بازدید 36836

آقای نماینده؛ اگر به متن مذاکرات هم دسترسی دارید، «خود کنترلی» را فراموش نکنید!

متاسفانه دیده می‌شود برخی از فعالان یا صاحب منصبان سیاسی، بدون لحاظ کردن «اصل مصلحت» و رعایت «منافع ملی» کشور، اقداماتی انجام می‌دهند که متاسفانه در خوش بینانه‌ترین حالت برای این گونه اقدامات نمی‌توان هیچ منفعت عقلایی و عمومی متصور بود.
کد خبر: ۱۱۳۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱ 14 August 2022

تابناک : درحالی که مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه علیه کشور و احیای برجام به مراحل نهایی خود نزدیک می شود، شاهد این هستیم که برخی رسانه های خارجی، با انتشار مطالبی به دنبال این هستند که بر اعلام نظر نهایی طرف ایرانی تاثیر گذاشته و حداکثر توان خود را در این زمینه به کار گیرند؛ اما در کنار این تحولات، متاسفانه دیده می‌شود برخی از فعالان یا صاحب منصبان سیاسی، بدون لحاظ کردن «اصل مصلحت» و رعایت «منافع ملی» کشور، اقداماتی انجام می‌دهند که متاسفانه در خوش بینانه‌ترین حالت برای این گونه اقدامات نمی‌توان هیچ منفعت عقلایی و عمومی متصور بود.

پس از اینکه هفته گذشته تیم مذاکره کننده به کشور بازگشت و بر اساس گفته مقامات اروپایی و طرف روسی متن نهایی جهت اعلام نظر در اختیار طرفین قرار گرفت، برخی از صاحب نظران سیاسی و کارشناسان و نمایندگان مجلس به اعلام نظر نسبت به اساس مذاکرات پرداختند و از بایدها و نبایدهایی که باید در متن نهایی لحاظ شود، سخن گفته اند که البته این امر قابل درک بوده و قطعا چنین نظراتی می تواند به اعمال نظر صحیح و بهتر توسط طرف ایرانی کمک نماید.

اما متاسفانه در حالی که متن نهایی جهت دریافت نظرات برخی از مراجع ذیصلاح در اختیار آنان قرار داده شده؛ شاهدیم که تعدادی از این افراد با نقض اصل امانتداری و احترام به حقوق و منافع ملی نسبت به انتشار عمومی برخی از جزییات پرداخته اند؛ لذا این عمل یعنی انتشار عمومی بخشی از متن پیش نویس نهایی که در اختیار طرفین قرار گرفته در حالی که هیچ نظر نهایی از سوی طرف ایرانی ابراز نشده قابل تامل بوده و به نظر می رسد که این روند غیر معقولانه باید اصلاح گردد.

واقعا قابل توجیه و پذیرش نبوده و نیست که وقتی متنی امانی در اختیار یک فرد ذیصلاح یا مسئول جهت بررسی و اعلام نظر کارشناسی قرار می گیرد، «خود» یا «حامیان سیاسی اش» یا «حامیان رسانه ای اش» نسبت به انتشار عمومی بخشی از این متن محرمانه بپردازند و به گونه ای وانمود نمایند که کسی به غیر از آنان در مجموعه نظام و انقلاب نسبت به منافع ملی و کشور حساس نبوده و از همه مهمتر تیم مذاکره کننده را که در مراحل نهایی ماموریت محوله جهت تعیین تکلیف مذاکرات قرار دارند، تضعیف یا خدای ناکرده تحت فشار قرار دهند.

آقای نماینده ؛ اگر به متن مذاکرات هم دسترسی دارید ، «خود کنترلی» را فراموش نکنید!

در همین ارتباط اخیرا شاهد بودیم که علی خضریان یکی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی که البته از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم هم نبوده و چند ماه پیش هم درباره متن مذاکرات جزییاتی را منتشر کرده بود، به اعلام نظر پرداخته و در قالب بیان تذکر و هشدار، نکاتی را نسبت به موضوع مذاکرات رفع تحریم ها و احیای برجام بیان کرده است.

اینجا این سوال مطرح می شود که وقتی دو موضوع «رعایت حداکثری منافع ملی» و «اعلام نظر غیر عجولانه و کارشناسی» از سوی تیم ایرانی از ابتدای کار تاکنون مدنظر قرار داشته و مسئولان ارشد نظام از جمله مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری هم بارها بر این مهم تاکید داشته اند، واقعا چه نیت خیرخواهانه و مخلصانه ای برای اینگونه اقدامات می توان متصور شد؟ علی القاعده اگر تذکر یا توصیه ای درباره متن های محرمانه وجود دارد باید در فضای عمومی و ملأعام منتشر شود یا اینکه مستقیم و صریح در اختیار تیم مذاکره کننده و مراجع ذیصلاح یعنی وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی برای لحاظ کردن قرار گیرد؟

باید تاکید داشت که انتظار می رود اگر گروه یا جریان یا افرادی خود را ملقب به وصف «انقلابی» و «مدافع نظام» بودن می دانند نسبت به اظهار نظراتشان دقت نظر بیشتری داشته باشند و اگر احیانا موضوع یا متنی به جهت امانت در اختیار «آنان» یا «یکی از چهره های شاخص آن جریان» قرار می گیرد، بهتر است نظرات دلسورانه و یا به اصطلاح حکیمانه خود را به مراجع ذیصلاح ارائه نمایند، نه اینکه برای جلب توجه و حفظ وجهه خود در فضای مجازی منتشر نمایند.

در پایان باید خاطرنشان کرد، همان گونه که این افراد بارها در مورد موضوعات مختلف متذکر شده اند که باید توجه داشت که اعلام نظر افراد، آنان را در کنار کدام گروه یا جناح قرار می دهد، باید این دقت را داشته باشند که انتشار متن های محرمانه و کارشناسی در مورد موضوعات حساس و از همه مهمتر نهایی نشده آنان را در کنار کدام گروه یا افراد خارجی که در حال فضاسازی علیه تیم ایرانی هستند قرار می دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۸
یه جوانمردی پاسخ بده لطفا،آیا تحریم ها هنوز نعمت هستند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
برای خیلی چیزا بله باعث استقلال میشه اما به مردم ضعیف تر فشار میاد نابودشون میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
جوگیر نشید. این بابا بدون اجازه این حرفارو نزده. در زمان تعیین شده برای پاسخ هستیم و دارند بازی رسانه ای میکنند تا بلکه دست طرف رو بشه اما طرف ناقلاتر از این حرفاست و تا جواب اینها رو نگیره چیزی بروز نمیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
تحريمها وقتي نعمت هستند كه بنده و شما به جاي دل بستن به كالاي خارجي و اميد به تامين آن دست را بر روي زانو گذاشته و كالاي مورد نظر را خود توليد كنيم، وقتي نعمت هستند كه كشور از حالت واردات محور به توليد محور تغيير جهت دهد، وقتي نعمت هستند كه سايه نفت از روي هزينه هاي جاري كشور برداشته شده و با تبديل اين مواد اوليه به محصول، عوايد آن به امور زيربنايي اختصاص يابد.
مطمئن باشيد تا زماني كه خود را باور نداشته باشيم و منتظر درآمدهاي بادآورده باشيم تحريم نه تنها نعمت نيست بلكه براي شرايط كوتاه مدت بنده و شما نقمت است.
و البته يك نكته اساسي اين است كه براي تبديل شدن تحريم به نعمت بايد درد را تحمل كرد، بايد كمبودها و گرانيها را تحمل كرد، بايد نيش و كنايه ديگران را تحمل كرد و ...
خود کرده را تدبیر نیست ..با رای حداقلی رفتند مجلس
پاسخ ها
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
تا کدخدا اجازه نده
تو این آبادی راهتون نمی دن
این عِرق ملی بی نظیرت دوره ظریف و عراقچی کجا بود تابناک؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
راسته میگن ایزی لایف گرون شده تو آلبانی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
عجب عرق ملي خفني!!!
خود ظريف به پشت سرش نگاه مي كنه تا ببينه يك ظريف ديگه كجاست!
مصلحت یعنی حفظ صندلی ها و خودتان بهتر می دانید که مردم در بیچارگی زندگی می کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
مصلحت یعنی یک روز برجام آتش بزن
یه روز برای امضای آن روز شماری کن
حالا این نماینده ها یکطرف،مراقب رفیق حاج حسین باشید و دعا کنیم که دوباره شعارهایی را با موشک به اسمان نفرستند!!!
وقتی لیست ها شب انتخابات و بنابر منفعت شخصی افراد بسته می شود،وقتی کاندیداهای اصلح بدون هیچ دلیل موجهی رد صلاحیت می شوند، وقتی هر فرد تازه به دوران رسیده ای صرفا با چهارتا شعار و فحش و ناسزا گفتن به بزرگان جناح مقابل (که به مذاق برخی آقایان خوش می آید) انقلابی محسوب شده و در لیست ها قرار میگیرند،نتیجه بهتر از این نمیشود.
طرف صرفا بخاطر اینکه هر روز در سر تیتر خبرها باشه و شهوت معروف بودن خودش ارضا کنه،همه اسرار مملکت میاد در شبکه های مجازی و یا مصاحبه ها بیان میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
دقیقاً
نماینده محترم این رو بفهم تنها کسانی که در کل دنیا برای دولت نامحرم هستند مردم ایران هستند وگرنه جناب اولیانوف پدر محرم مسوولین مسلمان ماست
با همون سواد انگلیسی آنی ور آنی تایم تو کاری که بهش ربط نداره دخالت می کنه. کاسبان تحریم دارن کم کم کنترلشون رو از دست میدن.
ورزش، نرمش، کرنش.
اینا کاسبای تحریمند
متنی که تا سه نسل بعد ما را تحت تاثیر قرار می دهد ولی کسی از بند هایش خبر ندارد.لااقل زمان ظریف اطلاع رسانی یکم میشد و سر موضوعات بحث می شد...
مذاکرات دولت قبل پرینت گرفته می شد برا ترجمه در اختیار همه ی مجلس . این تیم اگه داره درست مذاکره می کنه دیگه پنهان کاری نداره.
در دولت قبل هم از لفظ خودکنترلی استفاده می کردید؟ قیامت نزدیک است.
اینا عطش منم منم دارن
تلاشهای رسانه ای برخی نمایندگان هم آنها را به سلبریتی تبدیل کرده است که با هدف خودنمایی صورت می‌گیرد.
اصلا چرا باید همه چیز محرمانه باشه؟؟؟؟؟؟؟ چرا نبایدمتن به اطلاع همه مردم برسه؟؟؟؟؟؟ دیگه کلماتی مثل امانتداری و اصل مصلحت و منافع ملی و ... یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟ مردم اگه بدونن منافع ملی بخطر میفته!!!!!!!! دیگه از اون حرفهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
تو اخه مردم نیستی البانی نشینی و منتظر فرصت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
همین جماعت مخفی کار زمان ظریف جیغ بنفش می کشیدن که چرا نمیای از متن مذاکرات گزارش بدی نوبت خودشون که شده صد درصد سکرت شدن ودلشون برا منافع مملکت می سوزه !
ماشااله ما غار شناس زیاد داریم تاکارشناس مثل اقای شریعتمداری لطف کنید ایشون ببرید جلسات چه گلی سرمان میزارند با این همه ایده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
این شریعتمداری راست میگویدبیاید ملت را ازاین بیچارگی نجات بدهدفقط حرف حرف حرف بیخاصیت هنرنمیخاد
شهوت دیده شدن همین....
انی ور انی تایم. خخخخخخخخ
ظاهرا تیم قبلی ایرانی نبودن که از بام تا شام از تمامی تریبون‌ها و شبکه های صدا و سیما با انواع تهمت ها نواخته میشدن و نگرانی بابت تضعیف تیم مذاکره کننده نداشتین. یک بام و دو هوا تون خیلی تو چشم میزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
کدوم تهمت تیم قبلی دلارو ۱۰ برابر کرد اگه رئیسی هم دلارو بکنه ۳۰۰ هزار تومن من میام فحش میدم
حالا یه نفر پیدا شده که نخواسته ملت رو بازی بده، این آدم بده شد؟؟
چقدر این ملت رو بازی دادند!! بسته دیگه، از اول هم فیلمشون همین کاسب کاری با تحریم بوده.
خارجیها که از متن اطلاع دارند فقط مردم نامحرمند؟!! نگران چه هستی؟!!!
مجلسی بیگانه با مردم!! فقط هموطنان نامحرمند چون خارجیها که مطلعند!
اقای دکتر خضری توی این متن هم آنی ور آنی تایم هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
کلمه دکتر را قشنگ اومدی
زیاد به توافق احتمالی دلخوش نباشید.پیروزی ترامپ در انتخابات بعدی بسیار نزدیک است.
آخه این نماینده که با حداقل رای رفته داخل مجلس جایگاهی نداره که در این مورد اظهار نظر کنه . مملکت مسئول داره متخصص داره . ایشان بهتره رگ گردنش برای گرانی ها خواربار مسکن دارو و ................. بالا بزنه
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
آخر آن نمایندگان قبلی هم که با رای بالا رفتند مجلس نتیجه اش شد تصویب برجام در ۲۰ دقیقه
ایشون ناراحت هستن که با ایشون مشورت نمیشود
ملت هم که دیگه به حساب نمی آیند و باید در بی خبری مطلق بمانند !
باز زمزمه توافق و باز مقاومت دلواپسان و کاسبهای تحریم
با این اوصاف امضاء برجام ظریف با باقری چه فرقی خواهد داشت در دوره ظریف هم مصلحت و در نظر گرفتن حداکثر منافع ملی باعث شد مجلس در جند دقیقه ناقابل برجام را بدون مطالعه کامل و کافی امضاء کند و این شد عاقبت آن خدا رحم کند این دوره را چون با بازگشت آمریکا دیگر آمریکا تجربه ترامپ را تکرار نخواهد بدون فکر و مطالعه برجام را پاره کند وخود را خلع سلاح کند مطمعنا این بار برای عدم پایبمدی به برجام از مکانیسم ماشه استفاده خواهد کرد و پوست از سر ما خواهدکند
آقای خضریان همان نیست که کلمۀ anywhere را آنی ور می خواند؟ احتمالا متن مذاکرات را هم که دستش داده اند چپه گرفته مطالعه می کند
وقتی عده ای از همین مسیر گره افزایی و دست انداز ایجاد کردن در مقابل تسهیل امور، ارتزاق می کنند، چه انتظاری دارید؟
مردم نا محرم . فقط گروني با مردمه بقيه چيزا نه
ما که عادت کردیم همه‌ش محرمانه باشه تا روس‌ها بگم.
عمر برجام تا پایان ریاست جمهوری دموکرت هاست
قبلاً آقای عراقچی و یا سخنگوی وزارت امورخارجه بعدازبرگشت از وین بلافاصله مردم را در جریان مذاکرات می گذاشتند اما در این دولت متن ویا اخبار مذاکرات که همه دنیا ازآن مطلع اند برای مردم ایران محرمانه است .البته کاملاً روشنه زیرا هیچ پیشرفتی در مذاکرات دیده نمی شود ومردم همچنان سرگردان گرانی و عدم امنیت اقتصادی .
آنی ور آنی تایم نباشه من موافقم
این حرفها چیه میزنید؟
خودکنترلی یعنی چی؟
مگر مردم بیگانه هستند که نفهمند در جریان توافق چه دارد میگذرد؟
باید نقطه به نقطه توافق کاملا وشفاف در رسانه ملی اعلام بشه واین حق قطعی مردم هستش
ضمنا این را بگم این توافق ازتوافق قبلی به مراتب بدتر هستش علتش راهم تاچند وقت دیگه همه متوجه میشن
کمی هم از قرار داد25 ساله چین و قرادادهای که با روسیه بستین بگین چرا یک کلمه حرف از تو شما در نمی یاد
آنی ور
آنی تایم
اونو ور
بونو آل
یک روزی در پیشگاه خدا باید حضور پیدا کنیم .باید جواب دهیم آیا شرط انصاف را در جایگاه خود رعایت کردیم به سهم خود .فقط جناح خود ، فامیل خود ، دوستای خود . شما هشت پیش نظری دیگه داشتید الان یک نظر دیگه .
این نماینده ها بعضی موقع ها یک جاهایی دخالت میکنند که باعث تعحب است آقای نماینده شما در این شرایط حساس به کمیسیون اصل 90 حواست جمع باشه ، یک نماینده ای که در کمیسیون فرهنگی است میشناسم تمام دغدغه اش خرید نردبان آتش نشانی از یک شرکت اتریشی است!!!!
خیلی وقت است که منافع ملی در تصمیم های مسولین بی اهمیت است
چزا تو دولت قبل این حرفهارو نمیزدین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل