با تعرفه بسیار نازلی پارچه‌های مورد نظر خود را وارد کشور کنند.

در حال حاضر پارچه‌های تار و پودی و حلقوی با نام‌های دیگر به صورت قانونی و کانتینری وارد کشور می‌شوند.

این عضو انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به این سوال که چرا تولیدکنندگان داخلی به جای ممنوعیت به دنبال رقابت با محصولات خارجی نیستند؟ اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد واردات پارچه رومبلی کشورمان از چین است؛ باید به این نکته توجه داشت که رقابت در شرایط برابر محقق می‌شود، واقعیت این است که مواد اولیه چینی بسیار ارزان‌تر از مواد اولیه کشورمان است. همچنین دولت چین از صادرکنندگانش حمایت از ۱۵ درصدی انجام می‌‎دهد. تمام این موارد به کنار دلار برای واردات کالا به کشورمان با نرخ نیمایی و برای قیمت‌گذاری مواد اولیه با دلار بازار آزاد تامین می‌‎شود. تمام این موارد اگر در کنار یک دیگر قرار دهیم متوجه می‌شویم انتظار رقابت غیر منصفانه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل