سخنگوی کمیسیون اقتصادی و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس

عبارت «کالابرگ الکترونیک» به همراه «قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰» معنا پیدا می‌کند / مردم به این که بتوانند اقلام را با همان نرخ سال گذشته تهیه کنند، امید دارند

مثلا اگر در شهریور ۱۴۰۰، شیر کیلویی ۵ هزار تومان و اکنون ۱۳ هزار تومان است، مابه التفاوت مصرف استاندارد خانوار به نحوی جبران شود که سرپرست خانوار بتواند شیر را در میزان مصرف استاندارد با همان نرخ شهریور خریداری کند.
کد خبر: ۱۱۳۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶ 10 August 2022

تابناک: لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، اداری و استخدامی و بانک مرکزی در جلسه هیات وزیران به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی با امضای رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: به منظور رفع اشکالات برخی احکام قانون بودجه ۱۴۰۱، در زمینه کنترل قیمت کالا‌ها و افزایش عادلانه حقوق و دستمزد و برقراری معافیت مالیاتی نسبت به سود متعلق به حساب‌های بانکی و نظارت بر تسهیلات غیرجاری، لایحه زیر ارائه می‌شود.

بر اساس لایحه جدید دولت، با حذف بند «ر» تبصره ۶ قانون بودجه، معافیت مالیاتی سود سپرده‌های اشخاص حقوقی دوباره برقرار خواهد شد. براساس اصلاحیه تبصره ۱۲ نیز شورای حقوق و دستمزد، مجدداً مجوز افزایش حقوق‌ها را دریافت می‌کند.

همچنین براساس اصلاحیه بند یک قسمت «س» تبصره یک قانون بودجه، عملاً دولت از تأمین اقلام اساسی که پیش از این مشمول ارز ترجیحی بودند و پیش‌بینی شده بود که با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مصرف‌کننده برسند، عقب‌نشینی کرده است.

براساس لایحه اصلاحی دولت، عبارت به‌قیمت شهریور ۱۴۰۰ از متن قانون بودجه حذف خواهد شد و در صورت موافقت مجلس، دولت در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت.

گفتنی است با وجود صراحت حکم بودجه، در سه ماه اخیر به ‌جای کالابرگ یارانه نقدی پرداخت شده است.

عبارت «کالابرگ الکترونیک» به همراه «قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰» معنا پیدا می‌کند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: مکانیزم کالابرگ الکترونیک و تامین کالا‌های اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ با یکدیگر معنا پیدا می‌کند و انتخاب یکی و رها کردن دیگری بی معناست.

مهدی طغیانی درباره درخواست دولت مبنی بر حذف عبارت "به نرخ پایان شهریور سال ۱۴۰۰ " از قانون بودجه در رابطه با تامین کالا‌های اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیکی گفت: از آنجا که برنامه دولت در مرحله نخست مدیریت ارز ۴۲۰۰ تومانی، در موعد مقرر اجرایی نشد و دولت ناچار شد، مراحل بعدی را به تعویق بیندازد و در ماه‌های اردیبشهت، خرداد و تیر پرداخت نقدی انجام داد، شرایط تغییر کرده؛ به این معنا که ممکن است مردم از پرداخت مابه التفاوت ارز ترجیحی از طریق کالابرگ استقبال نکنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مجلس بر این نظر بودیم که موضوع مذکور از ابتدا به صورت کالابرگ الکترونیک انجام شود تا کالا‌هایی که امنیت غذایی لازم را برای مردم به همراه دارد، تامین شود.

وی اضافه کرد: مجلس، تامین کالای اساسی براساس نرخ ارز ترجیحی را بر پرداخت نقدی ترجیح می‌داد، زیرا هدف از این سازوکار، تامین امنیت غذایی برای همه قشرهای جامعه بود؛ اما شرایط در اردیبشهت و خرداد در مرحله نخست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت را به سمت پرداخت نقدی برد. پرداخت نقدی شرایط جدیدی است و با گذشته متفاوت است؛ لذا هرچند ما در مجلس معتقد بودیم پرداخت کالایی از طریق کالابرگ الکترونیک بهترین راهکار است، اکنون که چندین ماه، پرداخت نقدی انجام شده، بحث استقبال جامعه مهم شده است؟ بنابراین اگر با یک نظرسنجی قوی اثبات شود که مردم همچنان کالابرگ الکترونیک را ترجیح می‌دهند، قطعا نظر ما برگشت به مکانیزم کالابرگ الکترونیک است.

طغیانی ادامه داد: قانون بودجه یک کل تفکیک ناپذیر بود و در این قانون از ابتدا عبارات «قیمت شهریور ۱۴۰۰» با «کالابرگ الکترونیک» مبنا شد. این دو موضوع با یکدیگر معنا پیدا می‌کند؛ یعنی مثلا اگر در شهریور ۱۴۰۰، شیر کیلویی ۵ هزار تومان و اکنون ۱۳ هزار تومان است، مابه التفاوت مصرف استاندارد خانوار به نحوی جبران شود که سرپرست خانوار بتواند شیر را در میزان مصرف استاندارد با همان نرخ شهریور خریداری کند. منابعی برای این مهم پیش‌بینی شده بود که اکنون منابع مذکور نقدی توزیع می‌شود. ممکن است افراد با این منابع کالا‌های مدنظر را خریداری کنند یا کالا‌های مذکور را خریداری نکنند و گزینه‌های جدیدی را برگزینند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید توجه کرد عبارت «کالابرگ الکترونیک» به همراه «قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰» معنا پیدا می‌کند. نکته دوم این که اگر خانواری با مبلغ پیش‌بینی شده کالا‌های موردنظر را خریداری کند، آیا منابعی که در اختیار قرار می‌گیرد با توجه به افزایش هیجانی قیمت کالا‌ها در اردیبهشت و خرداد ماه کفاف پر شدن این فاصله را می‌دهد؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دو مسئله در موضوع اصلاح سیاست ارز ترجیحی وجود دارد، توضیح داد: نخست اینکه کالابرگ و تامین کالا‌های اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ با یکدیگر معنا دارد و انتخاب یکی و رها کردن دیگری بی معنا است و نکته دوم مسئله منابع موردنیاز است.

مردم به این که روزی بتوانند اقلام را مجددا با همان نرخ سال گذشته تهیه کنند، امید بسته اند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه قیمت کالا‌های اساسی رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده و مردم به ویژه قشرهای کم درآمد جامعه را با چالش‌های عمیقی مواجه کرده است، گفت: مردم به این که روزی بتوانند کالا‌های خود را مجددا با همان نرخ سال گذشته تهیه کنند، امید بسته اند.

عبدالجلال ایری در خصوص لزوم اجرای کالابرگ الکترونیک و ساماندهی توزیع اقلام اساسی گفـت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت در صورتی مجاز به اصلاح یارانه‌ها و به نوعی حذف ارز ترجیحی بود که ضمن ساماندهی شبکه توزیع کالا‌های اساسی، اقلام ضروری سفره مردم را با همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ عرضه کند؛ این امر در قانون بودجه سال جاری لحاظ شده و دولت از ابتدا سال تکلیف خودش را برای اجرای این موضوع می‌دانست.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه دولت اخیرا با ارائه لایحه‌ای در خصوص اصلاح قانون بودجه، از اجرای قانون و توزیع اقلام با نرخ شهریور ۱۴۰۰ طفره رفته است، در حالی که دولت کاملا برای اصلاح شبکه توزیع کالا فرصت داشته است.

وی اظهار کرد: تردیدی نیست که دولت تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام می‌دهد، اما باید در نظر داشته باشیم که هم اکنون به دلیل اصلاح یارانه قیمت کالا‌های اساسی رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده و مردم به ویژه قشرهای کم درآمد جامعه را با چالش‌های عمیقی مواجه کرده است. مردم به این که روزی بتوانند اقلام را مجددا با همان نرخ سال گذشته تهیه کنند، امید بسته اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۳
مردم همین طور ادامه بدن تا جونشون از امید در بیاد انشالله آخرش می خورن تو دیوار حالیشون میشه امید الکی یعنی چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
هم رییسی و هم وزیر کشورش رسما در سخنرانی و مصاحبه

های متعدد تلویزیونی گفتند که تنها 4 قلم کالا گران می
گردد !!!!!!!؟؟؟؟

ولی تمام ارزاق و کالا و خدمات از 50 تا 300 درصددر 1401

نسبت با 1400 گرانتر شده است

حتی قیمت قبر در بهشت زهرا انقدر گران شده که برای

مردن مان هم اول باید غصه عدم توانایی کفن و دفن خود باشیم !!!؟؟

تا نگرانی نیستی و مردن که حتما ر احت خواهیم شد از این اوضاع اسفبار
خدایی مسولین مردم را به چه روزی انداخته اند . که مردم امید داشته باشند که مایحتاج را به قیمت سال گذشته تهیه کنند ولی مسولین در فکر ان هستند که اقازادها را به کدام کشور غربی بفرستند .این در حالی اسنت که مردم همیشه در حسرت زندگی معمولی هستند ولی اقازادها با فساد و اختلاسگری در دنیای دیگر زندگی میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
اربابت تحریم کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
مگه تحریم ها نعمت نبودند؟؟؟!!!
باید به این مردم گفت زهی خیال باطل بازگشتی وجود ندارد کلا قیمت ها اونقدر افزایش پیدا می‌کند تا دیگه کل جامعه به غیر از مسئولان حامی ملت! همگی با هم بریم زیر خط فقر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
به فکر فلسطین و غزه باش . این چیزها مهم نیستند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
عزیز در مملکتی که در 40 ساله گذشته بجای خلق ثروت فقط بچه تولید کرده و جمعیت 33 میلیونی را 90 میلیون کرده وضع همین است اینده ایران امروز پاکستان و بنگلادش است.
در قرن 20كالابرگ معنى ندارد
دولت منابع يارانه اى رو بحساب سرپرست واريز كنه بمراتب بهتره ميشه با يک نظرسنجى راى و نظر مردم رو پرسيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
نظر سنجی؟
فکر کردی اینجا کجاست . نظرمیدی؟
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
اگر سرپرست مشکل داشت چی ؟
ببینید امید مردم را به چه محدود کرده اید! کالابرگ با قیمت سال 1400 ؟! جامعه ایی که امید اش این باشد، آینده اش چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
روزی افتاده دست قوزی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
میخواس واسه بزن و برقص رای ندی به روحانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
ناشناس ۱۳:۲۷,پرونده مالیاتی برای زدن حرف مفت ،برات تشکیل شد تو سازمان مالیات کشور!!
از این دولت فشل چنین کاری بر نمیاد
من یکی از مردم که هیچ امیدی ندارم
تا جماعت بی درد بر سر سفره برجام نشسته اند و کاری نمی کنند همین است که هست و کجا جای امید واری نیست
ماموریتهای بیحاصل وین و حق ماموریتهای دلاری
جناب باقری کنی رفته ای وین مذاکره کنی یا سینه بزنی
حقیقت این است که ارز ۴۲۰۰ را برداشتند تا هزینه های خارجی را بگردن مردم بگذارند
ما به عقب بر «ن» می گردیم . آن هم با سرعتی باور نکردنی .
متاسفانه این جماعت از انجایی که سواد اقتصادی ندارند،برای جلب نظر و رای مردم فقط شعار می دهند.علت اینکه دولت در بهار امسال با عجله دلار 4200 تومانی را حذف کرد این بود که اصلا ارزی برای واردات این کالاها وجود نداشته و اگر بنا بود این کالاها با این قیمت در اختیار مردم قرار گیرد ،هم میزان مصرف بسیار بالا بود و هم نصف انها به خارج قاچاق می شد ثمره همه اینها ابر تورم ناشی از چاپ پول بود مثل ونزوئلا و اگر قرار باشد در شرایط تحریم و درامدهای قلیل نفتی دولت فقط 18 میلیارد دلار برای واردات چند قلم مواد غذایی اختصاص دهد و این رقم هر ساله هم دوبرابر شود کل اقتصاد کشور منهدم می شد.الان زمان ریاضت اقتصادی است و هر کس این را نفهمد چیزی از اقتصاد نمی داند هیچ دولتی هم نمی تواند کاری جز این بکند.مردم ایران باید یاد بگیرند که یا مصرف نکنند یا چیزی را مصرف کنند که خودشان تولید کرده اند چون دوران مفت خوری با پول نفت بواسطه پایان عصر نفت تمام شده و باید در فکر الگویی مثل پاکستان باشند نه سوئیس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
باز خوبه یارانه ساندیس قطع نشد تا امثال شما ساندیس بخورید
دولتی که تنها ایده ش در اقتصاد بین الملل تهاتر کالا با همسایگان ضعیف تر از خودش باشه غیر ممکنه بتونه قیمت‌ها رو برگردونه به شهریور 1400، تازه اگه به هزار بدبختی بخواد 4 قلم کالا رو برگردونه به شهریور1400 تکلیف افزایش قیمت هزاران قلم کالا در یکسال گذشته چی میشه؟ همون کالاهایی که در جراحی اقتصادی حضرات قیمتشون سربه فلک کشیده.
نابودی و فنای بشر یعنی انسانهارو محدود به نیازهای فیزیولوژیک کنن...........دیگه نه از هنر و عشق و آرمان خبریه نه از کرامت انسانی
قیمت جهانی مواد غذایی در ماه گذشته کاهشی شده. چرا نباید در ایران کاهشی شود؟ بعنوان مثال روغن نباتی 20 درصد پائین اومده. این نشون میده که مسئولان به عمد میخان مردم در فقر باشن.
من که اگر صبح چیزی رابخرم امید ندارم بعد از ظهر بمان قیمت بخر بلکه گرانتر
فکر کنم دولت در پرداخت یارانه 300 تا 400هزارتومانی مانده است دونبال یک راه فرار میگردد که هم خود را نجات دهد و سر مردم را گرم کند
شهریور 1400 قیمت ها پایین تر بود و از طرفی هر نفر حدودا 80 هزارتومان یارانه میگرفت ( مجموع یارانه و معیشتی) اگر حتی قراره کالابرگ با قیمت شهریور 1400 داده بشه یارانه 80 تومنی نباید قطع بشه
باشه بابا آفرین ، تو سانسورت رو کن
زندگیمون رو بخاطر افکار شعار و منفعت شخصی خودشون نابود کردن. کشورهایی با نصف منابع و ثروت ایران دارن در رفاه و آسایش زندگی میکنن بعد ما باید فکر کالابرگ و قیمتهای پارسال باشیم.
باید افزایش تولید در مملکت اتفاق بیافتد درب مملکت را باز کنید در زنجیره افزایش تولید جهانی ادغام شوید بعد ببینید قیمتها کاهشی خواهند شد یا نه
خواب دیدید خیر باشه نه تنها قیمت به شهریور 1400بزنمیگرده. این چندرغاز یارانه راهم قطع می‌کنند
هر ماه که میرم خرید اقلام گرانتر میشه
برنج پاکستانی 410 شده 480
یعنی چی؟
رب شده 42500
یعنی چی؟
بقیه اقلام هم بالاتر رفته
والا نداریم
سیب یزمینی 20 هزار تومان چه خبره؟
آخه با 6 تومن حقوق و 3 میلیون اجاره چیکار کنیم؟
رچا مسئولین پاسخ نمیدن؟
گاز بدین پاکستان به جاش برنج حداقل ارزانتر کنید برای ماهایی که بچه داریم
برنج هندی نمیشه خورد
توقع برنج اعلا هم نداریم
هم رانت دارند هم نجومی میگیرند به مردم چه کار دارند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر