بازدید 11279
۵
وضعیت فاجعه بار رعایت پروتکل‌های کرونایی در کشور

از سقوط رعایت پروتکل‌های کرونایی به ۳۵ درصد تا کاهش استفاده از ماسک به ۲۵ درصد!

روند نزولی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور در هفته‌های گذشته، در هفته اخیر هم تداوم یافته تا جایی که رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تهویه مناسب (مجموعه کلی دستورالعمل‌های بهداشتی) به ۳۵ درصد سقوط کرده است و به روایت نمودار، این سقوط با سرعت و شتاب ادامه دارد...
کد خبر: ۱۱۳۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹ 05 August 2022
از سقوط رعایت پروتکل‌های کرونایی به ۳۵ درصد تا کاهش استفاده از ماسک به ۲۵ درصد!اینکه میزان رعایت پروتکل‌های کرونایی به شدت کاهش یافته، موضوعی است که همه به آن واقفیم، اما نگاهی به آمار‌ مربوطه، حکایت از میزان کاهش دارد که به شدت نگران کننده است.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در خصوص وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در کشور در هفت روز اخیر (از ۸ تا ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱)، نتایجی به ثبت رسیده که به شدت فاجعه بار و نگران کننده است؛ نتایجی که نویدبخش افزایش آمار‌ کرونایی و متاسفانه ازدیاد فوتی‌های کرونایی است.

بر اساس این ارزیابی ها، روند نزولی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور در هفته‌های گذشته، در هفته اخیر هم تداوم یافته تا جایی که رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تهویه مناسب (مجموعه کلی دستورالعمل‌های بهداشتی) به ۳۵ درصد سقوط کرده است و به روایت نمودار، این سقوط ادامه دارد، به گونه‌ای که میزان رعایت در ابتدای هفته مورد اشاره ۳۶ درصد بوده و در آخر هفته به ۳۴ درصد تقلیل یافته است.
 
از سقوط رعایت پروتکل‌های کرونایی به ۳۵ درصد تا کاهش استفاده از ماسک به ۲۵ درصد!

اما فرجام و نتیجه این کاهش چیست؟
پاسخ این سوال را می‌شود در نمودار زیر دریافت که ارتباط میان میزان رعایت پروتکل‌ها با تعداد مبتلایان را به تصویر می‌کشد و بر اساس آن، هر چقدر میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش بیابد، بر شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ افزوده می‌شود. وضعیتی که بر اساس آن باید چشم انتظار افزایش شمار بیماران در روز‌های پیش روی باشیم و این نکته را هم فراموش نکنیم که افزایش شمار فوتی‌ها هم از نتایج قطعی افزایش شمار بیماران است.
 
از سقوط رعایت پروتکل‌های کرونایی به ۳۵ درصد تا کاهش استفاده از ماسک به ۲۵ درصد!

البته وخامت اوضاع به اینجا ختم نمی‌شود و در دیگر آمار‌ها نیز مشهود است، از جمله در میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی در استان‌های کشور که به طور میانگین به کمتر از ۴۵ درصد کاهش یافته و نشان از رعایت نکردن این دست موارد دارد: ضرورت جلوگیری از ورود و حضور مراجعین و کارکنان دارای علایم بیماری، ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت، اخذ و نصب QR CODE، امکانات شست‌وشو یا ضدعفونی دست و پرداخت وجه با استفاده از کارتخوان یا روش‌های الکترونیکی دیگر.
 
از سقوط رعایت پروتکل‌های کرونایی به ۳۵ درصد تا کاهش استفاده از ماسک به ۲۵ درصد!

مشابه این وضعیت نگران کننده را در رعایت تهویه مناسب (شامل تهویه طبیعی، تهویه مکانیکی و تهویه مطبوع) در اماکن عمومی در سطح کشور نیز می‌توان دید که به میانگین حدود ۴۵ درصد رسیده است، یا در رعایت اصول و ضوابط فاصله گذاری که به میانگین حدود ۳۳ درصد در سطح کشور سقوط کرده است، اما از همه این‌ها فاجعه بارتر، میزان استفاده از ماسک در سطح جامعه است که بی شک یکی از دلایلش، کاهلی بازرسان وزارت بهداشت است.
 

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در بازه هفت روزه منتهی به ۱۲ مرداد در سطح کشور، میانگین استفاده از ماسک، چه توسط گیرندگان خدمت و چه توسط مراجعین، در اماکن عمومی کشور به ۲۵ درصد سقوط کرده است؛ به این معنا که از ۴ نفر، تنها یکی ماسک می‌زند! عددی که البته در بررسی اماکن عمومی به دست آمده، وگرنه کیست که نداند در سطح جامعه اوضاع وخیم‌تر از اینهاست و چه بسا از هر ۱۰ تن یکی ماسک می‌زند!
 
از سقوط رعایت پروتکل‌های کرونایی به ۳۵ درصد تا کاهش استفاده از ماسک به ۲۵ درصد!

البته اوضاع در اماکن مختلف، متفاوت است؛ نکته‌ای که در نمودار‌های زیر به خوبی  نشان می‌دهد، رعایت بهداشت فردی (که مولفه‌های آن بالاتر آمده) تهویه هوا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری در اماکن عمومی مانند فرودگاه ها، دانشگاه ها، ادارات و... وضعیت مطلوبی نشان می‌دهد، اما در اماکنی مانند نانوایی ها، پاساژها، رستوران ها، مراکز ورزشی و... به شدت نگران کننده است.
 

شرایط نامطلوبی که بدتر به نظر می‌رسد اگر به یاد آوریم خیل جمعیت بزرگتری به اماکن عمومی‌ تردد می‌کنند که رعایت پروتکل‌ها در آن‌ها وضعیت وخیم تری دارد و در نتیجه شمار بیشتری از مردم در معرض ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند. بیمارانی که با افزایش شمارشان، شمار جان باختگان افزایش می‌یابد، به ویژه از این روی که می‌دانیم جمعیت بزرگی از هموطنانمان واکسیناسیون خود را کامل یا نسبت به دریافت دوز اضافه واکسن (دوز بوستر) اقدام نکرده اند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
بی تدبیری دولت بود که اعلام کرد در فضای آزاد نیازی به ماسک نیست بدون اینکه بداند عواقب آن‌چیست البته موضوع جدیدی نیست بی تدبیری دولتی
بعد از محرم آمار وحشتناک میشه!!
تابناک جان شما خودت را نگران نکن
همه چیز تحت کنترل دولت انقلابی است و هیچ چیز خارج از اراده ایشان اتفاق نمی افتد. اگر درک شرایط برای شما و متخصصان همه گیری غامض و غیرقابل درک است ضعف از شماست.
دولت بی برنامگی ها و اقدامات صبح جمعه ای رفته و الان همه چیز بر اساس برنامه پیش میرود.
شاید بد نباشد به جای #لجن_پراکنی بر اساس شیوه های آماری غربی و بر اساس نتایج تست های کرونای غربی، به نتایج دستگاه کرونایاب مستعان 110 که نشان از عادی بودن شرایط کرونایی کشور دارد استناد کنید و اینقدر #لجن_پراکنی نکنید.
در آخر، حتی اگر به هر طریق حرف شما راست از کار درآمد و اوضاع خراب بود چاره اش یک تلفن است. تلفن می کنیم به رئیس جمهور چین و با کمی غر و لند، راه حل مساله را از ایشان می گیریم. آنهم نصف قیمت و نه دو برابر قیمت!
ولمون کنید دیگه مسخره شو در اوردید... معلوم نیست چه هدفی رو دنبال می کنین از این اطلاعات نادرست دادن به مردم و ترساندن الکی مردم... تمومش کنید...
عجیب تابناک علاقه داره اوضاع کرونا بحرانی بشه و مملکت هر روز درگیر کرونا باشه. بابا به جای این آمار بی اساس و ایجاد رعب و وحشت بین مردم یخورده روحیه امید و شادی رو بین مردم زنده کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر